|
|
różnicuje i dobiera procedury postępowania z pacjentką, z uwzględnieniem rodzaju badania
diagnostycznego oraz przy użyciu różnych technik obrazowania: USG, RTG, CT (tomografii
komputerowej), MR (rezonansu magnetycznego);
|
|
|
przygotowuje pacjentkę do zabiegu z zakresu radiologii interwencyjnej i radiologii
zabiegowej oraz prowadzi nadzór nad chorą po zabiegu;
|
|
|
różnicuje powikłania wynikające z zastosowania radiologii interwencyjnej i zabiegowej
oraz podejmuje działania profilaktyczne;
|
|
|
wykonuje badanie ultrasonograficzne narządów jamy brzusznej i miednicy mniejszej,
wstępnie ocenia i opisuje wynik badania;
|
|
|
różnicuje anatomię ultrasonograficzną narządu rodnego w różnych okresach życia kobiety
oraz wstępnie interpretuje podstawowe wyniki badań USG;
|
|
|
wstępnie ocenia podstawowe wyniki badań USG z zastosowaniem techniki „kolorowego Dopplera”
i fali pulsacyjnej w diagnostyce położniczej oraz dopochwowej diagnostyce miednicy
mniejszej;
|
|
|
interpretuje podstawowe wyniki badań USG z wykorzystaniem techniki przezpochwowej,
przezodbytniczej i przezbrzusznej w ginekologii i położnictwie;
|
|
|
wykonuje badanie ultrasonograficzne ciąży, ocenia prawidłowość jej rozwoju, wielkość
płodu, wyklucza duże wady anatomiczne płodu, ocenia stan płodu i opisuje wynik badania;
|
|
|
wykonuje i interpretuje profil biofizyczny płodu oraz podejmuje właściwe działania
w zależności od dobrostanu płodu;
|
|
|
rozpoznaje wczesną ciążę i jej umiejscowienie oraz ocenia prawidłowość rozwoju pęcherzyka
ciążowego, a także wiek ciążowy, masę, dojrzałość płodu i jego położenie;
|
|
|
dokonuje pomiarów wielkości płodu oraz różnicuje anatomię ultrasonograficzną płodu:
kości pokrywy czaszki, struktury wewnątrzczaszkowe, ciągłość kręgosłupa, przekrój
czterojamowy serca, czynność serca, lokalizacja żołądka;
|
|
|
ocenia ultrasonograficznie popłód - łożysko i płyn owodniowy;
|
|
|
rozpoznaje rodzaj patologii w przebiegu ciąży, porodu i połogu na podstawie uzyskanych
danych oraz ustala plan postępowania wobec podopiecznej i jej dziecka;
|
|
|
ocenia stan zdrowia kobiety ciężarnej, rodzącej i położnicy z chorobami układowymi,
z zaburzeniami metabolicznymi, endokrynologicznymi i psychicznymi, na podstawie badania
przedmiotowego i podmiotowego;
|
|
|
proponuje algorytm postępowania z ciężarną, rodzącą i położnicą z chorobami niepołożniczymi;
|
|
|
dobiera optymalny sposób udzielania pomocy położniczej pacjentkom z chorobami układowymi,
z zaburzeniami metabolicznymi, endokrynologicznymi i psychicznymi;
|
|
|
sprawuje w sposób zorganizowany opiekę nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą z
chorobami układowymi, z zaburzeniami metabolicznymi, endokrynologicznymi i psychicznymi,
systematycznie gromadząc dane niezbędne do prawidłowej oceny ich stanu, planując działania
uwzględniające ich indywidualne problemy, realizując opiekę zgodnie z planem i zmieniającym
się stanem i sytuacją podopiecznych;
|
|
|
prowadzi intensywny nadzór stanu ogólnego i położniczego w ciąży, podczas porodu i
połogu, modyfikuje plan opieki pielęgniarsko-położniczej, uwzględniając aktualną sytuację
położniczą, oraz analizuje i krytycznie ocenia zrealizowane działania;
|
|
|
udziela porad ciężarnej, rodzącej i położnicy z chorobami układowymi, z zaburzeniami
metabolicznymi, endokrynologicznymi i psychicznymi, w zakresie trybu życia, diety
i postępowania, oraz przygotowuje je do samoopieki;
|
|
|
monitoruje przebieg ciąży, porodu i połogu przy współistnieniu chorób niepołożniczych;
|
|
|
rozpoznaje sytuację społeczną kobiety i jej rodziny i stosuje różne metody wsparcia
ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w sytuacji choroby przewlekłej,
niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu lub śmierci dziecka;
|
|
|
rozpoznaje problemy psychologiczne w opiece paliatywnej oraz określa problemy psychologiczne
