1)
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie
wzajemnego popierania i ochrony inwestycji, sporządzona w Warszawie dnia 11 kwietnia
1994 r., została ogłoszona w Dz. U. z 1995 r. poz. 322.
2)
W notyfikacji Rzeczpospolita Polska oświadczyła również, że zgodnie z art. 30 ust.
3 Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów, sporządzonej w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r.,
oraz międzynarodowym prawem zwyczajowym klauzula arbitrażowa zawarta w art. 9 Umowy
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie wzajemnego
popierania i ochrony inwestycji, która jest traktatem wcześniejszym, nie może być
stosowana od dnia 1 maja 2004 r., to jest od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej
do Unii Europejskiej, ponieważ nie jest zgodna z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
który jest traktatem późniejszym. Brak zgodności klauzul arbitrażowych zawartych w
porozumieniach o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji pomiędzy państwami członkowskimi
Unii Europejskiej z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej został potwierdzony
w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z aaadnia 6 marca 2018 r. w sprawie
C-284/16 Achmea. W świetle powyższego, trybunały arbitrażowe ustanowione na podstawie
Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie
wzajemnego popierania i ochrony inwestycji nie posiadają jurysdykcji do rozpoznania
spraw z uwagi na brak ważnej zgody na arbitraż.