Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższegoz dnia 14 listopada 2018 r.w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji 1)Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji   (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Określa się charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
1)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8 (Dz. U. poz. 1594), które utraciło moc z dniem 1 października 2018 r. zgodnie z art. 350 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669).

Załącznik   -   Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4

I.

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji

Kategoria charakterystyki efektów uczenia się
Kategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniu
Kod składnika opisu
Poziom 6
Kod składnika opisu
Poziom 7
Kod składnika opisu
Poziom 8
Wiedza: zna i rozumie
Zakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależności
P6S_WG
w zaawansowanym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym - również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem
P7S_WG
w pogłębionym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym - również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem

główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim
P8S_WG
w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie

metodologię badań naukowych

zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Kontekst - uwarunkowania, skutki
P6S_WK
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
P7S_WK
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Vpodstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
P8S_WK
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej

podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami
Umiejętności: potrafi
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
P6S_UW
wykorzystywać posiadaną wiedzę
- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym
P7S_UW
wykorzystywać posiadaną wiedzę
- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi,
w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
- przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

wykorzystywać posiadaną wiedzę
- formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi - w przypadku studiów o profilu praktycznym
P8S_UW
wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej
Komunikowanie się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
P6S_UK
komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii

brać udział w debacie - przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
P7S_UK
komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców

prowadzić debatę

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią
P8S_UK
komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych

inicjować debatę

uczestniczyć w dyskursie naukowym

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Organizacja pracy - planowanie i praca zespołowa
P6S_UO
planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
P7S_UO
kierować pracą zespołu

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach
P8S_UO
planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
Uczenie się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób
P6S_UU
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
P7S_UU
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
P8S_UU
samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
Kompetencje społeczne: jest gotów do
Oceny - krytyczne podejście
P6S_KK
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
P7S_KK
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
P8S_KK
krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
P6S_KO
wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
P7S_KO
wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
P8S_KO
wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosu
P6S_KR
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
P7S_KR
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym:
- rozwijania dorobku zawodu,
- podtrzymywania etosu zawodu,
- przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
P8S_KR
podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
               

II.

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji dla dziedziny sztuki (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria charakterystyki efektów uczenia się
Kategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniu
Kod składnika opisu
Poziom 6
Kod składnika opisu
Poziom 7
Wiedza: zna i rozumie
Zakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależności
W zakresie wiedzy o realizacji prac artystycznych
P6S_WG
podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
W7S_WG
szczegółowe zasady dotyczące dziedziny sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów
W zakresie rozumienia kontekstu dyscyplin artystycznych
P6S_WG
podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentatywne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami

style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze
tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności

powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności
P7S_WG
kontekst historyczny i kulturowy poszczególnych dyscyplin artystycznych i ich związków z innymi obszarami współczesnego życia

wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej

zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności

wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, poszerzoną problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności
Umiejętności: potrafi
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
W zakresie umiejętności ekspresji artystycznej
P6S_UW
tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
P7S_UW
wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)
P6S_UW
biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim

wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazywać dzieło muzyczne w pełni - jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee
P7S_UW
budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki)
P6S_UW
świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej

świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych

podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznych
P7S_UW
podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych

wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki filmowe i teatralne)
P6S_UW
rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru

rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny
P7S_UW
rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru

rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny
W zakresie umiejętności kreacji artystycznej
   
P6S_UW
realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
   
W zakresie umiejętności improwizacyjnych (sztuki muzyczne, sztuki filmowe i teatralne)
P6S_UW
kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu
P7S_UW
kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania/ Uczenie się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób
W zakresie umiejętności warsztatowych
P6S_UW
P6S_UU
korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
P7S_UW
P7S_UU
korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
Komunikowanie się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
W zakresie umiejętności werbalnych
P6S_UK
przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
P7S_UK
przygotowywać rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
W zakresie umiejętności w zakresie publicznych prezentacji
P6S_UK
stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań artystycznych
P7S_UK
w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością
Kompetencje społeczne: jest gotów do
Oceny - krytyczne podejście
W zakresie niezależności
 
P7S_KK
inspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób
Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosu
P6S_KR
samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
P7S_KR
samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Oceny - krytyczne podejście
W zakresie uwarunkowań psychologicznych
P6S_KK
efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami
P7S_KK
wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania
Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego/ Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosu
W zakresie komunikacji społecznej
P6S_KO
P6S_KR
wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej

podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych
P7S KO
P7S_KR
wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej

podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych
           

III.

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria charakterystyki efektów uczenia się
Kategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniu
Kod składnika opisu
Poziomy 6 i 7
Wiedza: zna i rozumie
Zakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależności
P6S_WG
P7S_WG
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Kontekst - uwarunkowania, skutki
P6S_WK
P7S_WK
podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości
Umiejętności: potrafi
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
P6S_UW
P7S_UW
planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:
- wykorzystywać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,
- dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne,
- dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania

projektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonywać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską - w przypadku studiów o profilu praktycznym

wykorzystywać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów typowych dla kierunku studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym