Rozporządzenie Ministra Zdrowiaz dnia 21 czerwca 2019 r.w sprawie sposobu podziału środków finansowych dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia 1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 462 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce   (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2024 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 276, 447, 534, 577, 730 i 823.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa sposób podziału środków finansowych, o których mowa w:

1)

art. 365 pkt 1 lit. a-c ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanej dalej „ustawą”,

2)

art. 365 pkt 2 lit. a-d ustawy,

3)

art. 459 pkt 5 ustawy, na realizację zadań związanych z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobycia specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz diagnostów laboratoryjnych
- dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, zwanego dalej „ministrem”.

§ 2.

1.

Ze środków finansowych, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, wyodrębnia się część zasadniczą i część uzupełniającą.

2.

Sposób podziału części zasadniczej przeznaczonej dla uczelni medycznych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego, w tym kształcenie studentów na studiach stacjonarnych, utrzymanie i rozwój uczelni, w tym domów i stołówek studenckich, oraz realizację inwestycji w obszarze działalności dydaktycznej, na rozwój zawodowy pracowników uczelni, a także na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, w tym prowadzenie działalności naukowej, realizację inwestycji w obszarze działalności badawczej, kształcenie w szkole doktorskiej oraz komercjalizację wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3.

Sposób podziału środków na realizację zadań związanych z kształceniem podyplomowym w celu zdobycia specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

4.

Część uzupełniającą środków finansowych, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, przeznacza się na:

1)

uzupełnienia i korekty wysokości subwencji wynikające z uwzględnienia nieprawidłowych danych przy podziale środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego;

2)

uzupełnienia subwencji wynikające z § 3;

3)

zwiększenia wysokości subwencji, o których mowa w art. 368 ust. 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 ustawy;

4)

subwencję dla nowo utworzonej uczelni medycznej przyznawaną w roku jej utworzenia.

§ 3.

1.

Wysokość subwencji obliczona według algorytmu określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia nie może być:

1)

niższa niż 98%,

2)

wyższa niż 106%
- wysokości tej subwencji z roku poprzedzającego rok przyznania subwencji, w warunkach porównywalnych.

2.

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku nowo utworzonej uczelni medycznej nadzorowanej przez ministra przez okres trzech lat następujących po roku jej utworzenia.

§ 4.

1.

W latach 2019-2023 wysokość subwencji ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d ustawy, dla uczelni medycznych jest ustalana zgodnie ze sposobem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia, przy czym:

1)

w 2019 r.:

a)

w algorytmie określonym w ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Dpi oznacza sumę dotacji, o których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym   (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2201 oraz z 2018 r. poz. 138, 650, 730, 912, 1000, 1115 i 1693.), w części przeznaczonej na dofinasowanie remontów domów i stołówek studenckich, art. 94 ust. 1 pkt 1 i 8 oraz art. 94b ust. 1 pkt 6 tej ustawy, oraz dotacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki   (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji, i dotacji, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przyznanych i-tej uczelni medycznej w roku 2018, w warunkach porównywalnych,

b)

składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( S_i = {{(\sum\nolimits_{k = 1}^x {ks_k \times Ls_{k,i} + \sum\nolimits_{d = 1}^y {kd_d \times 6Ld\_styp_{d,i} + \sum\nolimits_{d = 1}^y {kd_d \times 1,5Ld_{d,i} + ks_{k = \min } \times Lbk_i ) \times d_i } } } } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {[(\sum\nolimits_{k = 1}^x {ks_k \times Ls_{k,i} + \sum\nolimits_{d = 1}^y {kd_d \times 6Ld\_styp_{d,i} + \sum\nolimits_{d = 1}^y {kd_d \times 1,5Ld_{d,i} + ks_{k = \min } \times Lbk_i ) \times d_i ]} } } } }} \)
gdzie:
x − oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej,
ksk - oznacza wskaźnik kosztochłonności k-tego kierunku studiów stacjonarnych prowadzonych w i-tej uczelni medycznej ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
Lsk,i - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
y - oznacza liczbę stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej,
kdd - oznacza wskaźnik kosztochłonności d-tych stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020 prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
Ld_stypd,i - oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, otrzymujących stypendia doktoranckie, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Ldd,i - oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, nieotrzymujących stypendiów doktoranckich albo otrzymujących zwiększenie stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 286 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce   (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534), zwanej dalej „ustawą wprowadzającą”, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
ksk=min - oznacza najniższy współczynnik kosztochłonności występujący w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
Lbki - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
di - oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:
\( d_i = \{ \mathop {({M \over {\ SSR_i }})^2 SSR_i > M}\limits^{1,0\ SSR_i \le M} \)
gdzie:
M ‒ oznacza referencyjną sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego w uczelniach medycznych,
SSRi‒ oznacza sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
\( SSR_i = {{Ss_i + Sn_i + Ds_i + Dn_i } \over {Na_i }} \)
gdzie:
Ssi‒ oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Sni ‒ oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej publicznej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Dsi‒ oznacza liczbę doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy rozpoczęli stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem osób zatrudnionych w i-tej uczelni w ramach stosunku pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Dni ‒ oznacza liczbę doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy rozpoczęli niestacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem osób zatrudnionych w i-tej uczelni w ramach stosunku pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Nai ‒ oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych,

