6.1.
Inwestycje znaczące dla regionów - perspektywy powiększania terenów
Zasady włączania do stref nowych obszarów zostały określone w Koncepcji rozwoju specjalnych
stref ekonomicznych, zwanej dalej „Koncepcją”, przyjętej przez Radę Ministrów dnia
27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych
stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji pożądanych dla gospodarki
kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego
rozwoju społeczno-gospodarczego regionów. Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje
zasięgiem działania pięć województw: pomorskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, wielkopolskie
i zachodniopomorskie. Uwzględniając specyficzne uwarunkowania każdego z województw,
zróżnicowano politykę zagospodarowania inwestycyjnego terenów.
I tak:
1)
dla województwa pomorskiego - założono pozyskiwanie inwestorów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, z
sektora nowoczesnych usług i zaawansowanych technologii, współpracujących z instytucjami
naukowymi oraz zajmujących się gromadzeniem i przetwarzaniem danych. W celu zagospodarowania
kadry i terenów stoczniowych i portowych zakłada się również lokowanie inwestycji
z branży maszynowej i metalowej. Uwzględniając bezrobocie w gminach oddalonych od
dużych ośrodków miejskich, przewiduje się pozyskiwanie inwestorów gwarantujących tworzenie
miejsc pracy w branży spożywczej i przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa pomorskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o branżę logistyczną i przetwórstwo spożywcze;
2)
dla województwa kujawsko-pomorskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów z sektora nowoczesnych usług, branży maszynowej,
elektronicznej i przetwórstwa spożywczego oraz gwarantujących tworzenie miejsc pracy
w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa kujawsko-pomorskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o branżę papierniczą i produkcję wyrobów na rzecz budownictwa;
3)
dla województwa lubelskiego - z uwagi na potencjał regionu zakłada się pozyskiwanie inwestorów z branż i sektorów
stwarzających możliwość kooperacji z firmami z branży spożywczej, meblarskiej i metalowej
oraz z sektora usług magazynowania i obsługi transportu.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubelskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przetwórstwo spożywcze i przemysł meblarski;
4)
dla województwa wielkopolskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów reprezentujących zaawansowane technologie i
współpracujących z instytucjami naukowymi oraz, ze względu na położenie strefy przy
ważnych szlakach komunikacyjnych, projektów z branży logistycznej i poligraficznej.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa wielkopolskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przemysł elektrotechniczny i produkcję części i akcesoriów dla przemysłu;
5)
dla województwa zachodniopomorskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów z branży metalowej, maszynowej i elektronicznej.
Priorytetowym kryterium wsparcia inwestycji w powiatach o stopie bezrobocia przekraczającej
20% będzie liczba tworzonych miejsc pracy.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa zachodniopomorskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o produkcję wyrobów na rzecz budownictwa oraz o przetwórstwo spożywcze.
Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy
określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej
strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego
o włączenie nowych terenów do strefy.
6.2.
Etapy rozwoju PSSE
Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, prowadzonym do końca
funkcjonowania strefy, tj. do dnia 31 grudnia 2026 r. Plan rozwoju ma charakter strategiczny
oraz długofalowy i dzieli się na 3 etapy:
|
|
|
|
|
|
Etap
|
Okres
|
Główne cele etapu
|
|
|
|
● rozwój nowych inwestycji na terenie strefy,
|
|
|
|
● dostosowanie obszarów strefy do potrzeb inwestorów,
|
|
I
|
2009-2018
|
● kontynuacja rozbudowy infrastruktury technicznej i drogowej oraz realizacja nowych
inwestycji w ww. zakresie na terenie poszczególnych podstref,
|
|
|
|
● rozwój usług na terenie strefy i w jej otoczeniu,
|
|
|
|
● osiągnięcie pełnego zagospodarowania strefy
|
|
II
|
2019-2024
|
● stworzenie przedsiębiorcom optymalnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej
na terenie strefy
|
|
III
|
2025-2026
|
● przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji
prawnych obowiązujących w okresie funkcjonowania strefy”
|
|
|
|
|
|
|