Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 20 stycznia 2020 r.w sprawie wysokości stawek jednostkowych do obliczania składki specjalnej do Funduszu Rezerwowego oraz szczegółowego trybu dokonywania wypłat z Funduszu Rezerwowego na ulepszenia strukturalne 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym   (Dz. U. poz. 1901) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wysokości stawek jednostkowych do obliczania składki specjalnej do Funduszu Rezerwowego;

2)

szczegółowy tryb postępowania przy dokonywaniu wypłat z Funduszu Rezerwowego na ulepszenia strukturalne, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 718/1999 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. WE L 90 z 02.04.1999, str. 1, z późn. zm.2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 163 z 29.05.2014, str. 15. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 271), zwanym dalej „rozporządzeniem 718/1999”.

§ 2.

1.

Stawki jednostkowe do obliczania składek specjalnych wpłacanych przez armatorów do Funduszu Rezerwowego wynoszą w przypadku:

1)

statków do przewozu ładunków suchych:

a)

barek motorowych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 84 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 120 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 138 euro za tonę,

b)

barek pchanych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 42 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 60 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 69 euro za tonę,

c)

barek holowanych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 30,10 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 43 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 49,45 euro za tonę;

2)

zbiornikowców:

a)

barek motorowych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 151,20 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 216 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 248,40 euro za tonę,

b)

barek pchanych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 75,60 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 108 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 124,20 euro za tonę,

c)

barek holowanych o nośności:
  •   -  
    mniejszej niż 450 ton - 27,30 euro za tonę,
  •   -  
    od 450 ton do 1650 ton - 39 euro za tonę,
  •   -  
    większej niż 1650 ton - 44,85 euro za tonę;

3)

pchaczy o mocy napędowej:

a)

większej niż 300 kW i mniejszej niż 1000 kW - 180 euro za kW,

b)

równej bądź większej niż 1000 kW - 240 euro za kW.

2.

Dla statków o nośności od 450 ton do 649 ton stawki jednostkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugim, lit. b tiret drugim i lit. c tiret drugim oraz pkt 2 lit. a tiret drugim, lit. b tiret drugim i lit. c tiret drugim, podlegają zmniejszeniu o 0,15% za każdą tonę, o którą nośność statku jest mniejsza niż 650 ton.

3.

Dla statków o nośności od 651 ton do 1650 ton stawki jednostkowe, o których mowa w ust. 1:

1)

pkt 1:

a)

lit. a tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0180180 euro,

b)

lit. b tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0090090 euro,

c)

lit. c tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0064629 euro,

2)

pkt 2:

a)

lit. a tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0324324 euro,

b)

lit. b tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0162162 euro,

c)

lit. c tiret drugim, podlegają zwiększeniu o 0,0058559 euro
- za każdą tonę, o którą nośność statku jest większa niż 650 ton.

4.

Dla pchaczy o mocy napędowej większej niż 300 kW i mniejszej niż 1000 kW stawka, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, podlega zwiększeniu o 0,0859598 euro za każdy kW mocy napędowej powyżej 301 kW.

§ 3.

1.

Wypłaty na ulepszenia strukturalne ze środków Funduszu Rezerwowego, o których mowa w art. 6 rozporządzenia 718/1999, dokonuje się na wniosek armatora.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, armator składa do Banku Gospodarstwa Krajowego.

§ 4.

1.

Bank Gospodarstwa Krajowego wypłaca środki na ulepszenia strukturalne po wykazaniu przez armatora spełnienia warunków, o których mowa w art. 6 rozporządzenia 718/1999.

2.

Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje wypłaty ze środków Funduszu Rezerwowego w terminie 30 dni od dnia wykazania przez armatora spełnienia warunków, o których mowa w art. 6 rozporządzenia 718/1999.

3.

W przypadku gdy armator nie wykaże spełnienia warunków, o których mowa w art. 6 rozporządzenia 718/1999, Bank Gospodarstwa Krajowego informuje go, które warunki nie zostały spełnione, wskazując powody uznania ich za niespełnione.

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 163 z 29.05.2014, str. 15.