Dyrektor albo upoważniona przez niego osoba prowadzi rejestr wyjść grupowych uczniów,
z wyjątkiem wycieczek, o których mowa odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie
art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera: datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki
uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów,
liczbę uczniów oraz podpisy opiekunów i dyrektora.
”
;
2)
§ 4 i § 4a otrzymują brzmienie:
„
§ 4.
Plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych uwzględnia:
1)
równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2)
zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
3)
możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu
dnia.
§ 4a.
Dyrektor zapewnia uczniom w szkole lub placówce miejsce na pozostawienie podręczników
i przyborów szkolnych.
”
;
3)
w § 6 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„
3.
W przypadku konieczności przeprowadzenia prac remontowych, naprawczych lub instalacyjnych
w czasie funkcjonowania szkoły lub placówki prace te organizuje się w sposób nienarażający
osób pozostających pod opieką szkoły lub placówki na niebezpieczeństwo i uciążliwości
wynikające z prowadzonych prac oraz z zastosowaniem szczególnych środków ostrożności.
4.
Miejsca prowadzenia prac, o których mowa w ust. 1 i 3, należy zabezpieczyć przed dostępem
osób nieuprawnionych, w szczególności uczniów.
”
;
4)
w § 7 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„
5.
Przejścia na terenie szkoły lub placówki oczyszcza się ze śniegu i lodu oraz zabezpiecza
przed poślizgiem.
”
;
5)
w § 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Jadalnie lub inne pomieszczenia, o których mowa w ust. 2, umożliwiają bezpieczne i
higieniczne spożycie posiłków.
”
;
6)
w § 14 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego:
1)
ustala długość przerw międzylekcyjnych;
2)
organizuje przerwy w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły
lub placówki.
”
;
7)
w § 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
O zawieszeniu zajęć, o którym mowa w ust. 1 i 2, odpowiednio organ prowadzący lub
dyrektor zawiadamiają organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
”
;
8)
w § 20 po wyrazie „pracownie,” dodaje się wyraz „świetlicę,”;
9)
§ 21 otrzymuje brzmienie:
„
§ 21.
Pracownicy szkoły lub placówki podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej
pomocy.
”
;
10)
§ 29 otrzymuje brzmienie:
„
§ 29.
1.
Substancje chemiczne i ich mieszaniny należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach
zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, opatrzonych etykietami zawierającymi
nazwę substancji chemicznej lub mieszaniny tych substancji oraz informującymi o ich
niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu.
2.
Substancje chemiczne niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne - w rozumieniu przepisów
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach - należy przechowywać w zamkniętych
pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.
3.
Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych
i mieszanin niebezpiecznych, zgromadzonych w szkole lub placówce, osobom prowadzącym
zajęcia z użyciem tych substancji i mieszanin.
4.
Prowadzący zajęcia zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych
niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych wykorzystywanych podczas zajęć oraz umieszcza
te karty w łatwo dostępnym miejscu.
Regulamin strzelnicy, o której mowa w ust. 1, opracowuje się zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji.
3.
Przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej uczniów zaznajamia się z zasadami
korzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z bronią.
4.
Zajęcia na strzelnicy może prowadzić osoba spełniająca warunki, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji.
”
;
12)
użyte w § 41 w ust. 2, w § 43 w ust. 7 i w § 46 w ust. 3 w różnym przypadku wyrazy
„kurator oświaty” zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „organ sprawujący nadzór pedagogiczny”;
13)
po § 44 dodaje się § 44a w brzmieniu:
„
§ 44a.
1.
Protokół powypadkowy należy sporządzić w terminie 21 dni od dnia zakończenia postępowania
powypadkowego i niezwłocznie doręczyć osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami
tego postępowania.
2.
W uzasadnionych przypadkach protokół powypadkowy może być sporządzony w późniejszym
terminie.
”
.
§ 2.
Dyrektorzy szkół i placówek, w terminie do dnia 1 marca 2019 r.:
1)
dostosują długość i organizację przerw międzylekcyjnych do wymagań określonych w §
14 ust. 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem;
2)
zapewnią przeszkolenie pracowników niebędących nauczycielami w zakresie udzielania
pierwszej pomocy.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie,
na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz.
2315).