Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 14 września 2020 r.w sprawie otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej przez weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy, funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 42 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, 1492, 1493 i 1578) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe warunki otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 1a i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanych dalej „świadczeniami opieki zdrowotnej”, przez:

a)

weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „weteranami poszkodowanymi-funkcjonariuszami”, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,

b)

weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%,

c)

funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i strażaków Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, po ich zwolnieniu ze służby w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,

d)

pracowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „pracownikami”, po ustaniu umowy o pracę w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- zwanych dalej „osobami uprawnionymi”;

2)

tryb postępowania w sprawach otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej;

3)

sposób i tryb finansowania ponoszonych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

§ 2.

1.

Osoba uprawniona składa wniosek w sprawie otrzymania świadczenia opieki zdrowotnej, zwany dalej „wnioskiem”, do dyrektora komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej „ministrem”, która realizuje zadania z zakresu działalności leczniczej przez podmioty lecznicze utworzone przez ministra.

2.

Osoba uprawniona może upoważnić inną osobę, zwaną dalej „osobą upoważnioną”, do złożenia wniosku w jej imieniu.

§ 3.

1.

Wniosek zawiera:

1)

dane dotyczące osoby uprawnionej:

a)

nazwisko i imię (imiona),

b)

numer PESEL,

c)

serię i numer dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość - w przypadku osoby uprawnionej, która nie ma nadanego numeru PESEL,

d)

adres zamieszkania i adres do korespondencji,

e)

fakultatywnie numer telefonu kontaktowego, adres poczty elektronicznej lub inny sposób kontaktu z osobą uprawnioną;

2)

serię i numer legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza oraz datę jej wydania - w przypadku gdy wniosek składa weteran poszkodowany-funkcjonariusz;

3)

nazwę i adres jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa lub Państwowej Straży Pożarnej, w której funkcjonariusz pełnił służbę, oraz datę zwolnienia ze służby - w przypadku gdy wniosek składa funkcjonariusz;

4)

nazwę i adres jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa lub Państwowej Straży Pożarnej, w której pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o pracę, oraz datę ustania tej umowy - w przypadku gdy wniosek składa pracownik;

5)

wskazanie świadczeń opieki zdrowotnej, o które ubiega się:

a)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,

b)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz, którego ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%,

c)

funkcjonariusz w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,

d)

pracownik w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.

2.

W przypadku gdy wniosek składa osoba upoważniona, zawiera on dodatkowo imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji oraz podpis osoby upoważnionej.

3.

Do wniosku dołącza się:

1)

zaświadczenie o stanie zdrowia wydane nie wcześniej niż na miesiąc przed datą złożenia wniosku, przez lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba uprawniona, a w przypadku niemożności przedstawienia zaświadczenia o stanie zdrowia, dokumentację medyczną dotyczącą stanu zdrowia osoby uprawnionej oraz świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych tej osobie w związku z urazami lub chorobami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa;

2)

orzeczenie lub wypis z treści orzeczenia komisji lekarskiej podległej ministrowi o związku uszczerbku na zdrowiu z wypadkiem pozostającym w związku z działaniami poza granicami państwa lub chorobą nabytą podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych w ramach działań poza granicami państwa albo orzeczenie lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ustalające uszczerbek na zdrowiu w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową wydane dla celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego;

3)

protokół powypadkowy lub decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej - w przypadku gdy wniosek składa funkcjonariusz lub pracownik;

4)

rozkaz personalny o delegowaniu do czasowego pełnienia służby poza granicami państwa - w przypadku gdy wniosek składa funkcjonariusz;

5)

umowę o pracę dotyczącą wykonywania zadań poza granicami państwa - w przypadku gdy wniosek składa pracownik.

4.

W przypadku gdy wniosek składa osoba upoważniona, osoba ta dołącza do wniosku upoważnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby uprawnionej.

§ 4.

1.

Świadczeniodawca otrzymuje środki finansowe za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie zestawienia tych świadczeń oraz faktury.

2.

Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

nazwisko i imię (imiona) osoby uprawnionej;

2)

numer PESEL osoby uprawnionej;

3)

serię i numer dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość - w przypadku osoby uprawnionej, która nie ma nadanego numeru PESEL;

4)

datę udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej;

5)

rodzaj i zakres udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej;

6)

liczbę udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej;

7)

cenę udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej;

8)

wartość świadczeń opieki zdrowotnej stanowiącą iloczyn liczby świadczeń i ich ceny jednostkowej;

9)

datę wystawienia i numer faktury;

10)

podpis świadczeniodawcy.

3.

Zestawienie wraz z fakturą świadczeniodawca składa do dyrektora komórki organizacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 1, w terminie do ostatniego dnia miesiąca po upływie miesiąca, w którym zakończono udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

4.

Minister przekazuje, na wskazany przez świadczeniodawcę rachunek bankowy, środki finansowe za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej w terminie 30 dni od dnia otrzymania prawidłowo sporządzonego zestawienia i faktury.

5.

W przypadku stwierdzenia przez ministra lub świadczeniodawcę nieprawidłowości w przedłożonym zestawieniu lub fakturze świadczeniodawca niezwłocznie sporządza i przekazuje ministrowi korektę tych dokumentów wraz ze szczegółowym uzasadnieniem przyczyny korekty.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie świadczeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych weteranom poszkodowanym-funkcjonariuszom (Dz. U. poz. 373), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.