Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznegoz dnia 15 maja 2018 r.w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego   (Dz. U. poz. 1909 i 2371) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Załącznik   -   Statut Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

   Rozdział 1   

Postanowienia ogólne

§ 1.

Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwany dalej „Narodowym Instytutem”, działa na podstawie ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.

§ 2.

Statut określa:

1)

szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu;

2)

organizację Narodowego Instytutu;

3)

wartość majątku nieprzekraczającego kwoty 200 000 zł, powyżej którego rozporządzanie nim przez Dyrektora Narodowego Instytutu wymaga zgody Rady Narodowego Instytutu.

   Rozdział 2   

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu

§ 3.

1.

Dyrektor Narodowego Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”, kieruje działalnością Narodowego Instytutu, samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Narodowego Instytutu oraz reprezentuje go na zewnątrz.

2.

Do zadań Dyrektora Narodowego Instytutu, zwanego dalej „Dyrektorem”, należy:

1)

prowadzenie gospodarki finansowej Narodowego Instytutu oraz zarządzanie i gospodarowanie jego majątkiem;

2)

zawieranie umów i porozumień w sprawach należących do zadań Narodowego Instytutu;

3)

sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją zadań przy wdrażaniu programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz innych zadań zlecanych przez Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, zwanego dalej „Przewodniczącym Komitetu”;

4)

współdziałanie z komitetami sterująco-monitorującymi programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;

5)

przedstawianie Radzie Narodowego Instytutu, zwanej dalej „Radą”, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, informacji o wynikach ewaluacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzonych w roku ubiegłym;

6)

kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej Narodowego Instytutu, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanowienie kontroli zarządczej i kontroli wewnętrznej dostosowanych do realizowanych przez Narodowy Instytut zadań wynikających z ustawy;

7)

ustalanie regulaminu Narodowego Instytutu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy;

8)

określanie zakresu zadań zastępcy (zastępców) Dyrektora;

9)

dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Narodowego Instytutu, przy pomocy komórki organizacyjnej właściwej do spraw organizacyjno-administracyjnych;

10)

ustalanie regulaminu wynagradzania, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy;

11)

występowanie z wnioskiem do:

a)

Przewodniczącego Komitetu o powołanie albo odwołanie zastępców Dyrektora,

b)

Przewodniczącego Rady o zwołanie posiedzenia Rady,

c)

Prezesa Rady Ministrów o przyznanie Narodowemu Instytutowi dotacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;

12)

przygotowywanie i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu do zatwierdzenia:

a)

projektu rocznego planu finansowego Narodowego Instytutu,

b)

projektu rocznego planu działalności Narodowego Instytutu,

c)

rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu,

d)

rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Instytutu,

e)

końcowego sprawozdania z realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy;

13)

ustalanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;

14)

podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Rady;

15)

dysponowanie oraz gospodarowanie środkami Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;

16)

przeprowadzanie w organizacjach pożytku publicznego kontroli powierzonych przez Przewodniczącego Komitetu, wynikających z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723), zwanej dalej „ustawą o działalności pożytku publicznego”;

17)

gromadzenie informacji:

a)

o prawomocnych postanowieniach w przedmiocie wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez sądy rejestrowe,

b)

o wysokości niewydatkowanych na dzień wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a, środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywanych przez organizacje pożytku publicznego, w stosunku do których sąd rejestrowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego,

c)

dotyczących każdej organizacji pożytku publicznego w zakresie:
  •   -  
    nazwy, siedziby, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, numeru identyfikacji podatkowej, jeżeli został on nadany organizacji pożytku publicznego oraz wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego,
  •   -  
    otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji pożytku publicznego,
  •   -  
    wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
  •   -  
    przekazywanych przez Ministra Sprawiedliwości,

d)

o naruszeniach, o których mowa w art. 33a ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez inne organy;

18)

wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 9, art. 27 ust. 2a i art. 27aa ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego;

19)

kierowanie do organizacji pożytku publicznego wezwań, o których mowa w art. 22 ust. 8 i art. 33a ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;

20)

prowadzenie, w formie elektronicznej, oraz aktualizowanie wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy;

21)

zamieszczanie, nie później niż do dnia 15 grudnia roku podatkowego, wykazu, o którym mowa w pkt 20, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;

22)

sporządzanie, na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 1-2 i 2b ustawy o działalności pożytku publicznego, informacji dotyczącej w szczególności wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za rok poprzedni;

23)

zamieszczanie do dnia 31 grudnia każdego roku informacji, o której mowa w pkt 22, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;

24)

dostarczanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy o działalności pożytku publicznego, uwzględnionych w wykazie, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;

25)

występowanie do sądu rejestrowego w sprawach, o których mowa w art. 27aa ust. 5, art. 33 ust. 2 i 3, art. 33a ust. 1 pkt 2, art. 33a ust. 3 i art. 33aa ustawy o działalności pożytku publicznego;

26)

wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.

