|
0. IDENTYFIKACJA POJAZDU
|
|
0.1. Tablice rejestracyjne (jeżeli są wymagane)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak tablicy/tablic lub jej/ich mocowanie grozi odpadnięciem
|
|
X
|
|
|
b)
brak elementów numeru rejestracyjnego lub tablica nieczytelna
|
|
X
|
|
|
c)
numer rejestracyjny niezgodny z dokumentami lub danymi pojazdu
|
|
X
|
|
|
d)
brak nalepki kontrolnej - o ile jest wymagana
|
|
X
|
|
|
e)
niezgodność numeru rejestracyjnego na nalepce kontrolnej z numerem rejestracyjnym
na tablicach rejestracyjnych
|
|
X
|
|
|
f)
nalepka kontrolna nieczytelna
|
X
|
|
|
|
0.2. Numer VIN/numer nadwozia/podwozia/ramy
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak numeru VIN lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) lub nie można go odszukać
|
|
X
|
|
|
b)
numer niekompletny, nieczytelny, wyraźnie sfałszowany lub nie zgadza się z dokumentami
pojazdu
|
|
X
|
|
|
c)
nieczytelne dokumenty pojazdu lub dane nie odpowiadają stanowi faktycznemu
|
X
|
|
|
|
1. UKŁAD HAMULCOWY
|
|
1.1. Stan techniczny i działanie
|
|
1.1.1. Sworzeń pedału/dźwigni ręcznej hamulca roboczego
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego uwaga: pojazdy ze wspomaganiem układu
hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku
|
a)
zbyt ciasne pasowanie sworznia
|
|
X
|
|
|
b)
nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia
|
|
X
|
|
|
1.1.2. Stan pedału hamulcowego/ dźwigni ręcznej hamulca i skok elementu uruchamiającego
hamulce
|
kontrola organoleptyczna *) elementów podczas pracy układu hamulcowego uwaga: pojazdy ze wspomaganiem układu
hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku
|
a)
nadmierny lub zbyt mały skok jałowy nie można uruchomić hamulca lub jest on zablokowany
|
|
X
|
X
|
|
b)
pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo jeżeli wpływa na działanie
|
X
|
X
|
|
|
c)
brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta
|
|
X
|
|
|
1.1.3. Pompa podciśnienia lub sprężarka i zbiorniki
|
kontrola organoleptyczna*) elementów pod normalnym ciśnieniem roboczym; należy zmierzyć czas do uzyskania bezpiecznego
ciśnienia lub podciśnienia roboczego oraz sprawdzić działanie wskaźnika ostrzegawczego,
zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego i zaworu spustowego
|
a)
niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej czterokrotnego uruchomienia
hamulców po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za niską
wartość ciśnienia) co najmniej dwukrotne uruchomienie hamulców po zadziałaniu urządzenia
ostrzegawczego lub gdy wskaźnik wskazuje za małą wartość
|
|
X
|
X
|
|
b)
czas do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego niezgodny z
wymaganiami/nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości umożliwiającej skuteczne
działanie hamulców
|
|
X
|
|
|
c)
wieloobwodowy zawór zabezpieczający lub zawór spustowy nie działa
|
|
X
|
|
|
d)
wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ powietrza
|
|
X
|
|
|
e)
uszkodzenia zewnętrzne mogące mieć wpływ na działanie układu hamulcowego awaryjny
układ hamulcowy nie działa prawidłowo
|
|
X
|
X
|
|
1.1.4. Manometr lub wskaźnik ostrzegawczy niskiego ciśnienia
|
kontrola działania
|
nieprawidłowe działanie lub uszkodzenie manometru lub wskaźnika brak sygnalizacji
ostrzegawczego wskaźnika identyfikacji niskiego ciśnienia
|
|
X
|
X
|
|
1.1.5. Zawór sterujący hamulca postojowego
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
urządzenie sterujące pęknięte, uszkodzone lub nadmiernie zużyte
|
|
X
|
|
|
b)
niepewne połączenie urządzenia sterującego z zaworem lub niepewne osadzenie zaworu
|
|
X
|
|
|
c)
luźne połączenia lub nieszczelność układu
|
|
X
|
|
|
d)
niepoprawne działanie
|
|
X
|
|
|
1.1.6. Urządzenie uruchamiające hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca
postojowego, elektroniczny hamulec postojowy
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
mechanizm zapadkowy nie blokuje
|
|
X
|
|
|
b)
zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego nadmierne zużycie
|
X
|
X
|
|
|
c)
nadmierny skok dźwigni wskazujący na niewłaściwą regulację
|
|
X
|
|
|
d)
brak urządzenia uruchamiającego, urządzenie uszkodzone lub nie działa
|
|
X
|
|
|
e)
nieprawidłowe działanie, wskaźnik ostrzegawczy pokazuje awarię
|
|
X
|
|
|
1.1.7. Zawory hamulcowe (zawory główne, regulatory ciśnienia, zawory regulacyjne)
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
zawór uszkodzony lub nadmierny wypływ powietrza jeżeli wpływa na funkcjonalność
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierny ubytek oleju ze sprężarki
|
X
|
|
|
|
c)
niepewne lub niewłaściwe mocowanie zaworu
|
|
X
|
|
|
d)
ubytek lub wyciek płynu hamulcowego jeżeli wpływa na funkcjonalność
|
|
X
|
X
|
|
1.1.8. Połączenie z hamulcami przyczepy (elektryczne i pneumatyczne)
|
należy rozłączyć i ponownie połączyć wszystkie połączenia układu hamulcowego pomiędzy
pojazdem ciągnącym a przyczepą
|
a)
uszkodzona osłona izolacyjna lub szybkozłącze jeżeli wpływa na funkcjonalność
|
X
|
X
|
|
|
b)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie osłony lub zaworu jeżeli wpływa na funkcjonalność
|
X
|
X
|
|
|
c)
nieszczelność jeżeli wpływa na funkcjonalność
|
|
X
|
X
|
|
d)
nieprawidłowe działanie wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
1.1.9. Zbiornik sprężonego powietrza
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
zbiornik nieznacznie uszkodzony lub skorodowany zbiornik znacznie uszkodzony, skorodowany
lub nieszczelny
|
X
|
X
|
|
|
b)
urządzenie osuszające nie działa
|
|
X
|
|
|
c)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie zbiornika
|
|
X
|
|
|
1.1.10. Urządzenia wspomagające układ hamulcowy, pompa hamulcowa (układy hydrauliczne)
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
urządzenie wspomagające jest uszkodzone lub działa nieskutecznie urządzenie wspomagające
nie działa
|
|
X
|
X
|
|
b)
pompa hamulcowa uszkodzona, ale hamulec wciąż działa pompa hamulcowa uszkodzona
lub nieszczelna
|
|
X
|
X
|
|
c)
niepewne mocowanie pompy hamulcowej, ale hamulec wciąż działa niepewne mocowanie
pompy hamulcowej
|
|
X
|
X
|
|
d)
poziom płynu hamulcowego poniżej znaku minimum poziom płynu hamulcowego znacznie
poniżej znaku minimum brak płynu hamulcowego w zbiorniku pompy hamulcowej
|
X
|
X
|
X
|
|
e)
brak zamknięcia (pokrywki) zbiornika płynu hamulcowego
|
X
|
|
|
|
f)
wskaźnik ostrzegawczy płynu hamulcowego świeci się lub jest uszkodzony
|
X
|
|
|
|
g)
nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego
|
X
|
|
|
|
1.1.11. Sztywne przewody hamulcowe
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem
|
|
|
X
|
|
b)
nieszczelność przewodów lub połączeń w pneumatycznym układzie hamulcowym nieszczelność
przewodów lub połączeń w hydraulicznym układzie hamulcowym
|
|
X
|
X
|
|
c)
przewody uszkodzone lub nadmiernie skorodowane wpływ na działanie hamulców ze względu
na blokowanie lub bezpośrednie ryzyko wycieku
|
|
X
|
X
|
|
d)
przewody przemieszczone ryzyko uszkodzenia
|
X
|
X
|
|
|
1.1.12. Elastyczne przewody hamulcowe
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem
|
|
X
|
|
|
b)
przewody są poskręcane lub zbyt krótkie przewody są uszkodzone lub przecierają się
|
X
|
X
|
|
|
c)
przewody lub połączenia w pneumatycznym układzie hamulcowym są nieszczelne przewody
lub połączenia w hydraulicznym układzie hamulcowym są nieszczelne
|
|
X
|
X
|
|
d)
przewody pęcznieją pod ciśnieniem osłabione zbrojenie
|
|
X
|
X
|
|
e)
przewody porowate
|
|
X
|
|
|
1.1.13. Okładziny i klocki hamulcowe
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
nadmierne zużycie klocków lub okładzin (widoczny znak granicznego zużycia) nadmierne
zużycie klocków lub okładzin (niewidoczny znak granicznego zużycia)
|
|
X
|
X
|
|
b)
zanieczyszczenia okładzin lub klocków (np. olejem lub smarem) jeżeli wpływają na
działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak lub nieprawidłowe zamontowanie okładziny lub klocka
|
|
|
X
|
|
1.1.14. Bębny hamulcowe, tarcze hamulcowe
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
zużycie bębna lub tarczy nadmierne zużycie bębna lub tarczy; rysy lub pęknięcia
na powierzchni; niepewne mocowanie
|
|
X
|
X
|
|
b)
zanieczyszczenia bębna lub tarczy (np. olejem lub smarem) poważnie wpływające na
działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak bębna lub tarczy
|
|
|
X
|
|
d)
niepewne mocowanie tylnej tarczy hamulca
|
|
X
|
|
|
1.1.15. Linki hamulcowe, drążki, mechanizm dźwigni, połączenia
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego
