1.
Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej
wśród mieszkańców gminy, w szczególności wśród młodzieży, angażując ją w sprawy dla
niej istotne.
2.
Rada gminy może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy z własnej inicjatywy
lub na wniosek:
2)
podmiotów reprezentujących zainteresowane środowiska, w szczególności:
a)
organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w
art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), działających na terenie danej gminy,
b)
samorządu uczniowskiego lub samorządu studenckiego z terenu danej gminy.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, jest rozpatrywany przez radę gminy w terminie nie
dłuższym niż 3 miesiące od dnia jego złożenia.
4.
W przypadku odrzucenia wniosku złożonego przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 pkt
2, kolejny wniosek może być złożony przez ten sam podmiot nie wcześniej niż po upływie
6 miesięcy od dnia odrzucenia poprzedniego wniosku.
5.
Młodzieżowa rada gminy ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.
6.
Młodzieżowa rada gminy może zgłosić do uprawnionych podmiotów wniosek o podjęcie inicjatywy
uchwałodawczej. Tryb zgłaszania wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej określa
statut gminy lub odrębna uchwała rady gminy.
7.
W sprawach dotyczących gminy młodzieżowa rada gminy może kierować zapytania lub wnioski
w formie uchwały. Uchwała powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego
będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania. Wójt lub osoba przez niego
wyznaczona są obowiązani udzielić odpowiedzi na piśmie, nie później niż w terminie
30 dni od dnia otrzymania uchwały.
8.
Do zadań młodzieżowej rady gminy należy w szczególności:
1)
opiniowanie projektów uchwał dotyczących młodzieży;
2)
udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
3)
monitorowanie realizacji dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
4)
podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej,
na zasadach określonych przez radę gminy.
9.
Młodzieżowa rada gminy może współuczestniczyć w działaniach związanych z tworzeniem
i realizacją rządowych dokumentów strategicznych dotyczących polityki młodzieżowej.
10.
Rada gminy, tworząc młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający w szczególności
zasady działania młodzieżowej rady gminy, tryb i kryteria wyboru jej członków oraz
zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członka młodzieżowej rady gminy. Podmioty,
o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą przedstawiać opinie w zakresie projektu statutu.
11.
Członkowi młodzieżowej rady gminy biorącemu udział w posiedzeniach młodzieżowej rady
gminy lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on młodzieżową radę
gminy, a w przypadku niepełnoletniego członka młodzieżowej rady gminy - także jego
rodzicowi lub opiekunowi prawnemu, zwraca się, na jego wniosek, koszty przejazdu na
terenie kraju związane z udziałem w posiedzeniu młodzieżowej rady gminy lub w zorganizowanym
wydarzeniu, na którym reprezentuje on młodzieżową radę gminy, na podstawie dokumentów,
w szczególności rachunków, faktur lub biletów, potwierdzających poniesione wydatki
lub informacji o wysokości poniesionych kosztów przejazdu samochodem. Szczegółowe
zasady zwrotu kosztów oraz zasady delegowania przedstawicieli młodzieżowej rady gminy
na zorganizowane wydarzenia, na których reprezentują oni młodzieżową radę gminy, reguluje
statut młodzieżowej rady gminy.
12.
Młodzieżowa rada gminy może posiadać opiekuna.
13.
Statut młodzieżowej rady gminy może określać szczegółowe wymagania, które musi spełniać
opiekun, zakres jego obowiązków oraz zasady jego odwoływania.
14.
Wyboru opiekuna młodzieżowej rady gminy dokonuje rada gminy spośród kandydatów wskazanych
przez młodzieżową radę gminy.
15.
Obsługę administracyjno-biurową młodzieżowej rady gminy zapewnia urząd gminy. Koszty
obsługi młodzieżowej rady gminy pokrywa urząd gminy.