Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 31 grudnia 2018 r.w sprawie zamknięć urzędowych 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 65 ust. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej   (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 650, 723, 1000, 1039, 1499, 1544, 1577, 1654, 2193, 2245 i 2354.) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych;

2)

rodzaje lub formy zamknięć urzędowych oraz przypadki, w których stosowane są określone rodzaje zamknięć urzędowych;

3)

rodzaje podmiotów upoważnionych przez dyrektora izby administracji skarbowej lub naczelnika urzędu celno-skarbowego do nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych i warunki, które te podmioty muszą spełniać.

   Rozdział 2   

Szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych

§ 2.

1.

Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:

1)

ze względu na warunki procedury celnej, w celu zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;

2)

wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny   (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.)3)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 287 z 29.10.2013, str. 90, Dz. Urz. UE L 267 z 30.09.2016, str. 2, Dz. Urz. UE L 354 z 23.12.2016, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 42 z 18.02.2017, str. 43., zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;

3)

wobec towarów czasowo składowanych, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;

4)

wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne   (Dz. U. z 2018 r. poz. 167, 1544, 1669, 1697, 2227 i 2244);

5)

w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;

6)

w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;

7)

w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą celno-skarbową, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego, zwanego dalej „pracownikiem”;

8)

w celu zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;

9)

wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;

10)

w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;

11)

wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej;

12)

wobec towarów objętych systemem monitorowania przewozu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów   (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332).

2.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w systemie informatycznym służącym do awizacji towarów znajdujących się na statkach morskich, wpływających do polskich portów morskich, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.

§ 3.

W przypadku wykonywania kontroli celno-skarbowej, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 i 3a i ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej „ustawą”, zamknięcia urzędowe mogą być nakładane na każde urządzenie będące jej przedmiotem.

§ 4.

W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10, zamknięcia urzędowe są nakładane na przyrządy pomiarowe wskazujące ilość przywożonych lub wywożonych towarów, przed rozpoczęciem ich eksploatacji.

§ 5.

Zamknięcia urzędowe mogą być nakładane w każdym miejscu, w którym znajdują się kontrolowane towary, wyroby, urządzenia, pomieszczenia, naczynia, kontenery lub środki transportu.

§ 6.

1.

Zamknięcia urzędowe są zdejmowane w przypadku, gdy ustanie przyczyna ich nałożenia oraz w celu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.

2.

Zdjęte zamknięcia urzędowe nie mogą zostać ponownie nałożone, z wyjątkiem zamknięć, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4.

§ 7.

1.

Przed zdjęciem zamknięć urzędowych funkcjonariusz, pracownik lub podmiot upoważniony, o którym mowa w rozdziale 4, sprawdza prawidłowość ich nałożenia oraz czy nie zostały one naruszone, usunięte lub zniszczone.

2.

W przypadku stwierdzenia przez podmiot upoważniony, o którym mowa w rozdziale 4, nieprawidłowości nałożenia, naruszenia, usunięcia lub zniszczenia zamknięć urzędowych podmiot ten zawiadamia o tym fakcie odpowiednio dyrektora izby administracji skarbowej lub naczelnika urzędu celno-skarbowego udzielającego upoważnienia do nakładania zamknięć urzędowych.

3.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2, podmiot upoważniony, o którym mowa w rozdziale 4, może zdjąć zamknięcia urzędowe odpowiednio za zgodą dyrektora izby administracji skarbowej lub naczelnika urzędu celno-skarbowego udzielającego upoważnienia do nakładania zamknięć urzędowych.

§ 8.

W przypadku zdjęcia zamknięć urzędowych przez funkcjonariusza lub pracownika, po zakończeniu czynności kontrolnych nakłada on nowe zamknięcia urzędowe, a w przypadkach, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, ponownie nakłada zamknięcia urzędowe, chyba że istnieją przyczyny, o których mowa w § 6 ust. 1.

§ 9.

1.

Nałożenie oraz zdjęcie zamknięć urzędowych dokumentuje się w przypadku kontroli celno-skarbowej, w zakresie:

1)

przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania znaków akcyzy i oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów - w krajowym systemie teleinformatycznym służącym do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych albo dokumentach mających zastosowanie do przemieszczania wyrobów akcyzowych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym   (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.4)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1039, 1356, 1629, 1697, 2227, 2244, 2354 i 2538.), a także w protokole z czynności kontrolnych, o ile taki protokół został sporządzony, oraz w spisie zamknięć urzędowych prowadzonym przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej;

2)

przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, w szczególności przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami - w dokumencie wymaganym przy obejmowaniu towaru procedurą celną lub powrotnym wywozem;

3)

przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych   (Dz. U. z 2018 r. poz. 165, 650, 723, 1629 i 2354), a także zgodności tej działalności ze zgłoszeniem, udzieloną koncesją lub zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem - w protokole z czynności kontrolnych oraz w spisie zamknięć urzędowych, prowadzonym przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej;

4)

przestrzegania przepisów regulujących posiadanie automatów do gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych - w protokole z czynności kontrolnych oraz w spisie zamknięć urzędowych, prowadzonym przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej;

5)

produkcji i obrotu automatami do gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych - w protokole z czynności kontrolnych oraz w spisie zamknięć urzędowych, prowadzonym przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej;

6)

kontroli przewozu towarów, o której mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów - odpowiednio w:

a)

protokole z kontroli, w przypadku nałożenia zamknięć urzędowych,

b)

rejestrze zgłoszeń, w przypadku nałożenia lub usunięcia zamknięć urzędowych,

c)

potwierdzeniu usunięcia zamknięć urzędowych.

