Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 10 czerwca 2020 r.w sprawie obowiązków organów prowadzących sprawy ewidencji ludności w zapewnieniu Państwowej Komisji Wyborczej wykonania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem rejestru wyborców i sporządzaniem spisów wyborców w wyborach powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego   (Dz. U. poz. 979) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa, związane ze sprawowanym przez Państwową Komisję Wyborczą nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem stałego rejestru wyborców, o którym mowa w art. 18 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy   (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504 oraz z 2020 r. poz. 568), zwanego dalej „rejestrem wyborców”, oraz sporządzaniem spisów wyborców, o których mowa w art. 26 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanych dalej „spisami wyborców”:

1)

obowiązki organów prowadzących sprawy ewidencji ludności, w zakresie:

a)

trybu udostępniania do kontroli niezbędnych dokumentów i informacji dotyczących osób objętych rejestrem wyborców i spisami wyborców,

b)

trybu udostępniania dokumentów i informacji z ewidencji ludności stanowiących podstawę aktualizacji rejestru wyborców,

c)

wykonywania wniosków wynikających z kontroli prowadzonej na zlecenie Państwowej Komisji Wyborczej,

d)

przekazywania informacji o liczbie mieszkańców ujętych w ewidencji ludności i liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców i spisów wyborców,

2)

zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie zapewnienia prawidłowości prowadzenia i aktualizowania rejestru wyborców oraz sporządzania spisów wyborców
- w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.

§ 2.

1.

Organ prowadzący ewidencję ludności udostępnia, posiadającemu pisemne upoważnienie wydane przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego lub właściwego dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego, pracownikowi Krajowego Biura Wyborczego:

1)

dane z rejestru wyborców oraz spisy wyborców, w tym wydruki z systemu teleinformatycznego,

2)

dokumenty i dane ewidencji ludności, w tym będące w posiadaniu organów prowadzących ewidencję ludności, odpisy skrócone akt stanu cywilnego, które stanowią podstawę wpisania lub skreślenia osób z rejestru wyborców i spisów wyborców,

3)

decyzje dotyczące wpisania wyborców na własny wniosek do rejestru wyborców i spisu wyborców oraz zawiadomień skierowanych w tej sprawie do właściwych urzędów gmin i zawiadomień otrzymanych z innych urzędów gmin,

4)

dokumenty dotyczące zgłoszeń zamiaru głosowania korespondencyjnego oraz przekazania wyborcy pakietu wyborczego,

5)

dokumenty dotyczące reklamacji wniesionych na nieprawidłowości w rejestrze wyborców i w spisach wyborców,

6)

zawiadomienia sądów o pozbawieniu osób praw wyborczych oraz o ustaniu przyczyn stanowiących podstawę pozbawienia praw wyborczych,

7)

inne dokumenty pozwalające ocenić poprawność i rzetelność prowadzonego rejestru wyborców i sporządzanych spisów wyborców
- w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców.

2.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępnia się do wglądu upoważnionemu pracownikowi Krajowego Biura Wyborczego, w obecności pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie spraw ewidencji ludności.

3.

Na wniosek upoważnionego pracownika Krajowego Biura Wyborczego, organ prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany dokonać odpowiednich wydruków danych z systemu ewidencji ludności dotyczących osób objętych ewidencją ludności oraz wpisanych do rejestru wyborców.

§ 3.

1.

Organ prowadzący ewidencję ludności realizuje zalecenia wynikające z kontroli rejestru wyborców i spisów wyborców.

2.

Do wystąpień Państwowej Komisji Wyborczej lub osób działających z jej upoważnienia zawierających wniosek o wykreślenie z rejestru wyborców bądź spisu wyborców osób, które z naruszeniem prawa zostały wpisane do rejestru wyborców bądź spisów wyborców, stosuje się odpowiednio przepisy o reklamacji na nieprawidłowości w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców.

3.

Przepis ust. 2 stosuje się także do wystąpienia zawierającego wniosek o sprostowanie niewłaściwych danych wyborcy wpisanego do rejestru wyborców bądź spisów wyborców.

§ 4.

1.

Organ prowadzący ewidencję ludności przekazuje Państwowej Komisji Wyborczej, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, informację o liczbie wyborców wpisanych do spisu oraz o liczbie mieszkańców w gminie w dniu następującym po dniu, w którym upływa termin sporządzenia spisu wyborców określony przez Marszałka Sejmu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego.

2.

Organ prowadzący ewidencję ludności, na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej, przekazuje, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, informację o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców w terminie trzech dni od dnia złożenia wniosku przez Państwową Komisję Wyborczą.

§ 5.

Organ prowadzący ewidencję ludności współdziała z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie aktualizacji rejestru wyborców dokonywanej za pomocą udostępnionego przez Krajowe Biuro Wyborcze programu informatycznego, który umożliwia bieżące przekazywanie danych dotyczących informacji dodatkowych o wpisaniu wyborcy na wniosek do rejestru wyborców danej gminy oraz informacji dodatkowych dotyczących skreślenia wyborcy z rejestru wyborców danej gminy.

§ 6.

Wojewodowie w ramach nadzoru nad prowadzeniem ewidencji ludności współdziałają z Krajowym Biurem Wyborczym w celu zapewnienia prawidłowego prowadzenia i aktualizacji danych ewidencji ludności w części objętej rejestrem wyborców i w tym zakresie:

1)

podejmują stosowne działania wynikające z okresowych ocen uwag i wniosków dotyczących stanu prowadzenia ewidencji ludności w gminach, przekazywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze i komisarzy wyborczych;

2)

inicjują wspólną kontrolę stanu ewidencji ludności i rejestru wyborców przy udziale przedstawicieli Krajowego Biura Wyborczego oraz zapewniają udział podległych im pracowników prowadzących sprawy z zakresu ewidencji ludności we wspólnych kontrolach inicjowanych przez Krajowe Biuro Wyborcze.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).