|
Kategoria 1: Ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje istotnych warunków zamówienia
|
|
Lp.
|
Rodzaj nieprawidłowości
|
Prawo krajowe dotyczące zamówień publicznych
|
Prawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
zwanego dalej „TSUE”1)
|
Opis nieprawidłowości
|
Stawka procentowa
|
|
1
|
Nieopublikowanie ogłoszenia o zamówieniu lub nieuzasadnione bezpośrednie udzielenie zamówienia (tj. niezgodna z prawem procedura
negocjacyjna bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu)
|
art. 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, z późn. zm.), zwanej dalej „Pzp”, lub art. 40 ust. 2
i 3 Pzp w związku z art. 48 ust. 1 Pzp art. 56 ust. 1, art. 60c ust. 1, art. 73c ust. 1, art. 115 ust. 1 oraz art. 138i Pzp
lub art. 138j Pzp art. 18 ust. 1 oraz art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie
koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, z późn. zm.)
|
art. 31 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r.
w sprawie udzielania koncesji (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 1, z późn. zm.),
zwanej dalej „dyrektywą 2014/23/UE” art. 26, art. 32 i art. 49 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z
dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE
(Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2014/24/UE” art. 44 i art. 67-69 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26
lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę
2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą
2014/25/UE”
|
Ogłoszenie o zamówieniu nie zostało opublikowane zgodnie z odpowiednimi przepisami
(np. publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zwanym dalej „Dz. Urz. UE”,
Biuletynie Zamówień Publicznych, zwanym dalej „BZP”, lub Bazie konkurencyjności, zwanej
dalej „BK”), kiedy jest to wymagane na podstawie właściwych przepisów. Dotyczy to również bezpośredniego udzielania zamówień lub procedur negocjacyjnych
bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli nie spełniono kryteriów
ich stosowania.
|
100%
|
|
Jak powyżej, przy czym ogłoszenie opublikowano za pomocą innych odpowiednich środków.
|
25%
|
|
2
|
Sztuczny podział zamówień na roboty budowlane / usługi / dostawy
|
art. 5b pkt 2 i art. 32-34 Pzp
|
art. 8 ust. 4 dyrektywy 2014/23/UE art. 5 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE art. 16 ust. 3 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-574/10 wyrok TSUE T-358/08 wyrok TSUE T-3 84/10
|
Projekt dotyczący robót budowlanych lub proponowany zakup pewnej ilości dostaw lub
usług zostaje sztucznie podzielony na kilka zamówień. W rezultacie wartość każdego
zamówienia dotyczącego części robót budowlanych / dostaw / usług jest niższa niż próg
określony we właściwych przepisach, co służy uniknięciu publikacji we właściwym publikatorze
(Dz. Urz. UE, BZP, BK) ogłoszenia dotyczącego całości prac, usług lub dostaw.
|
100% (stawkę tę stosuje się, jeżeli danego ogłoszenia o zamówieniu obejmującym roboty budowlane
/ dostawy / usługi nie opublikowano we właściwym publikatorze, tj. Dz. Urz. UE, mimo
że jest to wymagane na podstawie dyrektyw (dyrektywy 2014/23/UE, dyrektywy 2014/24/UE
lub dyrektywy 2014/25/UE), lub BZP, lub BK)
|
|
Jak powyżej, przy czym ogłoszenie opublikowano za pomocą innych odpowiednich środków,
na takich samych warunkach jak określone w lp. 1.
|
25%
|
|
3
|
Brak uzasadnienia powodu, dla którego zamówienia nie podzielono na części
|
art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp w związku z art. 7 ust. 1 Pzp
|
art. 46 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE
|
Instytucja zamawiająca nie wskazuje głównych powodów, dla których postanowiono nie
dzielić zamówienia na części lub nie umożliwiać składania ofert częściowych, co może
mieć wpływ na ograniczenie konkurencji.
|
5%
|
|
4
|
Nieprzestrzeganie terminów składania ofert lub terminów składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu4) lub brak przedłużania terminów składania ofert w przypadku wprowadzania istotnych zmian
w dokumentach zamówienia
|
art. 9a, art. 12a, art. 43, art. 49, art. 52, art. 56 ust. 2, art. 57 ust. 6, art.