2.

Spis zamknięć urzędowych, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3-5, oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają informacje o miejscu, dacie, liczbie, rodzaju i cechach identyfikacyjnych nałożonych i zdjętych zamknięć urzędowych oraz podpis funkcjonariusza lub pracownika, który nakładał i zdejmował te zamknięcia, a w przypadku spisu zamknięć urzędowych także podpis osoby odpowiedzialnej za wykonywanie powierzonych jej, przez podmiot podlegający kontroli, obowiązków w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową.

   Rozdział 3   

Rodzaje lub formy zamknięć urzędowych oraz przypadki, w których stosowane są określone rodzaje zamknięć urzędowych

§ 10.

1.

Stosuje się następujące rodzaje zamknięć urzędowych:

1)

plomby ołowiane lub z innych metali bądź ich stopów, o dużej plastyczności, odporne na zwykłe zużycie lub przypadkowe naruszenie, wraz z elementami mocującymi plombę;

2)

plomby stosowane jako specjalny rodzaj zamknięć, o których mowa w art. 317 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny   (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.)5)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 87 z 02.04.2016 str. 35, Dz. Urz. UE L 101 z 13.04.2017, str. 200, Dz. Urz. UE L 149 z 13.06.2017, str. 19, Dz. Urz. UE L 101 z 20.04.2018, str. 22, Dz. Urz. UE L 157 z 20.06.2018, str. 27 oraz Dz. Urz. UE L 317 z 14.12.2018, str. 57.;

3)

pieczęcie, stemple oraz inne znaki, których wzory zostały określone w przepisach odrębnych;

4)

plomby elektroniczne wykorzystujące technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, wraz z elementami mocującymi plombę.

2.

Zamknięcia urzędowe, o których mowa w ust. 1:

1)

pkt 1 i 3, są stosowane w przypadku:

a)

gdy nakładanie lub zdejmowanie tych zamknięć urzędowych wynika z przepisów innych niż określone w pkt 2 i 3,

b)

potwierdzenia tożsamości towaru zgłoszonego do procedury celnej oraz powrotnego wywozu lub procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego,

c)

zabezpieczenia urządzeń, pomieszczeń i naczyń wykorzystywanych do prowadzenia działalności podlegającej kontroli celno-skarbowej przed ich naruszeniem lub zmianą oraz przed dostępem osób nieuprawnionych,

d)

zabezpieczenia autentyczności dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli,

e)

zabezpieczenia tożsamości towarów, wyrobów, urządzeń podlegających kontroli,

f)

zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych do środków transportu, kontenerów, w których są przewożone lub magazynowane towary, wyroby lub urządzenia podlegające kontroli;

2)

pkt 2, są stosowane w przypadku korzystania z pozwolenia, o którym mowa w art. 233 ust. 4 lit. c unijnego kodeksu celnego;

3)

pkt 4, są stosowane w przypadku, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.

§ 11.

1.

Zamknięcia urzędowe, o których mowa w § 10 ust. 1:

1)

pkt 1, nakłada się w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy na towarze, urządzeniu, naczyniu, pomieszczeniu, środku transportu lub opakowaniu,

2)

pkt 2, nakłada się w formie plomby na elemencie mocującym na towarze, urządzeniu, naczyniu, pomieszczeniu, środku transportu, kontenerze lub opakowaniu,

3)

pkt 3, nakłada się w formie odciśnięcia pieczęci, stempla lub innego znaku na urządzeniu, naczyniu, pomieszczeniu, środku transportu lub opakowaniu,

4)

pkt 4, nakłada się w formie plomby elektronicznej na elemencie mocującym na towarze, urządzeniu, naczyniu, pomieszczeniu, środku transportu lub opakowaniu
- tak, aby po nałożeniu były łatwo dostępne do kontroli celno-skarbowej i rozpoznania oraz aby każda próba ich naruszenia, manipulacji nimi lub ich usunięcia pozostawiała widoczne ślady, a w przypadku zamknięć urzędowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, wzbudzała alarm i zapisywana była w pamięci plomby elektronicznej.

2.

Zamknięcia urzędowe, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1-3, są nakładane:

1)

bezpośrednio lub

2)

z użyciem odpowiednich cięgien spinających: szpagatu z drucikiem, drutu lub żyłki syntetycznej z nawiniętą na nie spiralą metalową lub podobnym dwuskładnikowym elementem.

