|
ETYKA ZAWODOWA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
JEST UCZCIWY
|
ZNA i STOSUJE ZASADY ETYKI ZAWODOWEJ
|
REAGUJE NA SYTUACJE NARUSZANIA ZASAD ETYKI ZAWODOWEJ
|
WZMACNIA POSTAWY ETYCZNE INNYCH OSÓB
|
JEST WZOREM ETYCZNYM
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• wykazuje się uczciwością w życiu codziennym • postępuje zgodnie z prawem, przyjętymi zasadami i normami społecznymi
|
• wykazuje się uczciwością w sytuacjach wynikających z pełnienia służby • wszystkich
klientów traktuje w sposób równy i bezstronny z poszanowaniem ich prawa do godności
• jest lojalny wobec Krajowej Administracji Skarbowej jako organizacji
|
• podejmuje próby zapobiegania nieetycznym zachowaniom innych osób • utożsamia się
ze służbą; kieruje się kategoriami zadań i potrzeb służby • w służbie i poza służbą zachowuje się w sposób godny i budujący prestiż Służby Celno-Skarbowej
|
• z dumą reprezentuje służbę, stanowiąc bardzo dobrą jej wizytówkę • promuje postawy i zasady etyczne w służbie i poza służbą • swoją postawą etyczną wzbudza zaufanie innych
|
• podejmuje zdecydowane kroki w oparciu o wartości nawet wtedy, gdy wiąże się z tym
duży koszt lub ryzyko • konfrontuje się z osobami o silnej pozycji w imię wartości
etycznych Służby Celno--Skarbowej • swoją postawą kształtuje pozytywny wizerunek służby - stanowi wzór do naśladowania
|
|
GOTOWOŚĆ DO ZMIAN
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
UCZESTNICZY W PROCESIE ZMIAN
|
MA ŚWIADOMOŚĆ POTRZEBY ZMIANY
|
WSPIERA WDROŻENIE ZMIAN
|
INICJUJE ZMIANY
|
BUDUJE ŚRODOWISKO ZMIAN
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
brak pożądanych zachowań
|
• dostosowuje się do nowych zadań i obowiązków na tyle szybko, że nie powoduje to
istotnych zakłóceń w wypełnianiu obowiązków służbowych
|
• rozumie potrzebę zmiany • umiejętnie dostosowuje się do nowych sytuacji
|
wspiera wprowadzanie nowych rozwiązań komunikuje potrzebę zmiany
|
• inicjuje nowe rozwiązania • posiada umiejętność przekonywania do zmian • potrafi
oceniać ryzyka w procesie zachodzących zmian
|
• buduje środowisko sprzyjające inicjowaniu zmian • promuje zmiany • wprowadza nowe rozwiązania angażuje innych w proces zmiany ocenia efekty zmiany
|
|
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
WYKONUJE ZADANIA
|
MA ŚWIADOMOŚĆ ROLI SŁUŻBY CELNO--SKARBOWEJ
|
DOSTRZEGA PERSPEKTYWĘ SPOŁECZNĄ
|
KIERUJE SIĘ DOBREM PAŃSTWA I SPOŁECZEŃSTWA
|
INICJUJE DZIAŁANIA NA RZECZ PAŃSTWA I SPOŁECZEŃSTWA
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• wykonuje obowiązki służbowe zgodnie z oczekiwaniami przełożonych jest właściwie
zmotywowany do pełnienia służby
|
• ma świadomość służebnej roli Służby Celno--Skarbowej wobec społeczeństwa i państwa • bierze pod uwagę oczekiwania intere-sariuszy Służby Celno-Skarbowej
|
• dostrzega perspektywę społeczną realizowanych zadań • przyjmuje odpowiedzialność za rzetelne wykonywanie obowiązków, zgodnie z przepisami,
procedurami i poleceniami przełożonych • dba o jakość wykonywanych obowiązków
|
• realizując zadania, kieruje się oczekiwaniami społeczeństwa, przedsiębiorców, budżetu
i instytucji partnerskich • ma świadomość konsekwencji społecznych wynikających z podejmowanych
|
• inicjuje działania podnoszące świadomość społeczną o zadaniach i roli organizacji
w służbie państwa • wpływa na budowanie zaufania, przejrzystości i atmosfery współpracy w relacjach
z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym •podejmuje działania na rzecz ochrony interesu
|
|
|
|
|
|
przez niego decyzji angażuje się w doskonalenie jakości usług świadczonych przez Służbę
Celno-Skarbową
|
publicznego wykraczające poza zakres jego obowiązków
|
|
ORIENTACJA NA KLIENTA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
ODPOWIEDNIO REAGUJE NA WNIOSKU ZAPYTANIA
|
UTRZYMUJE JASNĄ KOMUNIKACJĘ Z KLIENTEM
|
BIERZE OSOBISTĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ROZWIĄZANIE PROBLEMÓW KLIENTA
|
ROZWIĄZUJE NIESTANDARDOWE PROBLEMY KLIENTA
|
TWORZY NOWE ROZWIĄZANIA DLA KLIENTA