60 ust. 3, art. 60c ust. 2 oraz art. 60e ust. 4 Pzp
|
art. 27-30, art. 47 ust. 1 i 3 oraz art. 53 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE art. 45-48, art. 66 ust. 3 oraz art. 73 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
|
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 85% lub termin jest
nie dłuższy niż 5 dni.
|
100%
|
|
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 50% (ale o mniej
niż 85%).
|
25%
|
|
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 30%) (ale o mniej
niż 50%) lub w przypadku wprowadzania istotnych zmian w dokumentach zamówienia nie przedłużono
terminów składania ofert.
|
10%
|
|
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o mniej niż 30%.
|
5%
|
|
5
|
Niezapewnienie potencjalnym oferentom/kandydatom wystarczającego czasu na uzyskanie
dokumentacji zamówienia lub ograniczenia w uzyskiwaniu dokumentacji zamówienia
|
art. l0d, art. 37, art. 38, art. 42 oraz art. 43 Pzp
|
art. 29 i art. 34 dyrektywy 2014/23/UE art. 22 i art. 53 dyrektywy 2014/24/UE art. 40 i art. 73 dyrektywy 2014/25/UE
|
Czas umożliwiający wykonawcom (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom) uzyskanie dokumentacji
zamówienia jest zbyt krótki (tj. krótszy niż 50% terminu składania ofert określonego
w dokumentacji przetargowej, zgodnie ze stosownymi przepisami, lub równy 50%) tego
terminu), co stwarza nieuzasadnioną przeszkodę w otwarciu zamówień publicznych na
konkurencję.
|
10%
|
|
Czas umożliwiający wykonawcom (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom) uzyskanie dokumentacji
zamówienia został skrócony, ale o mniej niż 80% terminu składania ofert, zgodnie ze
stosownymi przepisami.
|
5%
|
|
Czas umożliwiający wykonawcom (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom) uzyskanie dokumentacji
zamówienia wynosi 5 dni lub mniej lub jeżeli instytucja zamawiająca w żaden sposób nie zapewniła za pośrednictwem7) środków elektronicznych pełnego, bezpośredniego i darmowego dostępu do dokumentów
zamówienia, jak określono w art. 53 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, jest to poważna nieprawidłowość.
|
25%
|
|
6
|
Nieopublikowanie informacji o przedłużeniu terminów składania ofert9) lub brak przedłużenia terminów składania ofert
|
art. 38 Pzp
|
art. 3 i art. 39 dyrektywy 2014/23/UE art. 18 i art. 47 dyrektywy 2014/24/UE art. 36 i art. 66 dyrektywy 2014/25/UE
|
Początkowe terminy składania ofert (lub składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu) były prawidłowe zgodnie ze stosownymi przepisami, ale przedłużono
je bez odpowiedniej publikacji zgodnie ze stosownymi zasadami (tj. publikacji w Dz.
Urz. UE, BZP, BK), natomiast opublikowano tę informację (o przedłużonych terminach)
za pomocą innych odpowiednich środków (jak określono w lp. 1).
|
5%
|
|
Jak powyżej oraz brak publikacji informacji (o przedłużonych terminach) za pomocą
innych odpowiednich środków (jak określono w lp. 1) lub brak przedłużenia terminów składania ofert, w przypadku gdy, bez względu na przyczynę,
nie dostarczono najpóźniej sześć dni przed ustalonym terminem składania ofert dodatkowych
informacji, mimo że wykonawca zwrócił się o nie w odpowiednim czasie.
|
10%
|
|
7
|
Przypadki, w których zastosowanie procedury konkurencyjnej z negocjacjami lub dialogu
konkurencyjnego jest nieuzasadnione
|
art. 55 ust. 1 i art. 60b ust. 1 Pzp
|
art. 26 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE
|
Instytucja zamawiająca udziela zamówienia w drodze procedury konkurencyjnej z negocjacjami
lub dialogu konkurencyjnego w sytuacjach nieprzewidzianych w dyrektywie 2014/24/UE
oraz w Pzp.
