albo przyjmuje się jako umowną wielkość wyporności wartość uzyskaną z wymnożenia współczynnika
pełnotliwości kadłuba przez następujące trzy wymiary kadłuba statku:
a)
długość, tj. odległość między punktami przecięcia się wzdłużnej płaszczyzny symetrii
statku z krzywą ograniczającą płaszczyznę wodnicy,
b)
maksymalną szerokość w płaszczyźnie wodnicy,
c)
średnie zanurzenie tj. pionową odległość między płaszczyzną wodnicy a najniższym punktem
kadłuba statku w płaszczyźnie poprzecznej, znajdującej się w środku długości określonej
wyżej w podpunkcie „a”,
przy czym wymiary bierze się z samego statku lub z rysunków wykonawczych bez uwzględnienia
części wystających kadłuba, wielkość współczynnika pełnotliwości kadłuba przyjmuje
się równą wielkość ogólnie stosowanej dla danego typu statku; dla statków o ostrych
kształtach (statki pasażerskie, holowniki itd.), wielkość tę, przy braku innych przesłanek
do określenia, przyjmuje się równą 0,7.