Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 7 kwietnia 2020 r.w sprawie legitymacji służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej   (Dz. U. z 2020 r. poz. 505 i 568) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wzory legitymacji służbowych:

a)

funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”,

b)

osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej, zwanych dalej „pracownikami”;

2)

organy właściwe do wydawania legitymacji służbowych;

3)

tryb wydawania, wymiany i zwrotu legitymacji służbowych;

4)

okoliczności złożenia do depozytu i zwrotu legitymacji służbowych.

§ 2.

Wzór legitymacji służbowej:

1)

funkcjonariusza określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)

pracownika określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3.

Legitymacje służbowe wydają:

1)

minister właściwy do spraw finansów publicznych - Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej,

2)

Szef Krajowej Administracji Skarbowej - zastępcom Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektorom izb administracji skarbowej, funkcjonariuszom i pracownikom odpowiednio pełniącym służbę albo zatrudnionym w Krajowej Szkole Skarbowości oraz funkcjonariuszom pełniącym służbę w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych i pracownikom zatrudnionym w tym urzędzie wykonującym zadania Krajowej Administracji Skarbowej,

3)

dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - funkcjonariuszom i pracownikom odpowiednio pełniącym służbę albo zatrudnionym w Krajowej Informacji Skarbowej,

4)

dyrektor izby administracji skarbowej - funkcjonariuszom i pracownikom odpowiednio pełniącym służbę albo zatrudnionym w izbie administracji skarbowej
- zwani dalej „wydającymi”.

§ 4.

Odbiór legitymacji służbowej funkcjonariusz i pracownik potwierdzają własnoręcznym podpisem.

§ 5.

1.

Legitymacja służbowa podlega zwrotowi w przypadku:

1)

odwołania ze stanowiska;

2)

zwolnienia ze służby albo wygaśnięcia stosunku służbowego;

3)

rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy;

4)

przeniesienia funkcjonariusza do innej służby;

5)

przeniesienia funkcjonariusza do pracy w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej;

6)

przeniesienia pracownika do pracy do innej jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej, z wyłączeniem przeniesienia, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 5;

7)

przeniesienia pracownika poza korpus służby cywilnej.

2.

Funkcjonariusz i pracownik obowiązani są osobiście zwrócić wydającemu legitymację służbową.

3.

Jeżeli wystąpią okoliczności uniemożliwiające osobisty zwrot legitymacji służbowej, czynności te wykonuje członek rodziny albo bezpośredni przełożony funkcjonariusza albo pracownika.

§ 6.

1.

Wymiany legitymacji służbowej dokonuje wydający na wniosek funkcjonariusza albo pracownika.

2.

Wymiana legitymacji służbowej następuje po uprzednim dokonaniu zwrotu legitymacji, o ile nie nastąpiła jej utrata. Przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 7.

1.

Legitymacja służbowa podlega złożeniu do depozytu w przypadku:

1)

udzielenia urlopu bezpłatnego w wymiarze powyżej 30 dni kalendarzowych, urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego;

2)

czasowego przeniesienia funkcjonariusza do pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej;

3)

oddelegowania funkcjonariusza do wykonywania pracy lub wykonywania zadań służbowych poza Służbą Celno-Skarbową albo do wykonywania pracy w instytucjach Unii Europejskiej, jednostkach utworzonych przez Unię Europejską lub organizacjach międzynarodowych;

4)

zawieszenia stosunku pracy lub w pełnieniu obowiązków na skutek zastosowania wobec pracownika tymczasowego aresztowania lub wszczęcia przeciwko niemu postępowania dyscyplinarnego lub karnego;

5)

przeniesienia pracownika do innej jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej na okres nie dłuższy niż 2 lata.

2.

Przepis § 5 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

§ 8.

Informacje o wydanych legitymacjach służbowych, w tym dotyczące ich wymiany, zwrotu oraz złożenia do depozytu odnotowuje się w rejestrze wydanych legitymacji służbowych.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie legitymacji służbowych osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. poz. 641), które utraciło moc z dniem 2 marca 2020 r. zgodnie z art. 37 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2354).

Załącznik nr 1   -   Wzór legitymacji służbowej funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej

Załącznik nr 2   -   Wzór legitymacji służbowej osoby zatrudnionej w jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej