Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 17 kwietnia 2020 r.w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m   (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i tryb rejestracji, dokonywania zmian w rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej „rejestrem”, oraz wykreślania z rejestru, w tym:

a)

szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o rejestrację, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz k ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanej dalej „ustawą”,

b)

rodzaje dokumentów mogących być podstawą określenia danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. o i p ustawy,

c)

rodzaje dokumentów lub materiałów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz przypadki, w których ich złożenie nie jest wymagane do dokonania rejestracji;

2)

tryb wydawania wtórników dokumentu rejestracyjnego;

3)

wzory zaświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, i dokumentu rejestracyjnego;

4)

sposób ustalania nazwy nadawanej jednostce pływającej;

5)

sposób nadawania numeru rejestracyjnego i indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI).

§ 2.

1.

Wniosek o rejestrację składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna.

2.

Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony:

1)

podpisem zaufanym albo

2)

kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo

3)

podpisem osobistym
- osoby, o której mowa w ust. 1.

3.

Do wniosku o rejestrację dołącza się:

1)

w przypadku, o którym mowa w ust. 1 - dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci papierowej;

2)

w przypadku, o którym mowa w ust. 2 - dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci elektronicznej albo ich cyfrowe odwzorowania.

4.

W przypadku złożenia wniosku o rejestrację w postaci papierowej po zweryfikowaniu spełniania wymagań, o których mowa w art. 6 ust. 1-3 ustawy, organ rejestrujący sporządza cyfrowe odwzorowania wniosku oraz załączników, a następnie zwraca wnioskodawcy dokumentację papierową.

5.

Wzór zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

6.

Dokumenty stanowiące podstawę wpisu jednostki pływającej do rejestru stanowią akta rejestrowe i są przechowywane w postaci elektronicznej.

§ 3.

1.

Informacją o rodzaju napędu jednostki pływającej jest:

1)

rodzaj napędu głównego (żaglowy, mechaniczny, mięśnie ludzkie lub inny);

2)

w przypadku napędu żaglowego:

a)

informacja, czy jednostka jest wyposażona w pomocniczy napęd mechaniczny,

b)

jeżeli jednostka wyposażona jest w pomocniczy napęd mechaniczny - informacja, czy jest to silnik stacjonarny czy zaburtowy;

3)

w przypadku napędu mechanicznego:

a)

liczba silników napędu głównego, typ silnika, łączna moc silników w kW,

b)

informacja, czy jednostka jest wyposażona w napęd pomocniczy.

2.

Informacją o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:

1)

liczba kadłubów;

2)

długość, szerokość i maksymalne zanurzenie oraz źródło tych informacji (pomiar własny, deklaracja zgodności CE, certyfikat pomiarowy, świadectwo pomiarowe, inny dokument);

3)

kategoria projektowa, jeżeli została nadana.

§ 4.

Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:

1)

karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;

2)

dokument wydany przez:

a)

uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo

b)

podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa w lit. a
- jeżeli był wydany;

3)

dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;

4)

inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:

a)

instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo

b)

techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo

c)

podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej
- jeżeli był wydany.

§ 5.

1.

Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:

1)

o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:

a)

dokument tożsamości,

b)

odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
  •   -  
    pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
  •   -  
    NIP albo odpowiedni identyfikator,
  •   -  
    siedzibę oraz
  •   -  
    imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,

c)

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,

d)

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;

2)

o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:

a)

zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,

b)

dokument potwierdzający rejestrację czasową;

3)

o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:

a)

czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,

b)

dokument rejestracyjny;

4)

o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:

a)

deklaracja zgodności CE,

b)

jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,

c)

instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

d)

oświadczenie właściciela - w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;

5)

o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:

a)

deklaracja zgodności CE,

b)

dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

c)

dokumentacja projektowa,

d)

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

6)

o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:

a)

w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
  •   -  
    deklaracja zgodności CE,
  •   -  
    świadectwo pomiarowe,
  •   -  
    certyfikat pomiarowy,
  •   -  
    jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,
  •   -  
    dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  •   -  
    oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,

b)

w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana - deklaracja zgodności CE;

7)

o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:

a)

deklaracja zgodności CE,

b)

jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,

c)

dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

d)

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

8)

o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:

a)

deklaracja zgodności CE,

b)

dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

c)

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

9)

o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej jest pozwolenie radiowe.

