Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologiiz dnia 10 stycznia 2019 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych 1)Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 9a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach   (Dz. U. z 2018 r. poz. 376, 650, 1338, 1480 i 1669) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych   (Dz. U. z 2008 r. poz. 24) wprowadza się następujące zmiany:

1)

tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
„ 
w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych
 ”
 ;

2)

§ 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 1.

1.

Rozporządzenie określa:

1)

wymagania w zakresie charakterystyk metrologicznych taksometrów;

2)

szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas legalizacji ponownej taksometrów.

2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o taksometrach należy przez to rozumieć taksometry i taksometry elektroniczne.
 ”
 ;

3)

w § 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4-7 w brzmieniu:
„ 

4)

opłata - całkowitą wartość należności za kurs wynikającą z ustalonej opłaty początkowej za wynajęcie taksówki i długości przebytej drogi lub czasu trwania kursu, bez dopłaty; 5) opłata początkowa - minimalną wartość należności wskazywaną po włączeniu taksometru; 6) dopłata - opłatę za dodatkową usługę; 7) jednostka taryfowa - wartość, o jaką zmienia się opłata w położeniu taryfowym.
 ”
 ;

4)

tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:
„ 
Wymagania w zakresie charakterystyk metrologicznych taksometrów
 ”
 ;

5)

uchyla się § 3-12;

6)

w § 13 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji ponownej taksometru niezainstalowanego w taksówce wynoszą dla:
 ”
 ;

7)

w § 14:

a)

wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji ponownej taksometru zainstalowanego w taksówce wynoszą dla:
 ”
 ,

b)

pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

różnicy między wartością stałej taksometru k a wartością współczynnika charakterystycznego w: 1% w odniesieniu do wartości w.
 ”
 ;

8)

tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
„ 
Szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas legalizacji ponownej taksometrów objętych zatwierdzeniem typu
 ”
 ;

9)

w § 15 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Podczas legalizacji ponownej taksometru należy dokonać:
 ”
 ;

10)

w § 16 uchyla się pkt 1;

11)

uchyla się § 17;

12)

w § 18 pkt 26 otrzymuje brzmienie:
„ 

26)

wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf są zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr i mogą być drukowane;
 ”
 ;

13)

w § 20 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Podczas legalizacji ponownej taksometru naprawianego lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą, współpracującego z kasą rejestrującą, sprawdza się dodatkowo, czy:
 ”
 ;

14)

uchyla się § 21;

15)

po § 23 dodaje się § 23a w brzmieniu:
„ 

§ 23a.

Podczas sprawdzenia taksometru w związku ze zmianą układu taryf sprawdza się nowy układ taryf oraz zgodność świadectwa legalizacji ze stanem faktycznym.
 ”
 ;

16)

§ 24 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 24.

1.

Dopuszcza się wyznaczanie błędów wskazań zespołu czasu bez demontażu taksometru z taksówki. W tym przypadku wartości błędów granicznych dopuszczalnych przyjmuje się takie, jak przy legalizacji ponownej taksometru niezainstalowanego w taksówce.

2.

Dopuszcza się wyznaczanie błędów wskazań długości drogi poprzez porównanie wartości stałej taksometru k z wartością współczynnika charakterystycznego w.
 ”
 ;

17)

w § 25 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„ 

1a)

sprawdzenia działania taksometru;
 ”
 ;

18)

w § 26:

a)

wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Podczas oględzin zewnętrznych i sprawdzenia działania taksometru należy sprawdzić, czy:
 ”
 ;

b)

w pkt 5 lit. c otrzymuje brzmienie:
„ 

c)

KASA - położenie pracy, w którym jest wskazywana opłata i jest wyłączone co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu;
 ”
 ,

c)

w pkt 6 lit. b otrzymuje brzmienie:
„ 

b)

KASA wyświetla wartość opłaty;
 ”
 ,

d)

pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„ 

9)

taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE;
 ”
 ,

e)

pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„ 

11)

taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych;
 ”
 ,

f)

w pkt 12 w lit. b kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„ 

13)

wskazanie zegara czasu rzeczywistego taksometru nie różni się od czasu urzędowego więcej niż o 2 minuty i data wskazana na taksometrze nie różni się od daty rzeczywistej.
 ”
 ;

19)

§ 28 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 28.

Błędy wskazań taksometru zainstalowanego w taksówce wyznacza się dla przedziału czasu, długości przebytej drogi przez taksówkę poprzez wyznaczenie wartości błędu i poprzez porównanie wartości stałej taksometru k z wartością współczynnika charakterystycznego w.
 ”
 ;

20)

po § 28 dodaje się § 28a i § 28b w brzmieniu:
„ 

§ 28a.

Wyznaczenia błędów wskazań taksometru dokonuje się co najmniej dla jednej taryfy.

§ 28b.

Podczas sprawdzenia taksometru w związku ze zmianą układu taryf sprawdza się nowy układ taryf oraz zgodność świadectwa legalizacji ze stanem faktycznym.
 ”
 ;

21)

§ 29 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 29.

Cechy zabezpieczające taksometr należy nałożyć w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE.
 ”
 .

§ 2.

Do prawnej kontroli metrologicznej taksometrów w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
2)
Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 5 lipca 2018 r., pod numerem 2018/321/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).