Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiz dnia 18 grudnia 2017 r.w sprawie wprowadzenia programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018-2020 1)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2325).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się program wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018-2020, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 2.

Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2325).

Załącznik   -   Program wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018-2020

1.

Identyfikacja programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018-2020
Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska
Choroba: klasyczny pomór świń (Clasical swine fever - CSF, Hog cholera)
Okres realizacji: 1 stycznia 2018 r. - 31 grudnia 2020 r.

2.

Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego klasycznego pomoru świń
Klasyczny pomór świń (Clasical swine fever - CSF, Hog cholera), zwany dalej „CSF”, nie występuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od 1994 r.
Przed 1994 r. zanotowano w Polsce na przestrzeni 20 lat następujące przypadki CSF:

1)

w latach 1973-1977 - od kilku do maksymalnie dwudziestu ognisk choroby miesięcznie;

2)

w 1978 r. - 1 ognisko (marzec);

3)

w 1989 r. - 1 ognisko (grudzień);

4)

w 1992 r. - 2 ogniska (kwiecień) i 7 ognisk (październik);

5)

w 1993 r. - 3 ogniska (grudzień).
W 1994 r. odnotowano 8 ognisk CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na obszarach obecnego województwa lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego i lubelskiego. Ostatni przypadek choroby został wykryty we wrześniu 1994 r.
W maju 2016 r. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) uznała Rzeczpospolitą Polską za kraj oficjalnie wolny od tej choroby.
W celu potwierdzenia niewystępowania CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone badania kontrolne w kierunku tej choroby w populacji świń oraz dzików na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt (Dz. U. poz. 2813, z późn. zm.).
W ramach badań kontrolnych nie stwierdzono występowania CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3.

Opis programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018-2020
Program wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018 - 2020, zwany dalej „programem”, przewiduje badania kontrolne, których podstawowym celem jest wczesne wykrycie CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wczesne wykrycie CSF pozwoli natomiast na podjęcie szybkich działań mających na celu zwalczenie tej choroby i niedopuszczenie do jej rozprzestrzenienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na inne państwa Unii Europejskiej.
Powodem wdrożenia programu jest niekorzystny rozwój sytuacji epizootycznej związanej z CSF w państwach graniczących od wschodu z Rzeczpospolitą Polską, a tym samym z Unią Europejską.
Program będzie realizowany w latach 2018-2020.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855), CSF należy do chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej program jest wprowadzany w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa, po jego zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
Szacowane ogólne koszty realizacji programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyniosą w 2018 r. 755 806,53 zł (177 857,64 euro), w 2019 r. - 755 806,53 zł (177 857,64 euro), a w 2020 r. - 755 806,53 zł (177 857,64 euro). Są to zarazem koszty kwalifikowalne, o które Rzeczypospolita Polska będzie występowała do Komisji Europejskiej z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w każdym roku realizacji programu. Wszystkie szacunkowe koszty programu zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawach budżetowych na lata 2018-2020, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 - rezerwy celowe oraz w części 85 - budżety wojewodów.
Szacunkowe koszty realizacji programu w latach 2018-2020, wyrażone w złotych zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w wytycznych Ministra Finansów dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja październik 2017 r.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, działu 758 - różne rozliczenia, rozdziału 75818 - rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowania programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 - budżety wojewodów działu 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego ustaw budżetowych na lata 2018-2020.

3.1.

Cel programu
Podstawowym celem programu jest wczesne wykrycie CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program obejmuje działania mające na celu wykrycie wirusa CSF, tj. badania laboratoryjne w kierunku CSF przeprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach tzw. monitoringu biernego.
Monitoring bierny w rozumieniu programu polega na pobieraniu próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od wszystkich padłych dzików zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt, odstrzelonych chorych dzików oraz świń padłych lub żywych - w przypadku podejrzenia ewentualnego wystąpienia CSF u tych zwierząt, na zasadach określonych w programie.

3.2.

Realizacja programu

3.2.1.

Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszary według kryterium zagrożenia wystąpieniem wirusa CSF
Z uwagi na niejasną sytuację epizootyczną w odniesieniu do CSF w państwach trzecich graniczących od wschodu z Rzeczpospolitą Polską, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza się 2 strefy w zależności od ryzyka wystąpienia CSF:

1)

strefa pierwsza - o zwiększonym ryzyku wystąpienia CSF - obejmuje województwa graniczące od wschodu z państwami trzecimi, na których terytorium sytuacja dotycząca CSF nie jest do końca rozpoznana, tj. województwo lubelskie, mazowieckie, podkarpackie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie;

2)

strefa druga - o niskim ryzyku wystąpienia CSF - obejmuje pozostałe województwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3.2.2.

