Pismo w postępowaniu sądowym (pismo strony) obejmuje wnioski i oświadczenia stron
składane poza rozprawą.
”
;
2)
w art. 46 § 2 otrzymuje brzmienie:
„
§ 2.
Pismo strony powinno ponadto zawierać w przypadku:
1)
gdy jest pierwszym pismem w sprawie:
a)
oznaczenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby
i adresów stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
b)
numer PESEL strony wnoszącej pismo, będącej osobą fizyczną, oraz numer PESEL jej przedstawiciela
ustawowego, jeżeli są obowiązani do jego posiadania albo posiadają go, nie mając takiego
obowiązku, lub
c)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku - numer identyfikacyjny
REGON albo numer w innym właściwym rejestrze lub ewidencji, albo numer identyfikacji
podatkowej strony wnoszącej pismo, niebędącej osobą fizyczną, która nie ma obowiązku
wpisu we właściwym rejestrze lub ewidencji, jeżeli jest ona obowiązana do jego posiadania,
d)
oznaczenie przedmiotu sprawy;
2)
dalszych pism procesowych - sygnaturę akt.
”
;
3)
w art. 48 § 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„
§ 3.
Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność
z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie
pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, doradcą
podatkowym lub radcą Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez występującego
w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym,
doradcą podatkowym lub radcą Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej ma
charakter dokumentu urzędowego.
”
;
4)
w art. 54:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:
„
§ 2.
Organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi
aktami sprawy i odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub elektronicznej, w
terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. Skargę wniesioną za pośrednictwem
konsula minister właściwy do spraw zagranicznych przekazuje sądowi wraz z kompletnymi
i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub
elektronicznej, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia jej otrzymania przez konsula.
”
,
b)
dodaje się § 5 i 6 w brzmieniu:
„
§ 5.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
sposób oraz szczegółowe warunki przekazywania skargi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią
na skargę do sądu przez organ, o którym mowa w § 1, oraz ministra właściwego do spraw
zagranicznych przekazującego skargę wniesioną za pośrednictwem konsula.
§ 6.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 5,
uwzględni formę lub postać, w której została wniesiona skarga, postać akt sprawy,
której dotyczy skarga, oraz potrzebę zachowania jednolitego standardu i bezpieczeństwa
przekazywanych akt sprawy, skargi i odpowiedzi na skargę.
”
;
5)
w art. 66:
a)
w § 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„
W toku sprawy adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, rzecznicy patentowi i Prokuratoria
Generalna Rzeczypospolitej Polskiej doręczają sobie nawzajem pisma bezpośrednio za
potwierdzeniem odbioru i oznaczeniem daty lub przesyłką poleconą.
”
,
b)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„
§ 1a.
Przepis § 1 nie dotyczy pism wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego, podlegających
doręczeniu adwokatowi, radcy prawnemu, doradcy podatkowemu, rzecznikowi patentowemu
lub Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, którzy stosują środki komunikacji
elektronicznej do odbioru pism.
”
;
6)
w art. 70 § 1 otrzymuje brzmienie:
„
§ 1.
Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadamiać sąd o każdej zmianie miejsca
zamieszkania, adresu do doręczeń, w tym adresu elektronicznego, lub siedziby.
”
;
7)
w art. 75 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„
§ 2.
Pisma w postępowaniu sądowym i orzeczenia mogą być doręczane w formie dokumentu elektronicznego
zawierającego dane z systemu teleinformatycznego sądu.
”
;
8)
w art. 100 w § 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„
Notatka urzędowa może być utrwalona w systemie teleinformatycznym sądu i opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
”
;
9)
w art. 101 dodaje się § 3 w brzmieniu:
„
§ 3.
Protokół może być utrwalony w systemie teleinformatycznym sądu i opatrzony kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.
”
;
10)
w art. 137 dodaje się § 5 w brzmieniu:
„
§ 5.
Wyrok może być utrwalony w systemie teleinformatycznym sądu i opatrzony kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.
”
;
11)
w art. 143 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„
§ 2.