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• zapewnia klientowi obsługę • podejmuje działania właściwe dla zaistniałej sytuacji • zapewnia klientowi bieżącą informację na temat etapu załatwianej sprawy lub wskazuje
źródło pozyskania informacji
|
• dba o klarowność komunikacji w sprawach dotyczących wzajemnych oczekiwań • wykonuje zadania, tworząc przyjazną atmosferę • przekazuje klientom pomocne informacje
|
• bierze na siebie osobistą odpowiedzialność za rozwiązanie problemów związanych z
obsługą klienta • monitoruje poziom satysfakcji klienta • przeciwdziała problemom sprawnie, bez zbędnej zwłoki
|
• podejmuje działania na rzecz klienta (szkolenia, konferencje, promocja procedur) • wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klienta, udzielając pomocy klientowi w dostosowaniu
działań do obowiązujących przepisów prawa • podejmuje działania ograniczające bariery biurokratyczne
|
• proponuje wprowadzenie nowatorskich rozwiązań wynikających z potrzeb klienta (legislacyjnych,
organizacyjnych) • inicjuje działania zmierzające do wzrostu świadomości klientów Służby Celno-Skarbowej • wychodzi naprzeciw obecnym i przyszłym oczekiwaniom klientów
|
|
ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW ORGANIZACJI
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
WYKONUJE ZADANIA
|
WYKONUJE ZADANIA ZE ŚWIADOMOŚCIĄ CELÓW ORGANIZACJI
|
DOSKONALI SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
|
INICJUJE SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
|
WYZNACZA NOWE CELE
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• zna zadania wymagane na zajmowanym stanowisku • stara się dobrze wykonać zadania
|
• zna cele organizacji i potrafi je powiązać z wykonywanymi zadaniami • angażuje się w realizację postawionych celów • analizuje osiągnięte rezultaty i wyciąga wnioski •zgłasza potrzebę zmiany sposobu osiągania celu
|
• utożsamia się z celami organizacji i zajmowanego stanowiska • proponuje konkretne zmiany w procedurach określających sposób wykonania zadania,
aby poprawić jakość swojej pracy i osiągane wyniki
|
• promuje cele organizacji i zachęca innych do uzyskiwania jak najlepszych rezultatów • analizuje przydzielone zadania i określa sposoby osiągnięcia celów • stwarza warunki oraz udziela wsparcia dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów
|
• wyznacza trudne, ale możliwe do realizacji cele • monitoruje podejmowane działania i dokonuje niezbędnych korekt na właściwym etapie
wykonywania zadania •analizuje szanse, ryzyka • angażuje środki i czas, aby osiągnąć wyznaczone cele
|
|
GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
PODNOSI SWOJE KOMPETENCJE
|
WYKAZUJE INICJATYWĘ W PODNOSZENIU SWOICH KOMPETENCJI
|
BUDUJE SWOJĄ ŚCIEŻKĘ ROZWOJU
|
DZIELI SIĘ WIEDZĄ
|
ZARZĄDZA WIEDZĄ W ORGANIZACJI
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• korzysta z oferowanych mu możliwości w zakresie podnoszenia swoich kompetencji • opanowuje wymaganą wiedzę i umiejętności w stopniu wystarczającym
|
• przejawia zainteresowanie poszerzaniem swoich kompetencji • na bieżąco śledzi najnowsze zagadnienia merytoryczne w swojej specjalności • samodzielnie opanowuje nową wiedzę i umiejętności • jest zmotywowany do korzystania z dostępnej oferty szkoleniowej
|
• nowe zagadnienie postrzega jako wyzwanie i szansę rozwoju • podejmuje konsekwentne działania w celu zapewnienia sobie aktualnej wiedzy • planuje swoją ścieżkę rozwoju zawodowego
|
• przejawia inicjatywę w udoskonalaniu procesu szkolenia w organizacji • jest mentorem, dzieli się wiedzą i doświadczeniem • angażuje siebie i innych w przedsięwzięcia mające na celu podniesienie kompetencji
zawodowych
|
• jest uznawany za autorytet w swej dziedzinie przez współpracowników oraz osoby spoza
bezpośredniego otoczenia zawodowego • ma decydujący głos w rozstrzyganiu sporów merytorycznych • tworzy nową wiedzę i dba o jej zrozumienie • współtworzy bazy wiedzy w organizacji
|
|
WNIKLIWOŚĆ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DOSTRZEGA NIETYPOWĄ SYTUACJĘ
