Ustawaz dnia 30 sierpnia 2019 r.o lotach najważniejszych osób w państwie

Spis treści

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

Art. 1.

1.

Ustawa określa zasady i tryb organizacji lotów:

1)

Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

2)

Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,

3)

Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

4)

Prezesa Rady Ministrów
- zwanych dalej „najważniejszymi osobami w państwie”, wykonywanych w misji oficjalnej.

2.

Ustawę stosuje się także do organizacji lotów osób zgłoszonych drogą dyplomatyczną do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych, będących odpowiednikami osób, o których mowa w ust. 1, z państw obcych.

   Rozdział 2   

Organizacja lotów najważniejszych osób w państwie

Art. 2.

1.

Status HEAD jest nadawany, wykonywanym w misji oficjalnej, lotom osób, o których mowa w art. 1, odbywanym z wykorzystaniem:

1)

wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innych wojskowych transportowych statków powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

sojuszniczych statków powietrznych;

3)

wyznaczonych statków powietrznych lotnictwa cywilnego.

2.

Każdy lot Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest lotem wykonywanym w misji oficjalnej.

3.

W locie, o którym mowa w ust. 2, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej mogą towarzyszyć członkowie rodziny oraz inne zaproszone przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej osoby.

4.

Lotem w misji oficjalnej najważniejszej osoby w państwie jest także lot osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2-4 oraz ust. 2, odbywany w celu realizacji zadań bezpośrednio związanych z pełnioną przez te osoby funkcją.

Art. 3.

1.

Na pokładzie statku powietrznego, którego lotowi nadano status HEAD, osobom, o których mowa w art. 1, mogą towarzyszyć:

1)

członkowie delegacji;

2)

osoby zapewniające obsługę techniczną, medyczną lub organizacyjną;

3)

dziennikarze.

2.

Członkami delegacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zaproszeni posłowie, senatorowie, przedstawiciele władz publicznych oraz eksperci.

3.

Członkowie rodziny mogą towarzyszyć osobom, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2-4 oraz ust. 2, jeżeli ich udział w delegacji jest podyktowany oficjalnym charakterem zadań realizowanych w jej trakcie.

4.

Loty najważniejszych osób w państwie organizuje się z zachowaniem pierwszeństwa misji oficjalnej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 4.

1.

Za organizację lotów osób, o których mowa w art. 1, odpowiadają Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów, każdy w swoim zakresie.

2.

Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej informują Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o organizowanym locie osoby, o której mowa w art. 1.

3.

W przypadku wątpliwości związanych z organizacją przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej lotu, o którym mowa w ust. 2, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa i organizacji lotu oraz charakteru zadań realizowanych w ramach misji oficjalnej, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów występuje o wyjaśnienie tych wątpliwości, wyznaczając termin do ich usunięcia.

4.

W przypadku nieusunięcia wątpliwości, o których mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informuje, odpowiednio, Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o braku możliwości organizacji lotu.

Art. 5.

Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefów Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów, określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy tryb organizacji lotów osób, o których mowa w art. 1, realizowanych statkami powietrznymi wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innymi wojskowymi transportowymi statkami powietrznymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i sprawnej organizacji lotów tych osób.

Art. 6.

Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojego działania, określą, w drodze zarządzeń, szczegółowy tryb organizacji lotów osób, o których mowa w art. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i sprawnej organizacji lotów tych osób, w tym przepisy wydane na podstawie art. 5.

   Rozdział 3   

Centralny Rejestr Lotów o statusie HEAD

Art. 7.

1.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów prowadzi Centralny Rejestr Lotów o statusie HEAD, zwany dalej „Rejestrem”.

2.

Rejestr zawiera następujące dane o lotach statków powietrznych o statusie HEAD:

1)

datę lotu statku powietrznego;

2)

miejsca startu i lądowania statku powietrznego oraz miejsca międzylądowań;

3)

imiona i nazwiska pasażerów lotu, o których mowa w art. 1 oraz w art. 3 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 - ze wskazaniem, do której kategorii pasażerów należą.

3.

Dane, o których mowa w ust. 2, przekazują do Rejestru, w terminie 5 dni od dnia zakończenia lotu, Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów.

4.

Minister Obrony Narodowej przekazuje Szefom Kancelarii, o których mowa w ust. 3, w terminie 2 dni od dnia zakończenia lotu, dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, w zakresie lotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2.

5.

Dane, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do Rejestru w formie elektronicznej lub papierowej na formularzu.

6.

Dane zawarte w Rejestrze oraz dokumenty stanowiące podstawę wpisów w Rejestrze przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano wpisu.

Art. 8.

1.

Przekazując do Rejestru dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, Szefowie: Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej mogą wnioskować o wyłączenie wskazanych danych z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.

2.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek, o którym mowa w ust. 1, może wyłączyć dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.

3.

Przekazując do Rejestru dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej określa, które dane są wyłączone z publicznego udostępnienia ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.

4.

Udostępnianie danych z Rejestru następuje na pisemny wniosek złożony do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Art. 9.

Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza służącego do przekazywania danych, o których mowa w art. 7 ust. 2, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia ujednoliconej formy ich przekazywania.

   Rozdział 4   

Przepis przejściowy i końcowy

Art. 10.

Dotychczasowe przepisy dotyczące zasad i trybu organizowania lotów osób, o których mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 i art. 6, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 11.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 7 i art. 8, które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.