|
a)
linka uszkodzona lub splątana wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie lub korozja elementu wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
c)
niepewne mocowanie linki, drążka lub połączenia
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie prowadnicy linki
|
|
X
|
|
|
e)
ograniczenie swobodnego ruchu elementów układu hamulcowego
|
|
X
|
|
|
f)
nieprawidłowy ruch dźwigni/połączeń wskazujący na złe ustawienie lub nadmierne zużycie
|
|
X
|
|
|
1.1.16. Urządzenia uruchamiające hamulce (w tym hamulce sprężynowe lub cylindry hydrauliczne)
|
kontrola organoleptyczna *) elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości
|
a)
pęknięcie lub uszkodzenie urządzenia uruchamiającego wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
b)
nieszczelność urządzenia uruchamiającego wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
c)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie urządzenia uruchamiającego wpływ na działanie
hamulca
|
|
X
|
X
|
|
d)
nadmierna korozja urządzenia uruchamiającego grozi pęknięciem
|
|
X
|
|
|
e)
zbyt mały lub zbyt duży skok tłoka lub mechanizmu przeponowego wpływ na działanie
hamulca (brak skoku jałowego)
|
|
X
|
X
|
|
f)
uszkodzenie osłony chroniącej przed brudem brak osłony lub nadmierne jej uszkodzenie
|
X
|
X
|
|
|
1.1.17. Korektor siły hamowania
|
kontrola organoleptyczna*) elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości
|
a)
uszkodzone połączenie
|
|
X
|
|
|
b)
nieprawidłowe ustawienie połączenia
|
|
X
|
|
|
c)
zawór zatarty lub nie działa (działa ABS) zawór zatarty lub nie działa
|
|
X
|
X
|
|
d)
brak korektora, jeżeli jest wymagany
|
|
|
X
|
|
e)
brak tabliczki informacyjnej lub dane na tabliczce są nieczytelne
|
X
|
|
|
|
1.1.18. Korektory i wskaźniki luzu
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
korektor uszkodzony, zatarty lub wykazujący nietypowy ruch, nadmierne zużycie lub
nieprawidłowe ustawienie
|
|
X
|
|
|
b)
nieprawidłowa praca korektora
|
|
X
|
|
|
c)
nieprawidłowy montaż lub wymiana
|
|
X
|
|
|
1.1.19. Układ hamowania długotrwałego (o ile jest wymagany lub zamontowany)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne połączenia lub mocowanie negatywny wpływ na działanie
|
X
|
X
|
|
|
b)
brak układu lub wyraźnie nieprawidłowe działanie
|
|
X
|
|
|
1.1.20. Automatyczne uruchamianie się hamulców przyczepy
|
należy rozłączyć połączenie hamulcowe między pojazdem ciągnącym a przyczepą
|
hamulec przyczepy nie załącza się automatycznie po rozłączeniu połączenia hamulcowego
|
|
|
X
|
|
1.1.21. Kompletny układ hamulcowy
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
inne urządzenia układu hamulcowego (np. pompa płynu zapobiegającego zamarzaniu,
osuszacz powietrza itp.) wykazują uszkodzenia zewnętrzne lub nadmierną korozję w stopniu
wykazującym negatywny wpływ na działanie układu hamulcowego wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
b)
wypływ powietrza lub wyciek płynu zapobiegającego zamarzaniu wpływ na działanie
układu
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie dowolnego elementu
|
|
X
|
|
|
d)
niebezpieczna przeróbka**) dowolnego elementu układu hamulcowego wpływ na działanie hamulca
|
|
X
|
X
|
|
1.1.22. Połączenia kontrolne (o ile są wymagane lub zamontowane)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
brak połączenia
|
|
X
|
|
|
1.1.23. Hamulec najazdowy
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
skuteczność mniejsza niż wartości minimalne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia”
|
|
X
|
|
|
1.2. Skuteczność i sprawność hamulca roboczego
|
|
|
|
|
1.2.1. Sprawność (P)
|
w trakcie badania na urządzeniu do kontroli działania stopniowo zwiększać siłę hamowania
do osiągnięcia wartości maksymalnej
|
a)
zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole brak siły hamowania co najmniej
na jednym kole
|
|
X
|
X
|
|
b)
siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania
na drugim kole tej samej osi lub nadmierne odchylenie toru jazdy w trakcie próby drogowej
siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 50% największej zmierzonej siły hamowania
na drugim kole tej samej osi w przypadku osi kierowanych
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie)
|
|
X
|
|
|
d)
nadmierne opóźnienie w działaniu hamulców na dowolnym kole
|
|
X
|
|
|
e)
nadmierne wahania siły hamowania w czasie każdego pełnego obrotu koła
|
|
X
|
|
|
1.2.2. Skuteczność (P)
|
badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców przy zadanej masie pojazdu
lub, jeżeli jest to niemożliwe z przyczyn technicznych, badanie należy wykonać na
drodze z użyciem opóźnieniomierza(1)
|
skuteczność mniejsza niż wartości minimalne określone w rozporządzeniu w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia skuteczność mniejsza
niż 50% wartości minimalnych określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
X
|
|
1.3. Sprawność i skuteczność pomocniczego (awaryjnego) układu hamulcowego (jeżeli
występuje jako oddzielny układ)
|
|
|
|
|
1.3.1. Sprawność (P)
|
jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować
metodę określoną w pkt 1.2.1
|
a)
zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole brak siły hamowania na co najmniej
jednym kole
|
|
X
|
X
|
|
b)
siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania
na drugim kole tej samej osi; w przypadku badania na drodze pojazd nadmiernie zjeżdża
z linii prostej siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 50% największej zmierzonej
siły hamowania na drugim kole tej samej osi w przypadku osi kierowanych
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie)
|
|
X
|
|
|
1.3.2. Skuteczność (P)
|
jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować
metodę określoną w pkt 1.2.2
|
skuteczność mniejsza niż wartości minimalne zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia osiągnięte mniej niż
50% wartości siły hamowania określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
X
|
|
1.4. Sprawność i skuteczność postojowego układu hamulcowego
|
|
|
|
|
1.4.1. Sprawność (P)
|
uruchomić hamulec podczas badania na urządzeniu do kontroli działania hamulców
|
hamulec nie działa co najmniej na jednym kole lub, w przypadku badań na drodze, pojazd
zjeżdża nadmiernie z linii prostej
|
|
X
|
|
|
podczas badania osiągnięto mniej niż 50% wartości sił hamowania, o których mowa w
pkt 1.4.2, w odniesieniu do masy pojazdu
|
|
|
X
|
|
1.4.2. Skuteczność (P)
|
badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców; jeżeli jest to niemożliwe,
wówczas przeprowadzić badanie drogowe z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu
lub ze wskazaniem
|
osiągnięty wskaźnik skuteczności wynosi mniej niż określony w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia podczas badania
osiągnięto mniej niż 50% powyższych wartości sił hamowania w odniesieniu do masy pojazdu
|
|
X
|
X
|
|
1.5. Sprawność układu hamowania długotrwałego
|
kontrola organoleptyczna*) oraz, w miarę możliwości, sprawdzenie, czy układ działa
|
a)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (nie dotyczy hamulca silnikowego)
|
|
X
|
|
|
b)
układ nie działa
|
|
X
|
|
|
1.6. Układ przeciwblokujący (ABS)
|
kontrola organoleptyczna*) oraz sprawdzenie kontrolki samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
pojazdu
|
a)
kontrolka systemu samodiagnostyki nie działa
|
|
X
|
|
|
b)
kontrolka systemu samodiagnostyki wskazuje uszkodzenie układu
|
|
X
|
|
|
c)
brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej
|
|
X
|
|
|
e)
brak lub uszkodzenie innych elementów (np. czujnika, sterownika, modulatora)
|
|
X
|
|
|
f)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
1.7. Elektroniczny układ hamulcowy (EBS)
|
kontrola organoleptyczna*) oraz sprawdzenie kontrolki samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
pojazdu
|
a)
kontrolka systemu samodiagnostyki nie działa
|
|
X
|
|
|
b)
kontrolka systemu samodiagnostyki wskazuje uszkodzenie układu
|
|
X
|
|
|
c)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
d)
nieodpowiednie złącze między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub brak złącza
|
|
|
X
|
|
1.8. Płyn hamulcowy
|
kontrola organoleptyczna*)
|
płyn hamulcowy zanieczyszczony lub z osadami bezpośrednie ryzyko awarii
|
|
X
|
X
|
|
2. UKŁAD KIEROWNICZY
|
|
2.1. Stan techniczny
|
|
|
|
|
2.1.1. Stan przekładni kierowniczej
|
kontrola organoleptyczna*) działania przekładni kierowniczej przy skręcaniu kierownicy
|
a)