3.

Zamknięcia urzędowe, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, są nakładane bezpośrednio lub z użyciem odpowiednich linek spinających.

4.

Zamknięcia urzędowe są opatrzone znakami identyfikacyjnymi określonymi w przepisach odrębnych, uniemożliwiającymi ich sfałszowanie lub podrobienie, a w przypadku zamknięć urzędowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, dodatkowo umożliwiającymi ich identyfikację w systemie, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.

§ 12.

Zamknięciami urzędowymi są też inne niż wymienione w § 10 ust. 1 rodzaje zamknięć, nałożone przez właściwe organy, również innych państw.

   Rozdział 4   

Rodzaje podmiotów upoważnionych do nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych i warunki, które te podmioty muszą spełniać

§ 13.

Dyrektor izby administracji skarbowej może upoważnić podmiot obowiązany do przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, w szczególności przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami, do nakładania lub zdejmowania zamknięć urzędowych, o których mowa w § 10 ust. 1:

1)

pkt 1, pod warunkiem że podmiot ten:

a)

jest uprawniony do przedstawienia towarów w innym miejscu niż urząd celno-skarbowy lub

b)

został zwolniony z obowiązku przedstawienia towarów;

2)

pkt 2, pod warunkiem posiadania przez ten podmiot pozwolenia na stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć, w rozumieniu art. 233 ust. 4 lit. c unijnego kodeksu celnego.

§ 14.

1.

Naczelnik urzędu celno-skarbowego może upoważnić do nakładania lub zdejmowania zamknięć urzędowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, podmiot obowiązany do przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a także zgodność tej działalności ze zgłoszeniem, udzieloną koncesją lub zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem, pod warunkiem posiadania przez ten podmiot odpowiednio audiowizyjnego systemu kontroli gier służącego kontroli przebiegu i prowadzenia gier albo systemu rejestrującego i archiwizującego, o których mowa odpowiednio w art. 15b ust. 1 i art. 15ba ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

2.

Naczelnik urzędu celno-skarbowego może upoważnić do nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, również:

1)

podmiot leczniczy i aptekę używające alkoholu etylowego do celów medycznych, pod warunkiem że użycie w ciągu roku nie przekracza ilości 3000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie nieskażonym oraz 20 000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie skażonym - w przypadku przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego,

2)

podmiot używający alkoholu etylowego wyłącznie:

a)

jako próbki do analiz, do niezbędnych prób produkcyjnych lub do celów naukowych,

b)

do badań naukowych
- pod warunkiem że użycie w ciągu roku nie przekracza ilości 3000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie nieskażonym oraz 20 000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie skażonym - w przypadku przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego,

3)

podmiot zużywający alkohol etylowy w ilościach nieprzekraczających w ciągu roku 1000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie nieskażonym lub 3000 dm3alkoholu etylowego 100% vol. w stanie skażonym - w przypadku przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego,

4)

podmiot, który dokonuje:

a)

odbioru lub wysyłki wyrobów akcyzowych bez udziału funkcjonariusza lub pracownika, pod warunkiem posiadania przez taki podmiot zatwierdzonych akt weryfikacyjnych, o których mowa w art. 109 ust. 1 ustawy, oraz spełnienia przez niego warunków do uzyskania zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego, o których mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,

b)

przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego, który został skażony w obecności funkcjonariusza lub pracownika
- obowiązane do przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania znaków akcyzy i oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.

3.

Podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą uzyskać upoważnienie do nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych, pod warunkiem opracowania i wdrożenia procedury ewidencjonowania nałożonych i zdjętych zamknięć urzędowych oraz procedury przekazywania naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacji o nałożeniu lub zdjęciu zamknięć urzędowych, z uwzględnieniem informacji o liczbie, rodzaju i cechach identyfikacyjnych tych zamknięć.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 650, 723, 1000, 1039, 1499, 1544, 1577, 1654, 2193, 2245 i 2354.
3)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 287 z 29.10.2013, str. 90, Dz. Urz. UE L 267 z 30.09.2016, str. 2, Dz. Urz. UE L 354 z 23.12.2016, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 42 z 18.02.2017, str. 43.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1039, 1356, 1629, 1697, 2227, 2244, 2354 i 2538.
5)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 87 z 02.04.2016 str. 35, Dz. Urz. UE L 101 z 13.04.2017, str. 200, Dz. Urz. UE L 149 z 13.06.2017, str. 19, Dz. Urz. UE L 101 z 20.04.2018, str. 22, Dz. Urz. UE L 157 z 20.06.2018, str. 27 oraz Dz. Urz. UE L 317 z 14.12.2018, str. 57.
6)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 lutego 2018 r. w sprawie zamknięć urzędowych (Dz. U. poz. 434), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w związku z wejściem w życie ustawy z aaadnia 9 listopada 2018 r. o zmianie aaaustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2354).