|
BADA SZCZEGÓŁY SYTUACJI
|
WYJAŚNIA SYTUACJĘ
|
DOSTRZEGA ZŁOŻONE POWIĄZANIA
|
PROPONUJE NOWE ROZWIĄZANIA
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• próbuje patrzeć na problemy z różnej perspektywy • komunikuje współpracownikom dostrzeżenie nietypowej sytuacji • w ocenie sytuacji kieruje się intuicją
|
•dostrzega istotne szczegóły dla danej sytuacji • konsekwentnie dąży do wyjaśnienia wszystkich aspektów sprawy
|
• aby zgłębić problem, korzysta z pomysłów i osobistej wiedzy oraz analogii do podobnej
sytuacji • zadaje pytania w celu dotarcia do źródła problemu oraz poszukuje możliwych rozwiązań • w swoich działaniach cechuje się dużą dokładnością
|
• dostrzega powiązania między faktami i sytuacjami, pomiędzy którymi nie ma oczywistych
związków • skutecznie zgłębia i analizuje potencjalne nieprawidłowości, rozróżniając sprawy
istotne od mniej znaczących w danej sprawie • po wykryciu nieprawidłowości podejmuje odpowiednie działania
|
•tworzy nowy obraz problemu lub sytuacji jest w stanie określić potencjalny wpływ
problemu na wszystkie istotne obszary działania • proponuje nowe rozwiązania, które doskonalą odpowiednie procedury
|
|
INICJATYWA/KREATYWNOŚĆ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DOSTRZEGA MOŻLIWOŚCI
|
POSZUKUJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ
|
TWORZY NOWE ROZWIĄZANIA
|
PRZEWIDUJE I DZIAŁA Z WYPRZEDZENIEM
|
TWORZY ŚRODOWISKO INNOWACYJNOŚCI
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• działa samodzielnie • jest gotowy do wypróbowania różnych rozwiązań
|
• szuka możliwych rozwiązań problemu w sytuacji, gdy inni byliby skłonni czekać i
mieć nadzieję, że
|
• wymyśla niestandardowe rozwiązania problemów i jest w tym postępowy •dociera do osób zainteresowanych problemem w celu konsultacji
|
• myśli niekonwencjonalnie • jest gotowy, aby spojrzeć poza granicę dostępnych informacji
|
• zachęca i wspiera współpracowników w tworzeniu nowych rozwiązań i w niekonwencjonalnym
podejściu do problemu
|
|
|
|
problem rozwiąże się sam •wykorzystuje swoją wiedzę zawodową i wszelkie dostępne źródła informacji w celu wynalezienia
nowych możliwości i nowych rozwiązań
|
• dostosowuje nowe rozwiązania do specyfiki organizacji • nie zniechęca się kwestionowaniem nowych rozwiązań
|
na rzecz najlepszego rozwiązania • przewiduje przyszłe wydarzenia, stwarza możliwości lub minimalizuje potencjalne
problemy, angażując w to dodatkowy wysiłek
|
• przewodzi nowym ideom i inicjatywom • potrafi przekonać do nowych rozwiązań nawet w sytuacji oporu
|
|
ODPORNOŚĆ NA STRES
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
STARA SIĘ OPANOWAĆ EMOCJE
|
REAGUJE SPOKOJNIE
|
SPRAWNIE FUNKCJONUJE W SYTUACJI DŁUGOTRAŁEJ PRESJI
|
W PEŁNI KONTROLUJE SYTUACJĘ
|
ZARZĄDZA STRESEM W ORGANIZACJI
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• mimo odczuwanych silnych emocji, np. gniewu, entuzjazmu, frustracji, stara się zachować
spokój • powstrzymuje się przed działaniem bez zastanowienia
|
• zachowuje spokój i kontrolę nawet w trudnych, stresujących sytuacjach • nie daje się sprowokować w sytuacjach konfliktowych • w przypadku długotrwałego stresu komunikuje potrzebę wsparcia
|
• w sytuacji presji utrzymującej się przez dłuższy czas działa w sposób logiczny i
spokojny • potrafi opanować sytuację, działając racjonalnie • zna i stosuje techniki radzenia sobie z długotrwałym stresem
|
• zachęca innych do racjonalnych zachowań • w przypadku agresji wobec grupy stara się uspokajać innych członków zespołu, stosując
logiczną argumentację • w sytuacjach trudnych i nieprzewidywalnych wzbudza zaufanie zespołu
|
• w kryzysowych sytuacjach mobilizuje i motywuje do działania całe zespoły • w przypadku konfliktów potrafi działać jako mediator • proponuje i wprowadza programy radzenia sobie ze stresem
|
|
PEWNOŚĆ I ZDECYDOWANIE W DZIAŁANIU
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DZIAŁA W OBRĘBIE USTALONYCH PROCEDUR
|
DZIAŁA PEWNIE W OBRĘBIE USTALONYCH PROCEDUR
|
DZIAŁA PEWNIE W SYTUACJACH NIETYPOWYCH
|
