Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 18 grudnia 2019 r.w sprawie trybu przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia rybaków na statku rybackim 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o pracy na statkach rybackich   (Dz. U. poz. 2197) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Inspekcja wstępna, pośrednia i odnowieniowa jest przeprowadzana na wniosek armatora statku rybackiego, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez tego armatora.

§ 2.

Inspekcja doraźna jest przeprowadzana z urzędu.

§ 3.

1.

Inspektor, przed podjęciem czynności inspekcyjnych na statku rybackim, zgłasza swoją obecność kapitanowi statku rybackiego.

2.

W przypadku zgłoszenia swojej obecności kapitanowi statku rybackiego, przed przystąpieniem do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku rybackiego dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1452, 1702, 2197 i 2303), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.

§ 4.

Kapitan statku rybackiego zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji, w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, udostępnia oddzielne pomieszczenie w celu przygotowania protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 1.

§ 5.

1.

Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.

2.

Protokół z inspekcji zawiera:

1)

nazwę i siedzibę armatora statku rybackiego oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2)

datę rozpoczęcia działalności przez armatora statku rybackiego;

3)

numer IMO statku rybackiego nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku rybackiego;

4)

imię i nazwisko kapitana statku rybackiego;

5)

imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;

6)

oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;

7)

opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje wynikające z zakresu inspekcji mające istotne znaczenie dla wyników tej inspekcji;

8)

treść zaleceń dla kapitana statku rybackiego lub armatora statku rybackiego oraz informację o ich realizacji;

9)

wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;

10)

wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku rybackiego zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;

11)

datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku rybackiego.

3.

Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku rybackiego.

4.

Kapitanowi statku rybackiego przysługuje prawo zgłoszenia inspektorowi, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. W protokole zamieszcza się pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.

5.

Zastrzeżenia zgłasza się inspektorowi pisemnie, w postaci papierowej lub elektronicznie, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek rybacki.

6.

W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor jest obowiązany je rozpatrzyć, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu przez dokonanie stosownej adnotacji na jego końcu, informującej o wprowadzeniu zmiany i wskazaniu, na czym ta zmiana polega.

7.

W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku rybackiego, inspektor wpisuje w protokole adnotację o odmowie złożenia podpisu przez kapitana statku rybackiego i jej przyczynie, jeżeli jest ona znana.

8.

Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku rybackiego nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.

9.

Inspektor sporządza protokół, w którym nie może dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje.

10.

Inspektor sporządza protokół w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku rybackiego, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).