|
25%
|
|
Przypadki, w których instytucja zamawiająca zapewniła pełną przejrzystość, w tym uzasadnienie
zastosowania tych procedur w dokumentach zamówienia, nie ograniczyła liczby odpowiednich
kandydatów do złożenia początkowej oferty, a podczas negocjacji przetargowych zapewniono
równe traktowanie wszystkich oferentów.
|
10%
|
|
8
|
Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych11)
|
przepisy działu III rozdziału 1 lub 2 Pzp obejmujące: - umowy ramowe, - dynamiczny system zakupów, - katalogi elektroniczne
|
art. 33-39 dyrektywy 2014/24/UE art. 51-57 dyrektywy 2014/25/UE
|
Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych1, określonych we właściwych przepisach, co mogło mieć skutek odstraszający dla potencjalnych
oferentów.13)
|
10%
|
|
W przypadku gdy nieprzestrzeganie przepisów doprowadziło do udzielenia zamówienia
na podstawie oferty innej niż ta, która powinna zostać wybrana, uznaje się to za poważną
nieprawidłowość.
|
25%
|
|
9
|
Nieopublikowanie w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów kwalifikacji lub kryteriów udzielenia
zamówienia (i ich wagi), lub warunków realizacji zamówień, lub specyfikacji technicznej lub brak przedstawienia wystarczająco szczegółowego opisu kryteriów udzielenia zamówienia
i ich wagi lub brak przekazania/publikacji wyjaśnień / dodatkowych informacji
|
art. 22 ust. 1, art. 36 ust. 1 pkt 5 i 6 lub 13, art. 38, art. 41 pkt 7, 7a lub 9,
art. 48 ust. 2 pkt 6, 7 lub 10 oraz art. 91 ust. 2d Pzp
|
art. 31, art. 33, art. 34, art. 36-38 i art. 41 dyrektywy 2014/23/UE oraz załącznik
V pkt 7 lit. c i pkt 9 do tej dyrektywy art. 42, art. 51, art. 53, art. 56-63, art. 67 i art. 70 dyrektywy 2014/24/UE, część
C pkt 11 lit. c i pkt 18 załącznika V oraz załącznik VII do tej dyrektywy art. 60, art. 71, art. 73, art. 76-79, art. 82 i art. 87 dyrektywy 2014/25/UE, załącznik
VIII i załącznik XI lit. A pkt 16 i 19, lit. B pkt 15 i 16 i lit. C pkt 14 i 15 do
tej dyrektywy zasada równego traktowania wspomniana w art. 18 dyrektywy 2014/24/UE wyrok TSUE C-6/15 wyrok TSUE C-226/09 wyrok TSUE C-532/06
|
A. Nieopublikowanie w ogłoszeniu o zamówieniu 15) kryteriów kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia (i ich wagi).
|
25%
|
|
B. Nieopublikowanie w ogłoszeniu o zamówieniu16) warunków realizacji zamówień lub specyfikacji technicznej. C. Ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani w specyfikacji zamówienia nie opisano wystarczająco
dokładnie kryteriów udzielania zamówienia ani ich wagi, co skutkuje bezzasadnym ograniczeniem
konkurencji (tj. brak wystarczających szczegółów mógł mieć dla potencjalnych oferentów
skutek odstraszający). D. Nie przekazano wszystkim oferentom ani nie opublikowano wyjaśnień lub dodatkowych
informacji (związanych z kryteriami kwalifikacji lub kryteriami udzielenia zamówienia)
dostarczonych przez instytucję zamawiającą.
