|
Lp.
|
Zakres treści realizowanych zajęć
|
Liczba godzin
|
Efekty kształcenia - osoba ucząca się po ukończeniu kursu potrafi:
|
|
1
|
Przedmiot i zadania metodyki kształcenia zawodowego
|
1
|
- określić przedmiot i zadania metodyki kształcenia zawodowego, - wskazać zakres zadań dla metodyki praktycznej nauki zawodu
|
|
2
|
Podstawy programowe kształcenia w zawodach, ich rola w planowaniu i organizowaniu
praktycznej nauki zawodu; Podstawa programowa kształcenia ogólnego - powiązania z kształceniem zawodowym; Kompetencje społeczne
|
2
|
- określić funkcje podstaw programowych kształcenia w zawodach, - wskazać elementy składające się na strukturę podstawy programowej kształcenia w
danym zawodzie w kontekście planowania praktycznej nauki zawodu, - zinterpretować wybrane elementy podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie
w kontekście realizacji praktycznej nauki zawodu, - określić powiązania podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie z podstawą
programową kształcenia ogólnego dla kształtowania kompetencji kluczowych
|
|
3
|
Zasady nauczania - uczenia się
|
2
|
- zinterpretować zasady realizowane przez nauczyciela (poglądowości, samodzielności,
wiązania teorii z praktyką, przystępności), - zinterpretować zasady realizowane przez uczącego się (świadomości i doniosłości,
wykorzystywania doświadczeń, wzorca), - wskazać przykładowe sposoby wykorzystania zasad nauczania w realizacji zadań praktycznej
nauki zawodu
|
|
4
|
Cel kształcenia w edukacji; Klasyfikacja celów; Cel kształcenia a wymagania programowe
|
2
|
- zdefiniować cel w edukacji, - sklasyfikować cele w edukacji, - sformułować przykładowe cele kształcenia dla wskazanego zawodu na podstawie podstawy
programowej, - sformułować cel kształcenia jako wymaganie programowe, - zastosować zasady operacjonalizacji celów w wybranym zawodzie dla warunków realizacji
praktycznej nauki zawodu
|
|
5
|
Materiał nauczania a tematyka zajęć edukacyjnych; Funkcja informacyjna; Funkcja motywująca; Zasady formułowania
|
1
|
- opisać zasady formułowania tematyki zajęć edukacyjnych -dobierania materiału nauczania, - ustalić znaczenie tematu zajęć edukacyjnych, - sformułować przykładowe tematy zajęć edukacyjnych w pracy zadaniowej osób uczących
się
|
|
6
|
Wyposażenie technodydaktyczne -organizacja edukacji zawodowej; Stanowisko pracy jako stanowisko szkoleniowe
|
2
|
- określić znaczenie mediów i środków dydaktycznych w edukacji, - zaplanować wyposażenie i organizację stanowiska pracy dla celów edukacyjnych, - dobrać wyposażenie do wykonania zadania na stanowisku pracy, - wskazać znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracy na stanowisku pracy, - ocenić wyposażenie przykładowego stanowiska pracy dla celów szkoleniowych
|
|
7
|
Planowanie zadań do wykonania przez osobę uczącą się
|
2
|
- wyodrębnić, w oparciu o podstawę programową kształcenia w wybranym zawodzie, przykładowe
zadania do samodzielnego wykonania przez osobę uczącą się, - wyodrębnić, w oparciu o podstawę programową kształcenia w wybranym zawodzie, przykładowe
zadania do wykonania przez osobę uczącą się w grupie (we współpracy) z innymi osobami, - sformułować polecenia do wykonania przykładowych zadań, - dobrać miejsce, sprzęt i inne materiały do wykonania zadania, - wskazać zasady kontroli (w tym samokontroli) podczas wykonywania przykładowego zadania
|
|
8
|
Metody i formy pracy w kształceniu praktycznym
|
2
|
