|
Udział w bezpiecznej eksploatacji statku na wodach polarnych.
|
Podstawowa znajomość właściwości lodu i akwenów gdzie mogą występować różne rodzaje
lodu w rejonie eksploatacji statku:
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
Identyfikacja i charakterystyka właściwości lodu i ich znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji
statku.
|
|
|
.1 fizyka lodu, warunki, powstawanie, wzrost, starzenie i faza topnienia.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
Informacje uzyskane od służb informujących o lodach i z publikacji są interpretowane
prawidłowo i właściwie wykorzystane.
|
|
|
.2 rodzaje i koncentracja kry lodowej.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w paśmie widzialnym i w podczerwieni.
|
|
|
.3 napór i rozmieszczenie lodu.
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
|
|
|
.4 tarcie o lód pokryty śniegiem.
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
Korzystanie z map o odwzorowaniu owalnym.
|
|
|
.5 skutki oblodzenia od bryzgów fal; ryzyko oblodzenia; środki ostrożności aby uniknąć
oblodzenia i procedury postępowania podczas oblodzenia.
|
|
Łączenie danych meteorologicznych 1 oceanograficznych z danymi o lodach.
|
|
|
.6 reżimy lodowe w różnych regionach; znaczne różnice między Arktyką a Antarktyką,
lód jednoroczny i wieloletni, lód morski i lądowy.
|
|
Pomiary i obserwacje pogody i warunków lodowych są dokładne i odpowiednie do planowania
bezpiecznego przejścia.
|
|
|
.7 wykorzystanie zdjęć zalodzenia w celu rozpoznania skutków szybkich zmian lodu i
warunków pogodowych.
|
|
|
|
|
.8 znajomość zjawiska poświaty lodowej i nieba bez poświaty.
|
|
|
|
|
.9 znajomość zróżnicowanego przepływu gór lodowych i paku lodowego.
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
Identyfikacja charakterystyk statku i ograniczeń w różnych
|
|
|
.10 znajomość pływów i prądów w lodach.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
warunkach lodowych i wpływ otaczającego zimna,
|
|
|
.11 znajomość wpływu wiatru i prądu na lód.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
Procedury oceny ryzyka są opracowywane przed wejściem w lody.
|
|
|
Podstawowa znajomość zachowania się statku w lodach i niskiej temperaturze powietrza:
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
Świadomość zamarzania słodkiej wody balastowej w zbiornikach balastowych.
|
|
|
.1 charakterystyka statku.
|
|
Działania są przeprowadzane zgodnie z przyjętymi zasadami i procedurami w celu przygotowania
statku i załogi na operacje w lodach i niskiej temperaturze powietrza.
|
|
|
.2 typy statków, konstrukcje kadłuba.
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
|
|
|
.3 wymagania techniczne dotyczące eksploatacji statku w lodach.
|
|
|
|
|
.4 wymagania dotyczące wzmocnienia lodowego.
|
|
Komunikacja jest cały czas jasna, zwięzła i skuteczna i prowadzona fachowo.
|
|
|
.5 ograniczenia klas lodowych.
|
|
|
|
|
.6 przygotowanie statku do żeglugi w warunków polarnych i gotowość statku, w tym pokładu
i maszyny.
|
|
Stosowanie Kodeksu polarnego i podręcznika eksploatacji statku na wodach polarnych
do prawidłowego określenia zalecanych procedur do za/wyładunku i/lub wy/okrętowania
pasażerów w niskich temperaturach, monitorowania wody balastowej czy nie zamarza.
|
|
|
.7 działanie systemów niskotemperaturowych.
|
|
|
|
|
.8 ograniczenia maszyn i urządzeń w warunkach lodowych 1 niskiej temperaturze powietrza.
|
|
Monitorowanie temperatur silnika, wachty kotwicznej w lodach, i przejścia statku w
pobliżu akwenów zalodzonych.
|
|
|
.9 monitorowanie naporu lodu na kadłub.
|
|
|
|
|
.10 zawory zaburtowe, pobór wody, izolacja nadbudówki i systemy specjalne.
|
|
Interpretacja i analiza informacji z radaru są zgodne z procedurami prowadzenia obserwacji,
ze szczególną uwagą w celu identyfikacji niebezpiecznych form zalodzenla.
|
|
|
Podstawowa znajomość i umiejętność operowania i manewrowania statkiem w lodach:
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
|
|
|
.1 bezpieczna prędkość w obecności lodu i gór lodowych.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
Informacje uzyskane z map nawigacyjnych, w tym map elektronicznych i publikacji są
istotne, analizowane, interpretowane prawidłowo i właściwie wykorzystane.
|
|
|
.2 monitorowanie zbiorników balastowych.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
|
|
|
.3 operacje ładunkowe na wodach polarnych
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
Główna metoda określania pozycji jest często stosowana 1 najbardziej odpowiednia do
panujących warunków i planowania trasy przez lody.
|
|
|
.4 świadomość obciążeń i problemów chłodzenia silnika.
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
|
|
|
.5 procedury bezpieczeństwa podczas przejścia w lodach.
|
|
Sprawdzanie działania i testy systemów nawigacyjnych i łączności są zgodne z zaleceniami
dla operacji na dużej szerokości geograficznej i w niskich temperaturach powietrza.
|
|
Monitorowanie i zapewnienie zgodności z wymogami prawnymi.
|
Podstawowa znajomość przepisów:
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
Znajdowanie i stosowanie odpowiednich części podręcznika eksploatacji statku na wodach
polarnych.
|
|
|
.1 Traktat antarktyczny i Kodeks polarny.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
|
|
|
.2 raporty powypadkowe dotyczące statków na wodach polarnych.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
Komunikacja jest zgodna z lokalnymi/regionalnymi i międzynarodowymi standardowymi
procedurami.
|
|
|
.3 standardy IMO dotyczące eksploatacji statku na odległych akwenach.
