Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 7 grudnia 2018 r.w sprawie współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 21a ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym   (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401 i 1560) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i tryb współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej „Centrum”, z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, zwanym dalej „operatorem”, w celu powiadomienia użytkowników końcowych na wskazanym obszarze o zagrożeniu, które może skutkować wystąpieniem sytuacji kryzysowej;

2)

niezbędne elementy komunikatu, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanego dalej „komunikatem”, oraz sposób jego przekazania użytkownikom końcowym.

§ 2.

1.

Dyrektor Centrum przekazuje operatorowi dane teleadresowe punktu kontaktowego Centrum.

2.

Operator przekazuje dyrektorowi Centrum dane teleadresowe punktu kontaktowego, umożliwiającego realizację obowiązku wynikającego z art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.

§ 3.

1.

Dyrektor Centrum sporządza komunikat, z wykorzystaniem podstawowego zestawu znaków, zgodnie z normą GSM7-bit, w języku polskim, bez znaków diakrytycznych, o długości nieprzekraczającej 306 znaków.

2.

Na potrzeby użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu operatorów komunikat jest sporządzany w języku angielskim.

3.

Treść komunikatu obejmuje:

1)

określenie rodzaju zagrożenia;

2)

zalecenia dla osób na zagrożonym obszarze;

3)

inne informacje niezbędne w zależności od rodzaju zagrożenia;

4)

wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 i 3.

4.

Komunikat opatruje się identyfikatorem nadawcy, który operator uwzględnia przy wysyłaniu komunikatu.

5.

Identyfikatorem nadawcy jest:

1)

wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów;

2)

numer z puli numerów abonenckich w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu operatorów;

3)

numer kontaktowy do komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych pełniącej całodobowy dyżur w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania użytkownikom końcowym przebywającym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów.

§ 4.

1.

Określenie obszaru w żądaniu wysłania komunikatu następuje:

1)

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z uwzględnieniem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego kraju, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej   (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669);

2)

poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z uwzględnieniem kodów nazw państw, o których mowa w normie ITU-T E.212.

2.

Dyrektor Centrum w przypadku żądania wysłania komunikatu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa obszar przez wskazanie identyfikatora województwa albo identyfikatora powiatu.

§ 5.

1.

Dyrektor Centrum wskazuje czas ważności komunikatu, nieprzekraczający 72 godzin.

2.

Czas ważności komunikatu jest wyrażony w pełnych godzinach.

§ 6.

1.

Punkt kontaktowy Centrum przekazuje punktowi kontaktowemu operatora w postaci elektronicznej komunikat wraz z żądaniem jego wysłania na określonym obszarze.

2.

Przekazanie komunikatu wraz z żądaniem jego wysłania na określonym obszarze może nastąpić za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.

3.

Punkt kontaktowy Centrum potwierdza telefonicznie przekazanie komunikatu do punktu kontaktowego operatora.

4.

W przypadku braku możliwości przekazania komunikatu w postaci elektronicznej, komunikat wraz z żądaniem jego wysłania na określonym obszarze jest przekazywany w postaci papierowej bezpośrednio punktowi kontaktowemu operatora.

§ 7.

1.

Komunikat jest wysyłany przez operatora użytkownikom końcowym w postaci krótkiej wiadomości tekstowej (sms). Użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu operatorów komunikat jest wysyłany wyłącznie w języku angielskim.

2.

Ustalenie kraju sieci macierzystej użytkowników końcowych korzystających z roamingu operatorów odbywa się z uwzględnieniem kodów zawartych w normie, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2.

§ 8.

Wysyłanie komunikatu przez operatora odbywa się z uwzględnieniem:

1)

zasady niezbędnego rozszerzenia wskazanego obszaru lub zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w Rzeczypospolitej Polskiej w odniesieniu do użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyposażonych w karty SIM operatorów oraz użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu operatorów;

2)

zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w danym państwie w przypadku użytkowników końcowych przebywających poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonych w karty SIM operatorów.

§ 9.

Dyrektor Centrum może żądać zaprzestania wysyłania komunikatu przez operatora. Przepisy § 6 stosuje się odpowiednio.

§ 10.

Operator, po wysłaniu komunikatu, za pośrednictwem punktu kontaktowego niezwłocznie przekazuje punktowi kontaktowemu Centrum informację o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, do których komunikat został wysłany.

§ 11.

1.

W przypadku gdy na obszarze zagrożenia znajdującym się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się użytkownicy końcowi wyposażeni w karty SIM operatorów, dyrektor Centrum może żądać od operatora informacji o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, którym komunikat ma zostać wysłany.

2.

Operator niezwłocznie przekazuje dyrektorowi Centrum informację, o której mowa w ust. 1.

§ 12.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 grudnia 2018 r.