skręcony wał kierowniczy lub zużycie wielowypustu wpływ na działanie
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie wielowypustu wału kierowniczego wpływ na działanie
|
|
X
|
X
|
|
c)
zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego wpływ na działanie
|
|
X
|
X
|
|
d)
wyciek tworzenie się kropel
|
|
X
|
X
|
|
2.1.2. Mocowanie obudowy przekładni kierowniczej
|
kontrola organoleptyczna*) mocowania obudowy przekładni do podwozia przy skręcaniu kierownicy w prawo i w lewo
|
a)
nieprawidłowe mocowanie obudowy przekładni kierowniczej mocowania niebezpiecznie
obluzowane lub widoczny względny ruch w stosunku do podwozia lub nadwozia
|
|
X
|
X
|
|
b)
deformacja otworów do mocowania w podwoziu znaczący wpływ na skuteczność mocowań
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak śrub mocujących lub śruby ułamane znaczący wpływ na skuteczność mocowań
|
|
X
|
X
|
|
d)
pęknięcie obudowy przekładni kierowniczej wpływ na stabilność lub mocowanie obudowy
|
|
X
|
X
|
|
2.1.3. Stan połączeń układu kierowniczego
|
kontrola organoleptyczna*) elementów układu kierowniczego pod względem zużycia, pęknięć i pewności mocowania
przy skręcaniu kierownicy w prawo i w lewo
|
a)
ruch elementów względem siebie wymagający naprawy nadmierny ruch elementów lub prawdopodobieństwo
rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie przegubów bardzo poważne ryzyko rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
c)
pęknięcia lub odkształcenie dowolnego elementu wpływ na działanie
|
|
X
|
X
|
|
d)
brak elementów ograniczających skręt
|
|
X
|
|
|
e)
nieprawidłowe ustawienie elementów (np. drążka poprzecznego lub drążka wzdłużnego)
|
|
X
|
|
|
f)
niebezpieczna przeróbka**) wpływ na działanie
|
|
X
|
X
|
|
g)
uszkodzenie lub zużycie osłony gumowej brak lub znaczące zużycie obudowy gumowej
|
X
|
X
|
|
|
2.1.4. Działanie połączeń układu kierowniczego
|
kontrola organoleptyczna*) elementów układu kierowniczego pod względem zużycia, pęknięć i pewności mocowania
przy skręcaniu kierownicy w prawo i w lewo z kołami pojazdu na podłożu i przy włączonym
silniku (wspomaganie układu kierowniczego)
|
a)
ruchome części układu kierowniczego kolidują ze stałymi elementami/podwozia
|
|
X
|
|
|
b)
brak ograniczników skrętu lub ograniczniki nie działają
|
|
X
|
|
|
2.1.5. Wspomaganie układu kierowniczego
|
sprawdzić ewentualne wycieki z układu kierowniczego i poziom płynu w zbiorniku hydraulicznego
układu wspomagania (jeżeli poziom jest widoczny); postawić pojazd na kołach, włączyć
silnik i sprawdzić, czy wspomaganie układu kierowniczego działa
|
a)
wyciek płynu
|
|
X
|
|
|
b)
zbyt niski poziom płynu (poniżej znaku minimum) niedostateczna pojemność zbiornika
|
|
X
|
X
|
|
c)
mechanizm wspomagania nie działa wpływ na poprawność działania układu kierowniczego
|
|
X
|
X
|
|
d)
pęknięcie lub niepewne mocowanie mechanizmu wpływ na poprawność działania układu
kierowniczego
|
|
X
|
X
|
|
e)
nieprawidłowe ustawienie lub zanieczyszczenie elementów wpływ na poprawność działania
układu kierowniczego
|
|
X
|
X
|
|
f)
niebezpieczna przeróbka**) wpływ na poprawność działania układu kierowniczego
|
|
X
|
X
|
|
g)
uszkodzenie lub nadmierna korozja linek/przewodów wpływ na poprawność działania
układu kierowniczego
|
|
X
|
X
|
|
2.2. Kierownica i kolumna kierownicy
|
|
2.2.1. Stan kierownicy
|
ustawić pojazd na podłożu, naprzemiennie pchać i ciągnąć kierownicę wzdłuż osi kolumny,
ciągnąć i pchać koło kierownicy w kierunku poosiowym, pchać koło kierownicy w różnych
kierunkach pod kątem prostym do kolumny kontrola organoleptyczna*) luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych
|
a)
ruch kierownicy względem kolumny kierownicy, wskazujący na luz bardzo poważne ryzyko
rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
b)
brak urządzenia ustalającego na piaście koła kierownicy bardzo poważne ryzyko rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
c)
pęknięcie lub luz na piaście koła kierownicy, obręczy lub na ramionach kierownicy
bardzo poważne ryzyko rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
d)
niebezpieczna przeróbka**)
|
|
X
|
|
|
2.2.2. Kolumna kierownicy oraz amortyzatory kierownicy
|
naprzemiennie ciągnąć i pchać koło kierownicy w kierunku poosiowym, pchać koło kierownicy
w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny kontrola organoleptyczna*) luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych
|
a)
nadmierny ruch piasty koła kierownicy w górę lub w dół
|
|
X
|
|
|
b)
nadmierny luz promieniowy kolumny kierownicy
|
|
X
|
|
|
c)
zużyty przegub elastyczny
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzone mocowanie bardzo poważne ryzyko rozłączenia
|
|
X
|
X
|
|
e)
niebezpieczna przeróbka**)
|
|
|
X
|
|
2.3. Luz sumaryczny na kole kierownicy
|
włączyć silnik w pojeździe ze wspomaganiem układu kierowniczego i ustawić koła do
jazdy na wprost; delikatnie skręcać kierownicę w lewo i w prawo do poruszenia kół
jezdnych kontrola organoleptyczna*) luzu
|
zbyt duży ruch jałowy kierownicy (np. dany punkt na obręczy koła przesuwa się o więcej
niż jedną piątą średnicy koła kierownicy) wpływ na bezpieczne kierowanie
|
|
X
|
X
|
|
2.4. Ustawienie kół
|
kontrola organoleptyczna*)
|
wyraźnie nieprawidłowe ustawienie wpływ na jazdę na wprost, pogorszenie stabilności
kierunku jazdy
|
X
|
X
|
|
|
2.5. Obrotnica osi kierowanej przyczepy
|
kontrola organoleptyczna*) lub sprawdzenie za pomocą odpowiednio przystosowanego urządzenia do wymuszania szarpnięć
kołami
|
a)
element uszkodzony w niewielkim stopniu poważne uszkodzenie lub pęknięcie elementu
|
|
X
|
X
|
|
b)
zbyt duży luz wpływ na jazdę na wprost, pogorszenie stabilności kierunku jazdy
|
|
X
|
X
|
|
c)
uszkodzone mocowanie poważny wpływ na skuteczność mocowania
|
|
X
|
X
|
|
2.6. Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie zgodności między skrętem koła kierownicy a skrętem kół przy włączaniu
i wyłączaniu silnika lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu
|
a)
wskaźnik awarii układu EPS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie
|
|
X
|
|
|
b)
wspomaganie nie działa
|
|
X
|
|
|
c)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
3. WIDOCZNOŚĆ
|
|
3.1. Pole widzenia
|
kontrola organoleptyczna*) z siedzenia kierowcy
|
przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub
na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej) ograniczone
widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne
lusterka zewnętrzne
|
X
|
X
|
|
|
3.2. Stan szyb
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa (o ile jest dozwolona),
poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej ograniczone widzenie
w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka
zewnętrzne
|
X
|
X
|
|
|
b)
szyba szklana lub z tworzywa (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodne
z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbędnego wyposażenia (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej)
ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub
niewidoczne lusterka
|
X
|
X
|
|
|
c)
niedopuszczalny stan techniczny szyby szklanej lub z tworzywa znaczące ograniczenie
widoczności w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej
|
|
X
|
X
|
|
3.3. Lusterka wsteczne lub inne urządzenia o funkcji urządzenia widzenia pośredniego
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak lusterka lub urządzenia, lub mocowanie niezgodne z wymaganiami określonymi
w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia (co najmniej dwa urządzenia zapewniające możliwość obserwacji strefy za
pojazdem) mniej niż dwa urządzenia zapewniające możliwość obserwacji strefy za pojazdem
|
X
|
X
|
|
|
b)
lusterko lub urządzenie pośredniego widzenia nieznacznie uszkodzone lub obluzowane
lusterko lub urządzenie nie działa, jest bardzo uszkodzone, obluzowane lub niepewnie
zamocowane
|
X
|
X
|
|
|
c)
brak zapewnienia wymaganej widoczności
|
|
X
|
|
|
3.4. Wycieraczki przedniej szyby
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
wycieraczki nie działają lub ich brak
|
|
X
|
|
|
b)
uszkodzenie pióra wycieraczki brak pióra wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie
|
X
|
X
|
|
|
3.5. Spryskiwacze przedniej szyby
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
spryskiwacze nie działają prawidłowo (brak płynu do spryskiwaczy, ale pompa działa
lub złe ustawienie strumienia spryskującego) spryskiwacze nie działają
|
X
|
X
|
|
|
3.6. Instalacja odmgławiająca
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania.