Kontrola stanu zdrowia świń i pobieranie próbek na obszarach wyznaczonych zgodnie z ust. 3.2.1
W przypadku zgłoszenia podejrzenia wystąpienia CSF do powiatowego lekarza weterynarii, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, niezależnie od strefy, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF próbki od świń:

1)

padłych, u których nie można wykluczyć CSF,

2)

wykazujących nietypowe objawy kliniczne, na podstawie których nie można wykluczyć CSF, lub objawy wskazujące na zakażenie wirusem CSF, w tym w szczególności:

a)

gorączkę ze zwiększoną zachorowalnością i śmiertelnością świń w stadzie lub

b)

gorączkę i objawy zespołu krwotocznego lub

c)

gorączkę i objawy neurologiczne.
Przed pobraniem próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF powiatowy lekarz weterynarii przeprowadza kontrolę stanu zdrowia świń w stadzie, w tym badanie kliniczne świń, i pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od świń mających objawy chorobowe i gorączkę lub od świń padłych. W trakcie wystąpienia CSF w stadzie świń zachorowalność zwierząt wynosi do 100% (choroba wysoce zaraźliwa), natomiast śmiertelność w zależności od zjadliwości wirusa wynosi 80-100% pogłowia w stadzie przy wysokiej zjadliwości wirusa, oraz do 30-40% pogłowia w stadzie przy małej zjadliwości wirusa. Największa śmiertelność występuje wśród prosiąt oraz warchlaków.
Szczegółowe zasady dotyczące uznania stada za podejrzane o wystąpienie CSF, przeprowadzania badania klinicznego zwierząt oraz pobierania próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF w tym stadzie w celu potwierdzenia lub wykluczenia CSF zostały określone w rozdziale III oraz IV lit. A załącznika do decyzji Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającej Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń (Dz. Urz. WE L 39 z 09.02.2002, str. 71 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 35, str. 139).
Na obszarze strefy pierwszej, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od każdego dzika:

1)

padłego, w tym zabitego w wypadku komunikacyjnym, oraz którego zwłoki uległy autolizie;

2)

chorego odstrzelonego.
Na obszarze strefy drugiej, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od każdego padłego dzika, z wyjątkiem dzika zabitego w wypadku komunikacyjnym, którego zwłoki uległy autolizie.
Próbki do badań pobiera się na obszarach wszystkich powiatów. Tam, gdzie jest to możliwe pobieranie i badanie próbek w kierunku wykrycia CSF powinno być powiązane z pobieraniem i badaniem próbek w kierunku wykrycia ASF.
Ponadto, niezależnie od realizacji programu, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej badaniu w kierunku wykrycia CSF podlegają świnie żywe oraz dziki odstrzelone, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt. Badania te nie są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

3.2.3.

Rodzaj próbek pobieranych do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF, przesyłanie próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF oraz wykonywanie badań laboratoryjnych
Rodzaje pobieranych próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF, przesyłanie próbek do laboratorium oraz wykonywanie badań diagnostycznych w kierunku CSF w ramach programu jest określone w rozdziale V, VI i VII załącznika do decyzji Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającej Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń.
Od żywych świń oraz odstrzelonych chorych dzików do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF pobiera się próbki krwi. Od padłych świń i dzików do badań laboratoryjnych w kierunku CSF pobiera się próbki tkanek z migdałków, węzłów chłonnych lub śledziony. W przypadku dzików, których zwłoki uległy autolizie, do badań laboratoryjnych pobiera się kość długą lub mostek.
Próbki pobrane od świń lub dzików bada się metodą PCR, a gdy wynik badania laboratoryjnego w kierunku wykrycia CSF przeprowadzonego metodą PCR jest dodatni -przeprowadza się również badanie metodą ELISA.
Wszystkie badania laboratoryjne w kierunku wykrycia CSF przeprowadzane w ramach programu są wykonywane w laboratoriach wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii, zgodnie z art. 25 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, z poźn. zm.).

4.

Środki przewidziane programem

4.1.

Podsumowanie środków przewidzianych programem
Działania podejmowane w związku z realizacją programu
Lata 2018-2020
x kontrola, nadzór
x badania

4.2.

