W opiniowaniu służbowym w zależności od zajmowanego stanowiska i charakteru wykonywanych
zadań służbowych ocenia się:
1)
umiejętności zawodowe, kwalifikacje specjalistyczne wynikające z ukończenia szkoleń
lub studiów, znajomość języków obcych oraz wyniki osiągane przez funkcjonariusza podczas
szkoleń;
2)
znajomość przepisów i obowiązujących procedur oraz umiejętność ich stosowania zgodnego
z prawem, pozwalającą na wywiązywanie się z obowiązków i realizację zadań służbowych
na zajmowanym stanowisku;
3)
inicjatywę oraz podnoszenie kwalifikacji, a także umiejętności samodzielnego wyszukiwania
i zdobywania niezbędnych informacji;
4)
umiejętność planowania i organizowania pracy, z uwzględnieniem zdolności stopniowania
zadań według ich ważności, oraz sprawność i terminowość realizacji zadań;
5)
umiejętność pracy w zespole, z uwzględnieniem przejawiania postawy sprzyjającej kształtowaniu
dobrej atmosfery pracy, niepowodowania sytuacji konfliktowych, a w razie potrzeby
udzielania pomocy i doradzania;
6)
komunikatywność, z uwzględnieniem umiejętności przekazywania, odbierania i rozumienia
informacji w mowie i piśmie, jasnego i wyrazistego formułowania wypowiedzi w sposób
gwarantujący ich zrozumienie;
7)
zdolność analitycznego myślenia, z uwzględnieniem umiejętności oceny wartości informacji,
ich źródeł i wyboru oraz interpretowania, wyciągania wniosków;
8)
samodzielność, z uwzględnieniem umiejętności działania bez angażowania innych osób
oraz konieczności nadzoru przełożonych;
9)
motywację i kreatywność, z uwzględnieniem umiejętności tworzenia nowych rozwiązań
oraz doskonalenia już istniejących, inicjowania działań i przyjmowania odpowiedzialności
za nie;
10)
dyspozycyjność, z uwzględnieniem możliwości i gotowości podejmowania oraz realizacji
zadań i czynności służbowych;
11)
radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, z uwzględnieniem umiejętności stanowczego
i zdecydowanego działania w sytuacjach nietypowych, gdy nie wystarczają obowiązujące
(standardowe) procedury postępowania, odporność na stres, opanowanie emocjonalne,
umiejętność dostosowania działań do szybko zmieniających się warunków i sytuacji;
12)
przestrzeganie etyki zawodowej i zdyscyplinowanie, z uwzględnieniem przestrzegania
zasad wynikających ze złożonego ślubowania.