|
układ nie działa lub jest wyraźnie uszkodzony
|
X
|
|
|
|
4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
|
|
4.1. Światła drogowe i mijania
|
|
4.1.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
brak światła, źródła światła, lub jego uszkodzenie (złożone światło/źródła światła;
w przypadku LED nie działa najwyżej 1/3) pojedyncze światła/źródła światła; w przypadku
LED poważnie pogorszona widoczność
|
X
|
X
|
|
|
b)
niewielkie uszkodzenie układu projektorowego (odbłyśnik i soczewka) poważne uszkodzenie
układu projektorowego lub jego brak (odbłyśnik i soczewka)
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła
|
|
X
|
|
|
4.1.2. Ustawienie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
rażąco złe ustawienie świateł drogowych i mijania
|
|
X
|
|
|
b)
nieprawidłowe mocowanie źródła światła
|
|
X
|
|
|
4.1.3. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - dotyczy
liczby świateł włączanych jednocześnie przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej światłości
świateł świecących do przodu
|
X
|
X
|
|
|
b)
nieprawidłowe działanie przełącznika
|
|
X
|
|
|
4.1.4. Zgodność z wymaganiami o warunkach technicznych
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła,
miejsca montażu, światłości lub oznaczenia, określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
b)
elementy na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają światłość
światła lub zmieniają jego barwę
|
|
X
|
|
|
c)
brak zgodności źródła światła z zainstalowanym urządzeniem oświetleniowym
|
|
X
|
|
|
4.1.5. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł (jeżeli są obowiązkowe)
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość
|
a)
urządzenie nie działa
|
|
X
|
|
|
b)
obsługa urządzenia sterowanego ręcznie niemożliwa z siedzenia kierowcy
|
|
X
|
|
|
4.1.6. Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych/mijania (jeżeli jest obowiązkowe)
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość
|
urządzenie nie działa w przypadku świateł wyładowczych
|
X
|
X
|
|
|
4.2. Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe boczne i tylne oraz światła
do jazdy dziennej
|
|
4.2.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
uszkodzone źródło światła
|
|
X
|
|
|
b)
uszkodzenie klosza
|
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.2.2. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia tylne światła
pozycyjne i światła obrysowe boczne można wyłączyć, gdy włączone są światła przednie
|
|
X X
|
|
|
b)
nieprawidłowe działanie przełącznika
|
|
X
|
|
|
4.2.3. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, barwy wysyłanego światła,
miejsca montażu, światłości lub oznaczenia, określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia czerwone światło
z przodu lub białe światło z tyłu; znacząco zmniejszona światłość światła
|
X
|
X
|
|
|
b)
elementy na kloszu lub źródle światła, które zmniejszają światłość światła lub zmieniają
jego barwę czerwone światło z przodu lub białe światło z tyłu; znacząco zmniejszona
światłość światła
|
X
|
X
|
|
|
4.3. Światła hamowania „stop”
|
|
4.3.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przypadku LED nie działa najwyżej
1/3) pojedyncze źródła światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3 żadne źródło
światła nie działa
|
X
|
X
|
X
|
|
b)
niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło) poważne uszkodzenie
klosza (wpływ na emitowane światło)
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.3.2. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku
nr 6 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia opóźnione działanie przełącznika przełącznik nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
X
|
|
b)
nieprawidłowe działanie przełącznika
|
|
X
|
|
|
4.3.3. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
brak zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, barwy
wysyłanego światła, miejsca montażu, jasności lub oznaczenia białe światło z tyłu;
znacząco zmniejszona jasność światła
|
X
|
X
|
|
|
4.4. Światła kierunkowskazu i światła awaryjne
|
|
4.4.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przypadku LED nie działa najwyżej
1/3) pojedyncze źródła światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3
|
X
|
X
|
|
|
b)
niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło) poważne uszkodzenie
klosza (wpływ na emitowane światło)
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.4.2. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia przełącznik
nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
4.4.3. Zgodność z wymaganiami przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
brak zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, barwy
wysyłanego światła, miejsca montażu, światłości lub oznaczenia
|
|
X
|
|
|
4.4.4. Częstotliwość błysków kierunkowskazów
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
częstotliwość błysków mniejsza niż 45 cykli na minutę lub większa niż 150 cykli na
minutę
|
X
|
|
|
|
4.5. Przednie i tylne światła przeciwmgłowe
|
|
4.5.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
uszkodzone źródło światła (złożone źródła światła; w przypadku LED nie działa najwyżej
1/3) pojedyncze źródła światła; w przypadku LED działa mniej niż 2/3
|
X
|
X
|
|
|
b)
niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło) poważne uszkodzenie
klosza (wpływ na emitowane światło)
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia lub oślepia kierujących
pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka
|
X
|
X
|
|
|
4.5.2. Ustawienie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
niewłaściwe ustawienie granicy światła i cienia przedniego światła przeciwmgłowego
w płaszczyźnie poziomej (granica zbyt nisko) granica światła i cienia powyżej granicy
dla świateł mijania
|
X
|
X
|
|
|
4.5.3. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia przełącznik
nie działa
|
X
|
X
|
|
|
4.5.4. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
brak zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, barwy
wysyłanego światła, miejsca montażu, światłości lub oznaczenia
|
|
X
|
|
|
układ działa niezgodnie z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
X
|
|
|
|
4.6. Światła cofania
|
|
4.6.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
uszkodzenie źródła światła
|
X
|
|
|
|
b)
uszkodzenie klosza
|
X
|
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.6.2. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
brak zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, barwy
wysyłanego światła, miejsca montażu, światłości lub oznaczenia
|
|
X
|
|
|
układ działa niezgodnie z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
4.6.3. Przełączniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia światło cofania
można włączyć, kiedy jest włączony inny bieg niż wsteczny
|
X
|
X
|
|
|
4.7. Światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną
|
|
4.7.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
źródło światła emituje światło białe bezpośrednio do tyłu
|
X
|
|
|
|
b)
uszkodzenie źródła światła (złożone źródło światła) uszkodzenie źródła światła (pojedyncze
źródło światła)
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.7.2. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
układ działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
X
|
|
|
|
4.8. Światła odblaskowe, oznakowanie odblaskowe i tylne tablice odblaskowe
|
|
4.8.1. Stan
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
nieprawidłowe funkcjonowanie lub uszkodzenie urządzeń odblaskowych wpływ na funkcję
odblaskową
|
X
|
X
|
|
|
b)
niepewne mocowanie odblasków ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.8.2. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*)
|
urządzenie, jego położenie lub barwa odbijanego światła niezgodne z wymaganiami rozporządzenia
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
brak urządzenia lub odbijanie czerwonego światła do przodu i białego do tyłu
|
X
|
X
|
|
|
4.9. Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia
|
|
4.9.1. Stan i działanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
wskaźniki nie działają nie działają wskaźniki włączenia świateł drogowych lub tylnego
światła przeciwmgłowego
|
X
|
X
|
|
|
4.9.2. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
brak zgodności z wymaganiami określonymi rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
X
|
|
|
|
4.10. Połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub naczepą
|
