|
Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu
odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, popełnionych przez podmiot wykonujący
przewóz drogowy
|
|
Lp.
|
Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu
odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, popełnionych przez podmiot wykonujący
przewóz drogowy
|
Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku III do dyrektywy 2006/22/WE2) (NMW - naruszenie mniejszej wagi, PN -poważne naruszenie, BPN - bardzo poważne naruszenie,
NN -najpoważniejsze naruszenie)
|
|
1.
|
NARUSZENIE OGÓLNYCH ZASAD I WARUNKÓW WYKONYWANIA ZAWODU PRZEWOŹNIKA DROGOWEGO I PRZEWOZÓW
NA POTRZEBY WŁASNE
|
|
|
1.1. Niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w
części
|
I1 - BPN
|
|
1.2. Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od przebytej odległości lub ilości przewożonych
rzeczy, jeżeli może to zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszania
przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/20064)
|
F1 - BPN
|
|
2.
|
NARUSZENIE PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH CZASU PRACY KIEROWCÓW
|
|
2.1.
|
Okresy prowadzenia pojazdu
|
|
|
2.1.1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji,
gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin:
|
|
1) o czas powyżej 15 minut do mniej niż 1 godziny
|
B1 - NMW
|
|
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin
|
B2 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin
|
B3 - BPN
|
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w przypadku braku jakiejkolwiek
przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut
|
B4 - NN
|
|
2.1.2. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji,
gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone:
|
|
1) o czas do mniej niż 1 godziny
|
B5 - NMW
|
|
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin
|
B6 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin
|
B7 - BPN
|
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy
lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut
|
B8 - NN
|
|
2.1.3. Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:
|
|
1) o czas powyżej 30 minut do mniej niż 4 godzin
|
B9 - NMW
|
|
2) o czas od 4 godzin do mniej niż 9 godzin
|
B10 - PN
|
|
3) o czas od 9 godzin do mniej niż 14 godzin
|
B11 - BPN
|
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 14 godzin
|
B12 - NN
|
|
2.1.4. Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:
|
|
1) o czas do mniej niż 10 godzin
|
B13 - NMW
|
|
2) o czas od 10 godzin do mniej niż 15 godzin
|
B14 - PN
|
|
3) o czas od 15 godzin do mniej niż 22 godzin i 30 minut
|
B15 - BPN
|
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 22 godzin i 30 minut
|
B16 - NN
|
|
2.2.
|
Okresy odpoczynku
|
|
|
2.2.1. Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego:
|
|
1) o czas do 1 godziny
|
D1 - NMW
|
|
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut
|
D2 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut
|
D3 - BPN
|
|
2.2.2. Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku:
|
|
1) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas do 1 godziny
|
D7 - NMW
|
|
2) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin
|
D8 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin
|
D9 - BPN
|
|
2.2.3. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego - zarówno w przypadku
załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej:
|
|
1) o czas do 1 godziny
|
D4 - NMW, D10 - NMW
|
|
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin
|
D5 - PN, D11 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin
|
D6 - BPN, D12 - BPN
|
|
2.2.4. Skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie
nie jest dozwolone:
|
|
1) o czas do 3 godzin
|
D16 - NMW
|
|
2) o czas powyżej 3 godzin do 9 godzin
|
D17 - PN
|
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin
|
D18 - BPN
|
|
2.2.5. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku tygodniowego:
|
|
1) o czas do 2 godzin
|
D13 - NMW
|
|
2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin
|
D14 - PN
|
|
3) o czas powyżej 4 godzin
|
D15 - BPN
|
|
2.2.6. Przekroczenie 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od uprzedniego tygodniowego
okresu odpoczynku:
|
|
1) o czas do mniej niż 3 godzin
|
D19 - NMW
|
|
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin
|
D20 - PN
|
|
3) o czas od 12 godzin
|
D21 - BPN
|
|
2.3.
|
Przerwy
|
|
|
2.3.1. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
|
|
1) o czas do mniej niż 30 minut
|
C1 - NMW
|
|
2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut
|
C2 - PN
|
|
3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut
|
C3 - BPN
|
|
4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 2200 do 600, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca:
|
|
a) o czas do mniej niż 1 godzina i 30 minut
|
E6 - PN
|
|
b) o czas od 1 godziny i 30 minut
|
E7 - BPN
|
|
2.4.
|
Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów 24-godzinnych
|
|
|
2.4.1. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku po 12 kolejnych okresach 24-godzinnych:
|
|
1) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin
|
E4 - PN
|
|
2) za każdą godzinę powyżej 4 godzin
|
E5 - BPN
|
|
2.4.2. Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym
okresie odpoczynku:
|
|
1) o czas do mniej niż 3 godzin
|
E1 - NMW
|
|
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin
|
E2 - PN
|
|
3) za każdą godzinę od 12 godzin
|
E3 - BPN
|
|
3.
|
NARUSZENIE PRZEPISÓW O STOSOWANIU TACHOGRAFÓW
|
|
3.1.
|
Naruszenie zasad i warunków wyposażenia pojazdu w tachograf
|
|
|
3.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf
posiadający świadectwo homologacji typu
|
G1 - NN
|
|
3.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący,
czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość,
nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element
składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony
|
G1 - NN
|
|
3.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego
lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez
tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu
|
H8 - NN
|
|
3.1.4. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który nie
został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie
|
H1 - BPN
|
|
3.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w nieprawidłowo działający
tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 3.1.1-3.1.4.
|
H6 - BPN
|
|
3.2.
|
Wykonywanie przewozu drogowego z ingerencją w działanie tachografu lub dane rejestrowane
przez tachograf
|
|
|
3.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu,
skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy,
prędkości pojazdu lub przebytej drogi
|
H7 - BPN
|
|
3.2.2. Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie danych zarejestrowanych
na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych z tachografu lub karty kierowcy
|
H9 - NN
|
|
3.3.
|
Naruszenie zasad i warunków użytkowania tachografu
|
|
|
3.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy przez
kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy
|
H3 - NN
|
|
3.3.2. Posiadanie lub posługiwanie się przez kierowcę więcej niż jedną własną, ważną
kartą kierowcy
|
H2 - BPN
|
|
3.3.3. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną
kartą
|
H4 - NN
|
|
3.3.4. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę
|
H12 - BPN
|
|
3.3.5. Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację
danych
|
H13 - BPN
|
|
3.3.6. Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który
jest przeznaczona, skutkujące utratą danych zapisanych na wykresówce lub na karcie
kierowcy, bądź uniemożliwiające odczyt aktywności zapisanych na wykresówce
|
H14 - BPN
|
|
3.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy, z nieczytelnymi
danymi - za każdą kartę lub każdą wykresówkę
|
H15 - BPN
|
|
3.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę lub kartę kierowcy
- za każdy wpis
|
H16 - BPN
|
|
3.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce dołączanej do karty
kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane,
gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie -za każdy dzień
|
J2 - BPN
|
|
3.3.10. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z włożeniem wykresówki
lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w nieodpowiednie czytniki tachografu
|
H17 - PN
|
|
3.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju
aktywności kierowcy - za każdy dzień
|
H18 - BPN
|
|
3.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym zezwolenie
|
J1 - BPN
|
|
3.3.13. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym zezwolenie po upływie
dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/20143) okresu prowadzenia pojazdu
|
J1 - BPN
|
|
3.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub umieszczenie
na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych
|
H16 - BPN
|
|
3.3.15. Niepoprawne stosowanie wykresówek lub karty kierowcy, z wyjątkiem przypadków,
o których mowa w lp. 3.3.1-3.3.10 i 3.3.14
|
H12 - BPN
|