Rozporządzenie Ministra Zdrowiaz dnia 8 stycznia 2020 r.w sprawie Rejestru Operacji Naczyniowych 1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2269).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia   (Dz. U. z 2019 r. poz. 408, 730, 1590 i 1905) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

podmiot prowadzący Rejestr Operacji Naczyniowych, zwany dalej „rejestrem”;

2)

sposób prowadzenia rejestru;

3)

usługodawców i podmiot prowadzący rejestry publiczne oraz rejestry medyczne obowiązane do przekazywania danych do rejestru oraz sposób i termin przekazywania przez nich danych do rejestru;

4)

zakres i rodzaj danych przetwarzanych w rejestrze spośród danych określonych w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, zwanej dalej „ustawą”;

5)

rodzaje identyfikatorów przetwarzanych w rejestrze spośród identyfikatorów określonych w art. 17c ust. 2-5 ustawy.

§ 2.

Podmiotem prowadzącym rejestr jest Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 2 PUM w Szczecinie.

§ 3.

Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.

§ 4.

W rejestrze przetwarza się dane i informacje obejmujące:

1)

dane osobowe dotyczące usługobiorcy:

a)

imię (imiona) i nazwisko,

b)

płeć,

c)

obywatelstwo,

d)

wykształcenie,

e)

numer PESEL,

f)

datę urodzenia,

g)

w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL - serię i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, albo niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ram interoperacyjności na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym   (Dz. Urz. UE L 235 z 9.09.2015, str. 1, z późn. zm.)2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 28 z 04.04.2016, str. 18.,

h)

adres miejsca zamieszkania i adres do korespondencji,

i)

numer telefonu kontaktowego,

j)

datę zgonu,

k)

przyczynę zgonu;

2)

jednostkowe dane medyczne dotyczące usługobiorcy obejmujące:

a)

jego stan zdrowia w chwili postawienia diagnozy:
  •   -  
    status według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji choroby podstawowej,
  •   -  
    czynniki prognostyczne,
  •   -  
    indeks prognostyczny,
  •   -  
    choroby współistniejące,

b)

datę, rodzaj i wynik wykonanych badań diagnostycznych oraz nazwy technologii medycznych,

c)

rozpoznanie choroby:
  •   -  
    datę rozpoznania choroby,
  •   -  
    kod choroby według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,

d)

datę i rodzaj leczenia, w tym leczenia interwencyjnego:
  •   -  
    datę i rodzaj wdrożonej terapii,
  •   -  
    nazwę produktu leczniczego, wyrobu medycznego, procedury medycznej lub schematu leczenia,
  •   -  
    datę zakończenia leczenia,
  •   -  
    przyczynę zakończenia leczenia,

e)

monitorowanie stanu zdrowia usługobiorcy:
  •   -  
    datę ostatniego kontaktu,
  •   -  
    aktualny stan zdrowia,
  •   -  
    wyjściową przyczynę zgonu lub symbol wyjściowej przyczyny zgonu według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,
  •   -  
    informację o powikłaniach pooperacyjnych,

f)

informacje o przeżywalności usługobiorcy,

g)

datę przyjęcia i dokonania wypisu od usługodawcy,

h)

tryb przyjęcia i wypisu od usługodawcy,

i)

nazwę i adres usługodawcy, od którego usługobiorca został przyjęty, lub nazwy komórki organizacyjnej, jeżeli przyjęcie miało miejsce u tego samego usługodawcy,

j)

liczbę dni hospitalizacji,

k)

datę przyjęcia i datę wypisu z oddziału szpitalnego usługodawcy, w którym realizowano świadczenie opieki zdrowotnej,

l)

miejsce lub podmiot do którego usługobiorca został przekazany,

m)

czynniki ryzyka zachorowania,

n)

przedoperacyjne czynniki ryzyka, umożliwiające kalkulacje skali ryzyka według wybranej i obowiązującej w rejestrze klasyfikacji,

o)

wykaz produktów leczniczych, wyrobów medycznych stosowanych przed wykonaniem świadczenia opieki zdrowotnej,

p)

produkty lecznicze, wyroby medyczne lub schematy działania stosowane w trakcie hospitalizacji,

q)

produkty lecznicze, wyroby medyczne lub schematy działania zlecone przy wypisie oraz określenie dalszych planów i zaleceń po wypisie obejmujących diagnostykę, leczenie i rehabilitację,

r)

numer w księdze głównej przyjęć i wypisów, pod którym dokonano wpisu o przyjęciu usługobiorcy, któremu udzielono świadczenia, rok dokonania wpisu i numer księgi głównej,

s)

informacje o efektach klinicznych i jakościowych,

t)

informacje o zdarzeniach takich jak amputacje kończyn, zgon, udar mózgu u usługobiorców, którym wykonano świadczenie opieki zdrowotnej,

u)

ocenę skuteczności terapii, zdarzeń niepożądanych i jakości życia w terminie 30 dni i 12 miesięcy od dnia przeprowadzenia zabiegu;

3)

identyfikator usługodawcy, o którym mowa w art. 17c ust. 3 pkt 1 ustawy;

4)

identyfikator miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 17c ust. 4 pkt 1 ustawy;

5)

identyfikator pracownika medycznego, o którym mowa w art. 17c ust. 5 ustawy, który:

a)

wprowadził dane do rejestru,

b)

wykonał dane świadczenie opieki zdrowotnej.

§ 5.

Dane i identyfikatory, o których mowa w § 4, są przekazywane do rejestru przez:

1)

usługodawcę wykonującego:

a)

operacje tętnic i żył w obrębie jamy brzusznej,

b)

operacje hybrydowe w obrębie tętnic i żył obwodowych,

c)

operacje na tętnicach kończyn dolnych,

d)

pomostowanie tętnic obwodowych,

e)

operacje pozaczaszkowych tętnic mózgowych i kończyn górnych,

f)

sympatektomie,

g)

operacje wewnątrznaczyniowe w obrębie tętnic i żył obwodowych, w tym zaopatrzenie chorób aorty (w przypadku tętniaka, rozwarstwienia, wrzodu drążącego, pęknięcia, urazu),

h)

operacje wytwarzania dostępu naczyniowego,

i)

inne niż określone w lit. a-g operacje na naczyniach, z wyjątkiem operacji na tętnicach wieńcowych i tętnicach wewnątrzczaszkowych,

j)

amputacje u usługobiorców z niedokrwieniem kończyn dolnych,

k)

przezskórnych implantacji stentów w poszerzaniu koarktacji aorty z uwzględnieniem balonowych angioplastyk
- w zakresie, o którym mowa w § 4, za pośrednictwem dedykowanego systemu informatycznego, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługodawca wykazał do rozliczenia dane świadczenie;

2)

Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. b, e-g, j oraz k, w pkt 2 lit. d oraz g oraz pkt 3 i 4, do systemu, o którym mowa w pkt 1, w terminie do 120 dni od dnia przekazania danych przez usługodawcę.

§ 6.

Tworzy się Rejestr Operacji Naczyniowych.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2269).
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 28 z 04.04.2016, str. 18.