kontrola organoleptyczna*); w miarę możliwości należy sprawdzić ciągłość elektryczną instalacji
|
a)
niepewne mocowanie elementów nieruchomych luźna wtyczka w gnieździe elektrycznym
|
X
|
X
|
|
|
b)
uszkodzenie lub zużycie izolacji możliwość spowodowania zwarcia
|
X
|
X
|
|
|
c)
nieprawidłowe działanie połączeń elektrycznych przyczepy lub pojazdu ciągnącego
światła hamowania „stop” przyczepy nie działają
|
|
X
|
X
|
|
4.11. Złącza i przewody elektryczne
|
kontrola organoleptyczna*) pojazdu, obejmująca w niektórych przypadkach także komorę silnikową
|
a)
niepewne mocowanie lub niewłaściwe zabezpieczenie przewodów obluzowane mocowania,
kontakt z ostrymi krawędziami, prawdopodobieństwo rozłączenia połączeń ryzyko dotykania
przez przewody gorących części, elementów obracających się lub podłoża; rozłączone
złącza (części dotyczące układu hamulcowego i kierowniczego)
|
X
|
X
|
X
|
|
b)
niewielkie zużycie instalacji znaczny stopień zużycia instalacji skrajne zużycie
instalacji, w zakresie dotyczącym układu hamulcowego i kierowniczego
|
X
|
X
|
X
|
|
c)
uszkodzona lub zużyta izolacja ryzyko zwarcia bezpośrednie zagrożenie pożarem lub
iskrzeniem
|
X
|
X
|
X
|
|
4.12. Dodatkowe światła i światła odblaskowe
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
światło lub światło odblaskowe zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi
w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia wysyłanie/odbijanie czerwonego światła do przodu lub białego do tyłu
|
X
|
X
|
|
|
b)
światło działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia liczba świateł przednich
działających jednocześnie przekracza dozwoloną światłość światła; emitowanie czerwonego
światła do przodu lub białego do tyłu
|
X
|
X
|
|
|
c)
niepewne mocowanie światła lub światła odblaskowego bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
X
|
X
|
|
|
4.13. Akumulator (-y)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne mocowanie niewłaściwe mocowanie, możliwość spowodowania zwarcia
|
X
|
X
|
|
|
b)
wyciek wyciek substancji niebezpiecznych
|
X
|
X
|
|
|
c)
uszkodzony wyłącznik akumulatora (jeżeli jest wymagany)
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzone bezpieczniki (jeżeli są wymagane)
|
|
X
|
|
|
e)
niewłaściwa wentylacja (jeżeli jest wymagana)
|
|
X
|
|
|
5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE
|
|
5.1. Osie
|
|
5.1.1. Osie (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu
|
a)
pęknięcie lub odkształcenie osi
|
|
|
X
|
|
b)
niepewne mocowanie do pojazdu pogorszona stabilność toru jazdy, negatywny wpływ
na działanie: nadmierny ruch względem mocowań
|
|
X
|
X
|
|
c)
niebezpieczna przeróbka **) wpływ na stabilność toru jazdy, nieprawidłowe działanie, zbyt mała odległość od innych
części pojazdu lub od podłoża
|
|
X
|
X
|
|
5.1.2. Zwrotnice (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu do każdego koła przyłożyć siłę w kierunku pionowym lub poziomym i obserwować
ruch między belką osi a zwrotnicą
|
a)
pęknięcie zwrotnicy
|
|
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie sworznia zwrotnicy lub łożysk sworznia prawdopodobieństwo obluzowania;
pogorszenie stabilności toru jazdy
|
|
X
|
X
|
|
c)
zbyt duży ruch zwrotnicy względem belki osi prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie
stabilności toru jazdy
|
|
X
|
X
|
|
d)
luz sworznia zwrotnicy w osi prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności
toru jazdy
|
|
X
|
X
|
|
5.1.3. Łożyska kół (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu rozkołysać koło lub przyłożyć siłę boczną do każdego koła i obserwować ruch
koła do góry w stosunku do zwrotnicy
|
a)
zbyt duży luz na łożysku koła pogorszenie stabilności toru jazdy; niebezpieczeństwo
zniszczenia
|
|
X
|
X
|
|
b)
łożysko koła zbyt ciasne lub zakleszczone niebezpieczeństwo przegrzania; niebezpieczeństwo
zniszczenia
|
|
X
|
X
|
|
5.2. Koła i opony
|
|
5.2.1. Piasta koła
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brakujące lub obluzowane śruby lub nakrętki mocujące koła brak elementów mocujących
koła lub obluzowanie ich w takim stopniu, że ma bardzo poważny wpływ na bezpieczeństwo
ruchu drogowego
|
|
X
|
X
|
|
b)
zużycie lub uszkodzenie piasty zużycie lub uszkodzenie mające wpływ na bezpieczne
mocowanie kół
|
|
X
|
X
|
|
5.2.2. Koła
|
kontrola organoleptyczna*) obu stron każdego koła pojazdu na kanale diagnostycznym lub podnośniku
|
a)
pęknięcie lub wada spawalnicza
|
|
|
X
|
|
b)
niewłaściwe zamocowanie pierścieni ustalających prawdopodobieństwo wypadnięcia
|
|
X
|
X
|
|
c)
znaczące odkształcenie lub zużycie koła wpływ na bezpieczne mocowanie do piasty;
wpływ na bezpieczne mocowanie opony
|
|
X
|
X
|
|
d)
rozmiar, kompletacja, kompatybilność lub typ koła niezgodny ze świadectwem homologacji
typu WE pojazdu/typu pojazdu lub wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - w sposób
mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy
|
|
X
|
|
|
5.2.3. Opony
|
kontrola organoleptyczna*) całej opony przez przemieszczanie pojazdu do przodu i do tyłu
|
a)
rozmiar opony, indeks nośności, znak homologacji lub indeks prędkości niezgodne
z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, jeżeli ma to wpływ na bezpieczeństwo jazdy
niewystarczający indeks nośności lub prędkości w odniesieniu do faktycznego zastosowania;
opona dotyka nieruchomych części pojazdu, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy
|
|
X
|
X
|
|
b)
różne rozmiary opon na tej samej osi lub kołach bliźniaczych
|
|
X
|
|
|
c)
opony o różnej budowie (radialna/diagonalna) na tej samej osi
|
|
X
|
|
|
d)
znaczące uszkodzenie lub przecięcie opony widoczny lub uszkodzony kord opony
|
|
X
|
X
|
|
e)
widoczny wskaźnik granicznego zużycia bieżnika opony głębokość rzeźby bieżnika opony
niezgodna z przepisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
X
|
|
f)
opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu (elastyczne fartuchy przeciwbłotne)
opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu, bez wpływu na bezpieczną jazdę
|
X
|
X
|
|
|
g)
opony bieżnikowane niezgodne z wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
bieżnikowanie wpływa na warstwę ochronną kordu
|
|
X
|
X
|
|
5.3. Zawieszenie
|
|
5.3.1. Resory i stabilizatory (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu
|
a)
niepewne mocowanie resorów do podwozia lub osi widoczne względne przemieszczanie
się; mocowania bardzo poważnie obluzowane
|
|
X
|
X
|
|
b)
uszkodzenie lub pęknięcie części resoru bardzo poważny wpływ na działanie głównego
pióra resoru lub piór dodatkowych
|
|
X
|
X
|
|
c)
brak resoru bardzo poważny wpływ na działanie głównego pióra resoru lub piór dodatkowych
|
|
X
|
X
|
|
d)
niebezpieczna przeróbka**) niewystarczający odstęp od innych części pojazdu; układ resorujący nie działa
|
|
X
|
X
|
|
5.3.2. Amortyzatory
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi; obluzowany amortyzator
|
X
|
X
|
|
|
b)
amortyzator uszkodzony i wykazuje duże wycieki lub niewłaściwe działanie
|
|
X
|
|
|
c)
brak amortyzatora
|
|
X
|
|
|
5.3.3. Drążki skrętne, drążki reakcyjne, wahacze (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu
|
a)
niepewne mocowanie części do podwozia lub osi prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie
stabilności toru jazdy
|
|
X
|
X
|
|
b)
uszkodzenie, pęknięcie lub nadmierna korozja elementu wpływ na stabilność elementu
lub jego pęknięcie
|
|
X
|
X
|
|
c)
niebezpieczna przeróbka**) niewystarczający odstęp od innych części pojazdu; układ nie działa
|
|
X
|
X
|
|
5.3.4. Sworznie wahaczy (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) przy użyciu, w miarę możliwości, urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu
|
a)
nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy prawdopodobieństwo
obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy
|
|
X
|
X
|
|
b)
poważne zużycie osłony gumowej brak lub pęknięcie osłony gumowej
|
X
|
X
|
|
|
5.3.5. Zawieszenie pneumatyczne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
układ nie działa
|
|
|
X
|
|
b)
uszkodzenie, przeróbka lub zużycie dowolnego elementu w stopniu mogącym mieć niekorzystny
wpływ na działanie układu poważny wpływ na działanie układu
|
|
X
|
X
|
|
c)
słyszalny wypływ powietrza z układu
|
|
X
|
|
|
d)
niebezpieczna przeróbka**)
|
|
X
|
|
|
6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA
|
|
6.1. Podwozie lub rama i elementy do nich przymocowane
|
|
6.1.1. Stan
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niewielkie pęknięcie lub odkształcenie podłużnic lub poprzeczek poważne pęknięcie