Władza centralna odpowiedzialna za nadzór nad realizacją programu i koordynację realizacji programu
Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej Inspekcja wykonuje swoje zadania m.in. przez wykonywanie badań kontrolnych zakażeń zwierząt.
Zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu. W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, informuje Komisję Europejską o postępach w jego realizacji zgodnie z przepisami dotyczącymi zwalczania chorób zakaźnych zwierząt obowiązującymi w Unii Europejskiej.

4.3.

Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program będzie realizowany
Program wprowadza się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program jest realizowany na obszarze 16 województw obejmujących 314 powiatów oraz 66 miast na prawach powiatów.
Mapa 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej
Program wprowadza podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefę pierwszą oraz drugą, w zależności od ryzyka wystąpienia CSF w tej strefie, zgodnie z poniższą mapą. Mapa 2. Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefy w zależności od ryzyka wystąpienia CSF

4.4.

Opis środków przewidzianych w programie

4.4.1.

Powiadomienie o podejrzeniu wystąpienia CSF
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, posiadacz zwierząt jest obowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia wystąpienia CSF. Obowiązek ten realizują również osoby mające kontakt ze zwierzętami, w szczególności przy wykonywaniu obowiązków służbowych lub zawodowych, z tym że lekarz weterynarii wezwany do zwierzęcia, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania, informuje posiadacza zwierzęcia o obowiązkach określonych w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i nadzoruje ich wykonanie do czasu przybycia powiatowego lekarza weterynarii lub osoby przez niego upoważnionej. Zgłoszenia należy dokonać do powiatowego lekarza weterynarii bezpośrednio albo za pośrednictwem najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub właściwego miejscowo organu samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
Dodatkowo, posiadacz świni informuje urzędowego lekarza weterynarii o każdym przypadku padnięcia świni w gospodarstwie na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym, zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. poz. 711, z późn. zm.).

4.4.2.

Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem
Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dzień 31 grudnia 2016 r. w Polsce było zarejestrowanych 233 865 siedzib stad świń, w których utrzymywano 14 728 380 świń.
Szczegółowe informacje dotyczące liczby siedzib stad świń w województwach z uwzględnieniem wielkości gospodarstw przedstawia tabela 1.

   Tabela 1.   

Liczba stad oraz pogłowie świń, z podziałem uwzględniającym wielkość gospodarstw (źródło: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stan na dzień 31 grudnia 2016 r.)


Województwo
Liczba świń
Liczba siedzib stad
1-10
11-25
26-100
101-500
501-1000
powyżej 1000
1-10
11-25
26-100
101-500
501-1000
powyżej 1000
dolnośląskie
11 240
18 120
29 755
25 741
13 823
124 412
2 623
1 104
653
129
20
33
kujawsko-pomorskie
37 187
90 125
311 618
415 049
164 670
482 843
8 017
5 320
6 253
2 059
237
166
lubelskie
84 357
92 354
117 694
165 475
104 068
279 660
20 937
5 768
2 622
735
156
128
lubuskie
5 649
9 572
19 225
21 822
12 708
212 790
1 256
571
411
112
17
46
łódzkie
51 792
107 311
211 958
315 297
207 841
528 464
11 111
6 432
4 570
1 395
297
225
małopolskie
30 085
44 591
63 702
44 052
17 603
28 856
7 021
2 737
1 453
230
27
10
mazowieckie
74 717
118
767
198 420
302 332
191 420
1 239 776
16 587
7 281
4 259
1 340
273
346
opolskie
11 851
29 185
108 745
170 120
52 003
132 949
2 545
1 719
2119
857
77
51
podkarpackie
34 870
41 678
55 389
42 407
10 545
63 314
8 534
2 581
1 253
206
16
22
podlaskie
20 292
22 375
37 479
82 573
76 871
172 950
4 846
1 401
769
350
107
79
pomorskie
17 263
40 285
107 086
127 715
52 060
337 294
3 599
2 417
2 221
648
78
90
śląskie
12 743
27 896
61 385
69 790
13 270
122 183
2 685
1 667
1 295
343
21
22
świętokrzyskie
27 019
42 627
66 585
63 476
33 592
151 008
6314
2 644
1 468
316
50
50
warmińsko-mazurskie
9 574
17 746
67 664
153 217
110 826
385 190
2 161
1 067
1 333
709
159
145
wielkopolskie
69 293
192
233
749 132
1 067 161
519 683
1 553 547
14 275
11 165
14 705
5 247
746
527
zachodniopomorskie
7 240
12 982
23 224
22 909
21 453
579 492
1 664
783
508
102
29
113
SUMA
505
172
907 847
2 229 061
3 089 136
1 602 436
6 394 728
114
175
54
657
45 892
14 778
2 310
2 053
                         

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Łowieckiego, w roku łowieckim 2015/2016 liczba dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosiła około 229 000 sztuk. Liczbę dzików w poszczególnych województwach przedstawia tabela 2.