|
10%
|
|
10
|
Zastosowanie: - kryteriów wykluczenia, kwalifikacji, udzielenia zamówienia lub - warunków realizacji zamówień, lub - specyfikacji technicznej - które są dyskryminacyjne, gdyż obejmują nieuzasadnione preferencje krajowe, regionalne
lub lokalne
|
art. 22 ust. la i 1b, art. 22a, art. 29 ust. 2, art. 30 oraz art. 91 ust. 2 i 3 Pzp
|
art. 36-38 i art. 41 w związku z art. 3 dyrektywy 2014/23/UE art. 42, art. 56-63, art. 67 i art. 70 w związku z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE
lub załącznik VII do tej dyrektywy art. 60, art. 76-79, art. 82 i art. 87 w związku z art. 36 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
lub załącznik VIII do tej dyrektywy
|
Przypadki, w których wykonawcy mogli zostać zniechęceni do złożenia oferty ze względu
na kryteria wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia lub warunki realizacji
zamówień obejmujące nieuzasadnione preferencje krajowe, regionalne lub lokalne. Ma to miejsce na przykład, gdy wymaga się od oferentów, aby w momencie składania oferty
posiadali: 1) zakład lub przedstawiciela w danym kraju lub regionie lub 2) doświadczenie lub kwalifikacje w danym kraju lub regionie;18) 3) sprzęt w danym kraju lub regionie.
|
25%
|
|
Jak powyżej, przy czym zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto
od pewnej liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji.
|
10%
|
|
11
|
Zastosowanie: - kryteriów wykluczenia, kwalifikacji, udzielenia zamówienia lub - warunków realizacji zamówień lub - specyfikacji technicznej - które nie są dyskryminacyjne w rozumieniu poprzedniego rodzaju nieprawidłowości,
ale w inny sposób ograniczają dostęp dla wykonawców
|
art. 22 ust. la i 1b, art. 22a, art. 29 ust. 2 i 3, art. 30 oraz art. 91 ust. 2 i
3 Pzp
|
art. 36-38 i art. 41 w związku z art. 3 dyrektywy 2014/23/UE art. 42, art. 56-63, art. 67 i art. 70 w związku z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE
lub załącznik VII do tej dyrektywy art. 60, art. 76-79, art. 82 i art. 87 w związku z art. 36 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
lub załącznik VIII do tej dyrektywy
|
Odnosi się to do kryteriów lub warunków, które - mimo że nie są dyskryminujące ze
względu na preferencje krajowe, regionalne lub lokalne - prowadzą jednak do ograniczenia
wykonawcom dostępu do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, na przykład: 1) przypadki, w których minimalne wymagane poziomy zdolności w odniesieniu do konkretnego
zamówienia są związane z przedmiotem zamówienia, ale nie są proporcjonalne; 2) przypadki, w których podczas oceny oferentów/kandydatów zastosowano kryteria kwalifikacji
jako kryteria udzielenia zamówienia; 3) przypadki, w których wymagane są konkretne znaki towarowe / marki / normy19), z wyjątkiem sytuacji, gdy takie wymogi są związane z częściami pomocniczymi umowy
i ich potencjalny wpływ na budżet Unii Europejskiej jest wyłącznie formalny.
|
10%
|
|
Przypadki, w których zastosowano ograniczające kryteria/warunki/specyfikację, ale
mimo to zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto od pewnej
liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji.
|
5%
|
|
Przypadki, w których minimalne wymagane poziomy zdolności w odniesieniu do konkretnego
zamówienia w sposób oczywisty nie są związane z przedmiotem zamówienia lub przypadki, w których kryteria wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia
lub warunki realizacji zamówień doprowadziły do sytuacji, w której tylko jeden wykonawca
mógł złożyć ofertę, a wyniku tego nie uzasadnia specyfika techniczna danego zamówienia.
