1.
Armator przewożący pasażerów drogą morską statkiem wyruszającym z portu położonego
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uprawiającym żeglugę na linii regularnej
wyłącznie na obszarach morskich, na których mogą być eksploatowane statki pasażerskie
klasy D ustalonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy,
oraz
w bliskości portu stacjonowania morskiego statku ratowniczego lub brzegowej stacji
ratowniczej może zostać zwolniony z obowiązku przekazywania informacji o liczbie osób
znajdujących się na statku do pojedynczego punktu kontaktowego, gdy czas podróży między
dwoma portami jest krótszy od jednej godziny. Zwolnienie nie może dotyczyć szybkiego
statku pasażerskiego.
2.
Armator statku odbywającego podróże pomiędzy dwoma portami lub statku, którego podróż
zaczyna się i kończy w tym samym porcie bez zawinięcia do portu pośredniego - przy
czym podróże te odbywają się wyłącznie na obszarach morskich, o których mowa w ust.
1, oraz w bliskości portu stacjonowania morskiego statku ratowniczego lub brzegowej
stacji ratowniczej - może zostać zwolniony z obowiązku określonego w art. 103 ust.
2 ustawy.
3.
Armator przewożący pasażerów drogą morską statkiem uprawiającym żeglugę na linii regularnej
w rejonie, w którym roczne prawdopodobieństwo napotkania fali o wysokości przekraczającej
2 m jest mniejsze niż 10%, może zostać zwolniony z wymogu, o którym mowa w art. 103
ust. 2 ustawy, pod warunkiem wykazania, że rejestracja danych o pasażerach jest niemożliwa
oraz są spełnione łącznie następujące warunki:
1)
podróż nie przekracza 30 mil morskich, licząc od miejsca wypłynięcia;
2)
głównym celem usługi jest zapewnienie regularnego połączenia pasażerskiego dla stałych
użytkowników;
3)
stacje brzegowe zapewniają serwis asysty nawigacyjnej;
4)
są dostępne wiarygodne prognozy meteorologiczne;
5)
jest dostępny sprzęt poszukiwawczy i ratowniczy odpowiedniego rodzaju i w odpowiedniej
ilości.
4.
Armator ubiegający się o zwolnienie, o którym mowa w ust. 1-3, składa wniosek do dyrektora
urzędu morskiego właściwego dla portu zawinięcia statku. Wniosek sporządza się w formie
pisemnej, wskazując w nim szczegółowe uzasadnienie przyczyn i podstaw zwolnienia.
5.
Jeżeli statek uprawia żeglugę na linii regularnej między portami leżącymi na obszarze
właściwości więcej niż jednego dyrektora urzędu morskiego, przed rozpatrzeniem wniosku,
o którym mowa w ust. 4, dyrektor właściwy do jego rozpatrzenia przekazuje wniosek
do zaopiniowania dyrektorowi urzędu morskiego właściwego dla portu rozpoczęcia podróży.
6.
Dyrektor urzędu morskiego właściwy dla portu zawinięcia statku niezwłocznie informuje
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o udzielonych zwolnieniach.
7.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej niezwłocznie informuje Komisję Europejską
o udzielonych zwolnieniach wraz z podaniem uzasadnienia podjętych decyzji. Dane przekazuje
się za pośrednictwem bazy danych utworzonej w tym celu przez Komisję Europejską.