Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 25 maja 2021 r.w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych 1)Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80) oraz dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 86i ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe   (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego.

§ 2.

1.

Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostki organizacyjnej wykonującej działalność zakwalifikowaną do I lub II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej „ustawą”, zawiera:

1)

plan główny;

2)

zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;

3)

załączniki funkcjonalne do planu głównego.

2.

Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:

1)

dane podstawowe jednostki organizacyjnej:

a)

nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,

b)

numer faksu lub adres e-mail,

c)

rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,

d)

numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej wykonującej bezpośrednio tę działalność,

e)

schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;

2)

imię, nazwisko i dane kontaktowe:

a)

kierownika jednostki organizacyjnej,

b)

kierowników komórek organizacyjnych prowadzących bezpośrednio działalność związaną z narażeniem,

c)

osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,

d)

inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;

3)

dane kontaktowe:

a)

całodobowej służby awaryjnej, o której mowa w art. 86h ust. 2 pkt 1 ustawy,

b)

organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;

4)

plan jednostki organizacyjnej zawierający:

a)

rozmieszczenie źródeł zagrożenia,

b)

drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,

c)

miejsca:
  •   -  
    dekontaminacji osób,
  •   -  
    przechowywania sprzętu do likwidacji skutków zdarzenia radiacyjnego;

5)

wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86d ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka oraz mapy zagrożeń;

6)

zadania osób i podmiotów biorących udział w likwidacji zagrożenia i usuwaniu skutków zdarzenia radiacyjnego, z potencjalnym uwzględnieniem podmiotów zewnętrznych, przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;

7)

zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;

8)

datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji;

9)

inne niż wymienione w pkt 1-8 informacje specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.

3.

Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:

1)

sposób:

a)

monitorowania i identyfikacji zagrożeń,

b)

organizacji całodobowej służby awaryjnej;

2)

tryb:

a)

uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,

b)

raportowania i dokumentowania;

3)

kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;

4)

poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;

5)

inne niż wymienione w pkt 1-4 przedsięwzięcia specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.

4.

Załącznikami funkcjonalnymi planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:

1)

procedury:

a)

postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych wraz z instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia radiacyjnego,

b)

informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego,

c)

zapewnienia pomocy medycznej osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego;

2)

opis:

a)

organizacji łączności na potrzeby realizacji zakładowego planu postępowania awaryjnego, w tym raportowania i trybu wymiany informacji,

b)

systemu monitoringu sytuacji radiacyjnej, w przypadku zdarzenia radiacyjnego, na terenie i poza terenem jednostki organizacyjnej zgodnie z programem monitoringu radiacyjnego środowiska,

c)

działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;

3)

mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie jednostki organizacyjnej oraz stref planowania awaryjnego;

4)

mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;

5)

założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;

6)

wykaz:

a)

narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym do prognozowania rozwoju sytuacji,

b)

aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie postępowania awaryjnego,

c)

dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;

7)

plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;

8)

treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego.

5.

Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do III lub IV kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, zawiera:

1)

dane podstawowe jednostki organizacyjnej:

a)

nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,

b)

numer faksu lub adres e-mail,

c)

rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,

d)

numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej prowadzącej bezpośrednio tę działalność,

e)

schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne - z wyjątkiem działalności wykonywanej jednoosobowo i osobiście;

2)

imię, nazwisko i dane kontaktowe:

a)

kierownika jednostki organizacyjnej,

b)

osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,

c)

inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;

3)

zakres obowiązków członków ekipy awaryjnej oraz ich dane kontaktowe;

4)

dane kontaktowe organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;

5)

wykaz sprzętu awaryjnego;

6)

plan jednostki organizacyjnej zawierający:

a)

rozmieszczenie źródeł promieniowania jonizującego,

b)

drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,

c)

miejsca:
  •   -  
    dekontaminacji osób - w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych,
  •   -  
    przechowywania sprzętu awaryjnego;

7)

listę mogących potencjalnie wystąpić sytuacji awaryjnych oraz procedur postępowania awaryjnego;

8)

procedury postępowania dla zidentyfikowanych na liście, o której mowa w pkt 7, sytuacji awaryjnych wraz z załączonymi do nich instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia;

9)

wskazanie kryteriów będących podstawą do uruchomienia planu postępowania awaryjnego;

10)

opis działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki organizacyjnej przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;

11)

poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;

12)

założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego, w tym wyznaczenia poziomów odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego - w przypadku jednostek wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych;

13)

plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;

14)

datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.

§ 3.

1.

Wojewódzki plan postępowania awaryjnego zawiera:

1)

plan główny;

2)

zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;

3)

załączniki funkcjonalne do planu głównego.

2.

Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:

1)

nazwę województwa;

2)

dane kontaktowe Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:

a)

numer telefonu i adres,

b)

numer faksu lub adres e-mail;

3)

kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terenie województwa lub oddziaływające na ten teren;

4)

charakterystykę terenów, na których wyznaczono strefy planowania awaryjnego, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, w tym granice tych stref, wykaz miejscowości wraz z liczbą ludności, opis zagospodarowania terenu oraz wykaz infrastruktury mającej znaczenie z punktu widzenia prowadzenia działań interwencyjnych, w szczególności infrastruktury komunikacyjnej i ujęć wody pitnej, a także opis warunków meteorologicznych;

5)

schemat blokowy obrazujący powiązania i zależności wewnętrzne między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne w urzędzie wojewódzkim oraz ich relacje z zewnętrznymi podmiotami właściwymi w tym zakresie;

6)

imię, nazwisko oraz dane kontaktowe:

a)

wojewody,

b)

osoby odpowiedzialnej za nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;

7)

dane kontaktowe do organów i służb zaangażowanych w realizację planu;

8)

wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86e ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;

9)

zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;

10)

zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;

11)

datę, od której plan obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.

3.

Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:

1)

wskazanie sposobu monitorowania i identyfikacji zagrożeń;

2)

tryb:

a)

uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,

b)

raportowania i dokumentowania;

3)

kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;

4)

organizację współpracy z podmiotami ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej;

5)

poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.

4.

Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:

1)

procedury i instrukcje postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych oraz realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzania działań interwencyjnych, w szczególności na terenie stref planowania awaryjnego oraz w sytuacji konieczności rozszerzenia działań interwencyjnych poza obszar tych stref;

2)

procedura wydawania preparatów ze stabilnym jodem;

3)

opis:

a)

organizacji:
  •   -  
    łączności na potrzeby realizacji wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego,
  •   -  
    systemu ostrzegania i alarmowania, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,
  •   -  
    ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej,

b)

działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;

4)

mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;

5)

procedura informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;

6)

mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy, na terenie województwa, z zaznaczeniem miejsc tymczasowego pobytu dla osób ewakuowanych ze stref planowania awaryjnego, miejsc dekontaminacji, dróg ewakuacyjnych, szpitali, istotnych obiektów, w których przebywają większe grupy ludzi, w szczególności szkół, przedszkoli, domów opieki, hoteli, zakładów karnych;

7)

założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;

8)

wykaz:

a)

narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji,

b)

jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,

c)

aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,

d)

dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;

9)

plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;

10)

treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego;

11)

zakładowe plany postępowania awaryjnego jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa działalność zaliczoną do I i II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy.

§ 4.

1.

Krajowy plan postępowania awaryjnego zawiera:

1)

plan główny;

2)

zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;

3)

załączniki funkcjonalne do planu głównego.

2.

Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:

1)

dane podstawowe:

a)

kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oddziaływające na to terytorium, w szczególności zakwalifikowane do kategorii V zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, dla których potencjalne sytuacje awaryjne mogą powodować zagrożenie o zasięgu krajowym,

b)

wykaz i dane kontaktowe organów i służb właściwych w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym, z uwzględnieniem osób zajmujących w tych organach i służbach stanowiska właściwe w tym zakresie;

2)

dane kontaktowe:

a)

ministra właściwego do spraw wewnętrznych i komórki organizacyjnej w urzędzie go obsługującym odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym,

b)

organów i służb zaangażowanych w realizację planu;

3)

wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne o zasięgu krajowym, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86f ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;

4)

zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;

5)

zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;

6)

datę obowiązywania oraz częstotliwość aktualizacji krajowego planu postępowania awaryjnego, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.

3.

Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:

1)

sposób:

a)

monitorowania i identyfikacji zagrożeń,

b)

współpracy z krajami sąsiadującymi oraz organizacjami międzynarodowymi;

2)

tryb:

a)

uruchamiania i koordynacji niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,

b)

raportowania i dokumentowania;

3)

kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;

4)

poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.

4.

Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:

1)

procedury i instrukcje realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzenia działań interwencyjnych;

2)

procedura:

a)

wydawania tabletek ze stabilnym jodem,

b)

informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;

3)

opis:

a)

organizacji:
  •   -  
    łączności na potrzeby realizacji krajowego planu postępowania awaryjnego,
  •   -  
    systemu ostrzegania i alarmowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,

b)

działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;

4)

plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;

5)

mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;

6)

założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;

7)

wykaz:

a)

narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej,

b)

jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,

c)

aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,

d)

dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;

8)

plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;

9)

zakładowe i wojewódzkie plany postępowania awaryjnego właściwe dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do kategorii I zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80) oraz dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. poz. 169 oraz z 2007 r. poz. 912), które utraciło moc z dniem 23 września 2019 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1593 oraz z 2020 r. poz. 284).