- opisać przebieg przykładowych zajęć praktycznych, - scharakteryzować przykładowe metody stosowane w kształceniu praktycznym, - dobrać metodę kształcenia do tematyki zajęć, możliwości organizacyjnych, czasu przewidzianego
na realizację i przewidywanych możliwości osoby uczącej się, - zaplanować zrealizowanie zajęć z zastosowaniem wybranych metod, - opisać techniki pracy stosowane w praktycznej nauce zawodu, - dobrać technikę pracy do zastosowanej metody, tematyki i oczekiwanego efektu wykonania
zadania
|
|
9
|
Planowanie zajęć praktycznej nauki zawodu i planowanie dnia pracy - scenariusz
|
2
|
- opisać strukturę scenariusza zajęć edukacyjnych, - zaprojektować scenariusz dla wybranych zajęć praktycznych, - zaprojektować scenariusz dla dnia pracy młodocianego pracownika odbywającego naukę
zawodu w zakładzie pracy, - opracować materiały niezbędne do zrealizowania zajęć zgodnie z zaprojektowanym scenariuszem
|
|
10
|
Instrukcja stanowiskowa
|
1
|
- określić funkcje instrukcji stanowiskowej, - zaprojektować instrukcję dla przykładowego stanowiska pracy
|
|
11
|
Karta pracy (arkusz roboczy) w organizacji praktycznej nauki zawodu
|
1
|
- określić rolę karty pracy (arkusza roboczego) w organizacji praktycznej nauki zawodu, - zaprojektować przykładową kartę pracy (arkusz roboczy)
|
|
12
|
Ocenianie w realizacji zajęć praktycznej nauki zawodu; Metody sprawdzania wiedzy i umiejętności; Kryteria oceniania; Informacja zwrotna w ocenianiu
|
2
|
- określić formalne wymagania dla oceniania szkolnego i oceniania w kształceniu ustawicznym, - opisać metody sprawdzania wiedzy i umiejętności w praktycznej nauce zawodu, - określić rolę kryteriów oceniania,
|
|
|
|
|
- sformułować informację zwrotną dla przykładowej sytuacji oceniania, - zastosować ocenę szkolną w odniesieniu do przykładowej sytuacji, odpowiedniego wymagania
programowego i szkolnych zasad oceniania
|
|
13
|
Lista kontrolna we wspieraniu wykonania zadania i samoocenianiu
|
1
|
- przeanalizować przykładową listę kontrolną, - zaprojektować listę kontrolną do wybranego zadania realizowanego przez osobę uczącą
się
|
|
14
|
Program nauczania zawodu: 1) funkcje i zasady konstruowania; 2) struktura; 3) wymagania prawne
|
2
|
- określić funkcje programu nauczania zawodu, - sformułować przykładowe postanowienia dla poszczególnych elementów programu nauczania
zawodu w odniesieniu do praktycznej nauki zawodu
|
|
15
|
Modyfikacja przykładowego programu nauczania zawodu
|
1
|
- określić zasady modyfikacji programu nauczania zawodu
|
|
16
|
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie/egzamin zawodowy; Egzamin czeladniczy
- zasady przeprowadzania egzaminu
|
2
|
- przeanalizować procedury egzaminacyjne egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w
zawodzie/egzaminu zawodowego, - przeanalizować zadania egzaminacyjne z informatora o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje
w zawodzie/egzaminie zawodowym, - określić wymagania dla zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie/egzaminu
zawodowego, - określić zasady przeprowadzania egzaminu czeladniczego
|
|
17
|
Dokumenty szkolne: 1) szkolny plan nauczania; 2) plan dydaktyczny nauczyciela -program nauczania; 3) dziennik lekcyjny; 4) arkusz ocen
|
1
|
- zinterpretować postanowienia zawarte w szkolnym planie nauczania, - dokonać wpisów w dzienniku lekcyjnym, - opracować plan dydaktyczny nauczyciela dla praktycznej nauki zawodu, - nazywać zajęcia zgodnie ze szkolnym planem nauczania i arkuszem ocen
|
|
18
|
Razem
|
27
|
|