Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 4 lutego 2020 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych   (Dz. U. z 2018 r. poz. 632), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 26).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 26), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do dokumentacji, o której mowa w § 2 rozporządzenia zmienianego w § 1:

1)

prowadzonej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,

2)

przedstawionej naczelnikowi urzędu celno-skarbowego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, która nie została zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
- stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej ‒ finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki prowadzenia ksiąg:

a)

obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry,

b)

obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,

c)

eksploatacji automatu do gier;

2)

warunki prowadzenia i wzory:

a)

ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnej,

b)

rejestru napiwków w kasynie gry;

3)

zakres dokumentacji umożliwiającej rozliczenie wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej lub gry bingo fantowe.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentacji ‒ należy przez to rozumieć księgę obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, księgę obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, księgę eksploatacji automatu do gier, ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych, oraz rejestr napiwków w kasynie gry.

§ 3.

1.

Dokumentacja powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację zdarzeń i przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza czynności lub zdarzeń związanych z urządzaniem i prowadzeniem gier hazardowych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.

22)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 26), które weszło w życie z dniem 22 stycznia 2019 r..

Wpisów do dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę potwierdza się podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisuje się je w rubryce „uwagi”.

33)Dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Wpisów do dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej dokonuje się przy wykorzystaniu programu komputerowego, zgodnie z pisemną instrukcją obsługi tego programu, w taki sposób, aby:

1)

umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę zapisanych danych przed zniszczeniem lub utratą, z zachowaniem zasad poufności, integralności i dostępności;

2)

zapewniała ochronę przed nieuprawnionym dostępem, w szczególności poprzez zastosowanie mechanizmów uwierzytelniania i autoryzacji;

3)

umożliwiała wydruk wpisów i raportów z dokonanych wpisów, wraz z dokonanymi zmianami, w porządku chronologicznym;

4)

zapewniała identyfikację osoby dokonującej zmiany w dokumentacji wraz z datą dokonania tej zmiany;

5)

uniemożliwiała usuwanie wpisów;

6)

uniemożliwiała zmianę zapisanych danych bez wykrycia tego zdarzenia przez program.

43)Dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Podmiot prowadzący dokumentację w postaci elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę zapisanych danych przed zniszczeniem lub utratą lub w postaci wydruku.

§ 44)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Dokumentacja powinna być zarejestrowana przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego. W przypadku dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej dokumentacja powinna być również zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, a poszczególne karty dokumentacji - kolejno ponumerowane.

§ 5.

1.

Księga obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry powinna zawierać określenie podmiotu prowadzącego kasyno gry, lokalizację kasyna gry, datę dokonania wpisu, bilans żetonów do gier na stołach (w złotych) z podziałem na niedobór i nadwyżkę, bilans żetonów do gier na automatach (w złotych) z podziałem na niedobór i nadwyżkę oraz wynik dzienny kasyna z podziałem na wygraną i przegraną.

2.

Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po obliczeniu końcowego rezultatu gier w kasynie gry.

§ 6.

1.

Księga obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne powinna zawierać określenie podmiotu prowadzącego salon gry bingo pieniężne, lokalizację tego salonu, datę dokonania wpisu oraz, dla każdej wartości nominalnej kartonów, przychody i rozchody kartonów do gry z uwzględnieniem ich cech identyfikacyjnych (numerów i serii) oraz aktualną liczbę kartonów do gry.

2.

Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po zakończeniu pracy salonu gry bingo pieniężne.

§ 7.

15)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Księga eksploatacji automatu do gier, prowadzona odrębnie dla każdego automatu, powinna zawierać określenie podmiotu urządzającego gry na automatach, cechy identyfikacyjne automatu, datę i numer jego rejestracji, datę dokonania wpisu, opis zdarzenia, wskazanie liczników przed i po zdarzeniu oraz czytelne podpisy pozwalające na identyfikację osób uprawnionych przez podmiot do dokonywania wpisów.

2.

W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza w szczególności informacje o: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca eksploatacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie zaprogramowanej wartości wygranych, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, zerowaniu liczników oraz uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.

3.

Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia podlegającego wpisowi.

§ 8.

1.

Podmioty urządzające gry hazardowe są obowiązane prowadzić:

1)

ewidencję podstaw opodatkowania, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

2)

ewidencję obliczania wysokości podatku od gier, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia
- odpowiednio odrębnie dla każdego ośrodka gier albo odrębnie dla każdej strony internetowej albo łącznie dla pozostałych gier hazardowych.

2.

Wpisów do ewidencji, o których mowa w ust. 1, dokonuje się za okresy miesięczne, bezpośrednio po zakończeniu okresu rozliczeniowego, którego wpis dotyczy.

§ 9.

1.

Podmioty urządzające gry w kasynach gry są obowiązane prowadzić rejestr napiwków, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia, odrębnie dla każdego kasyna gry.

2.

Wpisów do rejestru, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się codziennie, bezpośrednio po obliczeniu końcowego rezultatu gier na stołach.

§ 10.

Podmioty urządzające loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w dokumentacji umożliwiającej rozliczenie wyniku finansowego, określają kwoty przychodów ze sprzedaży losów, kartonów do gry lub innych dowodów udziału w grze z podziałem na okresy miesięczne, wartość otrzymanych lub zakupionych nagród oraz wartość wydanych nagród.

§ 11.

1.

Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych mogą dokonywać wpisów w księgach kontroli: obrotu żetonami i gotówką w kasynie gry, obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne i eksploatacji automatu oraz w rejestrach napiwków w kasynie gry prowadzonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych   (Dz. U. poz. 1459) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry   (Dz. U. poz. 1408).

2.

Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane do uzupełnienia wpisów do ksiąg, o których mowa w § 5‒7, za okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, w oparciu o posiadane dokumenty.

3.

Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane dostosować prowadzoną w dniu wejścia w życie rozporządzenia dokumentację, która nie jest zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, do wymogu określonego w § 4, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej ‒ finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 26), które weszło w życie z dniem 22 stycznia 2019 r.
3)
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
5)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
6)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 19 stycznia 2010 r.
7)
Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio częściowo uregulowany w rozporządzeniach Ministra Finansów: 1) z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. poz. 1459), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. poz. 1540); 2) z dnia 27 października 2009 r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz. U. poz. 1408), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych; 3) z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. poz. 948 i 2133, z 2004 r. poz. 2691, z 2005 r. poz. 2233, z 2006 r. poz. 1801, z 2007 r. poz. 1827, z 2008 r. poz. 1123 i 1592 oraz z 2009 r. poz. 1027 i 1414), które, w części dotyczącej warunków prowadzenia ewidencji podstawy w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Załącznik nr 1   -   Ewidencja podstaw opodatkowania (wzór)

Załącznik nr 2   -   Ewidencja obliczania wysokości podatku od gier (wzór)

8)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.