Na podstawie
art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz
finansowaniu terroryzmu
(Dz. U. poz. 723) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa sposób odbierania przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
zgłoszeń rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania
praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu od pracowników, byłych pracowników instytucji
obowiązanych lub innych osób, które wykonują lub wykonywały czynności na rzecz instytucji
obowiązanych na innej podstawie niż stosunek pracy, sposób postępowania ze zgłoszeniami
i ich przechowywania oraz sposób informowania o działaniach, jakie mogą być podejmowane
po przyjęciu zgłoszenia.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Generalnym Inspektorze - rozumie się przez to Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
2)
osobie zgłaszającej - rozumie się przez to pracownika instytucji obowiązanej, byłego
pracownika instytucji obowiązanej lub inną osobę, która wykonuje lub wykonywała czynności
na rzecz instytucji obowiązanej na innej podstawie niż stosunek pracy, dokonujących
zgłoszenia rzeczywistego lub potencjalnego naruszenia przepisów z zakresu przeciwdziałania
praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu Generalnemu Inspektorowi;
3)
osobie, której dotyczy zgłoszenie - rozumie się przez to osobę wskazaną przez osobę
zgłaszającą jako naruszająca lub potencjalnie naruszająca przepisy z zakresu przeciwdziałania
praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
4)
instytucji obowiązanej - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 2 ust.
1 ustawy;
5)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu
terroryzmu;
6)
zgłoszeniu - rozumie się przez to zgłoszenie rzeczywistego lub potencjalnego naruszenia
przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
§ 4.
Generalny Inspektor może zwrócić się do osoby zgłaszającej o wyjaśnienia w zakresie
przekazanych informacji, jakie mogą być w posiadaniu osoby zgłaszającej, z wykorzystaniem
adresu do kontaktu.
§ 5.
Generalny Inspektor wyznacza, spośród pracowników komórki organizacyjnej, o której
mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, osoby uprawnione do odbierania zgłoszeń oraz ich obsługi,
w szczególności do oceniania odebranych zgłoszeń w zakresie potencjalnego naruszenia
przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz podejmowania
działań następczych związanych z tymi zgłoszeniami, umożliwiających podjęcie przez
Generalnego Inspektora czynności określonych w ustawie.
§ 8.
Generalny Inspektor przekazuje osobie zgłaszającej informacje na temat działań, jakie
mogą być podejmowane po przyjęciu zgłoszenia, na adres do kontaktu, w terminie nie
dłuższym niż 30 dni roboczych od dnia odebrania zgłoszenia.
§ 9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 lipca 2018 r.