|
25%
|
|
12
|
Niewystarczająca lub nieprecyzyjna definicja przedmiotu zamówienia 20)
|
art. 29-31d Pzp
|
art. 3 dyrektywy 2014/23/UE art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE art. 36 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-340/02 wyrok TSUE C-299/08 wyrok TSUE C-423/07
|
Opis w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest
niewystarczający lub niedokładny i może uniemożliwiać potencjalnym oferentom/kandydatom
pełne określenie przedmiotu zamówienia, co może mieć skutek odstraszający, potencjalnie
ograniczający konkurencję.21)
|
10%
|
|
13
|
Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa
|
art. 36a, art. 36b oraz art. 36ba Pzp
|
art. 38 ust. 2 lub art. 42 dyrektywy 2014/23/UE art. 63 ust. 2 i art. 71 dyrektywy 2014/24/UE art. 79 ust. 3 i art. 88 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-406/14, pkt 34
|
W dokumentacji zamówienia (np. w specyfikacji technicznej) nakłada się ograniczenia
na korzystanie z usług podwykonawców w odniesieniu do części zamówienia ustalonej
w sposób abstrakcyjny jako pewien odsetek tego zamówienia niezależnie od tego, czy
możliwa jest weryfikacja możliwości potencjalnych podwykonawców i bez podawania zasadniczego
charakteru zadań, których to dotyczy.
|
5%
|
|
Kategoria 2: Kwalifikacja oferentów i ocena ofert
|
|
Lp.
|
Rodzaj nieprawidłowości
|
Prawo krajowe dotyczące zamówień publicznych
|
Prawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo TSUE
|
Opis nieprawidłowości
|
Stawka procentowa
|
|
14
|
Wprowadzono zmiany w kryteriach kwalifikacji (lub specyfikacji technicznej) po otwarciu
ofert lub kryteria te (lub specyfikacja) zostały zastosowane nieprawidłowo
|
art. 22-26, art. 29-31d, art. 36a-36ba oraz art. 38 Pzp
|
art. 3 ust. 1 i art. 37 dyrektywy 2014/23/UE art. 18 ust. 1 i art. 56 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE art. 36 ust. 1 i art. 76 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
|
Kryteria kwalifikacji (lub specyfikację techniczną) zmieniono lub niepoprawnie zastosowano
na etapie kwalifikacji, czego skutkiem było przyjęcie ofert zwycięskich, których nie
należało przyjąć (lub odrzucenie ofert, które należało przyjąć22)), gdyby postępowano zgodnie z opublikowanymi kryteriami kwalifikacji.
|
25%
|
|
15
|
Ocena ofert na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia różniących się od kryteriów
określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub ocena na podstawie dodatkowych kryteriów udzielenia zamówienia, których nie opublikowano
|
art. 91 Pzp
|
art. 41 dyrektywy 2014/23/UE art. 67 i art. 68 dyrektywy 2014/24/UE art. 82 i art. 83 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-532/06, pkt 43 i 44 wyrok TSUE C-6/15, pkt 25-36
|
Kryteriów udzielenia zamówienia (lub odpowiednich podkryteriów lub wag) określonych
w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia: 1) nie przestrzegano podczas oceny ofert lub 2) w ocenie tej wykorzystano niepublikowane23) dodatkowe kryteria udzielenia zamówienia.
|
10%
|
|
Jeżeli dwa wyżej wymienione przypadki miały skutek dyskryminujący (na podstawie nieuzasadnionych
preferencji krajowych, regionalnych i lokalnych), jest to poważna nieprawidłowość.
|
25%
|
|
16
|
Niewystarczająca ścieżka audytu na potrzeby udzielenia zamówienia
|
art. 9 ust. 1 i art. 96 ust. 1-3 Pzp
|
art. 84 dyrektywy 2014/24/UE art. 100 dyrektywy 2014/25/UE
|
Przedmiotowa dokumentacja (określona w mających zastosowanie przepisach) jest niewystarczająca,
aby uzasadnić udzielenie zamówienia, czego skutkiem jest brak przejrzystości.
|
25%
|
|
Odmowa dostępu do przedmiotowej dokumentacji stanowi poważną nieprawidłowość, ponieważ
instytucja zamawiająca nie przedstawia dowodu potwierdzającego zgodność postępowania
o udzielenie zamówienia z mającymi zastosowanie przepisami.
