Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwościz dnia 28 grudnia 2017 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 37i ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych   (Dz. U. z 2016 r. poz. 2062, z późn. zm.1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, 2103 i 2261, z 2017 r. poz. 38, 60, 803, 1139, 1452 i 2217 oraz z 2018 r. poz. 3 i 5.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych   (Dz. U. z 2013 r. poz. 69 oraz z 2014 r. poz. 674) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

sposób sporządzania informacji rocznych o działalności sądów.
 ”
 ;

2)

po § 4 dodaje się § 4a w brzmieniu:
„ 

§ 4a.

1.

Prezes sądu apelacyjnego może zarządzić uzupełnienie informacji rocznej o działalności sądów działających na obszarze okręgu lub złożenie pisemnych wyjaśnień do przedstawionej informacji rocznej.

2.

Prezes sądu okręgowego może zarządzić uzupełnienie informacji rocznej o działalności sądu rejonowego lub złożenie pisemnych wyjaśnień do przedstawionej informacji rocznej.

3.

O dokonanej ocenie informacji rocznej o działalności sądów działających na obszarze okręgu prezes sądu apelacyjnego zawiadamia niezwłocznie prezesa sądu okręgowego.

4.

O dokonanej ocenie informacji rocznej o działalności sądu rejonowego prezes sądu okręgowego zawiadamia niezwłocznie prezesa sądu rejonowego.
 ”
 ;

3)

w § 10:

a)

w ust. 1 uchyla się pkt 4,

b)

ust. 2-5 otrzymują brzmienie:
„ 

2.

W ramach wizytacji sędzia wizytator może zwołać naradę w celu omówienia zagadnień będących jej przedmiotem.

3.

Protokół wizytacji sporządza się w terminie 30 dni od dnia zakończenia wizytacji i przedstawia prezesowi sądu odpowiedzialnemu za jej przeprowadzenie. Odpis protokołu doręcza się prezesowi wizytowanego sądu, a za jego pośrednictwem także sędziom i asesorom sądowym wizytowanego wydziału sądu.

4.

W terminie 21 dni od dnia doręczenia odpisu protokołu prezes wizytowanego sądu oraz, za jego pośrednictwem, sędziowie i asesorzy sądowi wizytowanego wydziału sądu mają prawo zgłosić na piśmie uwagi i zastrzeżenia do treści protokołu.

5.

Sędzia wizytator ma obowiązek ustosunkowania się na piśmie do zgłoszonych uwag i zastrzeżeń w terminie wskazanym przez prezesa sądu odpowiedzialnego za przeprowadzenie wizytacji. Stanowisko sędziego wizytatora doręcza się prezesowi wizytowanego sądu, który niezwłocznie umożliwia zapoznanie się z jego treścią sędziom i asesorom sądowym wizytowanego wydziału sądu.
 ”
 ,

c)

ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„ 

7.

Prezes sądu odpowiedzialny za przeprowadzenie wizytacji może zwołać naradę w celu omówienia wyników wizytacji, w szczególności w przypadku, gdy wyniki wizytacji wskazują na konieczność wydania zarządzeń nadzorczych. Naradę przeprowadza się z udziałem sędziego wizytatora bądź sędziów wizytatorów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, prezesa wizytowanego sądu oraz sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych wizytowanego wydziału sądu. Z przebiegu narady sporządza się protokół.
 ”
 ;

4)

w § 19:

a)

uchyla się ust. 1,

b)

ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„ 

2.

Minister Sprawiedliwości może zarządzić uzupełnienie informacji rocznej o działalności sądów działających na obszarze apelacji lub złożenie pisemnych wyjaśnień do przedstawionej informacji rocznej.

3.

O dokonanej ocenie informacji rocznej o działalności sądów działających na obszarze apelacji Minister Sprawiedliwości zawiadamia niezwłocznie prezesa sądu apelacyjnego.
 ”
 ;

5)

§ 20 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 20.

W ramach kontroli wykonywania obowiązków nadzorczych przez prezesów sądów apelacyjnych Minister Sprawiedliwości może żądać od prezesa sądu apelacyjnego przedstawienia, w zakreślonym terminie, informacji lub dokumentów dotyczących wykonywania tych obowiązków.
 ”
 ;

6)

w § 23 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„ 

1.

Zarządzenia, zawiadomienia, żądania i inne dokumenty związane z czynnościami nadzorczymi sporządza się na piśmie; dokumenty można doręczyć również drogą elektroniczną.

2.

Pisma w sprawach, o których mowa w art. 37 § 4 i 8, art. 37e § 1, 3, 4 i 7 oraz art. 37ga § 1 i 3 ustawy, przesyła się w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z ich treścią osobom nieuprawnionym.
 ”
 ;

7)

w § 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Protokół wizytacji sporządza się z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania wizytowanego wydziału. Wzór protokołu wizytacji jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Działy IV.2.1 do IV.2.4, IV.5.1 do IV.5.4 i IV.7.3 do IV.7.6 wzoru protokołu wizytacji podlegają wypełnieniu fakultatywnie, stosownie do potrzeb.
 ”
 ;

8)

§ 25 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 25.

Informację roczną sporządza się na piśmie i doręcza adresatowi również drogą elektroniczną. Wzory informacji rocznych o działalności sądów są określone w załącznikach nr 3-5 do rozporządzenia.
 ”
 ;

9)

załącznik nr 3 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

10)

dodaje się załączniki nr 4 i 5 w brzmieniu określonym w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, 2103 i 2261, z 2017 r. poz. 38, 60, 803, 1139, 1452 i 2217 oraz z 2018 r. poz. 3 i 5.

Załącznik nr 1   -   Informacja roczna o działalności sądów działających na obszarze apelacji (wzór)

Załącznik nr 2   -   Informacja roczna o działalności sądów działających na obszarze okręgu (wzór)

Załącznik nr 3   -   Informacja roczna o działalności sądu rejonowego (wzór)