lub odkształcenie podłużnic lub poprzeczek
|
|
X
|
X
|
|
b)
niepewne mocowanie płyt wzmacniających lub połączeń obluzowana większość mocowań;
niewystarczająca wytrzymałość części
|
|
X
|
X
|
|
c)
nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji niewystarczająca wytrzymałość
części
|
|
X
|
X
|
|
6.1.2. Rury wydechowe i tłumiki
|
kontrola organoleptyczna*) pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku
|
a)
nieszczelność lub niepewne mocowanie układu wydechowego
|
|
X
|
|
|
b)
spaliny przedostają się do wnętrza kabiny lub do przedziału dla pasażerów zagrożenie
dla zdrowia osób znajdujących się w pojeździe
|
|
X
|
X
|
|
6.1.3. Zbiornik paliwa i przewody paliwowe (w tym zbiorniki i przewody paliwowe do
celów grzewczych)
|
kontrola organoleptyczna, w przypadku układów zasilania gazem LPG/CNG należy zastosować
elektroniczny detektor gazu
|
a)
niepewne mocowanie zbiornika paliwa lub przewodów paliwowych, stwarzające szczególne
zagrożenie pożarowe
|
|
|
X
|
|
b)
wyciek paliwa, brak korka wlewu paliwa lub korek nieszczelny ryzyko pożaru; nadmierny
wyciek materiałów niebezpiecznych
|
|
X
|
X
|
|
c)
przetarcie przewodów uszkodzenie przewodów
|
X
|
X
|
|
|
d)
nieprawidłowe działanie zaworu odcinającego paliwa (jeżeli jest wymagany)
|
|
X
|
|
|
e)
zagrożenie pożarowe z powodu: - wycieku paliwa - niewłaściwego oddzielenia zbiornika paliwa lub układu wydechowego - stanu komory silnikowej
|
|
|
X
|
|
f)
układ zasilania gazem LPG/CNG/LNG niezgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
napęd wodorowy niezgodny z wymaganiami; część systemu działa nieprawidłowo
|
|
|
X
|
|
6.1.4. Zderzaki, zabezpieczenia boczne i tylne urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem
pod pojazd
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
obluzowane lub uszkodzone elementy grożące uszkodzeniem ciała w przypadku zahaczenia
lub uderzenia części grożą odpadnięciem; znaczne pogorszenie spełnianej funkcji
|
|
X
|
X
|
|
b)
urządzenie niezgodne z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
6.1.5. Zamocowanie koła zapasowego (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
uchwyt koła w złym stanie
|
X
|
|
|
|
b)
pęknięte lub niepewne mocowanie uchwytu
|
|
X
|
|
|
c)
koło zapasowe nie trzyma się w uchwycie wysokie ryzyko odpadnięcia
|
|
X
|
X
|
|
6.1.6. Urządzenia sprzęgające i przeznaczone do ciągnięcia (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) pod kątem zużycia i prawidłowego działania, ze szczególnym uwzględnieniem zamontowanych
urządzeń zabezpieczających i działania wskaźników pomiarowych
|
a)
uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu, (jeżeli nie jest używany)
uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu, (jeżeli jest używany)
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie elementu zużycie elementu poniżej granicznego
|
|
X
|
X
|
|
c)
uszkodzone mocowanie obluzowane mocowanie z wysokim ryzykiem odpadnięcia
|
|
X
|
X
|
|
d)
brak lub nieprawidłowe działanie urządzenia zabezpieczającego
|
|
X
|
|
|
e)
co najmniej jeden wskaźnik prawidłowego zapięcia sprzęgu nie działa
|
|
X
|
|
|
f)
elementy sprzęgu zasłaniają tablicę rejestracyjną lub światła pojazdu, w przypadku
gdy sprzęg nie jest wykorzystywany nieczytelna tablica rejestracyjna, w przypadku
gdy sprzęg nie jest wykorzystywany
|
X
|
X
|
|
|
g)
niebezpieczna przeróbka**) (części drugorzędne) niebezpieczna przeróbka**) (części główne)
|
|
X
|
X
|
|
h)
urządzenie sprzęgające o nieodpowiedniej wytrzymałości, nieodpowiednie lub niezgodne
z wymaganiami
|
|
|
X
|
|
6.1.7. Przeniesienie napędu
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające
w takim stopniu, że bezpieczeństwo ruchu drogowego jest poważnie zagrożone
|
|
X
|
X
|
|
b)
nadmierne zużycie łożysk wału napędowego bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia
|
|
X
|
X
|
|
c)
nadmierne zużycie przegubów napędowych (uniwersalnych) lub łańcuchów/pasów napędowych
bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia
|
|
X
|
X
|
|
d)
zły stan przegubów elastycznych bardzo poważne ryzyko obluzowania lub pęknięcia
|
|
X
|
X
|
|
e)
uszkodzony lub wygięty wałek lub półoś
|
|
X
|
|
|
f)
pęknięcie lub niepewne mocowanie obudowy łożyska bardzo poważne ryzyko obluzowania
lub pęknięcia obudowy
|
|
X
|
X
|
|
g)
znaczące zużycie osłony gumowej brak lub pęknięcie osłony gumowej
|
X
|
X
|
|
|
h)
niedozwolona prawem przeróbka układu napędowego
|
|
X
|
|
|
6.1.8. Mocowanie silnika
|
kontrola organoleptyczna*) bez konieczności stosowania kanału diagnostycznego lub dźwignika
|
mocowanie zużyte, wyraźnie i poważnie uszkodzone mocowanie obluzowane lub pęknięte
|
|
X
|
X
|
|
6.1.9. Praca silnika
|
kontrola organoleptyczna*) lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
|
a)
przeróbka jednostki sterującej wpływająca na bezpieczeństwo lub środowisko
|
|
X
|
|
|
b)
przeróbka silnika wpływająca na bezpieczeństwo lub środowisko
|
|
|
X
|
|
6.2. Kabina i nadwozie
|
|
6.2.1. Stan
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
obluzowana lub uszkodzona część nadwozia grożąca uszkodzeniem ciała obluzowana lub
uszkodzona część grożąca odpadnięciem
|
|
X
|
X
|
|
b)
niepewne mocowanie słupka nadwozia pogorszona stabilność
|
|
X
|
X
|
|
c)
do wnętrza przedostają się spaliny z układu wydechowego lub z silnika zagrożenie
zdrowia osób znajdujących się w pojeździe
|
|
X
|
X
|
|
d)
niebezpieczna przeróbka**) zbyt mały odstęp od obracających lub poruszających się części lub nawierzchni drogi
|
|
X
|
X
|
|
6.2.2. Mocowania
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne mocowania nadwozia lub kabiny wpływ na stabilność
|
|
X
|
X
|
|
b)
wyraźne przesunięcie nadwozia/kabiny względem podwozia
|
|
X
|
|
|
c)
niepewne lub brakujące punkty mocowania nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzeczek
ramy podwozia oraz w przypadku gdy są symetryczne niepewne lub brakujące punkty mocowania
nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzeczek ramy podwozia w takim stopniu, że poważnie
zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego
|
|
X
|
X
|
|
d)
nadmierna korozja punktów mocowania nadwozia samonośnego pogorszona stabilność
|
|
X
|
X
|
|
6.2.3. Drzwi i zamki
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
drzwi źle się otwierają lub zamykają
|
|
X
|
|
|
b)
stan drzwi przesuwnych grozi samoczynnym otwarciem lub nie pozwala na ich domknięcie
stan drzwi obrotowych grozi samoczynnym otwarciem lub nie pozwala na ich domknięcie
|
|
X
|
X
|
|
c)
zniszczone drzwi, zawiasy, zamki lub słupki drzwi brakujące lub obluzowane drzwi,
zawiasy, zamki lub słupki drzwi
|
X
|
X
|
|
|
6.2.4. Podłoga
|
kontrola organoleptyczna*)
|
niepewne mocowanie lub zły stan techniczny podłogi niewystarczająca stabilność
|
|
X
|
X
|
|
6.2.5. Siedzenie kierowcy
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
uszkodzona konstrukcja siedzenia mocowanie siedzenia obluzowane
|
|
X
|
X
|
|
b)
nieprawidłowe działanie regulacji ustawienia siedzenia siedzenie się przemieszcza
lub nie można unieruchomić oparcia
|
|
X
|
X
|
|
6.2.6. Pozostałe siedzenia
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
siedzenia uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń (części drugorzędne) siedzenia
uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń (części główne)
|
X
|
X
|
|
|
b)
siedzenia zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia przekroczona
maksymalna dozwolona liczba siedzeń; mocowanie siedzeń w miejscach niezgodnych ze
świadectwem homologacji typu WE pojazdu/typu pojazdu
|
X
|
X
|
|
|
6.2.7. Wskaźniki i przyrządy kierowcy
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
nieprawidłowe działanie co najmniej jednego wskaźnika lub przyrządu niezbędnego do
bezpiecznego użytkowania pojazdu wpływ na bezpieczne działanie
|
|
X
|
X
|
|
6.2.8. Stopnie kabiny
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne mocowanie stopnia lub poręczy niewystarczająca stabilność
|
X
|
X
|
|
|
b)
stopień lub poręcz w stanie zagrażającym bezpieczeństwu użytkowników
|
|
X
|
|
|
6.2.9. Inne wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
uszkodzone mocowanie dodatkowych akcesoriów lub wyposażenia
|
|
X
|
|
|
b)
dodatkowe akcesoria lub wyposażenie niezgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
jeżeli jest wymagane zamontowane części mogą spowodować uszkodzenie ciała; wpływ na
bezpieczeństwo użytkowania
|
X
|
X
|
|
|
c)
wycieki z układów hydraulicznych nadmierne wycieki materiałów niebezpiecznych
|
X
|
X
|
|
|