DZIAŁA PEWNIE W SYTUACJI WYZWANIA
|
DZIAŁA PEWNIE, CHRONIĄC INNYCH
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• realizuje rutynowe działania • funkcjonuje pewnie tylko w grupie
|
• pewnie realizuje rutynowe działania w ramach procedur działa w sposób zdecydowany •potrafi egzekwować i dochodzić swoich uprawnień
|
• postępuje zdecydowanie w sytuacjach wykraczających poza rutynowe działania •podejmuje ryzyko tylko w sytuacjach, gdy jest to konieczne lub pożądane • w sposób
bezpośredni wyraża pewność co do swojego osądu sytuacji i posiadanych możliwości działania
|
• nie obawia się oceny, krytyki, stanowczo reaguje nawet w sytuacji oporu ze strony
innych osób • w przypadku nieprzewidzianych okoliczności potrafi szybko zastosować skuteczne strategie
działania •podejmuje stanowcze i zdecydowane działania w sytuacji zagrożenia
|
• wspiera działania innych w sytuacji zagrożenia • w sytuacji działania w niepewnych warunkach potrafi wskazać innym właściwy sposób
postępowania i przyjąć na siebie odpowiedzialność • podejmuje działania budujące atmosferę wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa
|
|
PLANOWANIE I ORGANIZACJA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
REALIZUJE WYZNACZONE ZADANIA
|
ORGANIZUJE PRACĘ WŁASNĄ
|
USTALA PRIORYTETY IPLANUJE SEKWENCJE DZIAŁAŃ
|
PLANUJE I ORGANIZUJE Z WYPRZEDZENIEM
|
TWORZY i KORYGUJE ZŁOŻONE, DŁUGOTERMINOWE PLANY
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• wymaga pomocy w ustalaniu właściwej kolejności wykonania zadań • zwykle terminowo wykonuje zadania • wymaga wsparcia w racjonalnym rozkładzie pracy w czasie
|
• organizuje pracę własną, dbając o efektywne wykorzystanie czasu służby •terminowo wykonuje zlecone zadania • w sytuacji zagrożenia terminu realizacji zadania zgłasza potrzebę pomocy, wsparcia
ze strony innych
|
• ustala hierarchię i chronologię zadań do wykonania • rozpoznaje i komunikuje, co jest potrzebne do realizacji zadań • potrafi pracować nad wieloma zadaniami równocześnie
|
• planuje z wyprzedzeniem, przewidując przeszkody i zagrożenia • szacuje i organizuje zasoby niezbędne do realizacji celu • tworzy przejrzyste i realistyczne plany służące osiągnięciu określonych celów • na bieżąco uwzględnia w planach zmieniające się okoliczności • poszukuje dodatkowych
metod i narzędzi do realizacji zadań
|
• zestawia różne plany, biorąc pod uwagę wiele czynników zapewniających osiągnięcie
oczekiwanego rezultatu końcowego •tworzy i wykorzystuje plany, które wprowadzają szerszą perspektywę, określa niezbędne
sekwencje czasowe do realizacji tych planów • monitoruje poziom realizacji działań i w razie konieczności dokonuje korekty długoterminowych
planów • tworzy i promuje dobre praktyki w zakresie planowania i organizacji pracy
|
|
PODEJMOWANIE DECYZJI
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
PODEJMUJE DECYZJE PRZY WSPARCIU INNYCH
|
PODEJMUJE RUTYNOWE DECYZJE
|
PODEJMUJE DECYZJE
|
PODEJMUJE NIESTANDARDOWE DECYZJE
|
PODEJMUJE WIELOWYMIAROWE DECYZJE
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• potrzebuje pomocy przy poszukiwaniu informacji niezbędnych do podjęcia decyzji • zgłasza potrzebę potwierdzenia podjętych przez siebie decyzji
|
• poszukuje minimum informacji niezbędnej dla podjęcia decyzji • podejmuje standardowe decyzje w oparciu o procedury • potrafi załatwić sprawę, korzystając z dostępnych rozwiązań • w sprawach bardziej skomplikowanych podejmuje decyzje przy wsparciu innych osób
|
• podejmuje merytoryczne, efektywne i terminowe decyzje • przy podejmowaniu decyzji wykorzystuje racjonalne, logiczne myślenie, analizę faktów,
zdobyte doświadczenie zawodowe • rozumie i przewiduje skutki podejmowanych decyzji
|
• potrafi podjąć trafną decyzję w trudnej sprawie pomimo presji czasu • podejmuje decyzje w skomplikowanych sprawach, także gdy brakuje części informacji
|
• bierze pod uwagę różne perspektywy przy podejmowaniu decyzji • podejmując decyzję, analizuje szanse i ryzyka dla organizacji i społeczeństwa • wybiera optymalne rozwiązanie służące interesom organizacji i społeczeństwa • trwa przy podjętych decyzjach nawet wtedy, gdy są one kontrowersyjne lub niepopularne,
