|
1
|
Komunikacja interpersonalna - wybrane zagadnienia
|
Zapoznać osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy z programem
szkolenia. Omówić zasady pracy w grupie, a następnie wykonać ćwiczenia dotyczące autoprezentacji,
nawiązywania i podtrzymywania kontaktu interpersonalnego. Na podstawie modelu komunikacji
interpersonalnej wyjaśnić pojęcia i omówić zasadnicze elementy systemu komunikowania
się. Przedstawić poziomy komunikacji interpersonalnej. Zastosować umiejętności werbalnego
komunikowania się. Scharakteryzować problemy (bariery) w komunikacji interpersonalnej.
Omówić pojęcie dobrego komunikatu. Zaprezentować techniki aktywnego słuchania oraz
przedstawić zagadnienia dotyczące komunikacji pozawerbalnej. Polecić osobom ubiegającym
się o uprawnienia instruktora techniki jazdy znalezienie sposobów przezwyciężania
barier utrudniających skuteczną komunikację. Omówić sposoby rozwiązywania konfliktów
grupowych i podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach. Podać przykłady niewłaściwych
zachowań w grupie szkoleniowej, wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia
instruktora techniki jazdy wypracować strategie radzenia sobie z nimi. Omówić rolę
komunikacji interpersonalnej w procesie dydaktycznym.
|
praca w grupach, wykład, ćwiczenia z komunikacji interpersonalnej lub dyskusja
|
3 godziny (T)
|
|
2
|
Dydaktyka dorosłych - wybrane zagadnienia
|
Omówić podstawowe pojęcia: dydaktyka, metodyka, pedagogika, andragogika, jednostka
lekcyjna, jednostka metodyczna, cele nauczania, proces kształcenia. Scharakteryzować
zasady nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zasad dotyczących nauczania dorosłych
takich jak: poglądowość, świadomy i aktywny udział osób ubiegających się o uprawnienia
instruktora techniki jazdy w procesie nauczania - uczenia się, przystępność w nauczaniu,
systematyczność, operatywność osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki
jazdy, trwałość wiedzy, kształtowanie umiejętności uczenia się, wykorzystywanie doświadczeń
osób dorosłych, indywidualizacja i zespółowość, ustawiczność kształcenia, łączenie
teorii z praktyką, wzajemny szacunek. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia
instruktora techniki jazdy wypracowanie katalogu pożądanych umiejętności dydaktycznych
osoby prowadzącej zajęcia. Szczególną uwagę zwrócić na kompetencje merytoryczne i
psychologiczne takie jak: obiektywizm, umiejętność obserwacji grupy, budowanie zaufania
oraz stanowczość i elastyczność w działaniu. Omówić style nauczania i kierowania pracą grupy. Wskazać sposoby motywowania w procesie
kształcenia (zwróć uwagę na elementy blokujące aktywność osób nauczanych w czasie
zajęć).
|
wykład, praca w grupach lub dyskusja
|
3 godziny (T)
|
|
3
|
Proces kształcenia
|
Omówić podstawowe pojęcia z zakresu procesu szkolenia: cel dydaktyczny, treści kształcenia,
metody i sposoby nauczania, sposoby oceniania. Przedstawić taksonomie celów nauczania
oraz zakres ich stosowania. Omówić strukturę lekcji oraz wskazać czynniki decydujące
o jej strukturze. Wskazać zasadnicze elementy lekcji, zwracając uwagę na czas ich
realizacji, oraz omówić rodzaje lekcji. Zdefiniować pojęcia metody nauczania (dokonać
ich klasyfikacji) i techniki aktywizującej (podać ich rodzaje). Omówić zasady opracowywania
konspektu zajęć oraz zaprezentować przykładowe konspekty. Zdefiniować pojęcie środków
dydaktycznych w kształceniu i omówić ich funkcje. Dokonać podziału środków dydaktycznych
na: pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, techniczne środki przekazu i pedagogiczne
środki pracy. Wskazać znaczenie merytorycznego i metodycznego przygotowania osoby
prowadzącej zajęcia do lekcji. Omówić pojęcie oceniania oraz funkcje oceny, zakres
i kryteria oceniania, formę oceny oraz cechy oceny efektywnej. Wskazać podstawowe
i najczęściej występujące w procesie oceniania błędy popełniane przez osoby prowadzące,
m.in.: „efekt tendencji centralnej”, „efekt aureoli”, „efekt podobny do mnie”, „efekt
kontrastu”, „efekt pierwszego wrażenia”.
|
wykład lub dyskusja
|
4 godziny (T)
|
|
4
|
Metody nauczania dorosłych
|
Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody wykładu. Polecić osobom ubiegającym się
o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowały lekcję i zwracały uwagę
na jej elementy. Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki
jazdy omówić lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą
wykładu.
|
wykład, obserwacja lekcji lub praca w grupach
|
2 godziny (T)
|
|
Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody pokazu (demonstracja i ćwiczenia). Polecić
osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowały lekcję
i zwracały uwagę na jej elementy. Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówić
lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą pokazu.
|
wykład, obserwacja lekcji lub praca w grupach
|
2 godziny (T)
|