kobiet w okresie terminalnym;
|
|
|
proponuje wykonanie określonych badań w kierunku ustalenia biologicznego ojcostwa,
macierzyństwa oraz pokrewieństwa dalszego stopnia;
|
|
|
tworzy program szkoły rodzenia, organizuje i prowadzi szkołę rodzenia;
|
|
|
rozpoznaje problemy psychologiczno-psychiatryczne w przebiegu ciąży, porodu i połogu
(depresja, nerwica i zaburzenia nerwicowe, psychozy, zaburzenia osobowości);
|
|
|
rozpoznaje problemy psychoseksualne kobiet po porodzie oraz kieruje pacjentkę z rozpoznanym
problemem do specjalisty (psychologa, seksuologa);
|
|
|
rozwiązuje problemy wynikające z zaburzeń emocjonalnych okresu okołoporodowego;
|
|
|
sprawuje opiekę i nadzór nad rodzącą i położnicą w sytuacji zastosowania analgezji
porodowej, we wszystkich typach znieczuleń;
|
|
|
sprawuje opiekę nad rodzącą, u której zastosowano analgezję regionalną, w tym przygotowuje
rodzącą do analgezji, monitoruje przebieg porodu, przebieg analgezji oraz funkcje
życiowe, ocenia natężenie bólu i dokumentuje podejmowane działania oraz sprawuje opiekę
nad położnicą po znieczuleniu przewodowym;
|
|
|
organizuje i podejmuje współpracę z kobietami w okresie przedkoncepcyjnym i w okresie
ciąży oraz z członkami zespołu interdyscyplinarnego w zakresie opieki nad matką i
jej rodziną w sytuacji stwierdzenia u dziecka choroby przewlekłej, niepełnosprawności
oraz choroby o złym rokowaniu;
|
|
|
monitoruje zmiany zachowania u noworodka przy użyciu Skali Oceny Zachowania Noworodka
(NBAS) T.B. Brazeltona;
|
|
|
wykorzystuje programy zapobiegania porodom przedwczesnym, hipotrofii i umieralności
okołoporodowej w pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych i z niską masą urodzeniową,
z niedojrzałością lub zaburzeniami funkcjonowania wszystkich układów;
|
|
|
rozpoznaje stan zagrożenia życia u noworodka i wykonuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne
i reanimacyjne u noworodka;
|
|
|
ocenia nasilenie bólu u noworodka oraz stosuje zasady postępowania przeciwbólowego
i sedacyjnego na Oddziale Intensywnej Terapii Noworodka;
|
|
|
dobiera, stosuje i dokonuje oceny realizacji programów wczesnej stymulacji i opieki
rozwojowej;
|
|
|
prowadzi edukację w zakresie samoobserwacji cyklu miesiączkowego u dziewcząt i zaburzeń
cyklu miesiączkowego, bierze czynny udział w diagnostyce i terapii tych zaburzeń oraz
określa wpływ stylu życia na przebieg cyklu miesiączkowego;
|
|
|
organizuje edukację oraz prowadzi czynne poradnictwo w zakresie sterowania płodnością;
|
|
|
organizuje współpracę z rodziną uzależnioną od środków psychotropowych i odurzających
oraz opiekuje się kobietą i noworodkiem uzależnionymi od środków odurzających i psychotropowych
w środowisku domowym;
|
|
|
realizuje zadania pielęgnacyjne w środowisku domowym wobec kobiet i noworodków z wirusem
HIV;
|
|
|
sprawuje opiekę w środowisku domowym nad ciężarną w ciąży wysokiego ryzyka, uwzględniając
czynniki ryzyka i ustalenie stopnia ryzyka, oraz ocenia stan zdrowia ciężarnej na
podstawie badania przedmiotowego i podmiotowego;
|
|
|
sprawuje, zgodnie z zasadami i standardem opieki okołoporodowej, opiekę nad ciężarną
i rodzącą w ciąży o przebiegu fizjologicznym, w środowisku domowym, oraz organizuje
opiekę i nadzoruje przebieg ciąży w warunkach domowych;
|
|
|
prowadzi edukację zdrowotną ciężarnej i jej rodziny w zakresie przygotowania do porodu
w warunkach domowych i szpitalnych oraz samoopieki po porodzie;
|
|
|
dokonuje kwalifikacji kobiet do porodu w warunkach pozaszpitalnych, zabezpiecza sprzęt
i niezbędne środki, rozpoznaje sytuacje nagłe i nieprzewidziane, stosuje naturalne
sposoby łagodzenia bólu porodowego i przeprowadza pierwsze badanie noworodka oraz
prowadzi wczesny okres poporodowy;
|
|
|
sprawuje opiekę nad położnicą i noworodkiem w środowisku domowym, prowadzi obserwację
