Rozdział I
1 W pkt 1, po istniejącym podpunkcie. 40, dodaje się nową definicję w brzmieniu:
,,.41 Kodeks IGF oznacza Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa dla statków stosujących gazy lub inne
paliwa o niskiej temperaturze zapłonu, zgodnie z definicją zawartą w Konwencji SOLAS,
prawidło II-1/ 2.29.”
Prawidło I/11 - Odnawianie dyplomów
2 Dotychczasowy punkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1 Każdy kapitan, oficer i radiooperator posiadający odpowiednio dyplom lub świadectwo
wydane lub uznane zgodnie z jakimkolwiek rozdziałem Konwencji innym niż prawidło V/3
lub rozdział VI, pełniący służbę na morzu, lub zamierzający wrócić do pracy na morzu
po okresie spędzonym na lądzie, aby nadal kwalifikował się do służby na statku morskim,
jest zobowiązany, w odstępach czasu nieprzekraczających pięć lat:
.1 spełniać normy zdrowotne określone w prawidle I/9;
.2 wykazać ciągłość kompetencji zawodowych zgodnie z sekcją A-1/ 11 Kodeksu STCW
Rozdział V
SZCZEGÓLNE WYMOGI SZKOLENIOWE DLA PERSONELU NA STATKACH OKREŚLONYCH TYPÓW”
3 po istniejącym prawidle V/2 dodaje się nowe prawidło V/3 w brzmieniu:
,,Prawidło V/3
Obowiązkowe minimalne wymagania dotyczące wyszkolenia i kwalifikacji kapitanów, oficerów,
marynarzy oraz innego personelu na statkach podlegających Kodeksowi IGF
1 Niniejsze prawidło stosuje się do kapitanów, oficerów i marynarzy oraz innego personelu
na statkach podlegających Kodeksowi IGF.
2 Marynarze, którym mają być powierzone obowiązki na statkach podlegających Kodeksowi
IGF, muszą ukończyć szkolenie wymagane w punktach 4 do 9, odpowiednie do ich stanowiska,
obowiązków i odpowiedzialności.
3 Wszyscy marynarze na statkach podlegających Kodeksowi IGF, przed powierzeniem im
obowiązków pokładowych, przechodzą odpowiednie szkolenie zapoznawcze dotyczące statku
I specjalistycznych urządzeń, określone w prawidle I/14, pkt 1.5.
4 Marynarze odpowiedzialni za bezpieczeństwo związane z przechowywaniem i stosowaniem
paliwa, lub działaniem w przypadku zagrożenia związanego z paliwem na statkach podlegających
Kodeksowi IGF posiadają świadectwo podstawowego przeszkolenia na statkach podlegających
Kodeksowi IGF.
5 Każdy kandydat ubiegający się o świadectwo podstawowego szkolenia na statkach podlegających
Kodeksowi IGF musi ukończyć szkolenie podstawowe zgodnie z przepisami określonymi
w sekcji A-V/3, pkt 1 Kodeksu STCW.
6 W przypadku marynarzy odpowiedzialnych za bezpieczeństwo związane z przechowywaniem
i stosowaniem paliwa, lub działaniem w przypadku zagrożenia związanego z paliwem na
statkach podlegających Kodeksowi IGF, posiadających kwalifikacje i świadectwo wydane
zgodnie z prawidłem V/l-2, pkt 2 i 5, lub prawidłem V/l-2, pkt 4 i 5 na zbiornikowce
do przewozu gazów skroplonych, należy przyjąć, iż spełniają wymogi określone w sekcji
A-V/3, pkt 1, dotyczące podstawowego szkolenia do służby na statkach podlegających
Kodeksowi IGF.
7 Kapitanowie, oficerowie mechanicy i personel bezpośrednio odpowiedzialny za przechowywanie
i stosowanie paliwa i za układy paliwowe na statkach podlegających Kodeksowi IGF posiadają
świadectwo przeszkolenia wyższego stopnia na statkach podlegających Kodeksowi IGF.
8 Każdy kandydat ubiegający się o świadectwo przeszkolenia stopnia wyższego na statkach
podlegających Kodeksowi IGF, posiadający świadectwo przeszkolenia opisanego w pkt
4:
.1 musi ukończyć zatwierdzone przeszkolenie stopnia wyższego do służby na statkach
podlegających Kodeksowi IGF i spełnia standardy kompetencji określone w sekcji A-V/3,
pkt 2 Kodeksu STCW; oraz
.2 ma co najmniej miesięczną poświadczoną praktykę pływania, w trakcie której uczestniczył
w minimum trzech operacjach bunkrowania na statkach podlegających Kodeksowi IGF. Dwie
z trzech operacji bunkrowania mogą być zastąpione poświadczonym przeszkoleniem na
symulatorze operacji bunkrowania stanowiącym część szkolenia określonego w pkt 8.1
powyżej.