|
100%
|
|
17
|
Negocjacje w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w tym modyfikacja oferty zwycięskiej
podczas oceny
|
art. 82, art. 87, art. 89 oraz art. 90 Pzp
|
art. 37 ust. 6 dyrektywy 2014/23/UE art. 18 ust. 1 i art. 56 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE art. 36 ust. 1 i art. 76 ust. 4 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-324/14, pkt 69 wyrok TSUE C-27/15 wyrok TSUE w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03
|
Instytucja zamawiająca pozwoliła oferentowi/kandydatowi na modyfikację jego oferty24) w trakcie oceny ofert, gdy taka modyfikacja prowadzi do udzielenia zamówienia temu
oferentowi/kandydatowi lub w kontekście procedury otwartej lub ograniczonej instytucja zamawiająca negocjuje
z którymikolwiek oferentami na etapie oceny, co prowadzi do zasadniczej modyfikacji
zamówienia w porównaniu z pierwotnymi warunkami określonymi w ogłoszeniu o zamówieniu
lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, lub w przypadku koncesji instytucja zamawiająca pozwala oferentowi/kandydatowi na zmianę
przedmiotu, kryteriów udzielenia zamówienia oraz minimalnych wymogów w toku negocjacji,
przy czym taka zmiana prowadzi do udzielenia zamówienia temu oferentowi/kandydatowi.
|
25%
|
|
18
|
Nieprawidłowe wcześniejsze związki kandydatów/oferentów z instytucją zamawiającą
|
art. 7 i art. 31a-31d Pzp
|
art. 3 i art. 30 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE art. 18 ust. 1, art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE art. 36 ust. 1 i art. 59 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03
|
Kiedy porada, jaką instytucja zamawiająca uzyskała wcześniej ze strony oferenta, powoduje
zakłócenie konkurencji lub skutkuje naruszeniem zasad niedyskryminacji, równego traktowania
i przejrzystości w warunkach określonych w art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE.25)
|
25%
|
|
19
|
Procedura konkurencyjna z negocjacjami z istotną modyfikacją warunków określonych
w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
|
art. 54 i art. 58 ust. 2c Pzp
|
art. 29 ust. 1 i 3 dyrektywy 2014/24/UE art. 47 dyrektywy 2014/25/UE
|
W kontekście procedury konkurencyjnej z negocjacjami pierwotne warunki zamówienia
uległy istotnym zmianom, 26) przez co konieczne jest ogłoszenie nowego postępowania o udzielenie zamówienia.
|
25%
|
|
20
|
Nieuzasadnione odrzucenie rażąco niskich ofert
|
art. 90 Pzp
|
art. 69 dyrektywy 2014/24/UE art. 84 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE w sprawach połączonych C-285/99 i C-286/99, pkt 78-86 wyrok TSUE T-402/06, pkt 91
|
Oferty, które sprawiały wrażenie rażąco niskich w stosunku do robót budowlanych /
dostaw / usług, zostały odrzucone, ale przed odrzuceniem tych ofert instytucja zamawiająca
nie zwróciła się z pisemnym zapytaniem do zainteresowanych oferentów (np. żądając
przedstawienia szczegółowych informacji dotyczących elementów składowych oferty, które
uważa za istotne) lub takie zapytanie istnieje, ale instytucja zamawiająca nie jest
w stanie dowieść, że dokonała oceny odpowiedzi udzielonych przez zainteresowanych
oferentów.
|
25%
|
|
21
|
Konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówienia
|
art. 7 ust. 2, art. 17 oraz art. 18 Pzp
|
art. 35 dyrektywy 2014/23/UE art. 24 dyrektywy 2014/24/UE art. 42 dyrektywy 2014/25/UE
wyrok TSUE C-538/13, pkt 31-47
|
Każdy przypadek, w którym stwierdzono nieujawniony lub niewystarczająco ograniczony
konflikt interesów, zgodnie z art. 24 dyrektywy 2014/24/UE (lub art. 35 dyrektywy
2014/23/UE, lub art. 42 dyrektywy 2014/25/UE), a danemu oferentowi udzielono danego
zamówienia lub danych zamówień.
