1.
Zgon i jego przyczyna powinny być ustalone przez lekarza, leczącego chorego w ostatniej
chorobie.
2.
W razie niemożności dopełnienia przepisu ust. 1, stwierdzenie zgonu i jego przyczyny
powinno nastąpić w drodze oględzin, dokonywanych przez lekarza lub w razie jego braku
przez inną osobę, powołaną do tej czynności przez właściwego starostę, przy czym koszty
tych oględzin i wystawionego świadectwa nie mogą obciążać rodziny zmarłego.
3.
Minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia:
1)
sposób dokonywania oględzin oraz kwalifikacje osób, które z braku lekarzy mogą być
powoływane do wykonania oględzin;
2)
zasady wzywania lekarzy, o których mowa w ust. 2, w celu stwierdzenia zgonu i jego
przyczyny;
3)
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych zasady pokrywania
wydatków związanych z wykonywaniem oględzin.
Karta zgonu składa się z trzech części przeznaczonych:
1)
do zarejestrowania zgonu;
2)
dla administracji cmentarza;
3)
dla potrzeb statystyki publicznej.
Karta zgonu w części przeznaczonej do zarejestrowania zgonu zawiera, jeżeli są znane:
1)
nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona) osoby zmarłej, numer Powszechnego Elektronicznego
Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu
stwierdzającego tożsamość;
2)
datę, godzinę i miejsce zgonu albo datę, godzinę i miejsce znalezienia zwłok;
3)
datę oraz miejsce urodzenia osoby zmarłej;
Karta zgonu w części przeznaczonej dla administracji cmentarza w celu pochowania zwłok
zawiera:
1)
nazwisko, nazwisko rodowe i imię (imiona) osoby zmarłej;
2)
stan cywilny osoby zmarłej;
4)
datę i miejsce urodzenia osoby zmarłej;
5)
imiona i nazwiska rodziców osoby zmarłej;
6)
informację, czy zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej;
7)
adnotację o zarejestrowaniu zgonu lub zgłoszeniu zgonu.
Karta zgonu w części przeznaczonej dla potrzeb statystyki publicznej zawiera:
1)
miejsce zamieszkania zmarłego, w tym okres przebywania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane;
3)
informacje o zgonie, w tym przyczynę zgonu, oraz o osobie stwierdzającej przyczynę
zgonu, a w przypadku dziecka do roku życia:
b)
informacje o stanie jego zdrowia: długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar,
c)
informacje o ciąży i porodzie: okres trwania ciąży, wielorakość porodu, liczbę dzieci
urodzonych przez matkę.
Podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, przetwarzają i przekazują, dla potrzeb statystyki
publicznej, dane zawarte w karcie zgonu w części, o której mowa w ust. 3d, służbom
statystyki publicznej.
4.
Osoby wymienione w ust. 1 i 2 stwierdzają zgon i jego przyczyny, a następnie wypełniają
wydawaną w tym celu kartę zgonu. Karta zgonu jest wydawana podmiotom, o których mowa
w art. 10 ust. 1 i 3, w jednym egzemplarzu.
4a.
Podmiot, któremu zostanie wydana karta zgonu, przedkłada ją kierownikowi urzędu stanu
cywilnego, który uzupełnia ją wraz z adnotacją o zarejestrowaniu zgonu w rejestrze
stanu cywilnego lub adnotacją o zgłoszeniu zgonu, jeżeli z powodu niedostępności rejestru
nie jest możliwe zarejestrowanie zgonu w dniu jego zgłoszenia.
4b.
Podmiot, któremu została wydana karta zgonu, przekazuje część karty zgonu, zawierającą
nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona) osoby zmarłej, stan cywilny osoby zmarłej,
datę i miejsce zgonu, datę i miejsce urodzenia osoby zmarłej, imiona i nazwiska rodziców
osoby zmarłej, informację, czy zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej, oraz zawierającą
adnotację o zarejestrowaniu zgonu lub zgłoszeniu zgonu, administracji cmentarza w
celu pochowania zwłok.
Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określi, w drodze rozporządzenia,
wzór karty zgonu, w tym sporządzanej w formie dokumentu elektronicznego oraz sposób
jej wypełnienia, uwzględniając zakres danych konieczny do sporządzenia aktu zgonu
i do umożliwienia pochówku osoby zmarłej oraz zakres danych wymaganych dla potrzeb
statystyki publicznej.
5a.
W przypadku dziecka martwo urodzonego, bez względu na czas trwania ciąży, dla którego,
na wniosek osoby uprawnionej do pochowania, o której mowa w art. 10 ust. 1, sporządzono
kartę zgonu, w celu pochowania zwłok nie jest wymagana adnotacja urzędu stanu cywilnego
o zarejestrowaniu zgonu.
5b.
Jeżeli w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego zgon nie został zarejestrowany
w dniu jego zgłoszenia, zgłaszający zgon składa administracji cmentarza, niezwłocznie
po otrzymaniu, odpis skrócony aktu zgonu lub odpis zupełny aktu zgonu osoby o nieustalonej
tożsamości.
Pochowanie zwłok lub przekazanie ich uczelni lub federacji podmiotów systemu szkolnictwa
wyższego i nauki, o których mowa w art. 10 ust. 2, wymaga uprzedniego stwierdzenia
zgonu i jego przyczyn w karcie zgonu zawierającej adnotację urzędu stanu cywilnego
o zarejestrowaniu zgonu.
7.
Lekarze stwierdzający zgon i jego przyczyny obowiązani są, dla potrzeb statystyki
publicznej, udzielać na żądanie właściwych organów wyjaśnień odnoszących się do faktu
zgonu i jego przyczyny. Jeżeli zmarły pozostawał podczas ostatniej choroby pod opieką
lekarską, wyjaśnienia powinny również dotyczyć przebiegu tej choroby. Wyjaśnienia
te stanowią tajemnicę prawnie chronioną i mogą być wykorzystywane tylko dla potrzeb
statystyki publicznej oraz w postępowaniu sądowym.
9.
W przypadkach, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było
przestępstwo, na pochowanie zwłok oprócz karty zgonu wymagane jest zezwolenie prokuratora.