|
I. KURS NA EKSPERTA ADN (podstawowy)
|
|
Wymagania dotyczące szkolenia ekspertów - część ogólna kursu podstawowego
|
|
I) Ogólna część powinna obejmować co najmniej następujące informacje: Ogólne: Cele i struktura ADN. Konstrukcja i wyposażenie:
|
|
-
konstrukcja i wyposażenie statków podlegających ADN.
|
|
Techniki pomiarowe:
|
|
-
pomiary toksyczności, zawartości tlenu, wybuchowości.
|
|
Wiedza o produktach:
|
|
-
klasyfikacja i charakterystyka zagrożeń towarów niebezpiecznych.
|
|
Załadunek, wyładunek i przewóz:
|
|
-
załadunek, wyładunek, wymagania dotyczące ogólnej eksploatacji oraz wymagania dotyczące
przewozu.
|
|
Dokumenty:
|
|
-
dokumenty, które powinny znajdować się na pokładzie podczas przewozu.
|
|
Zagrożenia i środki zapobiegawcze:
|
|
-
ogólne środki bezpieczeństwa.
|
|
Ćwiczenia praktyczne:
|
|
-
ćwiczenia praktyczne, szczególnie w odniesieniu do wchodzenia do pomieszczeń, używania
gaśnic, sprzętu przeciwpożarowego oraz osobistego wyposażenia ochronnego, jak również
detektorów gazów łatwopalnych, mierników tlenu i toksymetrów.
|
|
Stateczność:
|
|
-
parametry i poziomy stateczności,
|
|
-
przechyły,
|
|
-
przykłady obliczeń,
|
|
-
stateczność awaryjna, stany pośrednie i końcowy zatopienia,
|
|
-
wpływ powierzchni swobodnych,
|
|
-
zmiana stateczności na bazie kryteriów stateczności wyjściowej,
|
|
-
zmiana stateczności z udziałem krzywych ramienia dźwigni,
|
|
-
zastosowanie urządzenia kontrolującego stan załadowania,
|
|
-
użycie urządzenia kontrolującego stan załadowania do obliczania załadowania,
|
|
-
zastosowanie książki stateczności zgodnie z działem 9.3 ADN.
|
|
oraz do wyboru (część specjalistyczna):
|
|
I A) Część dotycząca „statków przewożących ładunek suchy” powinna obejmować co najmniej
następujący zakres programowy kursu: Konstrukcja i wyposażenie:
|
|
-
konstrukcja i wyposażenie statków do przewozu ładunków suchych.
|
|
Zajmowanie się ładowniami i przyległymi pomieszczeniami:
|
|
-
odgazowanie, czyszczenie, konserwacja,
|
|
-
wentylacja ładowni i przestrzeni poza obszarami ochranianymi.
|
|
Załadunek, wyładunek i przewóz:
|
|
-
wymagania dotyczące załadunku, wyładunku, ogólnej eksploatacji i przewozu,
|
|
-
oznakowanie sztuk przesyłki.
|
|
Dokumenty:
|
|
-
dokumenty, które powinny być na pokładzie w czasie przewozu.
|
|
Zagrożenia i środki zapobiegawcze:
|
|
-
ogólne środki bezpieczeństwa,
|
|
-
osobisty sprzęt ochrony i bezpieczeństwa.
|
|
Lub
|
|
I B) Część dotycząca zbiornikowców powinna obejmować co najmniej następujący zakres
programowy kursu:
|
|
Konstrukcja i wyposażenie:
|
|
-
konstrukcja i wyposażenie zbiornikowców,
|
|
-
wentylacja,
|
|
-
systemy załadunku i wyładunku.
|
|
Zajmowanie się zbiornikami ładunkowymi i przyległymi pomieszczeniami:
|
|
-
odgazowywanie, czyszczenie, konserwacja,
|
|
-
podgrzewanie i chłodzenie ładunku,
|
|
-
manipulowanie naczyniami dla ładunków resztkowych.
|
|
Techniki pomiaru i próbkowania:
|
|
-
pomiary toksyczności, zawartości tlenu i wybuchowości,
|
|
-
pobieranie próbek.
|
|
Załadunek, rozładunek i przewóz:
|
|
-
załadunek, rozładunek, ogólne wymagania eksploatacyjne i przewozowe.
|
|
Dokumenty:
|
|
-
dokumenty, które powinny być na pokładzie w czasie przewozu.
|
|
Zagrożenia i środki zapobiegawcze:
|
|
-
środki zapobiegawcze oraz ogólnego bezpieczeństwa,
|
|
-
iskrzenie,
|
|
-
osobiste wyposażenie ochrony i bezpieczeństwa,
|
|
-
pożary i pożarnictwo.