   Tabela 2.   

Liczba dzików w poszczególnych województwach (źródło: Polski Związek Łowiecki, stan marzec 2016 r.)


Województwo
Pogłowie dzików
dolnośląskie
20 448
kujawsko-pomorskie
11 931
lubelskie
12 694
lubuskie
16 110
łódzkie
7970
małopolskie
4889
mazowieckie
17 808
opolskie
8878
podkarpackie
8670
podlaskie
6677
pomorskie
17 942
śląskie
8734
świętokrzyskie
5391
warmińsko-mazurskie
21 590
wielkopolskie
25 075
zachodniopomorskie
33 962
W sumie
228 769
   

4.4.3.

Identyfikacja i rejestracja zwierząt oraz gospodarstw
Podstawa prawna identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz gospodarstw:

1)

ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 546);

2)

ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2017 r. poz. 1853);

3)

rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 listopada 2007 r. w sprawie sposobu oznakowania bydła, owiec i kóz oraz świń, określenia wzorów znaków identyfikacyjnych oraz wymagań i warunków technicznych kolczyków dla zwierząt gospodarskich (Dz. U. poz. 1635, z późn. zm.).
Numerem identyfikacyjnym świni jest numer siedziby stada, w której zwierzę się urodziło, albo innej siedziby stada, w której zwierzę przebywało powyżej 30 dni. W dokumentacji dotyczącej świń (np. w świadectwie zdrowia) stosuje się numer ostatniej siedziby stada, w której świnia przebywała powyżej 30 dni i została w tej siedzibie stada oznakowana.
W przypadku świń urodzonych w danej siedzibie stada, istnieje obowiązek oznakowania tych zwierząt w terminie 30 dni od dnia ich urodzenia, przez założenie na lewą małżowinę uszną kolczyka zawierającego numer siedziby stada urodzenia. Fakt oznakowania świń należy zgłosić w terminie 7 dni od dnia dokonania oznakowania kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W przypadku gdy świnia została przemieszczona do innej siedziby stada niż siedziba stada urodzenia i przebywa w tej siedzibie dłużej niż 30 dni, istnieje obowiązek dodatkowego oznakowania świni tatuażem zawierającym numer tej siedziby stada. Oznakowanie tatuażem musi być wykonane nie później niż przed opuszczeniem przez tę świnię siedziby stada. Fakt dodatkowego oznakowania należy zgłosić kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie 7 dni od dnia dokonania oznakowania.
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, koszty związane z oznakowaniem świń ponosi ich posiadacz.
Dodatkowo, świnie poddawane ocenie wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt, zgodnie z przepisami o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, są oznakowane w sposób umożliwiających ich identyfikację. Sposób oznakowania i identyfikacji do celów hodowlanych, w tym świń, określa związek hodowców lub inny podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej. Świnie do celów hodowlanych znakuje się trwale i indywidualnie, używając kolczyków, identyfikatorów elektronicznych i znaków identyfikacyjnych lub stosując tatuaż.

4.4.4.

Kwalifikacja zwierząt i stad
Została opisana w ust. 3.2.

4.4.5.

Zasady przemieszczania zwierząt
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej istnieje obowiązek zaopatrywania świń przemieszczanych w obrocie krajowym w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii na podstawie badania klinicznego świń przeprowadzonego nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem tych świń.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, nadzór nad przemieszczaniem zwierząt sprawuje powiatowy lekarz weterynarii.

4.4.6.

Zastosowane badania i plany pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Została opisana w ust. 3.2.2 i 3.2.3

4.4.7.

Zastosowanie szczepionki i plany szczepień
Nie dotyczy.

4.4.8.

Informacje i ocena dotycząca środków bezpieczeństwa biologicznego (zarządzanie i infrastruktura)
Wymagania weterynaryjne, w tym wymagania bioasekuracji, dla gospodarstw utrzymujących świnie umieszczane na rynku określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek (Dz. U. poz. 1643).
Ponadto, na obszarach objętych ograniczeniami w związku z występowaniem ASF obowiązują środki bioasekuracji określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 kwietnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia „Programu bioasekuracji mającego na celu zapobieganie szerzeniu się afrykańskiego pomoru świń” na lata 2015-2018 (Dz. U. poz. 517, z późn. zm.).