jeśli służą one interesom organizacji i społeczeństwa
|
|
POSZUKIWANIE INFORMACJI
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DOSTRZEGA BRAK INFORMACJI
|
ZADAJE PYTANIA
|
POSZUKUJE INFORMACJI GŁĘBIEJ
|
PROWADZI SYSTEMATYCZNE POSZUKIWANIA
|
PROPONUJE WPROWADZENIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ DLA SYSTEMU POSZUKIWAŃ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• dostrzega i komunikuje brak informacji do rozwiązania problemu • wymaga wsparcia w identyfikowaniu źródeł informacji • wymaga pomocy przy wyborze właściwej informacji
|
• zadaje pytania dotyczące problemu • korzysta z dostępnych informacji lub innych dostępnych źródeł
|
• angażuje się w badanie problemu lub sytuacji, wykraczając poza rutynowe pytania • zadaje serię szczegółowych pytań mających na celu dotarcie do sedna sprawy lub problemu,
sięgając głębiej niż powszechnie dostępne informacje • nie zaprzestaje poszukiwań po uzyskaniu pierwszej odpowiedzi
|
• kontaktuje się z innymi ludźmi, którzy nie uczestniczą w rozwiązywaniu problemu,
aby zasięgnąć ich zdania, poglądów, doświadczeń, informacji itp. •systematycznie i z zaangażowaniem prowadzi poszukiwania w różnych źródłach mające
na celu pozyskanie potrzebnych informacji lub informatorów •angażuje dodatkowe osoby, które będą zdobywać informacje
|
• tworzy system selekcjonowania i gromadzenia informacji do wykorzystywania w przyszłości • proponuje wprowadzenie zmian do systemu poszukiwania informacji w organizacji
|
|
PRACA ZESPOŁOWA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DOSTRZEGA POTRZEBĘ WSPÓŁPRACY
|
WSPÓŁPRACUJE
|
WYRAŻA POZYTYWNE OCZEKIWANIA WOBEC ZESPOŁU
|
MOTYWUJE I MOBILIZUJE DO WSPÓLNEJ PRACY
|
BUDUJE ZESPÓŁ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
brak pożądanych zachowań
|
• po instruktażu podejmuje próbę współpracy • dostosowuje się do sposobu działania zespołu • zwykle podporządkowuje się decyzjom grupy
|
• chętnie uczestniczy w pracach zespołu oraz wspólnie wykonuje pracę •popiera decyzje grupy • przekazuje innym członkom zespołu informacje na temat postępów, planów itp. • zachowuje się w sposób bezkonfliktowy • dzieli się informacjami • dostrzega wspólne cele
|
• wyraża pozytywne opinie w stosunku do wkładu pracy innych osób oraz potrafi wyrazić
krytykę w sposób konstruktywny • o członkach zespołu wyraża się pozytywnie zarówno w rozmowie z nimi jak i osobami
trzecimi • chętnie uczy się od innych • identyfikuje się z celami zespołu
|
• jest zaangażowany w realizację wspólnych celów, chętnie udziela pomocy • oczekuje wkładu od członków zespołu oraz zachęca do zgłaszania pomysłów i opinii
umożliwiających podjęcie konkretnych decyzji • dba o bezpieczeństwo swoje i członków zespołu w sytuacji zagrożenia • wspiera przepływ informacji w zespole bierze odpowiedzialność za wyniki pracy zespołu
|
■integruje zespół do osiągania wspólnych celów • buduje ducha zespołu, morale i współpracę w zespole, podejmuje działania rozwijające
jedność zespołu • działa tak, aby propagować dobre relacje niezależnie od osobistych sympatii i antypatii • rozwiązuje problemy i konflikty w grupie • organizuje działania, mając na względzie bezpieczeństwo zespołu w sytuacji zagrożenia
|
|
SKRUPULATNOŚĆ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
ZNA WYMAGANIA STANOWISKA PRACY
|
SPRAWDZA DOKŁADNOŚĆ WŁASNEJ PRACY
|
JEST DOKŁADNY W DZIAŁANIACH
|
MONITORUJE POPRAWNOŚĆ PRACY ZESPOŁU
|
PODEJMUJE DZIAŁANIA SYSTEMATYZUJĄCE PRACĘ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• zna wymagania dotyczące wykonywanej pracy i jej standardów • wymaga sprawdzenia przez innych wykonywanej pracy • zwykle utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy
|
• dba o kompletność prowadzonej dokumentacji • utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy • dostrzega i zgłasza pojawiające się niejasności, nieprawidłowości
|
