|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Wykaz urządzeń oraz szczegółowe wymagania, które muszą być spełnione przez te urządzenia
|
Rodzaj tachografów
|
Rodzaj działalności 2)
|
Dokumenty potwierdzające spełnianie szczegółowych wymagań przez te urządzenia
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
1
|
Urządzenie do wyznaczania błędów długości drogi i prędkości tachografów:
|
TA, TC
|
I,S,P
|
Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd administracji miar
|
|
|
1)
urządzenie, w skład którego wchodzą:
|
|
|
oraz
|
|
|
a)
urządzenie do napędzania tachografu (impulsowo lub mechanicznie),
|
|
|
świadectwo wzorcowania wykonanego okresowo przez organ administracji miar lub laboratorium
akredytowane, wykonane co najmniej raz w przedziale dwóch lat, lub świadectwo sprawdzenia
wykonanego przez wytwórcę urządzenia.
|
|
|
b)
przyrząd do wyznaczania wartości poprawnych prędkości,
|
|
|
|
|
|
c)
przyrząd do wyznaczania wartości poprawnych długości drogi
|
|
|
|
|
|
albo
|
|
|
|
|
|
2)
urządzenie wyznaczające w sposób automatyczny błędy długości drogi i prędkości.
|
|
|
|
|
|
Dokładność urządzeń powinna umożliwiać wyznaczenie wartości błędów długości drogi
i prędkości z dokładnością umożliwiającą porównanie uzyskanego wyniku:
|
|
|
|
|
|
1)
dla TA:
|
|
|
|
|
|
a)
nowych i po naprawie - wymagania zawarte w części „III. Wymagania dotyczące konstrukcji
urządzenia rejestrującego” załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f) pkt 14),
|
|
|
|
|
|
b)
zainstalowanych i sprawdzanych okresowo - wymagania zawarte w części „III. Wymagania
dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego” załącznika I do rozporządzenia 165/2014
w lit. f) pkt 2 i 34),
|
|
|
|
|
|
2)
dla TC - wymagania zawarte w rozdziale „III. Wymagania odnośnie do konstrukcji i
funkcjonalności urządzenia rejestrującego” załącznika IB do rozporządzenia 3821/85
w pkt 2.
|
|
|
|
|
2
|
Urządzenie do kontroli zegara tachografów - umożliwiające wyznaczenie względnego przyrostu
błędu zegara tachografu z dokładnością umożliwiającą porównanie uzyskanego wyniku
z wymaganiami zawartymi w części „III. Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia
rejestrującego” załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f) pkt 1 i 24).
|
TA
|
S,P
|
Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd administracji miar oraz świadectwo wzorcowania wykonanego okresowo przez organ administracji miar lub laboratorium
akredytowane, wykonane co najmniej raz w przedziale dwóch lat, lub świadectwo sprawdzenia
wykonanego przez wytwórcę urządzenia.
|
|
3
|
Urządzenie do wyznaczania współczynnika charakterystycznego pojazdu, umożliwiające
pomiar liczby impulsów (lub obrotów) oraz obliczenie liczby impulsów (lub obrotów)
przypadających na 1 km przebytej drogi w warunkach normalnych.
|
TA, TC
|
S,P
|
|
4
|
Urządzenie do odczytu i programowania stałej tachografu w zakresie co najmniej (4000-25
000) imp/km.
|
TA
|
I,S,P
|
|
5
|
Urządzenie do wyznaczania obwodu tocznego kół pojazdu umożliwiające wyznaczenie wartości
w zakresie do 3500 mm.
|
TA, TC
|
S,P
|
Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd administracji miar.
|
|
6
|
Manometr do opon pojazdów mechanicznych o zakresie pomiarowym co najmniej (2-10) barów.
|
TA, TC
|
S,P
|
Dowód prawnej kontroli metrologicznej (legalizacji) manometru.
