2.1.
W pomiarach równości podłużnej warstw konstrukcji nawierzchni należy stosować metody:
1)
profilometryczną bazującą na wskaźnikach równości IRI;
2)
pomiaru ciągłego równoważną użyciu łaty i klina, np. z wykorzystaniem planografu (w
miejscach niedostępnych dla planografu pomiar z użyciem łaty i klina).
Długość łaty w pomiarze równości podłużnej powinna wynosić 4 m.
2.2.
Do oceny równości podłużnej warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu
cementowego autostrady należy stosować metodę profilometryczną bazującą na wskaźnikach
równości IRI [mm/m]. Wartość IRI standardowo należy wyznaczać z krokiem co 50 m. Długość ocenianego odcinka nawierzchni
nie powinna być większa niż 1000 m. Odcinek końcowy o długości mniejszej niż 500 m
należy oceniać łącznie z odcinkiem poprzedzającym.
Do oceny równości odcinka nawierzchni ustala się minimalną liczbę wskaźników IRI równą 5. W przypadku odbioru robót na krótkich odcinkach nawierzchni, których całkowita
długość jest mniejsza niż 250 m, dopuszcza się wyznaczanie wskaźników IRI z krokiem mniejszym niż 50 m, przy czym należy ustalać maksymalną możliwą długość
kroku pomiarowego, z uwzględnieniem minimalnej wymaganej liczby wskaźników IRI równej 5.
Wymagana równość podłużna jest określona przez dopuszczalną wartość średnią wyników
pomiaru IRIśr oraz dopuszczalną wartość maksymalną pojedynczego pomiaru IRImax, których nie można przekroczyć na długości ocenianego odcinka nawierzchni.
Wartości dopuszczalne przy odbiorze warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej
z betonu cementowego metodą profilometryczną określne zostały w tabeli:
|
|
|
|
|
|
Element nawierzchni
|
Dopuszczalne odbiorcze wartości wskaźników dla zadanego zakresu długości odcinka drogi
[mm/m]
|
|
IRIśr*)
|
IRImax
|
|
Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic,
PPO i SPO
|
1,3
|
2,4
|
|
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza
|
1,5
|
2,7
|
|
|
|
|
|
|
*) W przypadku:
a)
odbioru odcinków warstwy nawierzchni o całkowitej długości mniejszej niż 500 m,
b)
odbioru robót polegających na ułożeniu na istniejącej nawierzchni jedynie warstwy
ścieralnej (niezależnie od długości odcinka robót)
- dopuszczalną wartość IRIśrwg tabeli należy zwiększyć o 0,2 mm/m.
W przypadku odbioru odcinków warstwy nawierzchni autostrady, na których występują
dylatacje mostowe, dopuszcza się ocenę równości podłużnej z użyciem łaty (o długości
4 m) i klina. Wówczas dopuszczalna odbiorcza wartość odchyleń równości podłużnej wynosi
4.
2.3.
Do oceny równości podłużnej warstwy wiążącej i podbudowy autostrady należy stosować
metodę pomiaru ciągłego równoważną użyciu łaty i klina, np. z wykorzystaniem planografu,
umożliwiającego wyznaczanie odchyleń równości podłużnej jako największej odległości
(prześwitu) pomiędzy teoretyczną linią łączącą spody kółek jezdnych urządzenia a mierzoną
powierzchnią warstwy [mm]. W miejscach niedostępnych dla planografu pomiar równości
podłużnej warstw nawierzchni należy wykonać z użyciem łaty i klina.
Wartości dopuszczalne odchyleń równości podłużnej przy odbiorze warstwy planografem
(łatą i klinem) określone zostały w tabeli:
|
|
|
|
|
|
|
Element nawierzchni
|
Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej warstwy [mm]
|
|
ścieralna lub nawierzchniowa z betonu cementowego
|
wiążąca
|
podbudowa zasadnicza
|
|
Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic,
PPO i SPO
|
-
|
6
|
9
|
|
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza
|
-
|
9
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|