• dba o jakość wykonywanych zadań, wykonuje je z dokładnością i starannością • działa w metodyczny i systematyczny sposób w przypadku powtarzających się czynności • wyjaśnia powstałe niejasności
|
• sprawdza dokładność wykonywanej przez siebie pracy • dostrzega i koryguje nieprawidłowości pojawiające się u innych
|
• proponuje zmiany w systemach organizacyjnych i procedurach sprzyjających utrzymaniu
porządku w organizacji • proponuje i tworzy rozwiązania, które mają na celu usprawnienie i systematyzację
pracy
|
|
SKUTECZNOŚĆ KOMUNIKACYJNA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
KOMUNIKUJE SIĘ W SPOSÓB ZROZUMIAŁY
|
DBA O ZROZUMIENIE PRZEKAZU
|
ARGUMENTUJE I PRZEKONUJE
|
OPTYMALIZUJE WYMIANĘ INFORMACJI
|
TWORZY KULTURĘ WYMIANY INFORMACJI
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• wyraża myśli w mowie i w piśmie w sposób jasny i zrozumiały • zapytany o informację, udziela odpowiedzi • używa prawidłowo zasad gramatycznych i właściwie dobiera słownictwo w wypowiedziach
|
• wypowiada się w sposób logiczny, tak by inni byli w stanie śledzić tok rozumowania • sprawdza, czy przekazana informacja dotarła do odbiorcy i została zrozumiana • prezentuje stanowisko w sprawie oraz przekazuje informacje
|
• dobiera zawartość wypowiedzi do poziomu i doświadczenia słuchaczy • znajduje właściwe argumenty w celu obrony prezentowanego stanowiska i potrafi przekonać
o ich słuszności • występując publicznie, wypowiada się w sposób pewny i zdecydowany, potrafi wpływać
na innych
|
• podsumowuje i porządkuje wspólne ustalenia, co sprzyja wypracowaniu założonych efektów • wnosząc merytoryczny wkład, tworzy systemy lepszej wymiany informacji, takie jak
konferencje, warsztaty, publikacje • wspiera i rozwija pomysły innych, pomaga w znalezieniu właściwych argumentów
|
• monitoruje przepływ informacji w organizacji i poza organizacją • tworzy klimat sprzyjający wymianie informacji •wprowadza systemy mające na celu usprawnienie komunikacji
|
|
UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNE
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
ZBIERA PODSTAWOWE DANE
|
DOSTRZEGA PODSTAWOWE POWIĄZANIA
|
DOSTRZEGA ZŁOŻONE POWIĄZANIA
|
TWORZY ZŁOŻONE PLANY i ANALIZY
|
REKOMENDUJE ROZWIĄZANIE
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• zbiera i analizuje podstawowe dane • dostrzega najbardziej oczywiste zależności pomiędzy różnymi elementami i danymi •wyciąga oczywiste wnioski na podstawie dostępnych danych
|
• dostrzega wiele aspektów danej sytuacji • trafnie określa przyczyny typowych nieprawidłowości • rozróżnia informacje istotne od nieistotnych
|
• wskazuje wszystkie, istotne aspekty danej sytuacji • stawia hipotezy • wyciąga wnioski na podstawie niekompletnych, niepełnych danych • bierze pod uwagę alternatywne rozwiązania •wskazuje zależności występujące pomiędzy różnymi elementami i danymi
|
• stosuje różnorodne techniki analityczne • z łatwością wskazuje różnorodne aspekty danej sytuacji niezależnie od jej złożoności •zauważa zależności w sytuacji, gdy inni ich nie dostrzegają
|
• na podstawie złożonych analiz porządkuje rozwiązania według samodzielnie wyznaczonych
kryteriów • dostrzega zróżnicowane skutki zdarzeń i decyzji • rekomenduje rozwiązanie ze wskazaniem wszystkich „za” i „przeciw”
|
|
|
|
|
|
• szybko wyciąga trafne wnioski • tworzy listę możliwych rozwiązań
|
|
|
DELEGOWANIE ZADAŃ
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
DELEGUJE ZADANIA
|
DELEGUJE ZADANIA, WSKAZUJĄC OCZEKIWANIA
|
DELEGUJE I OKAZUJE ZAUFANIE
|
WYMAGA WYSOKIEJ JAKOŚCI WYKONANIA ZADANIA
|
POZWALA INNYM KIEROWAĆ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• deleguje zadania, nie udzielając wskazówek • reaguje w sytuacji źle wykonanego zadania
|
• udziela ogólnych wskazówek dotyczących wykonania zadania i oczekiwanych rezultatów • domaga się informowania o istotnych aspektach sprawy
|
• okazuje zaufanie co do możliwości wykonania rutynowych zadań przez pracownika na