Uzasadnienie wyroku może być utrwalone w systemie teleinformatycznym sądu i opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
”
;
12)
w art. 156 po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„
§ 2a.
W przypadku wyroku, o którym mowa w art. 137 § 5, wzmianka o sprostowaniu ma formę
dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
”
;
13)
w art. 205 § 4 otrzymuje brzmienie:
„
§ 4.
Przepisy § 2 i 3 stosuje się odpowiednio do strony reprezentowanej przez doradcę podatkowego,
rzecznika patentowego lub Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej.
”
;
14)
w art. 286:
a)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„
§ 1a.
Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli akta administracyjne sprawy są prowadzone w postaci
elektronicznej. Organowi administracji publicznej doręcza się odpis orzeczenia ze
stwierdzeniem jego prawomocności.
”
,
b)
§ 2 otrzymuje brzmienie:
„
§ 2.
Termin do załatwienia sprawy przez organ administracji określony w przepisach prawa
lub wyznaczony przez sąd liczy się od dnia doręczenia organowi akt albo, w przypadku,
o którym mowa w § 1a, odpisu orzeczenia.
Sąd, w odniesieniu do akt w postaci elektronicznej, udostępnia stronom akta sprawy
w swoim systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu strony w sposób określony
w art. 20a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848).
”
,
-
po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:
„
§ 5a.
Pełnomocnik, w celu uzyskania dostępu do akt sprawy w postaci elektronicznej, przed
uwierzytelnieniem w sposób, o którym mowa w § 5, podaje sądowi swój numer PESEL, jeżeli
jest obowiązany do jego posiadania albo posiada go, nie mając takiego obowiązku.
”
,
b)
w pkt 2 w art. 12b:
-
w § 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1)
w przypadku otrzymanego pisma w formie dokumentu elektronicznego, przez sporządzenie
uwierzytelnionego wydruku, z zachowaniem wymogów określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, jeżeli strona nie stosuje środków komunikacji elektronicznej do odbioru pism;
”
,
-
dodaje się § 5 w brzmieniu:
„
§ 5.
Sąd, doręczając stronie pierwsze pismo w sprawie w formie innej niż forma dokumentu
elektronicznego, informuje stronę o warunkach wnoszenia oraz doręczania pism przez
sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
”
,
c)
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„
3)
w art. 37 po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„
§ 1a.
Jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały
sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia, o którym mowa
w § 1, dokonuje się z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu
zaufanego albo podpisu osobistego. Odpisy pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów
wykazujących umocowanie uwierzytelniane elektronicznie sporządzane są w formatach
danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
”
;
4)
po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
„
Art. 37a.
Pełnomocnictwo udzielone w formie dokumentu elektronicznego podpisuje się kwalifikowanym
podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.”;
”
,
”
,
d)
w pkt 5 w art. 46:
-
§ 2a otrzymuje brzmienie:
„
§ 2a.
W przypadku gdy pismo strony jest wnoszone w formie dokumentu elektronicznego, powinno
ponadto zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisane przez stronę albo jej przedstawiciela
ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym
albo podpisem osobistym.
”
,
-
§ 2d otrzymuje brzmienie:
„
§ 2d.
Jeżeli pismo, o którym mowa w § 2a, nie zawiera adresu elektronicznego, sąd przyjmuje,
że właściwym jest adres elektroniczny, z którego nadano pismo wniesione w formie dokumentu
elektronicznego, a gdy wniesiono je w innej formie i zawiera ono żądanie, o którym
mowa w § 2c, doręczenie pism przez sąd następuje na adres wskazany zgodnie z § 2 pkt
1 lit. a, przy czym w pierwszym piśmie sąd poucza o warunku podania adresu elektronicznego
w żądaniu doręczania pism środkami komunikacji elektronicznej.
”
,
e)
pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„
7)
w art. 48 po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
„
§ 3a.
Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony w formie dokumentu elektronicznego, poświadczenie
jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 3, dokonuje się z wykorzystaniem kwalifikowanego
podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego. Odpisy dokumentów
poświadczane elektronicznie sporządzane są w formatach danych określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
”
;
8)
po art. 49 dodaje się art. 49a i art. 49b w brzmieniu:
„
Art. 49a.
Sąd potwierdza wniesienie pisma w formie dokumentu elektronicznego do swojej elektronicznej
skrzynki podawczej przez przesłanie urzędowego poświadczenia odbioru w rozumieniu
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne, na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.
Art. 49b.
1.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może określić wzory dokumentów elektronicznych,
które mogą być wykorzystywane w postępowaniu w sprawach sądowoadministracyjnych.
2.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego udostępnia wzory dokumentów elektronicznych,
o których mowa w ust. 1, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Naczelnego Sądu Administracyjnego.”;
”
,
”
,
f)
w pkt 9 uchyla się lit. b,
g)
uchyla się pkt 10,
h)
w pkt 12 w art. 74a:
-
w § 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„
Oświadczenie o rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej
składa się w formie dokumentu elektronicznego.
”
,
-
w § 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
pouczenie dotyczące sposobu odbioru pisma, a w szczególności sposobu identyfikacji
adresata pod wskazanym adresem elektronicznym w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym
przez sąd do obsługi doręczeń, oraz informację o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia
odbioru kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
”
,
-
§ 9 otrzymuje brzmienie:
„
§ 9.
W przypadku uznania pisma w formie dokumentu elektronicznego za doręczone sąd umożliwia
adresatowi pisma dostęp do treści pisma w formie dokumentu elektronicznego w systemie
teleinformatycznym sądu przez okres co najmniej trzech miesięcy od dnia uznania pisma
w formie dokumentu elektronicznego za doręczone oraz do informacji o dacie uznania
pisma za doręczone i datach wysłania zawiadomień, o których mowa w § 3 i 6.
”
;
2)
w art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Do postępowań prowadzonych na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 4, wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie tego przepisu, stosuje się przepisy
dotychczasowe, z tym że w postępowaniach tych strona może dokonać wyboru wnoszenia
pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wykorzystywanego przez sąd do obsługi
doręczeń oraz ich doręczania przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
”
.
Art. 3.
W ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji
elektronicznej oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1544 oraz z 2019 r. poz. 60) wprowadza się następujące zmiany:
1)
uchyla się art. 44;
2)
w art. 69 uchyla się pkt 5.
Art. 4.
W ustawie z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. z 2019 r. poz. 60 i 848) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 45 uchyla się pkt 3;
2)
w art. 54 uchyla się pkt 2.
Art. 5.
Do postępowań prowadzonych na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1, wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe, z tym że:
1)
w postępowaniach tych strona może dokonać wyboru wnoszenia pism za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego wykorzystywanego przez sąd do obsługi doręczeń oraz ich doręczania
przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
2)
do pierwszego pisma wniesionego przez stronę w danej sprawie po dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepis art. 46 § 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
Art. 6.
Uwierzytelnienie strony w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 12a §
5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do czasu przyłączenia
tego systemu do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej wymaga użycia:
1)
profilu zaufanego albo
2)
danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Art. 7.
1.
Organ, o którym mowa w art. 54 § 1 ustawy zmienianej w art. 1, dostosuje system elektronicznego
zarządzania dokumentacją w rozumieniu przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach, do szczegółowego sposobu oraz szczegółowych warunków przekazywania akt
sprawy, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 54 § 5 ustawy zmienianej
w art. 1, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2.
Do czasu dostosowania systemu, o którym mowa w ust. 1, organ przekazuje akta sprawy
do sądu w sposób przewidziany dla akt prowadzonych w postaci papierowej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do przekazywania przez ministra właściwego
do spraw zagranicznych akt sprawy, której dotyczy skarga wniesiona za pośrednictwem
konsula.
Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 maja 2019 r.
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych
innych ustaw, ustawę z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz
identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę z dnia 6 grudnia
2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1311, z 2016 r.
poz. 1579, z 2018 r. poz. 696 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60 i 848.