4.4.9.

Środki podejmowane w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku CSF
W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku CSF powiatowy lekarz weterynarii podejmuje działania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zwalczania klasycznego pomoru świń (Dz. U. z 2007 r. poz. 17).

4.4.10.

System odszkodowań dla posiadaczy świń poddanych ubojowi lub zabitych
Odszkodowania wypłaca się na podstawie art. 57c zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

4.4.11.

Kontrola realizacji programu i sprawozdawczość
Na podstawie art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu.
W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, Główny Lekarz Weterynarii informuje Komisję Europejską o postępach w jego realizacji, zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającego przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniającego dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1, z późn. zm.).

5.

Korzyści wynikające z realizacji programu
Przeprowadzenie działań objętych programem przyczyni się do wczesnego wykrycia CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Odpowiednio wczesne wykrycie zakażenia wirusem CSF pozwoli na podjęcie działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i pozostałych państw członkowskich, a tym samym na ograniczenie strat ekonomicznych z tego tytułu.

6.

Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego CSF w okresie ostatnich pięciu lat

6.1.

Rozwój CSF
Ostatnie ognisko lub przypadek CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzono w 1994 r.

6.1.1.

Dane dotyczące zwierząt
Nie dotyczy.

6.2.

Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych
Rok: 2012

Region
Gatunek zwierząt
Rodzaj badania
Opis badania
Liczba zbadanych próbek
Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego
Rzeczpospolita Polska
świnie
badanie serologiczne
ELISA
10 157
0
dziki odstrzelone
badanie serologiczne
ELISA
12 185
0
dziki padłe
badanie wirusologiczne
PCR
106
0
Razem
     
22 448
0
           

Rok: 2013

Region
Gatunek zwierząt
Rodzaj badania
Opis badania
Liczba zbadanych próbek
Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego
Rzeczpospolita Polska
świnie
badanie serologiczne
ELISA
10 155
0
dziki odstrzelone
badanie serologiczne
ELISA
13 770
0
dziki padłe
badanie wirusologiczne
PCR
148
0
Razem
     
24 073
0
           

Rok: 2014

Region
Gatunek zwierząt
Rodzaj badania
Opis badania
Liczba zbadanych próbek
Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego
Rzeczpospolita Polska
świnie
badanie serologiczne
ELISA
9 388
0
dziki odstrzelone
badanie serologiczne
ELISA
14180
0
dziki padłe
badanie wirusologiczne
PCR
1190
0
Razem
     
24 758
0
           

Rok: 2015

Region
Gatunek zwierząt
Rodzaj badania
Opis badania
Liczba zbadanych próbek
Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego
Rzeczpospolita Polska
świnie
badanie serologiczne
ELISA
8 409
0
dziki odstrzelone
badanie serologiczne
ELISA
14 814
0
dziki padłe
badanie wirusologiczne
PCR
2 052
0
Razem
     
25 275
0
           

Rok: 2016

Region
Gatunek zwierząt
Rodzaj badania
Opis badania
Liczba zbadanych próbek
Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego
Rzeczpospolita Polska
świnie
badanie serologiczne
ELISA
9 149
0
dziki odstrzelone
badanie serologiczne
ELISA
17 207
0
dziki padłe
badanie wirusologiczne
PCR
2 190
0
Razem
     
28 546
0
           

6.3.

Dane dotyczące zakażenia
W latach 2012-2016 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stwierdzono ognisk CSF u świń oraz przypadków CSF u dzików.

6.4.

Dane dotyczące statusu pod koniec każdego roku
Nie dotyczy.

6.5.

Dane dotyczące programów szczepień lub leczenia
Nie dotyczy.

6.6.

Dane dotyczące dzikiej zwierzyny

6.6.1.

Oszacowanie liczebności populacji zwierząt wolno żyjących
Dane w ust. 4.4.2.

6.6.2.

Nadzór nad chorobami i inne w odniesieniu do zwierząt wolno żyjących
Nie dotyczy.

6.6.3.

Dane dotyczące szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Nie dotyczy.

7.

Założenia programu

7.1.