|
|
II. KURS NA EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU GAZÓW
|
|
Kurs specjalistyczny dotyczący gazów powinien obejmować co najmniej następujący zakres
programowy:
|
|
Znajomość fizyki i chemii:
|
|
-
prawa gazowe, np. Boyle’a, Gay-Lussaca i podstawowe;
|
|
-
ciśnienia cząstkowe i mieszaniny, np. definicje i proste obliczenia, wzrost ciśnienia
oraz odgazowanie zbiorników ładunkowych;
|
|
-
liczba Avogadro i obliczanie masy idealnego gazu oraz zastosowanie formuły masy;
|
|
-
gęstość masowa, gęstość względna i objętość cieczy, np. gęstość i objętość w stosunku
do wzrostu temperatury oraz maksymalnego stopnia napełnienia;
|
|
-
ciśnienie i temperatura krytyczna;
|
|
-
polimeryzacja, np. problemy teoretyczne i praktyczne, warunki przewozu;
|
|
-
parowanie, skraplanie, np. definicja, stosunek objętości cieczy do objętości pary;
|
|
-
mieszanki, np. ciśnienie pary, mieszaniny i charakterystyki zagrożeń;
|
|
-
związki i wzory chemiczne.
|
|
Praktyka:
|
|
-
mycie zbiorników ładunkowych, np. mycie w przypadku zmiany ładunku, dodanie powietrza
do ładunku, metoda mycia (odgazowania) przed wejściem do zbiorników ładunkowych;
|
|
-
pobieranie próbek;
|
|
-
zagrożenie wybuchem;
|
|
-
zagrożenia zdrowotne;
|
|
-
pomiary stężenia gazu, np. jakiego przyrządu używać i jak;
|
|
-
monitorowanie zamkniętych przestrzeni i wchodzenie do nich;
|
|
-
świadectwo odgazowania i pracy dozwolonej;
|
|
-
stopień napełnienia i przepełnienia;
|
|
-
urządzenia bezpieczeństwa;
|
|
-
pompy i sprężarki.
|
|
Środki awaryjne:
|
|
-
obrażenia fizyczne, np. materiały na skórze, wdychanie gazu, pomoc;
|
|
-
nieprawidłowości dotyczące ładunku, np. przeciek w połączeniu, przepełnienie, polimeryzacja
oraz zagrożenia w pobliżu statku.
|
|
III. KURS NA EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU CHEMIKALIÓW
|
|
Kurs specjalistyczny dotyczący chemikaliów powinien obejmować co najmniej następujący
zakres programowy:
|
|
Znajomość fizyki i chemii:
|
|
-
produkty chemiczne, np. molekuły, atomy, stan fizyczny, kwasy, zasady, utlenianie;
|
|
-
gęstość masowa, gęstość względna, ciśnienie i objętość cieczy, np. gęstość, objętość
i ciśnienie z punktu widzenia wzrostu temperatury, maksymalnego stopnia napełnienia;
|
|
-
temperatura krytyczna;
|
|
-
polimeryzacja, np. problemy teoretyczne i praktyczne, warunki przewozu;
|
|
-
mieszaniny, np. ciśnienie pary, mieszanin, charakterystyka zagrożeń;
|
|
-
związki i wzory chemiczne.
|
|
Praktyka:
|
|
-
czyszczenie zbiorników ładunkowych, np. odgazowanie, mycie, ładunki resztkowe i naczynia
dla ładunków resztkowych;
|
|
-
załadunek i wyładunek, np. systemy rurociągów pary, urządzenia szybkiego zamykania,
wpływ temperatury;
|
|
-
pobieranie próbek;
|
|
-
niebezpieczeństwo wybuchu;
|
|
-
zagrożenia dla zdrowia;
|
|
-
pomiary stężenia gazu, np. którego przyrządu użyć i jak;
|
|
-
nadzorowanie przestrzeni zamkniętych i wchodzenie do nich;
|
|
-
świadectwa odgazowania i pracy dozwolonej;
|
|
-
stopień napełnienia i przepełnienia;
|
|
-
instalacje bezpieczeństwa;
|
|
-
pompy i sprężarki.
|
|
Środki awaryjne:
|
|
-
obrażenia fizyczne, np. kontakt z ładunkiem, wdychanie gazu, pomoc;
|
|
-
wady związane z towarem, np. przeciek w połączeniach, przepełnienie, polimeryzacja
oraz zagrożenia w sąsiedztwie statku.
|