1.
W przypadku gdy w procedurze weryfikacji WE podsystemu jest konieczne przeprowadzenie
oceny zgodności podsystemu z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami
normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, ocena taka jest przeprowadzana przez jednostkę wyznaczoną.
2.
Jeżeli podczas przeprowadzania oceny zgodności, o której mowa w ust. 1, jednostka
wyznaczona stwierdzi, że podmiot, o którym mowa w art. 25cb ust. 2, nie spełnia wymagań
określonych we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych,
których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, pisemnie wzywa wnioskodawcę do podjęcia, w zakresie, w jakim nie spełnia
tych wymagań, środków naprawczych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania i
nie wydaje mu certyfikatu weryfikacji podsystemu. W przypadku niepodjęcia środków
naprawczych w wyznaczonym terminie lub jeżeli środki te nie doprowadziły do spełnienia
wymagań określonych we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach
normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, jednostka wyznaczona odmawia wydania certyfikatu
weryfikacji podsystemu.
3.
Po stwierdzeniu spełnienia przez podsystem wymagań określonych we właściwych krajowych
specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia
spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jednostka
wyznaczona wydaje certyfikat weryfikacji podsystemu.
4.
Jeżeli po wydaniu certyfikatu weryfikacji podsystemu jednostka wyznaczona stwierdza,
że wyrób przestał spełniać wymagania określone we właściwych krajowych specyfikacjach
technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jednostka ta cofa
albo, w przypadku gdy możliwe jest podjęcie środków naprawczych, które mogą doprowadzić
do spełnienia przez wyrób wymagań, zawiesza wydany certyfikat. W przypadku zawieszenia
wydanego certyfikatu jednostka wyznaczona pisemnie wzywa wnioskodawcę do podjęcia
środków naprawczych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
5.
W przypadku niepodjęcia przez wnioskodawcę środków naprawczych w wyznaczonym terminie
lub jeżeli środki te nie doprowadziły do spełnienia przez wyrób wymagań, jednostka
wyznaczona:
1)
ogranicza wydany certyfikat weryfikacji podsystemu - w zakresie, w jakim wyrób nie
spełnia wymagań określonych we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i
dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei;
2)
cofa wydany certyfikat weryfikacji podsystemu - jeżeli wyrób w całości nie spełnia
wymagań określonych we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach
normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei.
6.
Od odmowy wydania, ograniczenia, zawieszenia albo cofnięcia certyfikatu weryfikacji
podsystemu przysługuje odwołanie. Do odmowy wydania, ograniczenia, zawieszenia albo
cofnięcia certyfikatu weryfikacji podsystemu stosuje się art. 32 ust. 2-4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru
rynku.
7.
Jeżeli w procedurze weryfikacji WE podsystemu zadania jednostki wyznaczonej wykonuje
jednostka notyfikowana, ocena zgodności podsystemu na zgodność z właściwymi krajowymi
specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia
spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jest
uwzględniana w certyfikacie weryfikacji WE podsystemu.