Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznejz dnia 12 kwietnia 2019 r.w sprawie przyznania spółdzielni socjalnej środków na utworzenie stanowiska pracy i finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych 1)Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2329).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 26g ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych   (Dz. U. z 2018 r. poz. 511, 1000, 1076, 1925, 2192 i 2354) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej jednorazowo środków na utworzenie stanowiska pracy dla skierowanej osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, zwanej dalej „osobą niepełnosprawną”;

2)

szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;

3)

formy zabezpieczenia zwrotu środków, o których mowa w pkt 1 lub 2, w przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich przyznania.

§ 2.

1.

Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej:

1)

mogą zostać przyznane na poniesienie planowanych wydatków niezbędnych do utworzenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, jeżeli wydatki te zostały uwzględnione we wniosku o przyznanie środków na utworzenie stanowiska pracy lub finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, zwanego dalej „wnioskiem”;

2)

obejmują kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług związanych z utworzeniem stanowiska pracy, w stosunku do której, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało prawo do obniżenia o tę kwotę kwoty podatku należnego.

2.

Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zwane dalej „środkami”, są:

1)

udzielane proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej;

2)

finansowane w części, w jakiej nie zostały sfinansowane w ramach pomocy udzielonej z innych środków publicznych na ten sam cel.

§ 3.

1.

Spółdzielnia socjalna, zwana dalej „wnioskodawcą”, może otrzymać środki po złożeniu wniosku do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej.

2.

Wniosek zawiera:

1)

oznaczenie wnioskodawcy, w tym:

a)

nazwę i adres siedziby wnioskodawcy,

b)

telefon lub faks,

c)

adres e-mail, jeśli wnioskodawca taki posiada,

d)

numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

e)

numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),

f)

numer identyfikacji podatkowej (NIP),

g)

datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,

h)

symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

2)

wnioskowaną kwotę środków wraz z kalkulacją wydatków do sfinansowania z tych środków;

3)

informację o rodzaju pracy, jaka będzie wykonywana przez osobę niepełnosprawną, oraz o wymiarze czasu pracy tej osoby;

4)

informację o wymaganych kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym niezbędnym do wykonywania pracy przez osobę niepełnosprawną;

5)

proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu przyznanych środków;

6)

oświadczenie wnioskodawcy o:

a)

zgodności danych podanych we wniosku ze stanem prawnym i faktycznym,

b)

nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

c)

niezaleganiu z opłacaniem w terminie podatków i innych danin publicznych,

d)

niezmniejszaniu wymiaru czasu pracy pracownika i nierozwiązaniu z nim stosunku pracy w drodze wypowiedzenia dokonanego przez wnioskodawcę albo na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku;

7)

podpis osoby lub osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.

3.

Wniosek, który dotyczy środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, zawiera również:

1)

liczbę stanowisk pracy przewidzianych do utworzenia z udziałem wnioskowanych środków, zwanych dalej „stanowiskami pracy”;

2)

kalkulację wydatków na utworzenie poszczególnych stanowisk pracy uwzględniającą szczegółową specyfikację przewidywanych wydatków dotyczących utworzenia stanowisk pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii;

3)

informację o wkładzie własnym wnioskodawcy, jeżeli taki wkład przewiduje.

4.

Wniosek, który dotyczy środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zawiera również informację o przewidywanym okresie jej zatrudnienia oraz planowanej wysokości kosztów wynagrodzenia do sfinansowania.

5.

Do wniosku wnioskodawca dołącza wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis , pomocy de minimis w sektorze rolnym i pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz informacje określone w przepisach w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis .

§ 4.

Starosta nie bierze pod uwagę zastosowanych przez wnioskodawcę fotokodów, w tym kodów QR, oznaczeń lub etykiet ułatwiających identyfikację dokumentu, w tym etykiet dźwiękowych i etykiet pisanych alfabetem Braille`a, ułatwiających identyfikację złożonego wniosku oraz dokumentów, w związku z wnioskowaniem o środki oraz rozliczeniem się z nich.

§ 5.

1.

Starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.

2.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta:

1)

informuje wnioskodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz

2)

wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

3.

Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie wnioskodawcy.

4.

W przypadku niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, lub terminu określonego zgodnie z ust. 3, starosta informuje wnioskodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania.

5.

Starosta, rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:

1)

potrzeby lokalnego rynku pracy;

2)

liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu;

3)

wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie wnioskodawcy środków.

6.

Starosta, rozpatrując wniosek dotyczący środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, bierze również pod uwagę:

1)

kalkulację wydatków, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 2;

2)

wkład wnioskodawcy w utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.

7.

Starosta może wzywać wnioskodawcę do przedstawienia niezbędnych dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku lub dokumentów dotyczących zabezpieczenia zwrotu środków.

§ 6.

1.

Starosta pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

2.

W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta sporządza uzasadnienie.

3.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta informuje pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, wnioskodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy.

4.

Negocjacje kończą się uzgodnieniem warunków umowy i sporządzeniem protokołu z negocjacji.

