Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 29 stycznia 2019 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 54 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1464, z 2018 r. poz. 730 oraz z 2019 r. poz. 53 i 60) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu   (Dz. U. poz. 212 oraz z 2017 r. poz. 1626) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, jest wnoszony do organu dowolnej gminy.
 ”
 ;

2)

w § 7 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów określonych w ust. 1 w zakresie wizerunku, a także fotografia dziecka do 5. roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
 ”
 ;

3)

w § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

W przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 2 i 3 ustawy, do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia albo dokument elektroniczny opatrzony przez wystawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym zawierający orzeczenie lub zaświadczenie. Wniosek wraz z załącznikami opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.
 ”
 ;

4)

w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Jeżeli osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego nie posiada dokumentu, o którym mowa w ust. 1, organ gminy ustala jej tożsamość na podstawie danych zawartych w dostępnych rejestrach publicznych. Tożsamość osoby organ gminy może potwierdzić na podstawie innych dokumentów zawierających fotografię, przedłożonych przez osobę, która ubiega się o wydanie dowodu osobistego.
 ”
 ;

5)

w § 11 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„ 

2.

Kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego, ustalony dla spersonalizowanego dowodu osobistego, minister przekazuje do wystawcy dowodu osobistego w zabezpieczonym dokumencie, osobną przesyłką, w sposób, o którym mowa w ust. 1.
 ”
 ;

6)

w § 12 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„ 

3.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, dowód osobisty może zostać odebrany przez rodzica niebędącego wnioskodawcą.
 ”
 ;

7)

w § 13 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Odbiór zabezpieczonego dokumentu z kodem umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego potwierdza się w sposób, o którym mowa w ust. 1.
 ”
 ;

8)

w § 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w trybie określonym w art. 47 ust. 2, 3 lub 3a ustawy, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
 ”
 ;

9)

w § 17 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„ 

2.

W przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, w trybie określonym w art. 47 ust. 3a ustawy, ustalenie zgodności danych, o którym mowa w ust. 1, następuje automatycznie przez porównanie danych przez usługę elektroniczną, za pomocą której zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych.
 ”
 ;

10)

w § 18 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

W przypadku, o którym mowa w art. 47 ust. 3a ustawy, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną, za pomocą której zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.
 ”
 ;

11)

załączniki nr 1-4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-4 do niniejszego rozporządzenia;

12)

załączniki nr 6 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 5 i 6 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 marca 2019 r.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Załącznik nr 1   -   Wzór dowodu osobistego

Załącznik nr 2   -   Wniosek o wydanie dowodu osobistego (wzór)

Załącznik nr 3   -   Wniosek o wydanie dowodu osobistego (wzór)

Załącznik nr 4   -   Formularz odbioru dowodu osobistego (wzór)

Załącznik nr 5   -   Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (wzór)

Załącznik nr 6   -   Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego (wzór)