Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 31 grudnia 2018 r.w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska   (Dz. U. z 2018 r. poz. 1471 i 1479) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Wydane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zarządzenia i decyzje określające organizację i zadania Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz udzielone pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych, na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

§ 3.

Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska   (Dz. U. poz. 2442).

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Załącznik   -   Statut Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska

§ 1.

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, zwany dalej „Głównym Inspektoratem”, jest urzędem administracji rządowej obsługującym Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zwanego dalej „Głównym Inspektorem”, działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.

§ 2.

1.

Główny Inspektor kieruje Głównym Inspektoratem przy pomocy Zastępcy Głównego Inspektora, dyrektora generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w § 4 ust. 1.

2.

Zakresy czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Główny Inspektor.

3.

Główny Inspektor może upoważniać osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Głównego Inspektoratu, do podejmowania decyzji w jego imieniu, w określonych przez niego sprawach.

§ 3.

Główny Inspektor może powoływać komisje, rady i zespoły jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze doraźnym, określając nazwę, skład osobowy, cel powołania, zakres zadań i tryb działania tych organów.

§ 4.

1.

W skład Głównego Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska:

1)

Departament Inspekcji;

2)

Departament Kontroli Gospodarowania Odpadami;

3)

Departament Monitoringu Środowiska;

4)

Departament Organizacyjno-Finansowy;

5)

Departament Prawny;

6)

Centralne Laboratorium Badawcze;

7)

Krajowe Laboratorium Referencyjne do spraw jakości powietrza atmosferycznego;

8)

Stanowisko do spraw Kontroli, Audytu Wewnętrznego, Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych;

9)

Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.

Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny nadany przez Głównego Inspektora na wniosek dyrektora generalnego.

3.

Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Główny Inspektor.