odpowiednim poziomie jakości • deleguje rutynowe zadania, pozostawiając pracownikowi swobodę i samodzielność wykonania zadania, wyboru środków i metod • w sytuacji napotkania problemów związanych ze standardem wykonania zadania konfrontuje
poziom jego realizacji z postawionymi wcześniej oczekiwaniami i komunikuje możliwe
konsekwencje • sprawdza stopień wykonania zadania w kluczowych momentach realizacji
|
• rozpoznaje kompetencje pracowników, potrafi przydzielać zadania odpowiednie do ich
kompetencji • sprawdza końcowy efekt wykonania zadania • wyraża uznanie dla umiejętności i zdolności pracownika do wykonania trudnych zadań • wspiera zasadne propozycje, opinie i działania pracowników • opierając się na wartościach organizacji, wyznacza nowe, wyższe standardy wykonania
zadania • monitoruje sytuację i w razie potrzeby podejmuje działania naprawcze
|
• przydziela zadania stanowiące wyzwanie dla pracownika • podejmuje skalkulowane ryzyko związane z uczeniem się na błędach popełnianych przez
podległych pracowników • w pełni deleguje zadnia i konieczne uprawnienia, pozostając odpowiedzialnym za ostateczny
kształt realizowanych zadań • ma świadomość, że nie wszystkie zadania mogą być delegowane, pozostawia sobie zadania
strategiczne, o wysokim ryzyku, personalne itp. • podejmuje działania adekwatne do poziomu wykonania zadań przez podwładnych • poprzez swój autorytet wywiera wpływ na organizację, skutecznie osiągając jej cele
|
|
MOTYWOWANIE
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
POZNAJE SPOSOBY MOTYWOWANIA
|
ZNA i STOSUJE METODY MOTYWOWANIA
|
POSZUKUJE NOWYCH SPOSOBÓW MOTYWOWANIA
|
DBA O EFEKTYWNOŚĆ SPOSOBÓW MOTYWOWANIA
|
ROZWIJA MOTYWACJĘ WEWNĘTRZNĄ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
brak pożądanych zachowań
|
• zna wyłącznie podstawowe narzędzia umożliwiające motywowanie pracowników • potrzebuje wsparcia przy wyborze sposobu motywowania pracowników
|
• zna dostępne metody umożliwiające motywowanie pracowników • rozpoznaje potrzeby pracowników i dostosowuje narzędzia do ich potrzeb • oceniając, koncentruje się na zacho-
|
• poszukuje nowych narzędzi motywowania i stosuje je w praktyce • nagradza pracowników stosownie do ich wkładu pracy i osiągnięć • potrafi przekonać pracownika, że może poprawić swoje kompetencje i wyniki
|
• stawia pracownikom cele stanowiące wyzwanie • sprawia, by osiągnięcia i wkład pracowników widoczne były dla innych • tworzy atmosferę wzajemnego zaufania
|
• stwarza właściwe warunki do rozwoju motywacji wewnętrznej pracowników • organizuje programy rozwojowe oraz zapewnia odpowiednie zasoby w celu ich realizacji • tworzy kulturę nagradzania i motywowania pracowników do rozwoju
|
|
|
|
waniu i postawie pracownika oraz uzupełniają konkretnymi wskazaniami co do możliwości
poprawy bądź dalszego rozwoju • reaguje bezpośrednio po wykonaniu zadania
|
|
i bezpieczeństwa jako element zwiększający motywację • dostosowuje narzędzia motywacyjne do zmiennych aspektów organizacji • okresowo bada stopień oddziaływania określonych sposobów motywowania na pracownika,
tak by nie traciły na swej efektywności
|
• promuje postawy prorozwojowe podwładnych
|
|
MYŚLENIE STRATEGICZNE
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
ZNA STRATEGIĘ DZIAŁANIA ORGANIZACJI
|
DOSTOSOWUJE WŁASNE DZIAŁANIA DO STRATEGII
|
ANALIZUJE ZACHODZĄCE ZMIANY
|
TWORZY NOWE KONCEPCJE ROZWOJU ORGANIZACJI
|
JEST WIZJONEREM
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
brak pożądanych zachowań
|
• zna i rozumie cele strategiczne • postępuje zgodnie z opracowanymi przez innych strategiami i celami
|
• ustala priorytety pracy własnej oraz podległego zespołu w nawiązaniu do celów organizacji • angażuje współpracowników w proces identyfikacji szans i zagrożeń w osiąganiu celów
|
• analizuje realia, ocenia zachodzące zmiany pod kątem ich wpływu na obecne procedury
oraz metody pracy i wyciąga z nich wnioski na przyszłość • przedstawia wizję cząstkową w zakresie analizowanego przez siebie problemu • potrafi dobrać środki i metody dla osiągnięcia założonego celu •efektywnie zarządza kapitałem ludzkim w procesie realizacji kluczowych celów organizacji