9 Kapitanowie, oficerowie mechanicy oraz wszystkie inne osoby bezpośrednio odpowiedzialne
za przechowywanie paliwa i jego wykorzystanie na statkach podlegających Kodeksowi
IGF, posiadający kwalifikacje i świadectwo wydane zgodnie ze standardami kompetencji
określonymi w sekcji A-V/l-2 pkt 2 do służby na zbiornikowcach do przewozu gazów skroplonych,
są uważani jako spełniający wymogi określone w sekcji A-V/3, pkt 2 dotyczącej przeszkolenia
stopnia wyższego na statki podlegające Kodeksowi IGF, jeżeli również:
.1 spełniają wymogi określone w pkt 6;
.2 spełniają wymogi dotyczące bunkrowania określone w pkt 8.2 lub uczestniczyli wprowadzeniu
trzech operacji ładunkowych na zbiornikowcu do przewozu skroplonego gazu;
.3 mają trzy miesiące praktyki pływania w okresie ostatnich pięciu lat na:
.1 statkach podlegających Kodeksowi IGF;
.2 zbiornikowcach przewożących jako ładunek paliwa objęte Kodeksem IGF; lub
.3 na statkach stosujących paliwo gazowe lub inne o niskiej temperaturze zapłonu.
10 Każda ze Stron porówna standardy kompetencji, których wymagała od osób pełniących
służbę na statkach napędzanych paliwem gazowym przed 1 stycznia 2017 r. ze standardami
kompetencji w sekcji A- V/3 Kodeksu STCW, oraz w miarę potrzeb określi wymóg podniesienia
kwalifikacji przez personel.
11 Administracje zapewniają wydawanie świadectw przeszkolenia marynarzom którzy posiadają
kwalifikacje zgodnie z pkt 4 lub 7,.
12 Marynarze posiadający świadectwa przeszkolenia zgodnie z pkt 4 lub 7, w odstępach
czasu nieprzekraczających pięciu lat powinni podjąć odpowiednie szkolenie odnawiające
lub są zobowiązani do przedstawienia dowodów, że osiągnęli wymagany standard kompetencji
w ciągu ostatnich pięciu lat.”
REZOLUCJA MSC.397(95)
(przyjęta w dniu 11 czerwca 2015)
ZMIANY DO CZĘŚCI A KODEKSU WYSZKOLENIA MARYNARZY, WYDAWANIA IM ŚWIADECTW ORAZ PEŁNIENIA
WACHT (STCW)
KOMITET BEZPIECZEŃSTWA NA MORZU
POWOŁUJĄC SIĘ na artykuł 28 (b) Konwencji o Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotyczący
funkcjonowania Komitetu,
POWOŁUJĄC SIĘ TAKŻE na artykuł XII i prawidło I/1.2.3 Międzynarodowej konwencji o
wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia
wacht, 1978 („Konwencja”), dotyczące procedur wprowadzania zmian do części A Kodeksu
wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW),
UWZGLĘDNIAJĄC, na 95. sesji poprawki do części A Kodeksu STCW, zaproponowane i rozesłane
zgodnie z artykułem XII (1) (a) (i) Konwencji,
1 PRZYJMUJE, zgodnie z artykułem XII (1) (a) (iv) Konwencji, poprawki do Kodeksu STCW,
którego tekst znajduje się w załączniku do niniejszej rezolucji;
2 POSTANAWIA, zgodnie z artykułem Xll(l)(a)(vii)(2) Konwencji, że wspomniane zmiany
do Kodeksu STCW uznaje się za przyjęte w dniu 1 lipca 2016 r., o ile przed tą datą
więcej niż jedna trzecia Stron albo Strony, których łączna flota handlowa stanowi
nie mniej niż 50 procent tonażu brutto światowej floty handlowej statków o pojemności
brutto 100 RT lub większej, nie zgłoszą do Sekretarza Generalnego Organizacji swojego
sprzeciwu wobec zmian;
3 ZACHĘCA Strony do zwrócenia uwagi na to, iż zgodnie z artykułem Xll(l)(a)(ix) Konwencji,
załączone poprawki do Kodeksu STCW wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku, po
ich przyjęciu, zgodnie z pkt 2 powyżej;
4 ZWRACA SIĘ do Sekretarza Generalnego, na potrzeby artykułu Xli (1) (a) (v) Konwencji,
o przekazanie poświadczonych kopii niniejszej rezolucji oraz tekstu zmian zawartego
w załączniku, do wszystkich Stron Konwencji; i
5 ZWRACA SIĘ TAKŻE do Sekretarza Generalnego o przesłanie kopii niniejszej rezolucji
oraz załącznika do niej do członków Organizacji nie będących stronami Konwencji.
aaaZAŁĄCZNIK
ZMIANY DO CZĘŚCI A KODEKSU WYSZKOLENIA MARYNARZY, WYDAWANIA IM ŚWIADECTW ORAZ PEŁNIENIA
WACHT (STCW)