6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części prawdopodobieństwo spowodowania
obrażeń, zagrożenie odpadnięciem
|
X
|
X
|
|
|
b)
fartuchy przeciwbłotne zbyt blisko opony/koła błotnik zbyt blisko opony/koła
|
X
|
X
|
|
|
c)
niezgodność z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia niewystarczająca osłona całej szerokości
opony
|
X
|
X
|
|
|
7. INNE WYPOSAŻENIE
|
|
7.1. Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne urządzenia bezpieczeństwa
|
|
7.1.1. Pewność mocowania pasów i zapięć
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
znacznie uszkodzony punkt kotwiczenia pasów bezpieczeństwa wpływ na stabilność
|
|
X
|
X
|
|
b)
obluzowane punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa
|
|
X
|
|
|
7.1.2. Stan ogólny pasów i zapięć
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
brak obowiązkowego pasa bezpieczeństwa lub pas niezamontowany
|
|
X
|
|
|
b)
uszkodzenie pasów bezpieczeństwa przecięcie lub oznaki rozciągnięcia pasa
|
X
|
X
|
|
|
c)
pas bezpieczeństwa niezgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zapięcia pasa bezpieczeństwa
|
|
X
|
|
|
e)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zwijacza pasa bezpieczeństwa
|
|
X
|
|
|
7.1.3. Ograniczniki naprężenia pasów bezpieczeństwa
|
kontrola organoleptyczna*) lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
|
a)
brak ogranicznika lub ogranicznik niezgodny z typem pojazdu
|
|
X
|
|
|
b)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
7.1.4. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak napinacza lub napinacz niezgodny z typem pojazdu
|
|
X
|
|
|
b)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
7.1.5. Poduszki powietrzne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak poduszek lub poduszki niezgodne z typem pojazdu
|
|
X
|
|
|
b)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
c)
poduszka w sposób oczywisty nie działa
|
|
X
|
|
|
7.1.6. System poduszki powietrznej SRS
|
kontrola organoleptyczna*) wskaźnika awarii układu lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
|
a)
wskaźnik autodiagnostyki układu SRS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie
|
|
X
|
|
|
b)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu
|
|
X
|
|
|
7.2. Gaśnica (jeżeli wymagana)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak gaśnicy
|
|
X
|
|
|
b)
gaśnica niezgodna z wymaganiami jeżeli jest wymagana (np. taksówki, autobusy, autokary,
itp.)
|
X
|
X
|
|
|
7.3. Zamki i urządzenia przeciwwłamaniowe
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
urządzenie uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nie działa
|
X
|
|
|
|
b)
urządzenie jest uszkodzone samoczynne zamykanie lub blokowanie drzwi
|
|
X
|
X
|
|
7.4. Trójkąt ostrzegawczy, jeżeli jest wymagany
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak lub trójkąt niekompletny
|
X
|
|
|
|
b)
brak znaku homologacji
|
X
|
|
|
|
7.5. Apteczka pierwszej pomocy, jeżeli jest wymagana
|
kontrola organoleptyczna*)
|
brak apteczki
|
X
|
|
|
|
7.7. Sygnał dźwiękowy
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
nie działa prawidłowo nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
b)
niepewne działanie przycisku sygnału
|
X
|
|
|
|
c)
sygnał niezgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia emitowany dźwięk można pomylić z
ostrzegawczymi sygnałami dźwiękowymi przewidzianymi dla pojazdów uprzywilejowanych
|
X
|
X
|
|
|
7.8. Prędkościomierz
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania w czasie jazdy lub za pomocą przyrządów elektronicznych
|
a)
zamontowany nieprawidłowo brak, jeżeli jest wymagany
|
X
|
X
|
|
|
b)
nie działa prawidłowo nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
c)
brak wystarczającego podświetlenia całkowity brak podświetlenia
|
X
|
X
|
|
|
7.9. Tachograf (jeżeli jest zamontowany/wymagany)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
zamontowany niezgodnie z wymaganiami
|
|
X
|
|
|
b)
nie działa
|
|
X
|
|
|
c)
brak plomb lub plomby uszkodzone
|
|
X
|
|
|
d)
brak tabliczki kalibracyjnej (legalizacyjnej), dane nieczytelne lub kalibracja (legalizacja)
nieważna
|
|
X
|
|
|
e)
wyraźne oznaki manipulacji lub ingerencji przez osoby niepowołane
|
|
X
|
|
|
f)
rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji
|
|
X
|
|
|
7.10. Ogranicznik prędkości (jeżeli jest zamontowany/wymagany) (+P)
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania urządzenia, jeżeli kontrolujący dysponuje odpowiednim sprzętem
|
a)
ogranicznik zamontowany niezgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 20
czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
|
|
X
|
|
|
b)
ogranicznik w oczywisty sposób nie działa
|
|
X
|
|
|
c)
ustawiono nieprawidłową prędkość graniczną (jeżeli jest sprawdzana)
|
|
X
|
|
|
d)
brak plomb lub plomby uszkodzone
|
|
X
|
|
|
e)
brak tabliczki kalibracyjnej***) lub tabliczka nieczytelna
|
|
X
|
|
|
f)
rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji
|
|
X
|
|
|
7.11. Licznik przebiegu pojazdu (drogomierz), jeżeli pojazd jest wyposażony
|
kontrola organoleptyczna*) lub przy użyciu elektronicznego interfejsu
|
a)
wyraźne oznaki manipulacji (oszustwo) w celu zmniejszenia zapisu przebiegu pojazdu
lub przedstawienia niewłaściwego zapisu przebiegu pojazdu
|
|
X
|
|
|
b)
w sposób oczywisty nie działa
|
|
X
|
|
|
7.12. Elektroniczny system stabilizacji (ESC), (jeżeli jest zamontowany/ wymagany)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół
|
|
X
|
|
|
b)
uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej
|
|
X
|
|
|
c)
brak lub uszkodzenie innych elementów
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie przełącznika
|
|
X
|
|
|
e)
wskaźnik samodiagnostyki układu ESC wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie
|
|
X
|
|
|
f)
system wskazuje awarię za pośrednictwem elektronicznego interfejsu pojazdu
|
|
X
|
|
|
8. UCIĄŻLIWOŚĆ
|
|
8.1. Hałas
|
|
8.1.1. Układ tłumienia hałasu (+P)
|
ocena subiektywna (jeżeli w ocenie kontrolującego hałas jest na granicy dopuszczalności,
można wykonać statyczny pomiar hałasu za pomocą miernika poziomu hałasu)
|
a)
poziom hałasu przekracza wartości określone w rozporządzeniu w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
b)
obluzowanie, uszkodzenie, niewłaściwe mocowanie, brak lub wyraźna przeróbka dowolnej
części układu tłumienia hałasu w stopniu mającym niekorzystny wpływ na poziom hałasu
bardzo poważne ryzyko odpadnięcia
|
|
X
|
X
|
|
8.2. Emisja spalin
|
|
8.2.1. Emisja spalin z silników z zapłonem iskrowym
|
|
8.2.1.1. Urządzenia do redukcji emisji
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak fabrycznie montowanego urządzenia do redukcji emisji spalin, lub wyraźnie nieprawidłowe
działanie
|
|
X
|
|
|
b)
nieszczelności mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin
|
|
X
|
|
|
c)
wskaźnik awarii układu niezgodny z prawidłową sekwencją
|
|
X
|
|
|
8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych (P)
|
pomiaru emisji zanieczyszczeń dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe
układy diagnostyczne (OBD) prawidłowe działanie układu wydechowego można sprawdzić
przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego
działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami
producenta dotyczącymi kondycjonowania
|
a)
emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza poziom dopuszczalny określony przez producenta
|
|
X
|
|
|
b)
jeżeli te informacje nie są dostępne - emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza
wartości określone w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
zakresu ich niezbędnego wyposażenia albo poziom dopuszczalny
|
|
X
|
|
|
c)
odczyt z pokładowego systemu diagnostycznego (OBD) wskazuje poważną awarię
|
|
X
|
|
|
d)
pomiar zdalny wskazuje na poważne niezgodności
|
|
X
|
|
|
8.2.2. Emisja spalin z silników z zapłonem samoczynnym
|
|
8.2.2.1. Urządzenia do redukcji emisji spalin
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
brak fabrycznie montowanego urządzenia do redukcji emisji spalin lub wyraźnie nieprawidłowe
działanie urządzenia
|
|
X
|
|
|
b)
nieszczelności mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin
|
|
X
|
|
|
c)
wskaźnik awarii układu niezgodny z prawidłową sekwencją
|
|
X
|
|
|
d)
niewystarczająca ilość odczynnika, jeśli pojazd jest wyposażony
|
|
X
|
|
|
8.2.2.2. Zadymienie spalin (P) Niniejszego wymagania nie stosuje się do pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych
lub dopuszczonych do ruchu przed 1 stycznia 1980 r.