|
|
7
|
Kontrolny odcinek pomiarowy lub urządzenie rolkowe. Kontrolny odcinek pomiarowy (baza
drogowa) powinien być wytyczony w obrębie każdego z miejsc prowadzenia działalności
z trwale zainstalowanymi wskazami początkowym i końcowym. Urządzenie rolkowe powinno
umożliwiać symulację przebytej drogi.
|
TA, TC
|
S,P
|
Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd administracji miar oraz dokument potwierdzający prawo do korzystania
z terenu, na którym odcinek został wytyczony.
|
|
8
|
Urządzenie umożliwiające kalibrację tachografów cyfrowych, w tym ustawienie i kontrolę
zegara tachografu, w zakresie rozdziału „VI. Sprawdzenia, inspekcje i naprawy” załącznika
IB do rozporządzenia 3821/85 w zakresie określonym przepisami pkt 2-45).
|
TC
|
S,P
|
Deklaracja producenta urządzenia o zakresie przydatności urządzenia, potwierdzona
przez administrację miar.
|
|
9
|
Urządzenie i oprogramowanie do pobierania i przechowywania danych z tachografów cyfrowych
i kart w formacie umożliwiającym ich ponowne odczytanie z zachowaniem wymaganych poświadczeń.
|
TC
|
S,P,N
|
|
10
|
Kanał, najazd lub podnośnik samochodowy umożliwiający dostęp do podwozia pojazdu.
|
TA, TC
|
I,S,P,N
|
Dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do korzystania z terenu, na którym się
znajduje.
|
|
11
|
Oznakowane miejsce postojowe dla pojazdu.
|
|
12
|
Urządzenie umożliwiające odczytanie wartości zarejestrowanych na wykresówkach lub
porównanie zarejestrowanych wartości z wymaganiami zawartymi w części „III. Wymagania
dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego” załącznika I do rozporządzenia 165/2014
w lit. f) pkt 1-44).
|
TA
|
S,P
|
Potwierdzenie przydatności urządzenia wydane przez producenta lub urząd administracji
miar.
|
|
13
|
Przewód łączący czujnik ruchu z przyrządem rejestrującym, umożliwiający zasilanie
i wymianę informacji pomiędzy czujnikiem ruchu a przyrządem rejestrującym, w tym parowanie
czujnika.
|
TC
|
S,P,N
|
Deklaracja producenta.
|
|
14
|
Termometr do pomiaru temperatury otoczenia o zakresie pomiarowym co najmniej (0-40)°C.
|
TA
|
S,P
|
Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd administracji miar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli:
1) TA - tachograf analogowy, TC - tachograf cyfrowy.
2) S - sprawdzanie, P - przeglądy, I - instalacje, N - naprawy.
3) Świadectwo ekspertyzy potwierdza przydatność urządzenia odpowiednio do instalacji,
sprawdzania lub przeglądów tachografów, określa charakterystykę urządzenia, zakres
zastosowania, wartości dopuszczalne błędów, oraz zakres kontroli okresowej (wzorcowania
lub sprawdzenia przez producenta) oraz jej częstotliwość - w przypadku kiedy nie jest
to określone w inny sposób przez urzędy administracji miar.
4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie
Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie
drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu
drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1).
5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń
rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985,
str. 8, Dz. Urz. WE L 318 z 17.11.1990, str. 20, Dz. Urz. WE L 353 z 17.12.1990, str.
12, Dz. Urz. WE L 374 z 22.12.1992, str. 12, Dz. Urz. WE L 256 z 26.10.1995, str.
8, Dz. Urz. WE L 154 z 12.06.1997, str. 21, Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1,
Dz. Urz. WE L 207 z 05.08.2002, str. 1, Dz. Urz. WE L 236 z 23.09.2003, str. 33, Dz.
Urz. WE L 284 z 31.10.2003, str. 1, Dz. Urz. UE L 71 z 10.03.2004, str. 3, Dz. Urz.
UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 1, Dz. Urz. UE
L 176 z 06.07.2007, str. 42, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L
87 z 31.03.2009, str. 109, Dz. Urz. UE L 339 z 22.12.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L 158
z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2014, str. 19 i Dz. Urz. UE L 25 z
02.02.2016, str. 46).