i pielęgnację położnicy w połogu fizjologicznym i połogu powikłanym oraz edukuje w
zakresie powrotu płodności po porodzie;
|
|
|
sprawuje opiekę paliatywną w warunkach domowych nad kobietą z zaawansowanym procesem
nowotworowym narządów rodnych i piersi;
|
|
|
przygotowuje dziecko lub nastolatkę do badań diagnostycznych, bierze udział w badaniach
diagnostycznych stosowanych w ginekologii wieku rozwojowego oraz sprawuje opiekę nad
dzieckiem lub nastolatką leczonymi z powodu schorzeń ginekologicznych;
|
|
|
rozpoznaje problemy wynikające z wczesnej inicjacji seksualnej i określa wpływ na
psychikę dzieci i młodzieży zagadnień obyczajowych, takich jak pornografia i „moda
na seks”;
|
|
|
postępuje zgodnie z obowiązującymi procedurami w odniesieniu do dziecka, nastolatki
i kobiety zgwałconej;
|
|
|
kształtuje postawy odpowiedzialności wśród młodzieży i sprawuje opiekę przedkoncepcyjną,
określając elementy promocji zdrowia i profilaktyki oraz wskazując zagrożenia płodności
wynikające ze stylu życia;
|
|
|
dobiera metody edukacji małżeństw bezdzietnych i wspiera rodziny z problemem niepłodności
oraz z trudnościami z poczęciem i urodzeniem zdrowego dziecka;
|
|
|
podejmuje działania profilaktyczne chorób nowotworowych narządu rodnego i gruczołu
piersiowego i sprawuje opiekę nad chorą z zaawansowanym procesem nowotworowym;
|
|
|
rozpoznaje problemy psychologiczne kobiet po usunięciu piersi i narządów rodnych oraz
podejmuje działania rehabilitacyjne kobiet po operacjach ginekologicznych i mastektomii;
|
|
|
rozpoznaje problemy i dolegliwości związane z okresem przekwitania i proponuje działania
łagodzące objawy tego okresu;
|
|
|
prowadzi edukację zdrowotną kobiet z zaburzeniami uroginekologicznymi;
|
|
|
przygotowuje pacjentkę do badań endokrynologicznych, biochemicznych, radiologicznych,
USG i endoskopii oraz sprawuje opiekę po ich wykonaniu;
|
|
|
rozpoznaje na podstawie badania fizykalnego stany zagrożenia życia u kobiety w okresie
okołoporodowym oraz noworodka;
|
|
|
wykonuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne - defibrylację i przyrządowe udrożnienie
dróg oddechowych - u ciężarnej, rodzącej, położnicy, wcześniaka i noworodka;
|
|
|
wykonuje standardowe spoczynkowe badanie EKG oraz rozpoznaje cechy echokardiograficznych
stanów zagrożenia zdrowia i życia;
|
|
|
dokonuje pomiaru, oceny i monitorowania bólu oraz modyfikuje dawkę leczniczą leków
przeciwbólowych i innych znoszących dokuczliwe objawy (duszność, nudności, wymioty,
lęk);
|
|
|
dokonuje oceny stanu świadomości pacjentki z wykorzystaniem właściwych metod oceny
(schematów i klasyfikacji);
|
|
|
sprawuje nadzór nad ciężarną z krwawieniem w pierwszej i drugiej połowie ciąży oraz
udziela pierwszej pomocy w sytuacji krwotoku okołoporodowego;
|
|
|
diagnozuje wstępnie zatorowość płucną oraz wdraża działania ratujące życie w przypadku
zatorowości płucnej;
|
|
|
dokonuje oceny ciężkości urazu oraz proponuje procedury postępowania uwzględniające
ciężkość urazu, czas trwania ciąży i stan ogólny poszkodowanej położnicy;
|
|
|
wdraża międzynarodowe procedury mające na celu zminimalizowanie ryzyka transmisji
wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu;
|
|
|
dobiera odpowiednie metody komunikacji z pacjentką z niepełnosprawnością fizyczną
i psychiczną;
|
|
|
30) potrafi dobierać i przygotowywać zapisy form recepturowych leków zawierających określone
substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta;
|
|
|
30) potrafi interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych;
|
|
|
30) posiada umiejętności umożliwiające ordynowanie określonych leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych oraz wystawianie na nie
recept albo zleceń;
|
|
|
30) potrafi prowadzić edukację pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii.
|