Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 31 sierpnia 2020 r.w sprawie współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 21a ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i tryb współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej „Centrum”, z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne   (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374, 695 i 875), zwanym dalej „operatorem”, w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu, które może skutkować wystąpieniem sytuacji kryzysowej;

2)

niezbędne elementy komunikatu, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanego dalej „komunikatem”, oraz sposób jego przekazywania użytkownikom końcowym.

§ 2.

1.

Dyrektor Centrum przekazuje operatorowi dane teleadresowe punktu kontaktowego Centrum.

2.

Operator przekazuje dyrektorowi Centrum dane teleadresowe punktu kontaktowego.

§ 3.

1.

Dyrektor Centrum sporządza komunikat, z wykorzystaniem podstawowego zestawu znaków, zgodnie z normą GSM7-bit, w języku polskim, bez znaków diakrytycznych, o długości nieprzekraczającej 306 znaków.

2.

Na potrzeby użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu międzynarodowego operatorów komunikat jest sporządzany w języku angielskim.

3.

Treść komunikatu obejmuje:

1)

określenie rodzaju zagrożenia;

2)

zalecenia dla wszystkich lub określonych grup użytkowników końcowych na zagrożonym obszarze;

3)

inne informacje niezbędne w zależności od rodzaju zagrożenia;

4)

wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 i 3.

4.

Komunikat opatruje się identyfikatorem nadawcy, który operator uwzględnia przy wysyłaniu komunikatu.

5.

Identyfikatorem nadawcy jest: 1) wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów oraz korzystającym z roamingu krajowego zalogowanym w sieci operatora; 2) numer z puli numerów abonenckich w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu międzynarodowego operatorów; 3) numer kontaktowy do komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych pełniącej całodobowy dyżur w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów.

§ 4.

1.

Określenie obszaru w żądaniu wysłania komunikatu następuje:

1)

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z uwzględnieniem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego kraju, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej   (Dz. U. z 2020 r. poz. 443 i 1486);

2)

poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z uwzględnieniem kodów nazw państw, o których mowa w normie ITU-T E.212.

2.

Dyrektor Centrum w przypadku żądania wysłania lub wysyłania komunikatu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa obszar przez wskazanie identyfikatora województwa albo identyfikatora powiatu.

§ 5.

Dyrektor Centrum wskazuje czas ważności komunikatu. Czas ważności komunikatu wskazywany jest w postaci daty i godziny.

§ 6.

1.

Punkt kontaktowy Centrum przekazuje punktowi kontaktowemu operatora w postaci elektronicznej komunikat wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania.

2.

Przekazanie komunikatu wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania może nastąpić za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.

3.

Punkt kontaktowy Centrum potwierdza telefonicznie przekazanie komunikatu do punktu kontaktowego operatora.

4.

W przypadku braku możliwości przekazania komunikatu w postaci elektronicznej komunikat wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania jest przekazywany w postaci papierowej bezpośrednio punktowi kontaktowemu operatora.

§ 7.

1.

Komunikat jest wysyłany przez operatora użytkownikom końcowym w postaci krótkiej wiadomości tekstowej (sms). Użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu międzynarodowego operatorów komunikat jest wysyłany wyłącznie w języku angielskim.

2.

Ustalenie kraju sieci macierzystej użytkowników końcowych korzystających z roamingu operatorów odbywa się z uwzględnieniem kodów nazw państw, o których mowa w normie ITU-T E.212.

§ 8.

Wysyłanie komunikatu przez operatora odbywa się z uwzględnieniem:

1)

zasady niezbędnego rozszerzenia wskazanego obszaru lub zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w Rzeczypospolitej Polskiej w odniesieniu do użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyposażonych w karty SIM operatorów oraz użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu operatorów;

2)

zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w danym państwie w przypadku użytkowników końcowych przebywających poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonych w karty SIM operatorów.

§ 9.

Dyrektor Centrum może żądać zaprzestania wysłania lub wysyłania komunikatu przez operatora. Przepisy § 6 stosuje się odpowiednio.

§ 10.

1.

W przypadku gdy obowiązek powiadamiania polega na jednokrotnym wysłaniu komunikatu, operator po wysłaniu komunikatu, za pośrednictwem punktu kontaktowego niezwłocznie przekazuje punktowi kontaktowemu Centrum informację o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, do których komunikat został wysłany.

2.

W przypadku gdy obowiązek powiadamiania polega na wysyłaniu komunikatu przez wskazany przez dyrektora Centrum okres, operator, po zakończeniu tego okresu, za pośrednictwem punktu kontaktowego niezwłocznie przekazuje punktowi kontaktowemu Centrum informację o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, do których komunikat był wysłany.

§ 11.

1.

W przypadku gdy na obszarze zagrożenia znajdującym się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się użytkownicy końcowi wyposażeni w karty SIM operatorów, dyrektor Centrum może żądać od operatora informacji o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, którym komunikat ma być wysłany lub wysyłany.

2.

Operator niezwłocznie przekazuje dyrektorowi Centrum informację, o której mowa w ust. 1.
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu (Dz. U. poz. 2309), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 33 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695, 875, 1086, 1106, 1422, 1423, 1478 i 1493).