|
pomiaru emisji zanieczyszczeń dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe
układy diagnostyczne (OBD) prawidłowe działanie układu wydechowego można sprawdzić
przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego
działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami
producenta dotyczącymi kondycjonowania
|
a)
poziom zadymienia spalin przekracza wartość umieszczoną na tabliczce znamionowej
pojazdu
|
|
X
|
|
|
b)
w przypadku braku określenia poziomu zadymienia spalin na tabliczce znamionowej
przekracza odpowiednią wartość określoną w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
c)
pomiar zdalny wskazuje na poważne niezgodności
|
|
X
|
|
|
8.4. Inne pozycje związane z ochroną środowiska
|
|
8.4.1. Wycieki płynów
|
kontrola organoleptyczna*)
|
każdy nadmierny wyciek płynu innego niż woda, który może zagrażać środowisku lub stwarzać
zagrożenie dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi stałe powstawanie kropli,
które stanowi bardzo poważne ryzyko dla środowiska lub bezpieczeństwa
|
|
X
|
X
|
|
9. BADANIA DODATKOWE DOTYCZĄCE POJAZDÓW KATEGORII M2 I M3 PRZEZNACZONYCH DO PRZEWOZU OSÓB
|
|
9.1. Drzwi
|
|
9.1.1. Drzwi wejściowe i wyjściowe
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
nieprawidłowe działanie
|
|
X
|
|
|
b)
zły stan techniczny prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń
|
X
|
X
|
|
|
c)
uszkodzenie awaryjnego otwierania drzwi
|
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie urządzeń do zdalnego sterowania drzwi lub urządzeń ostrzegawczych
|
|
X
|
|
|
9.1.2. Wyjścia awaryjne
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania, w miarę możliwości
|
a)
nieprawidłowe działanie
|
|
X
|
|
|
b)
nieczytelne oznakowanie wyjścia awaryjnego brak oznakowania wyjścia awaryjnego
|
X
|
X
|
|
|
c)
brak młotka do wybicia szyby
|
X
|
|
|
|
d)
zablokowany dostęp
|
|
X
|
|
|
9.2. Odmgławianie i odmrażanie szyb
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
nieprawidłowe działanie wpływ na bezpieczeństwo jazdy
|
X
|
X
|
|
|
b)
przedostawanie się toksycznych gazów lub spalin do wnętrza przedziału kierowcy lub
przedziału pasażerskiego zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe
|
|
X
|
X
|
|
c)
uszkodzenie układu odmrażania szyb, jeżeli jest wymagany
|
|
X
|
|
|
9.3. Wentylacja i ogrzewanie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
nieprawidłowe działanie zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe
|
X
|
X
|
|
|
b)
przedostawanie się toksycznych gazów lub spalin do wnętrza przedziału kierowcy lub
przedziału pasażerskiego zagrożenie zdrowia osób znajdujących się w pojeździe
|
|
X
|
X
|
|
9.4. Siedzenia
|
|
9.4.1. Siedzenia pasażerów (w tym siedzenia dla personelu pomocniczego oraz urządzenia
przytrzymujące dla dzieci, jeśli obowiązują)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
siedzenia składane (jeżeli są dozwolone) nie działają prawidłowo siedzenia blokują
wyjście awaryjne
|
X
|
X
|
|
|
9.4.2. Siedzenie kierowcy (dodatkowe wymogi)
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
uszkodzenie urządzeń specjalnych, np. osłon przeciwsłonecznych zakłócone pole widzenia
|
X
|
X
|
|
|
b)
urządzenia chroniące kierowcę niepewnie zamocowane prawdopodobieństwo spowodowania
obrażeń
|
X
|
X
|
|
|
9.5. Oświetlenie wewnętrzne i urządzenia do wyświetlania celu podróży
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
urządzenie uszkodzone lub nieprawidłowe działanie nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
9.6. Przejścia, miejsca dla pasażerów stojących
|
kontrola organoleptyczna*)
|
a)
niepewne zamocowanie podłogi wpływ na stabilność
|
|
X
|
X
|
|
b)
uszkodzone poręcze lub uchwyty niepewne lub niemożliwe użycie poręczy lub uchwytów
|
X
|
X
|
|
|
9.7. Schody i stopnie
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania, w miarę możliwości
|
a)
zły stan techniczny uszkodzone uszkodzone w stopniu wpływającym na stabilność
|
X
|
X
|
X
|
|
b)
nieprawidłowe działanie stopni chowanych
|
|
X
|
|
|
9.8. System komunikacji z pasażerami
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
system uszkodzony system nie działa w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
9.9. Tablice informacyjne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
brak tablic kierunkowych (dot. autobusu regularnej komunikacji publicznej), tablice
błędne lub nieczytelne nieprawdziwe informacje
|
X
|
X
|
|
|
9.10. Wymogi dotyczące przewozu dzieci (autobus szkolny)
|
|
9.10.1. Drzwi
|
kontrola organoleptyczna*)
|
zabezpieczenie drzwi niezgodne z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
X
|
|
|
9.10.2. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
brak wyposażenia sygnalizacyjnego lub specjalnego
|
X
|
|
|
|
9.11. Wymogi dotyczące przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się
|
|
9.11.1. Drzwi, rampy i podnośniki
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania
|
a)
nieprawidłowe działanie wpływ na bezpieczne działanie
|
X
|
X
|
|
|
b)
zły stan techniczny wpływ na stabilność, prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń
|
X
|
X
|
|
|
c)
uszkodzenie urządzeń sterujących wpływ na bezpieczne działanie
|
X
|
X
|
|
|
d)
uszkodzenie urządzeń ostrzegawczych nie działają w ogóle
|
X
|
X
|
|
|
9.11.2. Urządzenia zabezpieczające dla wózków inwalidzkich
|
kontrola organoleptyczna*) i sprawdzenie działania, w miarę możliwości
|
a)
nieprawidłowe działanie wpływ na bezpieczne działanie
|
X
|
X
|
|
|
b)
zły stan techniczny wpływ na stabilność, prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń
|
X
|
X
|
|
|
c)
uszkodzenie urządzeń sterujących wpływ na bezpieczne działanie
|
X
|
X
|
|
|
9.11.3. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne
|
kontrola organoleptyczna*)
|
brak wyposażenia sygnalizacyjnego lub specjalnego
|
|
X
|
|