5.

W przypadku nieuzgodnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, umowy nie zawiera się. Termin ten podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli zakończenie negocjacji nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po jego stronie.

§ 7.

1.

W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji starosta zawiera umowę z wnioskodawcą.

2.

Umowa zawiera w szczególności:

1)

zobowiązanie starosty do:

a)

wypłaty przyznanych środków w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,

b)

wypłaty różnicy pomiędzy kwotą ustaloną w wyniku negocjacji a kwotą wypłaconą, w przypadku poinformowania przez wnioskodawcę, do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym upłynął termin obowiązywania umowy, o otrzymaniu kwoty niższej od ustalonej,

c)

co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez wnioskodawcę, w czasie obowiązywania umowy;

2)

zobowiązanie wnioskodawcy do:

a)

przeznaczenia przyznanych środków na cele i rodzaje wydatków określone w umowie,

b)

zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy,

c)

podania swojego numeru rachunku bankowego,

d)

udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,

e)

umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 1 lit. c,

f)

informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy niezwłocznie po ich wystąpieniu,

g)

rozliczenia otrzymanych środków w terminie określonym w umowie,

h)

zwrotu otrzymanych środków oraz odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie 3 miesięcy od dnia:
  •   -  
    otrzymania wezwania starosty do zapłaty, w przypadku naruszenia przez wnioskodawcę co najmniej jednego z warunków umowy, albo
  •   -  
    ujawnienia przez wnioskodawcę informacji o wypłaceniu przez starostę środków w wysokości wyższej od ustalonej w wyniku negocjacji,

i)

zabezpieczenia zwrotu kwoty środków w formie określonej w ust. 9.

3.

Odsetek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. h, nie nalicza się, jeżeli środki zostały wypłacone wnioskodawcy w wysokości wyższej od należnej z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy.

4.

Umowa dotycząca środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:

1)

zatrudniania osoby niepełnosprawnej na utworzonym stanowisku pracy nieprzerwanie przez okres:

a)

co najmniej 12 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie nieprzekraczającej sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, albo

b)

co najmniej 24 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie wyższej od sześciokrotności i nie wyższej od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia;

2)

przedłożenia staroście wykazu i zestawienia wydatków poniesionych na utworzenie stanowiska pracy, wraz z dowodami ich poniesienia, w terminie określonym w umowie;

3)

zwrotu kwoty stanowiącej równowartość kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług sfinansowanych z przyznanych środków, w stosunku do której wnioskodawca nabył, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

a)

w terminie 90 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,

b)

w terminie 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu kwoty podatku, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, wynika kwota do zwrotu;

4)

poinformowania starosty o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej, istnieniu stanowiska pracy oraz sposobie jego wykorzystania - w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.

5.

Umowa dotycząca środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:

1)

zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres i w wymiarze czasu pracy określonym w umowie;

2)

przedłożenia staroście dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów zgodnie z § 8 ust. 2 i 3;

3)

przekazania staroście informacji o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.

6.

Nie nalicza się kwoty zwrotu środków oraz odsetek od środków, w przypadku naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 4 pkt 4 lub ust. 5 pkt 3.

7.

Umowa wygasa z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba niepełnosprawna nie świadczyła pracy w związku z przebywaniem na urlopie bezpłatnym przez okres co najmniej 14 dni.

8.

Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.

9.

Formą zabezpieczenia zwrotu kwoty środków może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada rachunku bankowego lub akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

10.

W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną, poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, a także oświadczenie o poręczeniu umowy. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.

11.

Terminy, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2 lit. h i ust. 4 pkt 3, podlegają przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli niezachowanie terminu nastąpiło z przyczyn nieleżących po jego stronie.

§ 8.

1.

Starosta przekazuje środki na rachunek bankowy wskazany w umowie, o której mowa w § 7, w terminie 14 dni od dnia:

1)

zawarcia tej umowy:

a)

w przypadku środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,

b)

w przypadku pierwszej wypłaty środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;

2)

przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 - w przypadku drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej.

2.

Przekazanie drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w okresie wskazanym w umowie, następuje po comiesięcznym przekazaniu przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w szczególności:

1)

kopii dokumentu potwierdzającego pokwitowanie odbioru wynagrodzenia lub kopii przelewu wynagrodzenia na rachunek osoby niepełnosprawnej;

2)

kopii dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy;

3)

oświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

3.

Wnioskodawca, w terminie miesiąca od dnia upływu okresu, na jaki zostały przyznane środki na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, przekazuje staroście dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów, w szczególności kopie dokumentów potwierdzających pokwitowanie odbioru wynagrodzeń lub kopie przelewów wynagrodzeń na rachunek osoby niepełnosprawnej, kopie dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy oraz zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

§ 9.

Środki mogą być przyznawane jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis   (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9 oraz Dz. Urz. UE LI 51 z 22.02.2019, str. 1) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014, str. 45).

§ 10.

Rozporządzenie obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 r.

§ 11.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2329).