c)

składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Lnai oblicza się według wzoru:
\( Lna_i = 2,5Lprof_i + 2Ldh_i + 1,5Ldr_i + Lmgr_i + 3LZprof_i \)
gdzie:
Lprofi ‒ oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających tytuł profesora,
Ldhi‒ oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego,
Ldri ‒ oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających stopień naukowy doktora,
Lmgri‒ oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), posiadających tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
LZprofi - oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora w instytucie Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w poprzednim roku akademickim przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w itej uczelni medycznej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),
n - oznacza liczbę uczelni medycznych,

d)

składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Ldpci ‒ oznacza liczbę doktorantów będących cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych,

e)

składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Kj ‒ oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:
  •   -  
    1,50 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,
  •   -  
    1,00 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,
  •   -  
    0,70 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych,

f)

składnik projektowy itej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( P_i = {{Lkraj_i + 2Lzagr_i + 4Lh_i + 4Uh_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {(Lkraj_i + 2Lzagr_i + 4Lh_i + 4Uh_i )} }} \)
gdzie elementy wzoru zachowują oznaczenia opisane ust. 8 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym n oznacza liczbę uczelni medycznych,

g)

wysokość subwencji dla i-tej uczelni medycznej na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego nie może być niższa niż 99% oraz wyższa niż 106% sumy dotacji, o których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, w części przeznaczonej na dofinasowanie remontów domów i stołówek studenckich, art. 94 ust. 1 pkt 1 i 8 oraz art. 94b ust. 1 pkt 6 tej ustawy, oraz dotacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji, i dotacji, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przyznanych i-tej uczelni medycznej w roku 2018, w warunkach porównywalnych;

2)

w latach 2019-2021 w składniku badawczym uwzględnia się kategorię naukową dla dyscypliny naukowej, ustaloną według wzoru:
\( K_j = \{ \mathop {B,\ 0,85 > Wkn_{j,i} \ge 0,55}\limits_{C,\ 0,55 > Wkn_{j,i} }^{\mathop {A,\ 1,25 > Wkn_{j,i} \ge 0,85}\limits^{A + ,\ Wkn_{j,i} \ge 1,25} } \)
gdzie:
Wknj,i - oznacza współczynnik kategorii naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej w i-tej uczelni medycznej, obliczany według wzoru:
\( Wkn_{j,i} = {{1,5Nf_{j,i} + Na_{j,i} + 0,7Nb_{j,i} + 0,4Nc_{j,i} } \over {Nf_{j,i} + Na_{j,i} + Nb_{j,i} + Nc_{j,i} }} \)
gdzie:
Nfj,i ‒ oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową A+ w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Naj,i‒ oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową A w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Nbj,i‒ oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową B w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Ncj,i ‒ oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych itej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), które otrzymały kategorię naukową C w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej;

3)

w latach 2020-2021 składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym Kj oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:

a)

1,50 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,

b)

1,00 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,

c)

0,70 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B;

4)

w latach 2020-2023:

a)

składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w pkt 1 lit. b, przy czym kskoznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia kształcenia na studiach stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,

b)

składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym Ldpci oznacza sumę liczby doktorantów w szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną będących cudzoziemcami oraz liczby doktorantów będących cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji.