|
• potrafi wybiegać w przyszłość, przewiduje długoterminowe kierunki rozwoju, myśli
kreatywnie • opracowuje i przedstawia argumenty przemawiające za koniecznością realizacji określonych
przez niego celów długoterminowych • tworzy nowe procedury służące do realizacji przyszłych celów organizacji • dzieli się z innymi własnymi poglądami co do pożądanych kierunków rozwoju organizacji
|
• myśli strategicznie, przedkłada rozwój organizacji nad doraźne korzyści, zaszczepia
takie myślenie zespołowi • projektuje strategie działania dla organizacji • stawia ambitne cele przed organizacją • posiada zdolność inspirowania i mobilizowania podwładnych
|
|
ODWAGA KIEROWNICZA
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
PODEJMUJE DECYZJE
|
PRZEKONUJE DO PODJĘTYCH DECYZJI
|
DZIAŁA W SPOSÓB ZDECYDOWANY
|
DZIAŁA PEWNIE W TRUDNYCH SYTUACJACH
|
PODEJMUJE WYZWANIA ORGANIZACYJNE
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożąda- nych zachowań
|
• podejmuje decyzje z zakresu działania podległej komórki organizacyjnej
|
• bierze na siebie odpowiedzialność za podejmowane decyzje
|
• potrafi podejmować uzasadnione i oparte na faktach decyzje na bazie potencjalnie
niekompletnych informacji
|
• odważnie stawia czoło krytyce • nie boi się wyrazić odmiennego stanowiska od
|
• podejmuje decyzje o znaczeniu strategicznym, nawet jeżeli są trudne
|
|
|
• informuje o podjętych przez siebie decyzjach
|
• jest stanowczy, przekonuje do swojego zdania i racji • informuje o pozytywnych i negatywnych konsekwencjach swoich decyzji
|
• kieruje podległym zespołem i doradza nawet w sytuacji braku utartych rozwiązań • nie odwołuje decyzji, które uważa za właściwe, nawet pod presją otoczenia • otwarcie przyznaje się do błędu, z którego wyciąga wnioski
|
stanowiska przełożonych • w celu podjęcia decyzji korzysta z wcześniejszych doświadczeń z zakresu zarządzania
|
•wdraża zmiany, nawet jeżeli są one niepopularne, i bierze za nie odpowiedzialność
|
|
PRZYWÓDZTWO i BUDOWANIE ZESPOŁU
|
|
NIE WYKAZUJE ZACHOWAŃ POZIOMU 1
|
ADMINISTRUJE
|
MAKSYMALIZUJE EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA ZESPOŁU
|
BUDUJE TOŻSAMOŚĆ ZESPOŁU
|
BUDUJE ZAANGAŻOWANIE ZESPOŁU, ZARZĄDZA ZESPOŁEM
|
JEST LIDEREM, WYZNACZA STANDARDY ZACHOWAŃ
|
|
POZIOM 0
|
POZIOM 1
|
POZIOM 2
|
POZIOM 3
|
POZIOM 4
|
POZIOM 5
|
|
• brak pożądanych zachowań
|
• wyraża oczekiwania wobec członków zespołu, przydziela zadania • jest dostępny i osiągalny dla swoich bezpośrednich podwładnych • zapewnia dostęp do informacji niezbędnych do działania • wprost informuje o decyzjach dotyczących zespołu i ich uwarunkowaniach, nawet jeżeli
podanie takich informacji jest trudne
|
• zapewnia odpowiednią strukturę, wyznacza kryteria i kierunki działań • deleguje odpowiedzialność, buduje odpowiednią atmosferę pracy • potrafi ocenić potencjał poszczególnych członków grupy i przydziela im odpowiednie
role w zespole • ustala normy zachowania zespołu i je egzekwuje • daje dobry przykład, osobiście modelując pożądane zachowania
|
• podejmuje działania motywujące członków zespołu do realizacji celów i misji organizacji • buduje morale, współpracę w zespole oraz podejmuje inne działania rozwijające jedność
zespołu • przewiduje i rozwiązuje problemy i konflikty w zespole • jest świadomy osobistej odpowiedzialności za zespół • dba o wizerunek zespołu
|
• potrafi dostosować sposób zarządzania zespołem do etapu rozwoju zespołu • potrafi zaangażować zespół wokół wizji i celów organizacji oraz realizowanych zadań • przewiduje i zapobiega powstawaniu konfliktów w zespole • udziela pracownikom rozwojowej informacji zwrotnej
|
• potrafi zyskać poparcie i zaangażowanie kadry kierowniczej i pracowników dla realizacji
zaproponowanej wizji i strategii • nadaje kierunki wizji i strategii rozwoju organizacji • skutecznie przeprowadza podwładnych przez poważne kryzysy • jest uznanym autorytetem w całej organizacji, angażuje pracowników do realizacji
celów o znaczeniu strategicznym
|