Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 5 kwietnia 2018 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach 1)Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe   (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach   (Dz. U. poz. 860) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1)

w części I „Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego” w tabeli zatytułowanej „Wykaz kwalifikacji oraz ich powiązania z zawodami i efektami kształcenia uporządkowane narastająco według oznaczeń kwalifikacji w ramach danego obszaru kształcenia” po pozycji dotyczącej kwalifikacji BD.32. dodaje się pozycję dotyczącą kwalifikacji BD.33. w brzmieniu:

BD.33.
Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej
712906
Monter stolarki budowlanej
PKZ(BD.c)
         

2)

w części II „Efekty kształcenia”:

a)

w ust. 2 „Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów”:
  •   -  
    w obszarze budowlanym (BD) wprowadzenie do „PKZ(BD.c)” otrzymuje brzmienie:
    „ 
    Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz, cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych, technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik budowy dróg, technik robót wykończeniowych w budownictwie
     ”
     ,

b)

w ust. 3 „Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach”:
  •   -  
    w obszarze budowlanym (BD) po pozycji dotyczącej kwalifikacji BD.32. dodaje się pozycję dotyczącą kwalifikacji BD.33. w brzmieniu:
    „ 
    BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej

    1.

    Montaż okien i drzwi balkonowych
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje stolarki budowlanej;

    2)

    rozróżnia rodzaje okien i drzwi balkonowych;

    3)

    rozpoznaje podstawowe parametry oraz wymagania stawiane oknom i drzwiom balkonowym;

    4)

    rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami okien i drzwi balkonowych;

    5)

    rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu okien i drzwi balkonowych oraz sposób ich montażu;

    6)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu okien i drzwi balkonowych;

    7)

    dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu okien i drzwi balkonowych;

    8)

    dobiera metody montażu okien i drzwi balkonowych;

    9)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem okien i drzwi balkonowych;

    10)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem okien i drzwi balkonowych;

    11)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem okien i drzwi balkonowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    2.

    Montaż okien dachowych
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje okien dachowych;

    2)

    rozpoznaje podstawowe parametry oraz wymagania stawiane oknom dachowym;

    3)

    rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami okien dachowych;

    4)

    rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu okien dachowych oraz sposób ich montażu;

    5)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu okien dachowych;

    6)

    dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu okien dachowych;

    7)

    dobiera metody montażu okien dachowych;

    8)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem okien dachowych;

    9)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem okien dachowych;

    10)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem okien dachowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    3.

    Montaż drzwi zewnętrznych i wewnętrznych
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    2)

    rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane typowym i energooszczędnym drzwiom zewnętrznym oraz wewnętrznym;

    3)

    rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    4)

    rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych oraz sposób ich montażu;

    5)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    6)

    dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    7)

    dobiera metody montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    8)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    9)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

    10)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    4.

    Montaż bram
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje bram;

    2)

    rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane bramom;

    3)

    rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami bram;

    4)

    rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu bram oraz sposób ich montażu;

    5)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu bram;

    6)

    dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu bram;

    7)

    dobiera metody montażu bram;

    8)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów i mechanizmów bram;

    9)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem bram;

    10)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem bram oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    5.

    Montaż osłon okiennych i drzwiowych
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje osłon okiennych i drzwiowych stosowanych w budownictwie;

    2)

    rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane rodzajom osłon okiennych i drzwiowych;

    3)

    rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami osłon okiennych i drzwiowych;

    4)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu osłon okiennych i drzwiowych oraz montażu osłon do okien dachowych;

    5)

    dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu osłon okiennych i drzwiowych;

    6)

    dobiera metody montażu osłon okiennych i drzwiowych;

    7)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów oraz mechanizmów osłon okiennych i drzwiowych;

    8)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów i mechanizmów osłon okiennych i drzwiowych;

    9)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem osłon okiennych i drzwiowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

    6.

    Montaż schodów modułowych
    Uczeń:

    1)

    rozróżnia rodzaje schodów;

    2)

    rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane poszczególnym rodzajom schodów w budynkach w zależności od ich przeznaczenia;

    3)

    rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu schodów modułowych oraz sposób ich montażu;

    4)

    posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu schodów modułowych;

    5)

    dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu schodów modułowych;

    6)

    dobiera metody montażu schodów modułowych;

    7)

    wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem schodów modułowych;

    8)

    kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem schodów modułowych;

    9)

    wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem schodów modułowych oraz sporządza rozliczenia tych robót.
     ”
     ;

3)

w części III „Opis kształcenia w poszczególnych zawodach”:

a)

w obszarze budowlanym (BD) dla branżowej szkoły I stopnia po opisie kształcenia w zawodzie „Kominiarz 713303” dodaje się opis kształcenia w zawodzie „Monter stolarki budowlanej 712906” w brzmieniu:
„ 
MONTER STOLARKI BUDOWLANEJ 712906

1.

CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie monter stolarki budowlanej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1)

montowania, demontowania i naprawy okien zewnętrznych i drzwi balkonowych;

2)

montowania, demontowania i naprawy okien dachowych;

3)

montowania, demontowania i naprawy drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

4)

montowania, demontowania i naprawy bram;

5)

montowania, demontowania i naprawy systemów osłon okiennych i drzwiowych;

6)

montowania, demontowania i naprawy schodów modułowych.

2.

EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych jest niezbędne osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

1)

efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

2)

efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.c);

3)

efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie monter stolarki budowlanej:
BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej .

3.

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie monter stolarki budowlanej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

1)

pracownię rysunku technicznego wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z urządzeniem wielofunkcyjnym, z ploterem oraz z projektorem multimedialnym; stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, program do wykonywania rysunków technicznych, pakiet programów biurowych; stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) umożliwiające wykonywanie rysunków, szkiców odręcznych, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunków, wzory pisma znormalizowanego, modele brył i figur geometrycznych, rysunki elementów budowlanych, przykładowe dokumentacje projektowe;

2)

pracownię budowlaną wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem lub z urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym, pakietem programów biurowych, programem do tworzenia prezentacji i grafiki; filmy instruktażowe dotyczące montażu okien, drzwi balkonowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, bram, osłon okiennych i drzwiowych, schodów modułowych; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien, drzwi balkonowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, bram, osłon okiennych i drzwiowych, schodów modułowych;

3)

warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:

a)

stanowiska do montażu i demontażu okien, drzwi balkonowych, osłon okiennych i drzwiowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem okiennym i drzwiowym, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; okna i drzwi balkonowe, osłony okienne i drzwiowe z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien i drzwi balkonowych oraz osłon okiennych i drzwiowych,

b)

stanowiska do montażu i demontażu okien dachowych, osłon do okien dachowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment więźby dachowej z otworem okiennym; okna dachowe z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia, osłony do okien dachowych; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien dachowych, osłon do okien dachowych,

c)

stanowiska do montażu i demontażu drzwi oraz osłon drzwiowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem na drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; drzwi zewnętrzne i wewnętrzne z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia, osłony drzwiowe; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, osłon drzwiowych,

d)

stanowiska do montażu i demontażu bram (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem na bramę, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; bramy, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu bram,

e)

stanowiska do montażu schodów modułowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), w których znajduje się fragment stropu z otworami na różne rodzaje schodów modułowych, wyposażone w: schody modułowe, materiały izolacyjne, materiały do łączenia schodów modułowych; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu schodów modułowych.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, przedsiębiorstwach zajmujących się montażem stolarki budowlanej oraz w innych podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

4.

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów
270 godz.
BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej
1020 godz.
   

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
 ”
 ,

b)

w obszarze elektryczno-elektronicznym (EE) dla technikum w opisie kształcenia w zawodzie „Technik teleinformatyk 351103” w ust. 3 „Warunki realizacji kształcenia w zawodzie” pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4)

pracownię urządzeń i sieci teleinformatycznych, wyposażoną w: sieć strukturalną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), połączone w niezależną sieć lokalną wraz z serwerem, oprogramowanie systemowe i sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, sieć światłowodową; urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne, oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające; drukarkę laserową lub kserokopiarkę z możliwością pracy jako serwer wydruku; stanowisko telefonii komputerowej, wyposażone w centralę telefoniczną umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych (VoIP) oraz telefony, bramkę umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy kodowanych z analogowego aparatu telefonicznego do transmisji przez łącza komputerowe (VoIP), przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych i portami zasilania przez Ethernet; koncentrator wszystkich technologii cyfrowych linii abonenckich - sieci komputerowych łączących komputery (xDSL - DSLAM) z funkcją serwera obsługującego protokół PPP (Point-to-Point Protocol); router z modemem, z portem Ethernet i obsługą protokołu PPP (Point-to-Point Protocol), koncentrator
pasywnej sieci optycznej min. 2,5 Gb/s (OLT xPON), terminale pasywnej sieci optycznej min. 1,25 Gb/s (ONU xPON), splitery optyczne do rozdzielania sygnału optycznego o różnym stopniu podziału, np.: 1x2, 1x4, 1x8, oprzyrządowanie do badania transmisji, stół monterski z matą i opaską antystatyczną; zestaw narzędzi monterskich; zestaw do montażu złączy światłowodowych, spawarkę światłowodową; reflektometr w dziedzinie czasu do pomiarów włókien światłowodowych (OTDR) z funkcją pomiaru pasywnej sieci optycznej (PON), referencyjne źródło światła oraz miernik mocy optycznej, latarkę inspekcyjną do badania uszkodzeń torów światłowodowych, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu.
 ”
 .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 r.
1)
Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).