Rozporządzenie Ministra Cyfryzacjiz dnia 19 grudnia 2019 r.w sprawie rejestru danych kontaktowych 1)Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2270).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 20l ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne   (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób wprowadzania, zapisu, aktualizacji oraz potwierdzania danych kontaktowych osób fizycznych;

2)

sposób prowadzenia rejestru danych kontaktowych osób fizycznych, zwanego dalej „rejestrem danych kontaktowych”;

3)

wzór wniosku w postaci papierowej, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 oraz w art. 20j ust. 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanej dalej „ustawą”, o przekazanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych, ich aktualizację oraz usunięcie;

4)

wzór uproszczonego wniosku o udostępnianie danych z rejestru danych kontaktowych, o którym mowa w art. 20m ust. 2 ustawy.

§ 2.

1.

Wzór wniosku, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 oraz w art. 20j ust. 8 ustawy, o przekazanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych, ich aktualizację oraz usunięcie z rejestru danych kontaktowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2.

Wzór uproszczonego wniosku, o którym mowa w art. 20m ust. 2 ustawy, o udostępnianie danych z rejestru danych kontaktowych za pomocą urządzeń teletransmisji danych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3.

Rejestr danych kontaktowych jest prowadzony w sposób umożliwiający:

1)

osobom fizycznym skuteczne wprowadzenie, wyszukanie, aktualizację oraz usunięcie własnych danych kontaktowych;

2)

podmiotom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8, w art. 19c, jeżeli zawarły porozumienie z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, oraz w art. 20h ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy:

a)

skuteczne wprowadzenie, wyszukanie, aktualizację oraz usunięcie danych kontaktowych odpowiednio do wniosku osoby, której dane dotyczą,

b)

wyszukiwanie danych kontaktowych osób fizycznych w celu realizacji przez te podmioty usług i zadań publicznych na rzecz tych osób albo potwierdzenia faktu braku przekazania takich danych przez wyszukiwaną osobę fizyczną;

3)

dostęp do niego przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z wyjątkiem przerw przeznaczonych na prace serwisowe prowadzone w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 20i ustawy;

4)

wprowadzanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych bezpośrednio, w czasie rzeczywistym.

§ 4.

1.

W przypadku wprowadzenia po raz pierwszy danych kontaktowych osoby fizycznej do rejestru danych kontaktowych do czasu ich potwierdzenia kodem, o którym mowa w art. 20k ust. 4 ustawy, wszystkie dane osoby są niedostępne, a w przypadku aktualizacji niedostępna jest dana, której dotyczy aktualizacja.

2.

Niepotwierdzenie wprowadzonych danych kontaktowych jednorazowym kodem, w okresie jego ważności, powoduje usunięcie danych z systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 20i ustawy.

3.

Jednorazowy kod jest ważny 24 godziny od wygenerowania go przez system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 20i ustawy.

4.

Jednorazowy kod składa się z 6 cyfr.

5.

W przypadku, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 ustawy, jednorazowy kod podaje się pracownikowi podmiotu, za pośrednictwem którego dokonuje się przekazania lub aktualizacji danych.

§ 5.

1.

W rejestrze danych kontaktowych przetwarza się tylko jeden numer telefonu komórkowego lub tylko jeden adres poczty elektronicznej osoby fizycznej.

2.

Numer telefonu komórkowego zapisuje się, podając wskaźnik (kod) kraju i pozostałą część numeru.

3.

Dane, o których mowa w art. 20j ust. 1 pkt 2 ustawy, zapisuje się w rejestrze danych kontaktowych wielkimi literami.

4.

Adres poczty elektronicznej w rejestrze danych kontaktowych może być zapisywany małymi literami.

§ 6.

Zapisy w dziennikach systemu (logach) przechowywane są przez 5 lat od dnia ich utworzenia.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 grudnia 2019 r.
1)
Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2270).

Załącznik nr 1   -   Wniosek o przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych/ o aktualizację danych w rejestrze danych kontaktowych/ o usunięcie danych z rejestru danych kontaktowych (wzór)

Załącznik nr 2   -   Uproszczony wniosek o udostępnianie danych z rejestru danych kontaktowych za pomocą urządzeń teletransmisji danych (wzór)