Realizując zobowiązania wynikające z ustępów 1 i 2, każde Państwo-Strona, bez uszczerbku
dla jakichkolwiek innych postanowień niniejszej konwencji, zastosuje w rozsądnym i
możliwym do realizacji zakresie następujące podstawowe zasady ochrony fizycznej materiałów
jądrowych i obiektów jądrowych.
ZASADA PODSTAWOWA A: Odpowiedzialność państwa
Odpowiedzialność za ustanowienie, wdrożenie i utrzymanie krajowego systemu ochrony
fizycznej na terytorium danego państwa spoczywa wyłącznie na tym państwie.
ZASADA PODSTAWOWA B: Odpowiedzialność podczas transportu międzynarodowego
Odpowiedzialność państwa za zapewnienie, by materiały jądrowe były odpowiednio chronione,
rozciąga się na międzynarodowy transport tych materiałów aż do momentu właściwego
i należytego przekazania tej odpowiedzialności innemu państwu.
ZASADA PODSTAWOWA C: Ramy prawne i regulacyjne
Państwo jest odpowiedzialne za ustanowienie i utrzymywanie ram prawnych i regulacyjnych
w zakresie ochrony fizycznej. Ramy te powinny przewidywać ustanowienie odpowiednich
wymogów ochrony fizycznej oraz obejmować system oceny i wydawania zezwoleń lub innych
procedur nadających uprawnienia. Ramy te powinny obejmować system kontroli obiektów
jądrowych i transportu w celu weryfikacji spełniania odpowiednich wymogów i warunków
zezwolenia lub innego dokumentu uprawniającego, oraz w celu ustanowienia sposobów
egzekwowania przestrzegania odpowiednich wymogów i warunków, włącznie ze skutecznymi
karami.
ZASADA PODSTAWOWA D: Właściwy organ
Państwo powinno ustanowić lub wyznaczyć właściwy organ, który odpowiada za wdrożenie
ram prawnych i regulacyjnych, i jest wyposażony w uprawnienia, kompetencje oraz środki
finansowe i kadrowe stosowne do wypełniania nałożonych nań obowiązków. Państwo powinno
podjąć działania zapewniające rzeczywistą niezależność pomiędzy działaniem właściwego
organu tego państwa i działaniem jakiegokolwiek innego organu zajmującego się promocją
lub wykorzystaniem energii jądrowej.
ZASADA PODSTAWOWA E: Odpowiedzialność posiadacza zezwolenia
Należy wyraźnie określić zakres odpowiedzialności za wdrażanie poszczególnych elementów
ochrony fizycznej w obrębie danego państwa. Państwo powinno zapewnić, że główna odpowiedzialność
za zapewnienie ochrony fizycznej materiałów
jądrowych lub obiektów jądrowych spoczywa na posiadaczach stosownych zezwoleń lub
innych dokumentów uprawniających (np. na operatorach lub przewoźnikach).
ZASADA PODSTAWOWA F: Kultura bezpieczeństwa
Wszystkie organizacje zaangażowane we wdrażanie ochrony fizycznej powinny nadać należyty
priorytet kulturze bezpieczeństwa, jej rozwijaniu i utrzymywaniu, niezbędnym dla zapewnienia
jej skutecznego wprowadzenia w życie w całej strukturze organizacyjnej.
ZASADA PODSTAWOWA G: Zagrożenie
Ochrona fizyczna w danym państwie powinna się opierać na aktualnej ocenie zagrożenia.
ZASADA PODSTAWOWA H: Podejście stopniowane
Wymogi ochrony fizycznej należy oprzeć na podejściu stopniowanym, uwzględniając aktualną
ocenę zagrożenia, względną atrakcyjność i rodzaj materiałów, a także potencjalne skutki
związane z nieuprawnionym zawładnięciem materiałami jądrowymi oraz z sabotażem wymierzonym
w materiały jądrowe lub obiekty jądrowe.
ZASADA PODSTAWOWA I: Obrona w głąb
Wymogi w zakresie ochrony fizycznej w danym państwie powinny odzwierciedlać koncepcję
kilku poziomów i metod ochrony (strukturalne i inne techniczne, osobowe i organizacyjne),
które przeciwnik musiałby przezwyciężyć lub obejść dla zrealizowania swoich celów.
ZASADA PODSTAWOWA J: Zapewnienie jakości
W celu uzyskania pewności, iż spełnione zostały określone wymogi dotyczące wszystkich
działań istotnych z punktu widzenia ochrony fizycznej, należy ustanowić i wdrożyć
politykę zapewnienia jakości i programy zapewnienia jakości.
ZASADA PODSTAWOWA K: Plany awaryjne
Plany awaryjne opisujące postępowanie w przypadku nieuprawnionego zawładnięcia materiałem
jądrowym, sabotażu wymierzonego w materiały jądrowe lub obiekt jądrowy lub próby dokonania
takich czynów, powinny być opracowane oraz przećwiczone przez posiadaczy zezwoleń
oraz odpowiedni organy.
ZASADA PODSTAWOWA L: Poufność
Państwo powinno określić wymogi dotyczące ochrony poufności informacji, których nieuprawnione
ujawnienie mogłoby być niekorzystne z punktu widzenia ochrony fizycznej materiałów
jądrowych i obiektów jądrowych.