1.
Komisja powypadkowa, ustalając okoliczności i przyczyny wypadku oraz związek wypadku
ze służbą, uwzględnia udokumentowane okoliczności i przyczyny wypadku oraz inne zebrane
dowody mające związek z wypadkiem lub jego skutkami.
2.
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że wyłączną przyczyną wypadku było umyślne lub rażąco
niedbałe działanie albo zaniechanie funkcjonariusza, który uległ wypadkowi, naruszające
obowiązujące przepisy lub pozostające w sprzeczności z rozkazami, wykazuje wyłączny
związek tego działania albo zaniechania funkcjonariusza, który uległ wypadkowi, z
powstaniem wypadku, oraz wskazuje:
1)
przepis, który został przez funkcjonariusza, który uległ wypadkowi, naruszony, lub
rozkaz, który nie został przez niego wykonany;
2)
czy i w jaki sposób przełożeni funkcjonariusza, który uległ wypadkowi, zapewnili warunki
do stosowania przepisów lub wykonywania rozkazów, czy sprawowali właściwy nadzór nad
przestrzeganiem przepisów lub wykonywaniem rozkazów, a także czy funkcjonariusz, który
uległ wypadkowi, był przeszkolony w zakresie znajomości przepisów;
3)
czy funkcjonariusz, który uległ wypadkowi, posiadał umiejętności potrzebne do wykonywania
określonych czynności mających związek z wypadkiem.
3.
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że wyłączną przyczyną wypadku było zachowanie funkcjonariusza,
który uległ wypadkowi, spowodowane jego stanem po spożyciu alkoholu, środków odurzających,
substancji psychotropowych lub innych substancji o podobnym działaniu albo że uraz
lub śmierć funkcjonariusza, który uległ wypadkowi, zostały spowodowane przez niego
umyślnie, wykazuje związek tego zachowania funkcjonariusza z powstaniem wypadku.
4.
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że wypadek nie pozostawał w związku z pełnieniem
służby odpowiednio w Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Państwowej
Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa, wykazuje brak przesłanek wymienionych
w art. 3 ust. 1 ustawy.