2.

W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa w ust. 1 lub w § 4, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:

1)

o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;

2)

o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;

3)

o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;

4)

o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);

5)

o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.

3.

Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.

4.

Przepisu ust. 3 nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.

§ 6.

W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, jeżeli złożono wniosek o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, organ rejestrujący wydaje właścicielowi zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie dokumentu rejestracyjnego.

§ 7.

Organ rejestrujący wykreśla jednostkę pływającą z rejestru w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru albo ustalenia istnienia przesłanek uzasadniających wykreślenie jednostki pływającej z rejestru z urzędu, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.

§ 8.

1.

Organ rejestrujący wydaje wtórnik dokumentu rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.

2.

Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego.

§ 9.

Nazwa jednostki pływającej:

1)

może składać się z liter i znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich lub rzymskich;

2)

nie może być dłuższa niż 33 znaki;

3)

nie może być tożsama w zakresie pisowni lub wymowy z pisownią lub wymową wyrazów używanych do oznaczenia służb ratowniczych i ich działań;

4)

nie może zawierać wyrazów lub zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne lub obelżywe.

§ 10.

1.

Numer rejestracyjny jednostki pływającej tworzą:

1)

skrót POL - w przypadku morskiej jednostki pływającej albo skrót PL - w przypadku śródlądowej jednostki pływającej;

2)

kolejny numer w rejestrze złożony z kombinacji sześciu liter i cyfr.

2.

W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, na wniosek właściciela pozostawia się ten sam numer rejestracyjny.

§ 11.

Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 12.

Indywidualny numer identyfikacyjny (INI) składa się z 15 znaków:

1)

skrótu kraju rejestracji: „PL”;

2)

łącznika „-”;

3)

skrótu właściwego dla administracji polskiej: „PL1”;

4)

pięciu znaków oznaczających numer jednostki, składający się z cyfr lub liter, z wyjątkiem liter I, O i Q;

5)

kolejnej litery alfabetu łacińskiego od A do L oznaczającej miesiąc rejestracji;

6)

trzech cyfr będących ostatnimi cyframi roku rejestracji.

§ 13.

1.

W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli wniosek o rejestrację składa się do organu rejestrującego, który jest organem prowadzącym rejestr, w którym jednostka pływająca jest zarejestrowana, do wniosku nie dołącza się dokumentacji, która znajduje się w aktach rejestrowych i jest aktualna. W takim przypadku organ rejestrujący wprowadza informacje do rejestru, a cyfrowe odwzorowania dokumentów - do akt rejestrowych, na podstawie posiadanej dokumentacji.

2.

W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:

1)

w polskim rejestrze jachtów i miała nadany nr POL - w przypadku morskich jednostek pływających,

2)

w rejestrze statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej i miała nadany nr PL
- na wniosek właściciela numer ten wpisuje się do rejestru jako numer rejestracyjny.

3.

W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest dokument rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji.

§ 14.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Załącznik nr 1   -   Zaświadczenie (wzór)

Załącznik nr 2   -   Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej

Awers
Rewers

1.

Dokument rejestracyjny jednostki pływającej ma formę karty formatu ID1 (układ poziomy) o wymiarach 53,98 × 85,60 mm, promieniu zaokrągleń 3,18 mm i grubości 0,76 mm (+80 um/-300 um), której inne właściwości fizyczne i chemiczne odpowiadają standardom określonym w normach:

1)

PN-ISO/IEC 7810: 2006. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne;

2)

PN-EN ISO/IEC 10373: 2008. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.

2.

Dokument rejestracyjny jednostki pływającej wykonany jest z poliwęglanu. Tworzywo wykorzystane do produkcji dokumentu nie wykazuje luminacji w promieniowaniu ultrafioletowym, umożliwia trwałe naniesienie szaty graficznej, danych personalnych, identyfikacyjnych oraz elementów zabezpieczających wewnątrz struktury wielowarstwowej karty.

3.