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
|
|
|
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
Wymogi prawne związane z odpowiednimi przepisami, kodeksami i praktykami są identyfikowane.
|
|
Stosowanie zasad bezpiecznej pracy, reagowanie na sytuacje zagrożenia.
|
Podstawowa znajomość przygotowania załogi, warunków pracy i bezpieczeństwa:
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
Identyfikacja i początkowe działania po stwierdzeniu sytuacji niebezpiecznych dla
statku i poszczególnych członków załogi.
|
|
|
.1 uznanie ograniczeń odpowiedzialności i gotowości służb poszukiwawczych i ratowniczych,
obejmujących obszar morski A4 i ograniczenia urządzeń łączności w poszukiwaniu i ratowaniu.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
Działania są przeprowadzane zgodnie z podręcznikiem eksploatacji statku na wodach
polarnych, przyjętymi zasadami i procedurami, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji
i aby uniknąć zanieczyszczenia środowiska morskiego.
|
|
|
.2 świadomość planowania awaryjnego.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
Zasady bezpiecznej pracy są przestrzegane i cały czas stosowane jest odpowiednie wyposażenie
ochronne.
|
|
|
.3 jak opracować i wdrożyć specjalne procedury bezpiecznej pracy dla załóg w warunkach
środowiska polarnego, takich jak niskie temperatury, oblodzone powierzchnie, środki
ochrony osobistej, system koleżeński i skracanie czasu pracy.
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
Reagowanie na zagrożenie jest zgodne z ustalonymi planami i odpowiednie do sytuacji
i charakteru zagrożenia.
|
|
|
.4 rozpoznanie zagrożeń w sytuacjach ekspozycji załogi na niskie temperatury.
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
Poprawna identyfikacja i stosowanie wymogów prawnych związanych z odpowiednimi przepisami,
kodeksami i praktykami.
|
|
|
.5 czynniki ludzkie, w tym zmęczenie od zimna, aspekty pierwszej pomocy medycznej,
dobre warunki bytowe załogi.
|
|
Odpowiedni sprzęt ochronny i zabezpieczenia są prawidłowo stosowane.
|
|
|
.6 warunki przetrwania, w tym stosowanie osobistych i grupowych środków ratunkowych.
|
|
Usterki i uszkodzenia są wykrywane i poprawnie zgłaszane.
|
|
|
.7 świadomość najczęstszych uszkodzeń kadłuba i wyposażenia i sposoby ich unikania.
|
|
|
|
|
.8 oblodzenie nadbudówki i pokładu, w tym wpływ na stateczność i przegłębienie.
|
|
|
|
|
.9 zapobieganie oblodzeniu i usuwanie lodu, w tym czynniki narastania oblodzenia.
|
|
|
|
|
.10 rozpoznawanie problemów zmęczenia z powodu hałasu i drgań.
|
|
|
|
|
.11 identyfikacja potrzeby dodatkowych zapasów, takich jak paliwo, żywność i dodatkowa
odzież.
|
|
|
|
Zapewnienie przestrzegania wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom i
zagrożeniom dla środowiska.
|
Podstawowa znajomość czynników środowiskowych i przepisów w zakresie:
|
Egzamin i ocena zaświadczeń uzyskanych w zakresie jednego lub kilku następujących
wymagań:
|
Wymogi prawne związane z odpowiednimi przepisami, kodeksami i praktykami są identyfikowane.
|
|
|
.1 Identyfikacji szczególnie wrażliwych obszarów morskich w związku ze zrzutami.
|
.1 poświadczona praktyka pływania.
|
Prawidłowa identyfikacja / wybór ograniczeń w dokonywaniu zrzutów ze statku określonych
w Kodeksie polarnym.
|
|
|
.2 identyfikacji akwenów zakazanych dla żeglugi lub których należy unikać.
|
.2 poświadczona praktyka na statku szkolnym.
|
Właściwe stosowanie podręcznika eksploatacji statku na wodach polarnych/planu zagospodarowania
odpadów w celu ustalenia ograniczeń w zrzutach ze statku i planowania składowania
odpadów.
|
|
|
.3 obszarów specjalnych określonych w Konwencji MARPOL
|
.3 poświadczone szkolenie na symulatorze, stosownie do przypadku.
|
|
|
|
.4 znajomości ograniczeń sprzętu do rozlewów olejowych.
|
.4 zatwierdzony program szkolenia.
|
|
|
|
.5 planu radzenia sobie ze zwiększoną ilością śmieci, wód zęzowych, ścieków, itp.
|
|
identyfikacja publikacji zawierających informacje o obszarach których należy unikać,
np. ostoje dzikiej przyrody, parki dziedzictwa ekologicznego, szlaki migracyjnej itp.
(MARPOL Traktat antarktyczny, itp.)
|
|
|
.6 braku Infrastruktury.
|
|
|
|
|
.7 wycieku oleju i zanieczyszczenia w lodach jego skutki.
|
|
Identyfikacja czynników jakie trzeba rozważyć w celu zarządzania strumieniem odpadów
podczas podróży polarnych.
|