3.

Rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł wymaga zgody Rady.

§ 4.

Dyrektor działa przy pomocy:

1)

nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora;

2)

głównego księgowego Narodowego Instytutu;

3)

kierowników komórek organizacyjnych Narodowego Instytutu.

§ 5.

1.

Dyrektor wskazuje zastępcę Dyrektora, który kieruje Narodowym Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.

2.

Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Narodowego Instytutu na zewnątrz. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.

3.

Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Narodowego Instytutu. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych upoważnień.

4.

Dyrektor może udzielać pełnomocnictwa i upoważnień, o których mowa w ust. 2 i 3, także innym pracownikom Narodowego Instytutu, w szczególności do przeprowadzania kontroli, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 16.

5.

Dyrektor określa obszary działalności Narodowego Instytutu, nad którymi sprawują nadzór zastępcy Dyrektora.

6.

Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.

§ 6.

1.

Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.

2.

Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście.

§ 7.

Do zadań Rady należy:

1)

wyrażanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, oraz w innych sprawach przedstawionych Radzie przez Przewodniczącego Komitetu oraz Dyrektora;

2)

opiniowanie projektu regulaminu Narodowego Instytutu;

3)

zatwierdzanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;

4)

wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł.

§ 8.

1.

Przewodniczący Komitetu zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji.

2.

Pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania wszystkich członków Rady.

3.

Rada na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin, o którym mowa w art. 11 ust. 6 ustawy.

§ 9.

1.

Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.

Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.

3.

Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu albo dostarcza się osobiście, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.

4.

Z ważnych powodów termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec skróceniu.

5.

Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, określa:

1)

termin;

2)

miejsce posiedzenia;

3)

porządek obrad.

6.

Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wyrazili na to zgodę.

7.

W razie niemożności zwołania posiedzenia Rady przez Przewodniczącego Rady posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Komitetu.

8.

W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady posiedzeniom Rady przewodniczy wskazany przez Przewodniczącego Komitetu członek Rady.

9.

W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu:

1)

Przewodniczący Komitetu;

2)

Dyrektor;

3)

zastępcy Dyrektora;

4)

osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.

10.

Z ważnych powodów posiedzenie Rady może być odwołane, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady.

§ 10.

W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Przewodniczący Rady może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego głosowania (tryb obiegowy). Z podjętej uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady.

§ 11.

1.

Protokół z posiedzenia Rady sporządza protokolant wyznaczony przez Dyrektora spośród pracowników Narodowego Instytutu.

2.

Protokół z posiedzenia Rady podpisuje osoba prowadząca posiedzenie Rady oraz protokolant.

3.

Protokół przechowuje się w Narodowym Instytucie.

4.

Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania pocztą elektroniczną.

   Rozdział 3   

Organizacja Narodowego Instytutu

§ 12.

1.

W skład Narodowego Instytutu wchodzą:

1)

komórki organizacyjne właściwe do spraw:

a)

zarządzania programami wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w ustawie,

b)

sprawozdawczości organizacji pożytku publicznego,

c)

badań i analiz,

d)

komunikacji i promocji,

e)

organizacyjno-administracyjnych,

f)

prawnych,

g)

finansowo-księgowych;

2)

samodzielne stanowisko - główny księgowy Narodowego Instytutu.

2.

Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f, sprawują Dyrektor i zastępcy Dyrektora - na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Narodowego Instytutu.

3.

Bezpośredni nadzór nad komórką organizacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g, sprawuje główny księgowy Narodowego Instytutu.

§ 13.

Sposób działania Narodowego Instytutu, w tym szczegółową strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych oraz wykaz stanowisk pracy, określa regulamin Narodowego Instytutu nadawany przez Dyrektora.

§ 14.

Dyrektor może tworzyć samodzielne stanowiska pracy lub zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.