Barwa tła dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej jest utrzymana w tonacji niebiesko -beżowej z wielobarwnymi nadrukami zabezpieczającymi, tj.:

1)

giloszami;

2)

mikrodrukami pozytywowymi i negatywowymi;

3)

rastrami przeznaczonymi do opracowania zabezpieczeń;

4)

elementami graficznymi wykonanymi farbą ultrafioletową dwuzakresową;

5)

elementami graficznymi wykonanymi farbą irydyscentną;

6)

elementami graficznymi wykonanymi farbą optycznie zmienną.

4.

Na powierzchni dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej znajdują się tłoczone, wyczuwalne w dotyku linie oraz elementy graficzne i tekstowe.

5.

Na awersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1)

w dwóch wierszach - wyrazy: „RZECZPOSPOLITA POLSKA” oraz „REPUBLIC OF POLAND”;

2)

poniżej w dwóch wierszach - wyrazy: „DOKUMENT REJESTRACYJNY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ” oraz „WATERCRAFT REGISTRATION CERTIFICATE”;

3)

poniżej w dwóch wierszach - wyrazy: „DOWÓD POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI” oraz „CERTIFICATE OF POLISH NATIONALITY”;

4)

w lewym górnym rogu - wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej;

5)

w prawym górnym rogu - flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej;

6)

następujące cyfry i dane oznaczające:
a1 - numer rejestracyjny,
a2 - numer identyfikacyjny,
a3 - nazwa,
a4 - port macierzysty,
a5 - śródlądowa (Ś), morska (M),
a6 - przeznaczenie,
a7 - żaglowa (Ż), motorowa (M), inny (IN),
a8 - moc napędu głównego albo pomocniczego,
a9 - długość,
a10 - maks. szerokość,
a11 - maks. zanurzenie,
a12 - liczba kadłubów,
a13 - maks. l. osób,
a14 - kategoria projektowa maks. siła wiatru i wysokość fali,
b1 - data rejestracji,
b2 - numer dokumentu rejestracyjnego,
b3 - organ wydający;

7)

wzdłuż dolnej krawędzi w dwóch wierszach - wyrazy: „Rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m” oraz „Register of yachts and other watercraft of less than 24 m in length”;

8)

w prawym dolnym rogu - logotyp Reja24 w kształcie prostokąta wykonany farbą optycznie zmienną.

6.

Na rewersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1)

następujące cyfry i dane oznaczające:
c1 - właściciel (W), armator (A),
c2 - imię lub nazwa,
c3 - nazwisko,
c4 - liczba właścicieli;

2)

poniżej opis pól - objaśnienie dotyczące rodzaju wypełnianych danych:
„ 
a1. Numer rejestracyjny/ Registration number a2. Numer Identyfikacyjny/ Watercraft Identification Number a3. Na-zwa/ Name a4. Port macierzysty/ Home port a5. Śródlądowa (Ś), Morska (M)/ Inland (Ś), Sea -going (M) a6. Przezna-czenie/ Purpose a7. Żaglowa (Ż), Motorowa (M), Inny (IN)/ Sailing (Ż), Motorboat (M), Other (IN), a8. Moc napędu głównego albo pomocniczego/ Main or auxiliary engine power a9. Długość/ Length of hull a10. Max. szerokość/ Max. beam a11. Max. Zanurzenie/ Max. draft a12. Liczba kadłubów/ Number of hulls a13. Max. l. osób/ Max. number of persons a14. Kategoria projektowa Max. siła wiatru i wysokość fali/ Design category Max. wind force & wave height
b1. Data rejestracji/ Date of registration b2. Numer dokumentu rejestracyjnego/ Registration document number b3. Organ wydający/ Issuing authority
c1. Właściciel (W), armator (A)/ Owner (W), Operator (A) c2. Imię lub nazwa/ First name or Name c3. Nazwisko/ Surname c4. Liczba właścicieli/ Number of owners
 ”
 ;

3)

w prawym dolnym rogu - kod QR każdorazowo generowany przez system teleinformatyczny, w którym prowadzony jest rejestr, i zawierający cechy identyfikujące dokument: nazwę, numer rejestracyjny oraz numer identyfikacyjny jednostki pływającej (grafika we wzorze ma charakter przykładowy).