|
100%
|
|
22
|
Zmowa przetargowa / porozumienie ograniczające konkurencję28) (stwierdzona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sąd lub inny
właściwy organ)
|
art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1076, z późn. zm.)
|
art. 35 dyrektywy 2014/23/UE art. 24 dyrektywy 2014/24/UE art. 42 dyrektywy 2014/25/UE
|
Przypadek la: Oferenci pozostający w zmowie przetargowej działali bez wsparcia ze
strony osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej,
a wykonawcy pozostającemu w zmowie przetargowej lub porozumieniu ograniczającym konkurencję
udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.
|
10%
|
|
Przypadek 1b: Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia uczestniczyli tylko wykonawcy
będący w zmowie przetargowej, w takim przypadku występuje poważne zakłócenie konkurencji.
|
25%
|
|
Przypadek 2: W zmowie przetargowej uczestniczyła osoba działająca w ramach systemu
zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, udzielając wsparcia oferentom
pozostającym w zmowie przetargowej, a wykonawcy będącemu w takiej zmowie udzielono
przedmiotowego zamówienia lub zamówień. W takim przypadku ma miejsce nadużycie / konflikt interesów po stronie osoby działającej
w ramach systemu zarządzania i kontroli, która udziela wsparcia wykonawcom pozostającym
w zmowie przetargowej lub instytucji zamawiającej.
|
100%
|
|
Kategoria 3: Realizacja zamówienia
|
|
Lp.
|
Rodzaj nieprawidłowości
|
Prawo krajowe dotyczące zamówień publicznych
|
Prawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo TSUE
|
Opis nieprawidłowości
|
Stawka procentowa
|
|
23
|
Modyfikacje elementów zamówienia określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia niezgodne z przepisami dyrektyw: dyrektywy 2014/23/UE,
dyrektywy 2014/24/UE, dyrektywy 2014/25/UEoraz właściwych przepisów krajowych.
|
art. 144 Pzp
|
art. 43 dyrektywy 2014/23/UE art. 72 dyrektywy 2014/24/UE art. 89 dyrektywy 2014/25/UE wyrok TSUE C-496/99P, pkt 116 i 118 wyrok TSUE C-454/06 wyrok TSUE C-340/02 wyrok TSUE C-91/08
|
1. W umowie w sprawie zamówienia wprowadzono modyfikacje (w tym ograniczenie zakresu
zamówienia) niezgodne z art. 72 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE albo niezgodne z art.
144 Pzp. Modyfikacje elementów zamówienia nie są jednak uznawane za nieprawidłowość podlegającą
korekcie finansowej, o ile są spełnione warunki art. 72 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE
albo art. 144 Pzp, tj.: 1) wartość modyfikacji jest niższa od obu następujących wartości: a) progów określonych w art. 4 dyrektywy 2014/24/UE29) oraz b) 10% pierwotnej wartości zamówienia w przypadku zamówień na usługi i dostawy oraz
15% wartości pierwotnego zamówienia w przypadku zamówień na roboty budowlane oraz 2) modyfikacja nie zmienia ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia ani umowy
ramowej. 2. Wprowadzono istotną modyfikację elementów zamówienia (m.in. ceny, charakteru robót
budowlanych, czasu realizacji, warunków płatności, stosowanych materiałów), jeżeli
modyfikacja ta powoduje, że realizowane zamówienie różni się zasadniczo charakterem
od pierwotnie udzielonego zamówienia. W każdym przypadku modyfikacja zostanie uznana
za istotną, jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w art.
72 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE albo art. 144 ust. le Pzp.
|
25% wartości pierwotnego zamówienia oraz nowych prac budowlanych / dostaw / usług
(jeżeli takie istnieją) wynikających z modyfikacji.
|
|
art. 72 ust. 1 lit. b akapit ostatni oraz art. 72 lit. c ppkt (iii) dyrektywy 2014/24/UE
|
Każdy wzrost ceny przekraczający 50% wartości pierwotnego zamówienia.
|
25% wartości pierwotnego zamówienia i 100% powiązanych modyfikacji zamówienia (wzrost
ceny)
|