2.

W latach 2019-2023 wartość poszczególnych parametrów i składników wymienionych we wzorach, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, wynosi:

1)

w roku 2019:

a)

0,60 ‒ dla stałej przeniesienia C,

b)

0,40 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

8 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,40 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 ‒ dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,05 ‒ dla składnika badawczego Wb,

g)

0,00 ‒ dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,05 ‒ dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 ‒ dla składnika projektowego Wp;

2)

w roku 2020:

a)

0,57 ‒ dla stałej przeniesienia C,

b)

0,38 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

8 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,35 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 ‒ dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,10 ‒ dla składnika badawczego Wb,

g)

0,02 ‒ dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,05 ‒ dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 ‒ dla składnika projektowego Wp;

3)

w roku 2021:

a)

0,53 ‒ dla stałej przeniesienia C,

b)

0,36 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

8 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,30 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 ‒ dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,10 ‒ dla składnika badawczego Wb,

g)

0,04 ‒ dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,10 ‒ dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 ‒ dla składnika projektowego Wp;

4)

w roku 2022:

a)

0,50 ‒ dla stałej przeniesienia C,

b)

0,34 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

7,5 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,25 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 ‒ dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,15 ‒ dla składnika badawczego Wb,

g)

0,06 ‒ dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,10 ‒ dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 ‒ dla składnika projektowego Wp;

5)

w roku 2023:

a)

0,45 ‒ dla stałej przeniesienia C,

b)

0,32 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

7,5 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,25 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 ‒ dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,15 ‒ dla składnika badawczego Wb,

g)

0,08 ‒ dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,10 ‒ dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 ‒ dla składnika projektowego Wp.

§ 5.

Rozporządzenie stosuje się do podziału środków finansowych od dnia 1 stycznia 2019 r.
1)
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2024 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 276, 447, 534, 577, 730 i 823.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2201 oraz z 2018 r. poz. 138, 650, 730, 912, 1000, 1115 i 1693.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:
1) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz na zadania związane z prowadzeniem przez uczelnie medyczne podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2163),
2) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 września 2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości dotacji i rozliczania środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego oraz na badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi związane, służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. poz. 1443 oraz z 2017 r. poz. 1495) - które utraciły moc z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).

Załącznik nr 1   -   Sposób podziału części zasadniczej środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia

1.

Część zasadnicza środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra dzielona jest według algorytmu:
\( Du_i = Du \times ({{Dp_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {Dp_i } }} \times C + (1 - C) \times (Ws \times S_i + W_k \times K_i + Wu \times U_i + Wb \times B_i + Wd \times D_i + Wn \times N_i + W_p \times P_i )) \)
gdzie:
Dui - oznacza wysokość subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, zwanych dalej „subwencją”, z części zasadniczej dla i-tej uczelni medycznej w danym roku,
Du - oznacza kwotę przyjętą do obliczania części zasadniczej dla uczelni medycznych w danym roku,
Dpi - oznacza wysokość subwencji dla i-tej uczelni medycznej w poprzednim roku, w warunkach porównywalnych,
C - oznacza stałą przeniesienia,
Ws - oznacza wagę składnika studenckiego,
Si - oznacza składnik studencki i-tej uczelni medycznej,
Wk - oznacza wagę składnika kadrowego,
Ki - oznacza składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej,
Wu - oznacza wagę składnika umiędzynarodowienia,
Ui - oznacza składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej,
Wb - oznacza wagę składnika badawczego,
Bi - oznacza składnik badawczy i-tej uczelni medycznej,
Wd - oznacza wagę składnika doktoranckiego,
Di - oznacza składnik doktorancki i-tej uczelni medycznej,
Wn - oznacza wagę składnika badawczo-rozwojowego,
Ni - oznacza składnik badawczo-rozwojowy i-tej uczelni medycznej,
Wp - oznacza wagę składnika projektowego,
Pi - oznacza składnik projektowy i-tej uczelni medycznej,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

2.

Składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( S_i = {{(\sum\nolimits_{k = 1}^x {ks_k \times Ls{}_{k,i} + ks_{k = \min } \times Lbk_i ) \times d_i } } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {[(\sum\nolimits_{k = 1}^x {ks_k \times Ls_{k,i} + ks_{k = \min } \times Lbk_i ) \times d_i ]} } }} \)
gdzie:
x - oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej,
ksk - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia kształcenia na studiach stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Lski - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
ksk=min - oznacza najniższy współczynnik kosztochłonności występujący w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Lbki - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
cl, - oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:
\( d_i = \{ \mathop {({M \over {\ SSR_i }})SSR_i > M}\limits^{1,0\ SSR_i \le M} \)
gdzie:
SSRi - oznacza liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
\( SSR_i = {{Ss_i + Sn_i } \over {Na_i }} \)
gdzie:
Ssi - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Sn, - oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Na, - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
M - oznacza referencyjną liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w uczelniach medycznych,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

3.

Składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( K_i = {{Lna_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {Lna_i } }} \)
gdzie:
Lnai - oznacza sumę kalkulacyjnych liczb nauczycieli akademickich w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
\( Lna_i = 2,5Lprof_i + 2Lpu_i + 1,5La_i + Lpn_i + 3LZprof_i \)
gdzie:
Lprofi - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
Lpui - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
La, - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku adiunkta w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
Lpni - oznacza przeciętną liczbę pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
LZprofi - oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora w instytucie Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w poprzednim roku akademickim przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w i-tej uczelni medycznej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

4.

Składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( U_i = {{Lsu_i + 2Lsp_i + 4Lspc_i + 5Lsn_i + LLdpc_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {(Lsu_i + 2Lsp_i + 4Lspc_i + 5Lsn_i + 6Ldpc_i )} }} \)
gdzie:
Lsui - oznacza sumę liczby studentów i liczby doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy w poprzednim roku akademickim odbywali w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej kształcenie za granicą trwające co najmniej trzy miesiące, wynikającą z danych przekazanych przez i-tę uczelnię medyczną,
Lspi - oznacza sumę liczby studentów i liczby doktorantów z zagranicznych uczelni, którzy w poprzednim roku akademickim odbywali w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej kształcenie w i-tej uczelni medycznej trwające co najmniej trzy miesiące, wynikającą z danych przekazanych przez i-tę uczelnię medyczną,
Lspci - oznacza liczbę studentów w i-tej uczelni medycznej będących cudzoziemcami, z wyłączeniem osób uwzględnionych w Lsni, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Lsni - oznacza liczbę studentów w i-tej uczelni medycznej będących cudzoziemcami, pobierających stypendium przyznane przez Ministra Zdrowia lub Dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Ldpci - oznacza liczbę doktorantów w szkołach doktorskich prowadzonych przez i-tą uczelnię medyczną będących cudzoziemcami według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

5.

Składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( B_i = {{\sum\nolimits_{j = 1}^y {kdn_j \times N_{i,j} \times K_j } } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {(\sum\nolimits_{j = 1}^y {kdn_j \times N_{i,j} \times K_j )} } }} \)
gdzie:
y - oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna prowadzi działalność naukową i w których posiada kategorię naukową wyższą niż C,
kdni - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Ni,j - oznacza liczbę pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej, prowadzących działalność naukową w j-tych dyscyplinach naukowych (z uwzględnieniem czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w poszczególnych dyscyplinach), w których i-ta uczelnia posiada kategorię naukową wyższą niż C, którzy złożyli w i-tej uczelni oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Kj - oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:
  •   -  
    1,75 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,
  •   -  
    1,25 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,
  •   -  
    1,00 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B+,
  •   -  
    0,75 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

6.

Składnik doktorancki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( D_i = {{\sum\nolimits_{d = 1}^y {(Ld_{i,d} \times kdn_d ))} } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {[\sum\nolimits_{d = 1}^y {(Ld_{i,d} \times kdn_d )]} } }} \)
gdzie:
y - oznacza liczbę szkół doktorskich prowadzonych przez i-tą uczelnię medyczną,
Ldi,d - oznacza liczbę doktorantów w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni medycznej w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
kdnd - oznacza średni współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tych dyscyplinach naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną, zaokrąglony w dół do jednego miejsca po przecinku, obliczany według wzoru:
\( kdn_d = {{\sum\nolimits_{j = 1}^l {k_j } } \over {d_d }} \)
gdzie:
l - oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej,
kj - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
dd - oznacza sumę dyscyplin naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

7.

Składnik badawczo-rozwojowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( N_i = {{Nbr_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {Nbr_i } }} \)
gdzie:
Nbri- oznacza wysokość nakładów wewnętrznych poniesionych przez i-tą uczelnię medyczną na działalność badawczo-rozwojową wykazanych w PNT-01/s - Sprawozdaniu o działalności badawczej i rozwojowej (B + R) w szkołach wyższych składanym w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

8.

Składnik projektowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
\( P_i = {{Lkraj_i + 2Lzagr_i + 10Lh_i + 5Uh_i } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {(Lkraj_i + 2Lzagr_i + 10Lh_i + 5Uh_i )} }} \)
gdzie:
Lkraji - oznacza liczbę projektów w i-tej uczelni medycznej realizowanych samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt 11 i 12 ustawy, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,
Lzagri - oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt 11 i 12 ustawy, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) „HORYZONT 2020” oraz w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021-2027) „HORYZONT EUROPA”,
Lhi - oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, jeżeli i-ta uczelnia była jego liderem, w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) „HORYZONT 2020” lub w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021-2027) „HORYZONT EUROPA”,
Uhi - oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną jako członka konsorcjum, niebędącego liderem tego konsorcjum, w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) „HORYZONT 2020” lub w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021-2027) „HORYZONT EUROPA”,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych.

9.

Dla poszczególnych parametrów i składników we wzorach, o których mowa w niniejszym załączniku, określa się następujące wartości:

a)

0,40 - dla stałej przeniesienia C,

b)

0,30 - dla składnika studenckiego Ws,

c)

7 - dla parametru referencyjnej liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,

d)

0,20 - dla składnika kadrowego Wk,

e)

0,05 - dla składnika umiędzynarodowienia Wu,

f)

0,20 - dla składnika badawczego Wb,

g)

0,10 - dla składnika doktoranckiego Wd,

h)

0,10 - dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,

i)

0,05 - dla składnika projektowego Wp.

Załącznik nr 2   -   Sposób podziału środków na realizację zadań związanych z kształceniem podyplomowym w celu zdobycia specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych

1.

Dotacja na zadania związane z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych dzielona jest dla uczelni medycznych według wzoru:
\( {{Dp_i } \over {Dp}} = {{\sum\nolimits_{s = 1}^5 {\sqrt {l_{si} \times g_{si} } } } \over {\sum\nolimits_{i = 1}^n {(\sum\nolimits_{s = 1}^5 {\sqrt {l_{si} \times g_{si} } } } }} \)
gdzie:
Dpi - oznacza kwotę dotacji na zadania związane z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych dla i-tej uczelni medycznej w danym roku,
Dp - oznacza kwotę dotacji dla uczelni w danym roku na zadania związane z prowadzeniem s-tego rodzaju podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji,
s - oznacza rodzaj kształcenia podyplomowego, odpowiednio:
s = 1 - kursy specjalizacyjne dla lekarzy,
s = 2 - kursy specjalizacyjne dla lekarzy dentystów,
s = 3 - kursy specjalizacyjne dla farmaceutów,
s = 4 - kursy specjalistyczne dla pielęgniarek i położnych,
s = 5 - kursy specjalizacyjne dla diagnostów laboratoryjnych,
n - oznacza liczbę uczelni medycznych,
lsi - oznacza liczbę uczestników s-tego rodzaju kształcenia podyplomowego prowadzonego w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji,
gsi - oznacza liczbę godzin (według programu) s-tego rodzaju kształcenia podyplomowego przypadającą na jednego uczestnika w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji.

2.

Dane dotyczące liczby uczestników i liczby godzin kursów, o których mowa w ust. 1, w podziale na kształcenie podyplomowe służące zdobywaniu specjalizacji przez: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych, które były finansowane w ramach przyznanej przez Ministra Zdrowia dotacji, wynikają z danych przekazanych przez poszczególne uczelnie medyczne prowadzące kształcenie podyplomowe.