Założenia w zakresie badań laboratoryjnych
Rok; 2018-2020 Choroba; CSF

Region
Rodzaj badania
Populacja docelowa
Rodzaj próbki
Planowana liczba zwierząt do badania
Liczba planowanych badań laboratoryjnych
dolnośląskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
7
7
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
49
49
kujawsko-pomorskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
206
206
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
46
46
lubelskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
125
125
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
533
533
lubuskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
21
21
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
49
49
łódzkie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
126
126
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
43
43
małopolskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
76
76
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
36
36
mazowieckie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
323
323
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
723
723
opolskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
35
35
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
27
27
podkarpackie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
40
40
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
209
209
podlaskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
60
60
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
275
275
pomorskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
76
76
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
105
105
śląskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
31
31
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
88
88
świętokrzyskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
14
14
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
8
8
warmińsko-mazurskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
112
112
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
337
337
wielkopolskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
98
98
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
71
71
zachodniopomorskie
PCR
świnie domowe - podejrzane o CSF
krew lub narządy
31
31
PCR
dziki padłe i odstrzelone
narządy
110
110
RAZEM PCR-świnie
1381
RAZEM PCR-dziki
2709
           

7.1.1.

Założenia w zakresie badań diagnostycznych
Zostały opisane w ust. 3.2.

7.1.2.

Założenia w zakresie badania stad i zwierząt
Zostały opisane w ust. 3.2.2 i 3.2.3

7.2.

Założenia w zakresie kwalifikacji stad i zwierząt
Nie dotyczy.

7.3.

Założenia w zakresie szczepień lub leczenia

7.3.1.

Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
Nie dotyczy.

7.3.2.

Założenia w zakresie szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Nie dotyczy.

8.

Szczegółowa analiza kosztów realizacji programu

8.1.

Koszty realizacji programu w 2018 r.

Przeznaczenie kosztów
Wyszczególnienie
Ilość jednostek
Koszt jednostkowy w zł
Kwota całkowita w zł
Koszt jednostkowy w euro
Kwota całkowita w euro
Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie)
1. Badania
             
1.1. Koszt pobierania próbek
świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe
1381 świń
17,81
24 595,61
4,19
5 786,39
tak
dziki padłe i chore odstrzelone
2709 dzików
18,48
50 062,32
4,35
11 784,15
tak
1.2. Koszt badań laboratoryjnych
test PCR
4090 badań
166,54
681 148,60
39,19
160 287,10
tak
RAZEM
755 806,53
 
177 857,64
 
w tym koszty kwalifikowane:
755 806,53
 
177 857,64
 
               

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 - rezerwy celowe oraz w części 85 - budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, działu 758 - różne rozliczenia, rozdziału 75818 - rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 -budżety wojewodów działu 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2018.

8.2.

Koszty realizacji programu w 2019 r.

Przeznaczenie kosztów
Wyszczególnienie
Ilość jednostek
Koszt jednostkowy w zł
Kwota całkowita w zł
Koszt jednostkowy w euro
Kwota całkowita w euro
Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie)
1. Badania
             
1.1. Koszt pobierania próbek
świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe
1381 świń
17,81
24 595,61
4,19
5 786,39
tak
dziki padłe i chore odstrzelone
2709 dzików
18,48
50 062,32
4,35
11 784,15
tak
1.2. Koszt badań laboratoryjnych
test PCR
4090 badań
166,54
681 148,60
39,19
160 287,10
tak
RAZEM
755 806,53
 
177 857,64
 
w tym koszty kwalifikowane:
755 806,53
 
177 857,64
 
               

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 - rezerwy celowe oraz w części 85 - budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, działu 758 - różne rozliczenia, rozdziału 75818 - rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 -budżety wojewodów działu 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2019.

8.3.

Koszty realizacji programu w 2020 r.

Przeznaczenie kosztów
Wyszczególnienie
Ilość jednostek
Koszt jednostkowy w zł
Kwota całkowita w zł
Koszt jednostkowy w euro
Kwota całkowita w euro
Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie)
1. Badania
             
1.1. Koszt pobierania próbek
świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe
1381 świń
17,81
24 595,61
4,19
5 786,39
tak
dziki padłe i chore odstrzelone
2709 dzików
18,48
50 062,32
4,35
11 784,15
tak
1.2. Koszt badań laboratoryjnych
test PCR
4090 badań
166,54
681 148,60
39,19
160 287,10
tak
RAZEM
755 806,53
 
177 857,64
 
w tym koszty kwalifikowane:
755 806,53
 
177 857,64
 
               

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2020, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 - rezerwy celowe oraz w części 85 - budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, działu 758 - różne rozliczenia, rozdziału 75818 - rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 -budżety wojewodów działu 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2020.