Art. 2.
Rzecznikiem może być obywatel polski wyróżniający się wiedzą prawniczą, doświadczeniem
zawodowym oraz wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną.
Art. 4.
Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Rzecznik składa przed Sejmem następujące
ślubowanie:
„Ślubuję uroczyście, że przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków Rzecznika Praw
Obywatelskich dochowam wierności Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, będę strzec wolności i praw człowieka i obywatela, kierując się przepisami prawa
oraz zasadami współżycia społecznego i sprawiedliwości. Ślubuję, że powierzone mi
obowiązki wypełniać będę bezstronnie, z najwyższą sumiennością i starannością, że
będę strzec godności powierzonego mi stanowiska oraz dochowam tajemnicy prawnie chronionej.”
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 6.
Po zaprzestaniu wykonywania obowiązków Rzecznik ma prawo powrócić na stanowisko zajmowane
poprzednio albo otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu, jeżeli nie
ma przeszkód prawnych.
Art. 7a.
Rzecznik nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności
karnej ani pozbawiony wolności. Rzecznik nie może być zatrzymany lub aresztowany,
z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest
niezbędne dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie
powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.
Art. 7b.
Przedawnienie w postępowaniu karnym czynu objętego immunitetem nie biegnie w okresie
korzystania z immunitetu.
Art. 7g.
Przepisy ustawy dotyczące odpowiedzialności karnej Rzecznika stosuje się odpowiednio
do odpowiedzialności za wykroczenia.
Art. 7h.
Szczegółowy tryb postępowania w sprawach, o których mowa w art. 7a-7g, określa regulamin
Sejmu.
Art. 9.
Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
1)
na wniosek obywateli lub ich organizacji;
2)
na wniosek organów samorządów;
2a)
na wniosek Rzecznika Praw Dziecka;
na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców;
Art. 10.
Wniosek kierowany do Rzecznika jest wolny od opłat, nie wymaga zachowania szczególnej
formy, lecz powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności
i praw sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.
Art. 12.
Podejmując sprawę Rzecznik może:
1)
samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające;
2)
zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności
organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej;
3)
zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli
dla zbadania określonej sprawy lub jej części.
Art. 14.
Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
1)
wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia wolności i praw człowieka i obywatela;
2)
skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których działalności
stwierdził naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela; wystąpienie takie nie
może naruszać niezawisłości sędziowskiej;
3)
zwrócić się do organu nadrzędnego nad jednostką, o której mowa w pkt 2, z wnioskiem
o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa;
4)
żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć udział w każdym
toczącym się już postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi;
5)
żądać wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania przygotowawczego w sprawach
o przestępstwa ścigane z urzędu;
6)
zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi do sądu administracyjnego,
a także uczestniczyć w tych postępowaniach - na prawach przysługujących prokuratorowi;
7)
wystąpić z wnioskiem o ukaranie, a także o uchylenie prawomocnego rozstrzygnięcia
w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych
przepisach;
8)
wnieść kasację lub rewizję nadzwyczajną od prawomocnego orzeczenia, na zasadach i
w trybie określonych w odrębnych przepisach.
Art. 17a.
Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi
zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami
na rzecz ochrony wolności i praw człowieka i obywatela, także w zakresie równego traktowania.
Art. 17b.
Do zakresu działania Rzecznika, dotyczącego realizacji zasady równego traktowania,
należy również:
1)
analizowanie, monitorowanie i wspieranie równego traktowania wszystkich osób;
2)
prowadzenie niezależnych badań dotyczących dyskryminacji;
3)
opracowywanie i wydawanie niezależnych sprawozdań i wydawanie zaleceń odnośnie do
problemów związanych z dyskryminacją.
Art. 18.
Przepisy ustawy dotyczące ochrony wolności i praw człowieka i obywatela stosuje się
również odpowiednio do:
1)
osób niebędących obywatelami polskimi, znajdujących się pod władzą Rzeczypospolitej
Polskiej - w zakresie przysługujących im wolności i praw;
2)
osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa
przyznaje zdolność prawną - w zakresie określonym w przepisach
ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej
w zakresie równego traktowania
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1219).
Art. 21.
Wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika Praw Obywatelskich pokrywane są z budżetu
państwa.
Art. 22.
Rzecznik, za zgodą Sejmu, może ustanowić swoich pełnomocników terenowych.